Oled in verduisterde ruimte

Started by Teejoo, September 14, 2021, 23:38:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik zit erover te denken om naar een 83inch Sony Oled over te stappen voor de Teejooscoop. Nu projecteer ik met de N7 ongeveer 205 cm breed in scope formaat. Mijn scherm is zelfs breder, maar dan krijg ik last van mijn evenwicht. Als ik 16:9 projecteer zit ik maar een paar cm groter dan de Oled 16:9 TV.

Ik ga nog eens testen met de projector of ik een 21:9 film dan niet te klein ga vinden, maar vraag me wel af wat de ervaringen zijn met een Oled in een volledig donkere ruimte.

Wat mij wel aanspreekt is het feit dat bij Oled zwart ook echt zwart is en het beeld kwalitatief nog beter zal zijn. En uiteraard geen fan.

Of is een oled te fel? Het lijkt me dat je dat wel kunt regelen.

darkrunner

#1
Ik vind Oled dus niks en snap die hype dus echt niet
Kleuren zijn niet realistisch , scherm spiegelt , sommige objecten worden zo donker/zwart weergegeven dat het niet met de realiteit oveereenkomt en er is nog steeds dat inbrand probleem, hoor het graag de kans is klein echter staan er genoeg posts op forums van mensen die er na een 3 tal jaar last van ondervinden.

Heb maandag de Sony en Lg Olled zien spelen vlak naat de Samsung QN95  die verslaat de Oled toch echt wel op al de punten die ik hierboven aanhaal en de kijkboek van de QN95 is fenomenaal.

Voor een mindere prijs koop je met de QN95 een iets grotere en betere tv.

Edit: De Sony x95j had hij niet meer staan, wou deze in november voor mijn verjaardag kopen maar ik neig toch zeer sterk naar de QN95 nu ik deze heb zien spelen.

reza

Tv kijken doe je met een tv.
Film kijken doe je met een projector.
Totaal andere beleving...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

Als het puur voor films is zou ik de projector ook laten staan
Op Yt staat een filmpje Oled vs Tw9400 bij momenten speelt de Tw9400 gewoon beter.

GH

#4
Als je het met het beeldformaat gaat redden zie ik persoonlijk eigenlijk alleen maar voordelen in een OLED scherm.
Enige voordeel wat ik in projectie zie is dat je zelf redelijk makkelijk je beelddiagonaal kan bepalen, hoewel je dat vaak maar eenmalig doet en je ruimte toch ook wel bepalend is.

Zeker in een donkere ruimte vindt ik het nagenoeg perfect. En je setup gaat er een stuk simpeler van worden....

Tabcam

Quote from: darkrunner on September 15, 2021, 07:53:50
Als het puur voor films is zou ik de projector ook laten staan
Op Yt staat een filmpje Oled vs Tw9400 bij momenten speelt de Tw9400 gewoon beter.
Kan je een link naar het filmpje posten? Ik kan hem niet zo snel vinden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Quote from: darkrunner on September 15, 2021, 07:28:22
Ik vind Oled dus niks en snap die hype dus echt niet
Kleuren zijn niet realistisch , scherm spiegelt , sommige objecten worden zo donker/zwart weergegeven dat het niet met de realiteit oveereenkomt en er is nog steeds dat inbrand probleem, hoor het graag de kans is klein echter staan er genoeg posts op forums van mensen die er na een 3 tal jaar last van ondervinden.

Heb maandag de Sony en Lg Olled zien spelen vlak naat de Samsung QN95  die verslaat de Oled toch echt wel op al de punten die ik hierboven aanhaal en de kijkboek van de QN95 is fenomenaal.

Voor een mindere prijs koop je met de QN95 een iets grotere en betere tv.

Edit: De Sony x95j had hij niet meer staan, wou deze in november voor mijn verjaardag kopen maar ik neig toch zeer sterk naar de QN95 nu ik deze heb zien spelen.
Bedankt voor je input. Van dat spiegelen heb je lijkt me geen last in een donkere ruimte. De opmerking van de kleuren en het zwart heb ik nog nergens anders gelezen. Waren de schermen dan gekalibreerd en beide in een verduisterde ruimte?

