Is AV cooling zinvol voor me?

Started by Freeco, September 23, 2021, 17:19:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#25
106 euro inclusief alles betaalde ik voor de Aircom S10. Dan krijg je er inderdaad wel de verkeerde 12V adaptermet USA stekker bij. Dus die moest ik nog effe vervangen, een verloopje (reisstekker) voor paar euri had ook gekund. Was dus niet de T10 maar de S10 zonder display.


home@the movies

Er is vaak een portie geluk gemoeid met dit soort zaken, meestal een uitzondering en geen regel, maar hé als het lukt lukt het hé.

home@the movies

#27
kijk even naar onderstaand voorbeeld, dit is dan nog zonder btw en invoertaxen. je hebt dus gewoon geluk gehad, of er volgt nog een rekening.
Er zijn met wat zoeken iets goedkopere verzendingskosten te vinden, ergens rond de 40 Dollar, maar dan nog is er het taxen en btw verhaal.

Freeco

Ondertussen wat geklust (ben geen ervaren klusser, dus geef me wat krediet ::)), en ik heb m'n AV koeler zelf gemaakt voor zo'n €50 aan onderdelen.
Het grootste deel van dat bedrag is naar de ventilatoren gegaan: €40 voor 2 Noctua NF-A14 FLX 140mm fans. Hier kon ik eventueel dik op bespaard hebben. Je hebt voor een €10tal ook al wel een 140mm fan. Maar goed, €20 of €40, ik zal daar nu niet direct een boterham minder voor eten  ;)
Een 5/12V transfo voor €5, uit China.
En nog eens een €5tal euro voor een dun houten plankje.
De rest van de onderdelen zijn gewoon overschotjes... Dus voor een €50tal euro heb ik m'n koeling zelf ineens geflanst.

Goed, ik heb niet de slimme temperatuurregeling van zo'n Aircom, maar dat hoeft toch ook niet echt, niet? Zolang het maar stil is...

Ik moet nog even kiezen op welke snelheid ik de fans laat draaien. En dan moet ik ook nog even de voorkant zwart schilderen.
En dan was het weer een 'cool' ;) DIY projectje
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Mrwhoopie

Ik heb een C275bee bovenop mijn T777 staan voor de fronts extra power te geven en dat durft ook wel eens warm worden.



De 275bee heeft geen fans, by design heeft het dan nut om toch te koelen? Enzo ja, waar plaats ik dan best de fan? tussen de 2 in? Boven de bovenste unit?

Trabuca

Quote from: Mrwhoopie on November  8, 2021, 00:18:28
Ik heb een C275bee bovenop mijn T777 staan voor de fronts extra power te geven en dat durft ook wel eens warm worden.



De 275bee heeft geen fans, by design heeft het dan nut om toch te koelen? Enzo ja, waar plaats ik dan best de fan? tussen de 2 in? Boven de bovenste unit?
De T777 heeft koelribben in het midden. Ik verwacht dat daar fans onder zitten die omhoog blazen.



Die warme lucht komt dan in het midden onder tegen de 275BEE aan en daar zit geen luchtinlaat.  De warme lucht wordt gedwongen langs de buitenkant omhoog te gaan. Daar komt het dan langs de koelvinnen van de eindversterker, dus die krijgt al warme lucht en zal warmer worden dan wanneer deze vrij zou staan.

Beide versterkers omdraaien zal zorgen dat juist de T777 warme lucht in zal zuigen en heter wordt, dat zou niet mijn voorkeur zijn. Ik denk dat de eindversterker er beter tegen kan.

Ik zou persoonlijk zorgen voor goede afvoer van warme lucht aan de bovenzijde. Als het in een kast staat kan je dat doen door aan de voor of achterzijde fans te plaatsen om warme lucht af te zuigen.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Mrwhoopie

Bedankt voor je antwoord.

Daarom heb ik de opstelling idd ook zo geplaatst. De kast is zowel voor als achter volledig open.

Dat er nog geen waterkoeling is uitgebracht zoals bij pc's voor de fanaten onder ons is wel speciaal  ;D

denman1710

Vandaag heeft mijn X3700H de geest gegeven. Vrije ruimte om warmte kwijt te kunnen, maar na langere periode (20 min) op volume79 te hebben gedraaid was het ineens over. Nog wel beeld (schoot in Audyssey calibratie mode), maar op geen enkele manier meer enig geluid uit de receiver te toveren. De receiver was extreem warm (kon bovenzijde amper aanraken).

Wijze les......meer koeling aanbrengen en minder volume draaien.