In Wall - Ceiling luidsprekers

Started by El Nino, September 20, 2021, 22:26:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Nino

Afgelopen week de koopovereenkomst getekend voor een nieuw appartement. Het betreft nieuwbouw en kan ik dus helemaal naar wens in gaan richten. Huis in Almere gaat in de verkoop.

Uiteraard gaat mijn Linn set met B&W luidsprekers 1:1 mee, echter wil ook in de keuken en woonkamer een In Wall of beter gezegd Ceiling luidsprekers gaan plaatsen. Dat heb ik momenteel ook en daar heb ik een Linn Sekret DSM streamer op aangesloten (voor 2 verschillende zones die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien).

Zoek advies naar wat goede plafond luidspreker systemen zijn en hoeveel speakers per ruimte.
De ruimtes zijn keuken: 6m x 5m en woonkamer 6,5 meter x 6,5 meter met een plafond hoogte van 5,3 meter.

Ga de vloer akoestisch isoleren (wel zo prettig voor de buurman beneden).

Verder zijn adviezen welkom met betrekking tot aan aparte stroomgroep voor m'n Linn set.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Fox

Een paar opmerkingen:

Als je een nieuw te bouwen appartement krijgt, moet deze voldoen aan het huidige Bouwbesluit.
D.w.z. gasloos en met een LT warmte pomp en vloerverwarming.
Als je met vloer isolatie moet je heel goed oppassen wat je gaat doen, want anders krijg je de ruimte niet warm, naast de hoge stookkosten.

In-wall en en In-ceiling is mogelijk, maar dat moet technisch passen met de wapening en wtw kanalen e.d in je plafond.
(kan ook niet op elke verdieping). En je kan later veel last met je buren krijgen door dat de ruimte die je nodig hebt voor de inbouw af gaat van de dikte van je wand en plafond. Word minder dik (gaat bv van 22cm naar 12cm) en houd dus minder geluid en trilling tegen door minder massa.
Daarnaast kan het ongewenst trillingen en geluid overdracht veroorzaken.
Vb van een andere orden, maar wel vergelijkbaar. Een collega had nooit last van de Tv van zijn buren, maar opeens wel. Wat was er gebeurt, de buren hadden een nieuwe tv gekocht en deze niet meer op een kastje gezet, maar lekker plat op/in de muur bevestigt met een hippe soundbar. En daar mocht hij als buur van mee genieten...

Dus laat je goed en professioneel adviseren.

El Nino

Bedankt voor je adviezen, erg bruikbaar, zeker vwb de vloerisolatie. Ga sowieso een houten vloer erin leggen, dus zonder vloerverwarming (maar je hebt ook afstraalwarmte van de andere appartementen).

Zit op de bovenste verdieping, dus overlast naar boven heb ik niet en het plafond is erg hoog (5.30 m), dus daar kan ik een verlaagd plafond in laten aanbrengen. Verder grenst het appartement voor 3/4 aan buitenmuren en grenst de muur van m'n TV en audio installatie aan een binnenmuur en ver verwijderd van de muur van de buren.

Nog adviezen mbt inbouw luidsprekers?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Fox

Ben benieuwd wat voor verwarming je dan krijgt zonder vloerverwarming.

Pas wel op met een houten vloer want vloeren in nieuwbouw appartementen bevatten veel vocht.
En vocht gaat condenseren en daar word een houten vloer niet blij van (veel vloeren leggers geven geen garantie als de vloer een te hoge vochtigheidsgraad heeft). Dus gelijk beginnen als je de sleutel krijg met ontvochters plaatsen.

Advies mbt is lastig, want als je doel is om overal geluid te hebben zou ik het een professional laten bepalen en uitrekenen. Wat veel speakers en ook nog eens in verschillende ruimtes geven looptijdverschillen en dat gaat heel raar klinken (echoën). Als het voor surround is al aanvulling op je hoofd speakers word het een ander verhaal. Maar ga in ieder geval naar een speaker die ook de klankkeur van je hoofd speakers heeft.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van B&W en die heeft een ruime keus.

Quote from: El Nino on September 21, 2021, 20:48:27
Bedankt voor je adviezen, erg bruikbaar, zeker vwb de vloerisolatie. Ga sowieso een houten vloer erin leggen, dus zonder vloerverwarming (maar je hebt ook afstraalwarmte van de andere appartementen).

Zit op de bovenste verdieping, dus overlast naar boven heb ik niet en het plafond is erg hoog (5.30 m), dus daar kan ik een verlaagd plafond in laten aanbrengen. Verder grenst het appartement voor 3/4 aan buitenmuren en grenst de muur van m'n TV en audio installatie aan een binnenmuur en ver verwijderd van de muur van de buren.

Nog adviezen mbt inbouw luidsprekers?

DofN

Quote from: El Nino on September 21, 2021, 20:48:27
Bedankt voor je adviezen, erg bruikbaar, zeker vwb de vloerisolatie. Ga sowieso een houten vloer erin leggen, dus zonder vloerverwarming (maar je hebt ook afstraalwarmte van de andere appartementen).

Zit op de bovenste verdieping, dus overlast naar boven heb ik niet en het plafond is erg hoog (5.30 m), dus daar kan ik een verlaagd plafond in laten aanbrengen. Verder grenst het appartement voor 3/4 aan buitenmuren en grenst de muur van m'n TV en audio installatie aan een binnenmuur en ver verwijderd van de muur van de buren.

Nog adviezen mbt inbouw luidsprekers?

Ten eerste: gefeliciteerd!

Ik weet niet in hoeverre je je hierin gaat verdiepen, maar ik heb een paar jaren geleden een eikenhouten vloer laten leggen, en me goed laten adviseren over de akoestische onderlaag. Dat zat allemaal net even anders dan ik dacht. Daarover werd goed nagedacht, maar over de plinten niet. Ik heb toen zelf moeten aangeven dat ik plinten wilde die akoestisch gescheiden gemonteerd worden van de vloer, dzw met een rubberen rand op de vloer werden gemonteerd. Vloerenleggers adviseren die plinten liever niet omdat ze erg duur zijn, en de kans bestaat dat je afhaakt en bij concurrenten gaat kijken of het niet goedkoper kan. De onderlaag was trouwens ook niet goedkoop. Wees kritisch op wat ze je adviseren.

De hele vloer is "zwevend gelegd" en raakt nergens de wanden. De plinten waren pokkeduur, en vormden een aanzienlijke post op de factuur, al was de vloer ook niet goedkoop. Mijn onderbuurman klaagt sindsdien nooit meer over mijn muziek. Goede subs dragen daar overigens ook aan bij.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software