Rick-DTS

Je moet je eigen keuze maken hierin, dus de mogelijkheden welke jij overweegt zelf  bekijken.
Ik heb ook de Sony naast de LG en Samsung ( welke hierboven wordt aangehaald gezien ) Ik was samen met mijn zoon binnen een minuur er uit. Het wordt sowieso geen Samsung.
Erg kunstmatig beeld.Maar ieder zijn ding.
Ik zat met dezelfde vraag, of een 83 Oled of een projector.
Ik heb voorlopig even voor de Sony 83" Oled gekozen. En heb er geen moment spijt van....
Beeld staat als een huis, niks geen instellingen, lampen vervangen, kalibreren, etc.
Inbranden, ....daar heb ik nog nooit last van gehad en ken eigenlijk ook niemand persoonlijk die dit probleem heeft.

Teejoo

#8
 
Quote from: reza on September 15, 2021, 07:35:25
Tv kijken doe je met een tv.
Film kijken doe je met een projector.
Totaal andere beleving...
Maar waarom? Ik snap dat het licht op een andere manier komt, maar ondanks dat ik denk ik een erg mooie projector heb kan ik me voorstellen dat een Oled er behalve het formaat een schepje bovenop doet.

Met de N7 heb ik in normale scènes namelijk ook het idee dat ik door een raam naar buiten kijk. In donkere scènes zie je altijd wel een klein verschil met de masking.

PascalP

Inbranden is volgens mij wel redelijk verleden tijd met een OLED, dit is ieder jaar wel verbeterd en het beeld schuift af en toe ook een pixel zonder dat je dit in de gaten hebt.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: PascalP on September 15, 2021, 09:35:13
Inbranden is volgens mij wel redelijk verleden tijd met een OLED, dit is ieder jaar wel verbeterd en het beeld schuift af en toe ook een pixel zonder dat je dit in de gaten hebt.
Ik kijk sowieso geen TV, het zijn puur films. Dus dan heb je al geen last van logo's.

GH

#11
Quote from: darkrunner on September 15, 2021, 07:28:22
Ik vind Oled dus niks en snap die hype dus echt niet
Kleuren zijn niet realistisch , scherm spiegelt , sommige objecten worden zo donker/zwart weergegeven dat het niet met de realiteit oveereenkomt en er is nog steeds dat inbrand probleem, hoor het graag de kans is klein echter staan er genoeg posts op forums van mensen die er na een 3 tal jaar last van ondervinden.

Heb maandag de Sony en Lg Olled zien spelen vlak naat de Samsung QN95  die verslaat de Oled toch echt wel op al de punten die ik hierboven aanhaal en de kijkboek van de QN95 is fenomenaal.

Ik vindt het een beetje onzinnige argumenten...... zolang je niet in een fatsoenlijke omgeving naar een tv met normale instellingen hebt kunnen kijken kun je simpelweg helemaal niets zeggen over de beeldkwaliteit.

Spiegelen is hooguit een issue in een huiskamer als de TV uitstaat, als je de ruimte verduisterd en kijkt is het totaal niet relevant. Kleuren zijn gewoon nagenoeg perfect zoals je in elke review en calibratie ook kan zien. Behalve natuurlijk in die vivid stand in de winkel. En objecten die zwart worden weergegeven..... ja dan zullen ze wel zwart zijn in de opname denk je niet :-).

Beide technieken (OLED/mico-led) zijn gewoon prima bij de duurdere modellen. Hooguit kan je een voorkeur hebben op basis van de max helderheid die beter bij een situatie past.

darkrunner

#12
Quote from: Tabcam on September 15, 2021, 09:16:29
Kan je een link naar het filmpje posten? Ik kan hem niet zo snel vinden.
Foutje van me filmpje is een 85 Samsung vs de tw7300 (de oled was vs een Sony tv)

Afgaand op dat filmpje zou ik niet voor een tv gaan omdat je met de Pj een groter en nog steeds zeer goed plaatje kan neerzetten en het is dan nog een Tw9300
https://www.youtube.com/watch?v=7q31VcF1SyA&t=1s

@ Teejoo, Gaat een tv in je donkere kamer ook niet vermoeiend zijn voor je ogen?

darkrunner

Quote from: GH on September 15, 2021, 09:41:04
Ik vindt het een beetje onzinnige argumenten...... zolang je niet in een fatsoenlijke omgeving naar een tv met normale instellingen hebt kunnen kijken kun je simpelweg helemaal niets zeggen over de beeldkwaliteit.

