Oled in verduisterde ruimte

Started by Teejoo, September 14, 2021, 23:38:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

In onze huiskamer kijk ik 's avonds c.q. 's nachts wel eens op onze oled met alle verlichting uit. Het beeld is dan prachtig en met het oled lampje op 30% valt het alleszins mee met vermoeidheid voor mijn ogen. Ik ben er voorstander van en zou een oled in m'n dedicated ruimte dan ook zeker overwegen. Nadeel is dat ik niets kleiner dan 90 inch wil in m'n ruimte  :hehe: :angel: Ik herken de ergernis aan de zwartwaardes heel goed, en met je evenwicht is het dan het wel waard om te onderzoeken of een 83 inch oled een echte vervanger kan zijn.

Uiteraard blijft het wel een persoonlijk dingetje. Waar ik geen vermoeide ogen krijg, kan iemand anders dat wel ervaren natuurlijk.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

quattronl

Als ik 's avonds op mijn 65" Panasonic oled film kijk heb ik altijd wel een lampje aan. Die staat ver weg en geeft zacht licht maar genoeg om het niet aardedonker te laten zijn. Vind ik wel zo prettig; echt helemaal in het donker tv kijken is minder prettig (vind ik).

Het glas van mijn oled spiegelt best wel maar zie ik alleen als ie uitstaat. Met film heb ik er geen last van.

Als ik een film met DV (Dolby Vision) afspeel dan is het beeld echt waanzinnig. Volgens mij zijn er (nog) geen projectoren die DV snappen.
Zwart is ook echt zwart, dat vind ik juist zo fijn aan oled. En daarmee het hoge contrast natuurlijk.

En omdat ik natuurlijke kleuren zo belangrijk vind heb ik een Panasonic gekozen. Out of the box al zeer goed afgesteld. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Teejoo

Quote from: pameijer on September 15, 2021, 11:49:52
Ik heb een OLED en een beamer. En een redelijk verduisterde woonkamer mocht dat nodig zijn. Qua beeldkwaliteit is de OLED superieur. Kleuren kloppen bij mij gewoon, geen gedoe met HDR en tonemapping. Kijk regelmatig OLED omdat ik geen zin heb om de beamer aan te zwengelen. Als grootte geen probleem was zou ik ook voor een OLED gaan. Dat ik er moe van wordt omdat het een scherm is dat licht uitzendt ipv reflecteert heb ik nog nooit meegemaakt. Dan zou de hele wereldbevolking minus die 0,0000001% die een beamer heeft vermoeidheidsklachten hebben  :P
En je kijkt dis in een 100% verduisterde ruimte?

pameijer

Quote from: Teejoo on September 15, 2021, 15:14:09
En je kijkt dis in een 100% verduisterde ruimte?
Laat ik het houden op 95%  :popcorn:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

buckler

Net ff aan mijn pa gevraagd want die heeft ook een 65'' oled. Hij kijkt ook in het donker in een redelijk donkere ruimte en zegt dat hij wel altijd het licht wat terug zet.
Iets minder fel, maar dan vind zelfs die ouwe het perfect te doen en hij stoort zich al als het zonnetje te fel schijnt dus.
Zelf heb ik er weinig last van maar als ik bij hun film kijk is het beeld wel smullen en de zwart waardes echt geweldig om te zien. Ik vind het heel mooi.
Als ik in mijn eigen donkere ruimte mijn 60'' Pioneer plasma aanzet dan heb ik daar ook totaal geen probleem mee moet ik zeggen.
Maar ik ben dan ook lasser he, en heb zelf met mijn projectie set up zoveel licht dat ik nog met een lasbril op film kan kijken hahaha lol.
Het enige wat mij tegenhoud is de grote van de schermen... ik vind het allemaal (nog) te klein al word het al moeilijker nu met de 83'' die op de markt verschenen is.

Ik zeg altijd maar zo: Ik weet zeker dat zodra er 100'' a 120'' oleds op de markt komen vrijwel iedereen overgaat van projector naar tv. Staat voor mij echt buiten kijf
Het voordeel van theo is dat de 83'' oled eigenlijk vrijwel net zo groot is als wat hij nu projecteerd (wegens zijn evenwichts ziekte). Nou dan wist ik het wel hoor.
Tuurlijk heeft projectie iets speciaals en een aparte look met veel diepte maar op een klein projectie scherm zie je dat vrijwel niet en dat begint pas echt een plusje te worden zodra je groot en groter gaat projecteren.

Nogmaals iedereen die zegt dat een oled niet fijn film kijkt wil ik nog wel eens horen zodra er een 120'' oled uit komt (in 2.35:1  ;D) die minder moet kosten dan zijn oude projector... wedden dat ze over stappen.
Gewoon en calibratie en afstelling saven die prettig film kijkt in jou donker ruimte, thats it.

Just my 2 cents
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Als er nu één voordeel is aan een Old dan is het wel dat je (zoals al weerder erd aangehaald) perfect de helderheid van de led aan aanpassen naar de gewenste lichtopbrengst voor jou kijkervaring.
Het is dus onzin om te zeggen dat er teveel licht zou uitkomen in een compleet verduisterde ruimte, dwz dat het scherm gewoon te helder staat en dat niemand de moeite heeft gedaan om dit behoorlijk in te stellen.

Bij het calibreren maken we steeds twee instellingen en vraag ik aan de klant steeds wat de meest donkere situatie is die hij gebruikt om te kijken, net zoals bij een projector meet je dan hoeveel ftlmb er van het scherm komt en stel je dit op de waarde in die je wil.
Je kan uit een led net zo "weinig" licht laten komen als een projector mocht je dat willen, dus ik zie het probleem niet wt dat betreft.
Dat sommige leds wat die in het zwart gaan heeft alles met instellingen en calibratie te maken, als je black crush hebt dan is er wat mis met ofwel het gamma of de instelling van het black level, dat is perfect oplosbaar.
Hetzelfde verhaal van "onnatuurlijke kleuren" tja, op alle tv's heb je vaak wel 5 of 6 verschillende pressets met alle mogelijke foute of minder foute colors spaces die daarbij horen, ook hier alweer hetzelfde verhaal als hierboven.
Ik ben een projector fan in hart en nieren maar als je niet groter gaat dan 83 inch of iets in die richting  dan is ook voor mij het verhaal redelijk duidelijk, een oled zal op de meeste vlakken een projector. verslaan op dat beeld formaat.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Hieronder vier foto's met mijn Smsung S20 FE. Zeker geen perfect nachtlichttoestel, foto's zijn niet zo scherp en er is veel light bleeding maar niet op de TV. maar misschien dat je kan zien dat het best goed gaat in een compleet verduisterde ruimte. Heb trouwens witte meubels dus is geen echte HT ruimte.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

#33
Quote from: home@the movies on September 15, 2021, 21:42:17
Als er nu één voordeel is aan een Old dan is het wel dat je (zoals al weerder erd aangehaald) perfect de helderheid van de led aan aanpassen naar de gewenste lichtopbrengst voor jou kijkervaring.
Het is dus onzin om te zeggen dat er teveel licht zou uitkomen in een compleet verduisterde ruimte, dwz dat het scherm gewoon te helder staat en dat niemand de moeite heeft gedaan om dit behoorlijk in te stellen.

Bij het calibreren maken we steeds twee instellingen en vraag ik aan de klant steeds wat de meest donkere situatie is die hij gebruikt om te kijken, net zoals bij een projector meet je dan hoeveel ftlmb er van het scherm komt en stel je dit op de waarde in die je wil.
Je kan uit een led net zo "weinig" licht laten komen als een projector mocht je dat willen, dus ik zie het probleem niet wt dat betreft.
Dat sommige leds wat die in het zwart gaan heeft alles met instellingen en calibratie te maken, als je black crush hebt dan is er wat mis met ofwel het gamma of de instelling van het black level, dat is perfect oplosbaar.
Hetzelfde verhaal van "onnatuurlijke kleuren" tja, op alle tv's heb je vaak wel 5 of 6 verschillende pressets met alle mogelijke foute of minder foute colors spaces die daarbij horen, ook hier alweer hetzelfde verhaal als hierboven.
Ik ben een projector fan in hart en nieren maar als je niet groter gaat dan 83 inch of iets in die richting  dan is ook voor mij het verhaal redelijk duidelijk, een oled zal op de meeste vlakken een projector. verslaan op dat beeld formaat.
Top! Bedankt voor de info Werner!