Spiegelen is hooguit een issue in een huiskamer als de TV uitstaat, als je de ruimte verduisterd en kijkt is het totaal niet relevant. Kleuren zijn gewoon nagenoeg perfect zoals je in elke review en calibratie ook kan zien. Behalve natuurlijk in die vivid stand in de winkel. En objecten die zwart worden weergegeven..... ja dan zullen ze wel zwart zijn in de opname denk je niet :-).

Beide technieken (OLED/mico-led) zijn gewoon prima bij de duurdere modellen. Hooguit kan je een voorkeur hebben op basis van de max helderheid die beter bij een situatie past.
Een viool die je op 3 tv's in het bruin ziet zoals je ze kent in real life en op de oled zogoed als volledig zwart kleurt dan ligt niet aan de opname imo

In de winkel waar ik ben gaan kjken kan je oon met alle instellingen spelen en heb je de mogelijkheid om met het licht te spelen tot zelfs uit (donkere winkel riuimte dan)

Uuteraard kan een kalibiratie veel rechttrekken maar dat Oled de heilige graal is neem ik toch met een dikke korrel zout.

Teejoo

#14
Quote from: darkrunner on September 15, 2021, 09:54:54
Gaat een tv in je donkere kamer ook niet vermoeiend zijn voor je ogen?

Dat is dus precies waarom ik dit topic heb geopend.

Teejoo

Quote from: darkrunner on September 15, 2021, 09:58:54
Een viool die je op 3 tv's in het bruin ziet zoals je ze kent in real life en op de oled zogoed als volledig zwart kleurt dan ligt niet aan de opname imo

In de winkel waar ik ben gaan kjken kan je oon met alle instellingen spelen en heb je de mogelijkheid om met het licht te spelen tot zelfs uit (donkere winkel riuimte dan)

Uuteraard kan een kalibiratie veel rechttrekken maar dat Oled de heilige graal is neem ik toch met een dikke korrel zout.
Maar zijn die andere technieken ook echt zwart in een geheel verduisterde ruimte. Dat heb ik tot nu toe alleen bij oled gezien.

darkrunner

#16
Quote from: Teejoo on September 15, 2021, 10:06:01
Maar zijn die andere technieken ook echt zwart in een geheel verduisterde ruimte. Dat heb ik tot nu toe alleen bij oled gezien.
Ik zou  nooit voor de Sony of Samsung gaan als dat zwart niet goed was vergeleken tov een Oled, een Oled is op dat punt heer en meester ik heb het dan niet over de kleur zwart in het beeld daar vind ik de Oleds te maar bij zwarte achtergronden is de Oled top wil daarmee niet zeggen dat op de QN95 het slecht is integendeel zelfs.

Ga ze alle 3 gewoon eens naast elkaar vergelijken in een winkel die je toelaat om te spelen met de instellingen/licht.

Weet het het is maar  yt, na deze 2 filmpjes naar de winkel gebeld met de vraag of ze de Samsung hadden en ik was meer dan aangenaam verrast, wat Rick-dts aanhaalt van kunstmatig beeld had ik bij de eerste generatie Qleds bij de huidige Qminled heb ik dat totaal niet.
https://www.youtube.com/watch?v=6MnHID_N9V4
https://www.youtube.com/watch?v=LlJmOwhIzio

+ het filmpje van de Sony lcd vs Oled daar stond de Sony toch ook al zeer goed zijn mannetje, de titel was niet voor niks: Het zou niet zo close moeten zij .

Tabcam

Quote from: darkrunner on September 15, 2021, 09:54:54
Foutje van me filmpje is een 85 Samsung vs de tw7300 (de oled was vs een Sony tv)

Afgaand op dat filmpje zou ik niet voor een tv gaan omdat je met de Pj een groter en nog steeds zeer goed plaatje kan neerzetten en het is dan nog een Tw9300
https://www.youtube.com/watch?v=7q31VcF1SyA&t=1s

@ Teejoo, Gaat een tv in je donkere kamer ook niet vermoeiend zijn voor je ogen?
Dat was de enige die kon vinden en idd QLed. In mijn optiek geen vergelijk qua zwartwaarden met OLED. In mijn beleving kan je OLED misschien nog wel zwarter krijgen dan de meeste projectoren maar een projector is nog steeds superieur op 100 inch en groter.