Ik ga de komende tijd een paar 21:9 films een kijken met mijn 16:9 lens memory om te kijken of ik dan niet teveel inlever qua scope gevoel.

Fox

alle moderne tv's spiegelen. De 1 wat minder dan de andere. Samsung en Sony hebben dat veel beter voor elkaar dan andere merken. Spiegelen valt ook op in een verduisterde ruimte, want ook de objecten in de ruimte reflecteren.
Een kennis van mij had een LG oled in zijn HT ruimte voor gamen ed. (en ja die oled is/was ingebrand) en een scherm wat daar voor naar beneden kan voor het projecteren. Echter als ik in mijn witte t-shirt in de verduisterde ruimte zit met de tv aan zie je in de donkere passages de reflectie van mij witte t-shirt. Bij ambiant licht is dat minder opvallend.
Echter bij ambiant licht valt het ene voordeel van absolute zwart van oled gelijk weg.

Let ook op dat de LG W-OLED problemen heeft bij Near Black en Pure White door de filter techniek.

Quote from: Teejoo on September 15, 2021, 09:24:04
Bedankt voor je input. Van dat spiegelen heb je lijkt me geen last in een donkere ruimte. De opmerking van de kleuren en het zwart heb ik nog nergens anders gelezen. Waren de schermen dan gekalibreerd en beide in een verduisterde ruimte?

Automaat

Quote from: buckler on September 15, 2021, 17:57:54
Ik zeg altijd maar zo: Ik weet zeker dat zodra er 100'' a 120'' oleds op de markt komen vrijwel iedereen overgaat van projector naar tv.

Zo'n groot scherm je woning op de begane grond binnenslepen zal wel gaan. Maar de trap op naar een dedicated HT-room wordt toch een ander 'dingetje'.
Reading the HTForum is learning every day!!

home@the movies

#36
Quote from: Automaat on September 16, 2021, 13:08:09
Zo'n groot scherm je woning op de begane grond binnenslepen zal wel gaan. Maar de trap op naar een dedicated HT-room wordt toch een ander 'dingetje'.
Dat is absoluut waar, als je ziet dat zowat 95% van de ruimtes die wij bouwen zolder of kelderruimtes zijn, tja dan weet je het wel.
Het is in de meeste gevallen een onmogelijke opgave om daar een TV scherm uit één geheel te plaatsen, dan moeten je al overgaan naar systemen zoals "the wall" van Samsung, echter tegen de tijd dat dit betaalbaar gaat worden voor de doorsnee HT liefhebber zijn we wel enkele decennia verder reeds ik ;-)
Om nog maar te zwijgen over de ruimte die je hiervoor nodig hebt, de koeling, het verschil in kleuren als er een tile moet worden vervangen enz enz.
Het formaat van projectiescherm kan tegenwoordig ook steeds groter worden gekozen, vroeger was de beperkende factor vaak de lichtopbrengst van de projector, niet zozeer de ruimte. Met de lichtopbrengst van de huidige projectoren gaan meer en meer mensen richting 2m50 2m80 beeldbreedte, ga er maar aanstaan met een Oled of ander vast scherm :-)
Front projectie is en blijft, beeldgrootte versus kwaliteit versus prijs, eigenlijk een zeer goedkope oplossing die, mits goed uitgevoerd nog wel een tijdje zijn mannetje zal staan.

eduard

Over een paar jaar komen er vast betaalbare oprolbare tv's. Je koopt straks een tv als een poster uitrollen en ophangen.

jahtari

Quote from: Automaat on September 16, 2021, 13:08:09
Zo'n groot scherm je woning op de begane grond binnenslepen zal wel gaan. Maar de trap op naar een dedicated HT-room wordt toch een ander 'dingetje'.
Mijn 82 inch kwam al bijna niet door het trappenhuis.

Is zwaar en kwetsbaar en daardoor ook moeilijk te tillen. Uiteindelijk met de doos erom naar beneden getild, totdat de doos vast kwam te zitten. En daarna de TV uit de doos gesloopt.....  :D :D :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Teejoo

#39
Quote from: jahtari on September 16, 2021, 14:39:00
Mijn 82 inch kwam al bijna niet door het trappenhuis.

Is zwaar en kwetsbaar en daardoor ook moeilijk te tillen. Uiteindelijk met de doos erom naar beneden getild, totdat de doos vast kwam te zitten. En daarna de TV uit de doos gesloopt.....  :D :D :D
Ja, dat is ook nog wel een dingetje...

Ik dacht dat het gewicht tegenwoordig nog wel meevalt.

Teejoo

Quote from: Fox on September 16, 2021, 10:52:56
alle moderne tv's spiegelen. De 1 wat minder dan de andere. Samsung en Sony hebben dat veel beter voor elkaar dan andere merken. Spiegelen valt ook op in een verduisterde ruimte, want ook de objecten in de ruimte reflecteren.
Een kennis van mij had een LG oled in zijn HT ruimte voor gamen ed. (en ja die oled is/was ingebrand) en een scherm wat daar voor naar beneden kan voor het projecteren. Echter als ik in mijn witte t-shirt in de verduisterde ruimte zit met de tv aan zie je in de donkere passages de reflectie van mij witte t-shirt. Bij ambiant licht is dat minder opvallend.
Echter bij ambiant licht valt het ene voordeel van absolute zwart van oled gelijk weg.

Let ook op dat de LG W-OLED problemen heeft bij Near Black en Pure White door de filter techniek.
Best irritant idd die spiegelende oppervlaktes. Waarom vraag je je dan af.. net als bij telefoons.

Tabcam

Quote from: Teejoo on September 16, 2021, 16:30:56
Best irritant idd die spiegelende oppervlaktes. Waarom vraag je je dan af.. net als bij telefoons.
Het scheelt een laag (dus minder kosten) en ontspiegeld lijkt op één of andere manier altijd minder scherp.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

Quote from: Teejoo on September 16, 2021, 16:28:36
Ja, dat is ook nog wel een dingetje...

Ik dacht dat het gewicht tegenwoordig nog wel meevalt.
47,7 kilo.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Dreamer

Ik zal in mijn HT nooit op tv overgaan hoe groot de schermen ook worden. Projectie blijft toch speciaal vind ik en je weet zéker dat je geen last van spiegeling hebt.
Ik projecteer op een 16:9 scherm (vast) en een 21:9 scherm (elektrisch) dus ook nooit geen balken.  ;)

home@the movies

Quote from: eduard on September 16, 2021, 13:57:49
Over een paar jaar komen er vast betaalbare oprolbare tv's. Je koopt straks een tv als een poster uitrollen en ophangen.

Ik zou zeggen, droom nog maar even verder, en doe bij die paar jaar maar een hele hoop extra jaren bij.

Teejoo

Quote from: jahtari on September 16, 2021, 18:06:02
47,7 kilo.
42 zonder stand. Dat is toch wel een probleempje met het naar boven slepen.

DustinV

Quote from: home@the movies on September 16, 2021, 19:49:47
Ik zou zeggen, droom nog maar even verder, en doe bij die paar jaar maar een hele hoop extra jaren bij.

Die bewaren we even 😅

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

home@the movies

Quote from: DustinV on September 16, 2021, 20:31:08
Die bewaren we even 😅

Doe gerust  ;) we hebben het over betaalbare oprolbare schermen die niet na 10 keer oprollen de geest geven en een beeld geven dat gelijkaardig is aan wat we nu hebben hé, ik zie het graag gebeuren binnen een paar jaar  8)
Van wat ik een tweetal jaar geleden van LG zag werd ik absoluut niet vrolijk, het is niet omdat het kan, dat het ook goed is en een alternatief is voor wat we nu hebben.
Maar hé, laat maar komen hoor, van mij mag het allemaal.