Het enige dat je met OLED nog hebt is een minimale black level crush maar dat is met de juiste instellingen vooral een compressieartefact van streamingsdiensten. In dit youtubevideovergelijk van Vincent Teoh zie je de drie generaties OLED vergeleken met een €30.000,- profi editing monitor.

Omdat Teejoo grofweg op dezelfde beelddiagonaal zit als 83" OLED vervalt dat grote voordeel. Ik zit zelf in een huiskamer zonder directe maar met redelijke indirecte lichtinval. Om @Teejoo zijn vraag te beantwoorden, in de nacht kan je de helderheid van de lampjes veranderen als je wilt. Zelf heb ik twee instellingen een iets helderder en een iets donkerder. Ik vind het ook in de diepe nacht erg fijn kijken. Reflecties zie ik voornamelijk overdag en vooral als de TV uit staat. Tijdens films valt het me niet echt op. Ik kan me voorstellen dat dat in een gecontroleerde omgeving nog beter is.

Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken van donkere scene's in de nacht.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Het gaat me idd ook niet om het verschil/vergelijk tussen de verschillende tv's. Maar hoe dit is in een donker HT.

jahtari

Is de vraag niet of je ook totaal moet verduisteren?

Ik kijk ook op een TV in de maat 82 inch, en hou altijd een klein beetje licht daarnaast aan.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

PascalP

Persoonlijk lijkt mij indirect licht (projectie) prettiger op de lange termijn dan direct licht (LCD/OLED) in een volledige donkere ruimte.
Toch iets rustiger op de ogen.

Weet niet of je er iets aan hebt, maar hier in de slaapkamer hebben we een Sony LCD, wel al een iets ouder type met nog CCFL verlichting, maar zelfs in de slaapkamer als er geen nachtlampje aan is en de gordijnen geheel gesloten vind ik het nog te fel licht met de backlight setting op minimum. En dan is dit nog maar een kleintje van 40"
Wat vind je er zelf van als je in je woonkamer alle lichten uitmaakt, rolluiken/gordijnen dicht, en dan de TV aan?

Lijkt me zonde als je in de HT ook een lampje aan moet maken, dan wordt het al snel 'TV kijken' in plaats van 'film kijken' ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Dan blijft het gewoon projectie.

Ik krijg idd de indruk dat er niet veel mensen zijn die een Oled in een volledig verduisterde ruimte gebruiken.

pameijer

Ik heb een OLED en een beamer. En een redelijk verduisterde woonkamer mocht dat nodig zijn. Qua beeldkwaliteit is de OLED superieur. Kleuren kloppen bij mij gewoon, geen gedoe met HDR en tonemapping. Kijk regelmatig OLED omdat ik geen zin heb om de beamer aan te zwengelen. Als grootte geen probleem was zou ik ook voor een OLED gaan. Dat ik er moe van wordt omdat het een scherm is dat licht uitzendt ipv reflecteert heb ik nog nooit meegemaakt. Dan zou de hele wereldbevolking minus die 0,0000001% die een beamer heeft vermoeidheidsklachten hebben  :P
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Richard70…

Quote from: Teejoo on September 15, 2021, 11:48:58
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Dan blijft het gewoon projectie.

Ik krijg idd de indruk dat er niet veel mensen zijn die een Oled in een volledig verduisterde ruimte gebruiken.

Ik doe dat wel eens als ik geen zin heb om de pj aan te slaan slingeren.
Nou is het geen batcave , maar wel donker.
Vind het minder prettig kijken, omdat je idd wel heel veel licht heb.
Laat staan met 83 inch
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

pameijer

Quote from: rdebruin on September 15, 2021, 13:03:04
Ik doe dat wel eens als ik geen zin heb om de pj aan te slaan slingeren.
Nou is het geen batcave , maar wel donker.
Vind het minder prettig kijken, omdat je idd wel heel veel licht heb.
Laat staan met 83 inch
Als je het teveel licht vindt kun je bij een OLED toch gewoon het OLED lampje terugschroeven? Die instellingen zitten er allemaal niet voor niets op.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!