Hulp gevraagd bij uitlijnen projector

Started by sandervg, December 7, 2021, 20:30:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig bij het uitlijnen van m'n projector.

Het probleem
Ik krijg de rechterhelft van het het beeld niet helemaal scherp.

Aanpak
- Ik heb de projector horizontaal laten lopen aan het scherm (beide dus waterpas)
- Ik heb de horizontale hoek met het scherm op 90 graden gezet: afstand van projector links/rechts tot scherm is op de mm gelijk en de boven/onderkant van het geprojecteerde beeld lopen keurig recht en parallel aan elkaar.
- Ik heb de verticale hoek met het scherm op 90 graden gezet. Dan bleken de verticale randen van het geprojecteerde beeld in een paralellogram te lopen. Ik moest de voorkant van de projector wat omhoog draaien om keurig parallelle lijnen te krijgen.

Kortom: alles is nu perfect uitgelijnd met het projectiescherm. Echter, als ik het midden scherp stel, is de linkerkant keurig scherp, maar de rechterkant niet. Het is niet 'compleet onscherp' maar ik moet de focus 6 'tikjes' op de focusknop naar 'boven' geven om de rechterkant goed scherp te laten worden maar dan zijn het midden en de linkerkant van het scherm niet meer helemaal scherp.

Al geprobeerd
- Ik heb de panel alignment geprobeerd te verbeteren (deze was zeker te verbeteren, maar dat lost het probleem niet op)
- Ik heb de projector wat verdraaid (dus wat naar links of rechts gericht) maar dan gaan mijn horizontale lijnen als een paralellogram lopen én het heeft nauwelijks impact op het issue

Hoe pak ik dit nu aan en hoe kan ik zorgen dat het hele beeld scherp is?

(Voor de helderheid: ik weet dat de hoeken van een lens altijd wat minder scherp zijn, daar heb ik het niet over. Het punt is dat het scherpstelpunt voor de rechterkant anders is dan voor de linkerkant en het midden van het scherm)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

maximus79

Quote from: sandervg on December  7, 2021, 20:30:12
Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig bij het uitlijnen van m'n projector.

Het probleem
Ik krijg de rechterhelft van het het beeld niet helemaal scherp.

Aanpak
- Ik heb de projector horizontaal laten lopen aan het scherm (beide dus waterpas)
- Ik heb de horizontale hoek met het scherm op 90 graden gezet: afstand van projector links/rechts tot scherm is op de mm gelijk en de boven/onderkant van het geprojecteerde beeld lopen keurig recht en parallel aan elkaar.
- Ik heb de verticale hoek met het scherm op 90 graden gezet. Dan bleken de verticale randen van het geprojecteerde beeld in een paralellogram te lopen. Ik moest de voorkant van de projector wat omhoog draaien om keurig parallelle lijnen te krijgen.

Kortom: alles is nu perfect uitgelijnd met het projectiescherm. Echter, als ik het midden scherp stel, is de linkerkant keurig scherp, maar de rechterkant niet. Het is niet 'compleet onscherp' maar ik moet de focus 6 'tikjes' op de focusknop naar 'boven' geven om de rechterkant goed scherp te laten worden maar dan zijn het midden en de linkerkant van het scherm niet meer helemaal scherp.

Al geprobeerd
- Ik heb de panel alignment geprobeerd te verbeteren (deze was zeker te verbeteren, maar dat lost het probleem niet op)
- Ik heb de projector wat verdraaid (dus wat naar links of rechts gericht) maar dan gaan mijn horizontale lijnen als een paralellogram lopen én het heeft nauwelijks impact op het issue

Hoe pak ik dit nu aan en hoe kan ik zorgen dat het hele beeld scherp is?

(Voor de helderheid: ik weet dat de hoeken van een lens altijd wat minder scherp zijn, daar heb ik het niet over. Het punt is dat het scherpstelpunt voor de rechterkant anders is dan voor de linkerkant en het midden van het scherm)

Mijn N5 is over het hele scherm scherp, klinkt als omruilen als je het mij vraagt. Wat zegt Frank dan??
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

sandervg

Wat ik op het forum lees is een dergelijk probleem in >90% van de gevallen een uitlijningsprobleem en geen defect van de projector. Dus ik ga er even vanuit dat de N5 wel goed is (komt nieuw uit de doos). Dacht, eerst wat hulp vragen op het forum. Mocht ik er dan nog niet uitkomen zal ik ITC bellen (ik wil ze niet voor elk wissewasje lastig vallen want volgens mij hebben ze het daar hartstikke druk). Dus tips zijn welkom wat ik kan proberen om het hele scherm scherp te krijgen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

Scherpte verloop is in 99% van de gevallen een kwestie van ophanging

Hoeveel verloop zie je ?
Zoek de plek op met het verloop en beweeg de projector tot dat scherp is kijk nu naar de uitlijning en je weer over elke as je moet kijken voor het oplossen.

Uitlijnen is echt iets waar je even mee bezig bent. Elke mm bij de projector is enkele cms op het scherm en vooral focus is daar enorm gevoelig voor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Dit moet inderdaad een uitlijningsprobleem zijn.
De afstand van je linkerkant van je scherm tot de lens en de rechterkant van je scherm tot de lens zullen niet helemaal gelijk zijn vermoed ik (Niet loodrecht op het scherm maar onder een flauwe hoek).
Dat valt bijna niet te meten,  de eerste stap moet je proefondervindelijk even goed zetten.
Wat ik zelf altijd doe is eerst een 4k testbeeld opzetten (bv de bekende brown fox), lensshift op 0, zoom ietsjes kleiner dan de schermbreedte en dan de projector dusdanig stapje voor stapje verdraaien met een vaste focus! in het midden tot het links en rechts scherp is.
Daarna pas verder met aspect ratio correcties om het beeld passend op het scherm zetten. Jij doet het net andersom.

sandervg

Heeft iemand een link naar een goed test beeld om de scherpte in de hoeken goed te kunnen vergelijken? Ik heb gezocht maar niets kunnen vinden. Ik doe het nu met de 'lijnen' van de N5 maar dat werkt niet heel lekker.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

beste is om je niet dood te staren op een pixel patroon.
Kan je nu al op een bordje geven dat je het dan nooit 100% krijgt.

Pak gewoon een normaal testbeeld met normale grote letters zoals een ondertitel en zet daar alles goed op.
je ziet op 4 mtr afstand absolouut niet of er een pixel 1% uit focus staat :D

ben zelf ook een perfectionist maar focus instellen op pixel niveau is iets wat gewoon niet te doen is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Ik kan die link naar de brown fox file zo niet 1,2,3 terug vinden.
Maar als je een computer hebt dan kun je toch zo met een tekenpakket een eigen testpatroon jpg file maken ?
Als je maar zorgt dat de native resolutie van het plaatje 3840x2160 pixels is en de mediaspeler deze zo ook uitstuurt.

sandervg

Ik denk dat ik 'm gevonden heb. Even ook voor anderen die het plaatje willen gebruiken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  8, 2021, 12:06:09
Hoeveel verloop zie je ?
Zoek de plek op met het verloop en beweeg de projector tot dat scherp is kijk nu naar de uitlijning en je weer over elke as je moet kijken voor het oplossen.
Met bewegen bedoel je naar links/rechts verdraaien? Ga ik doen. Het verschil is niet mega groot, maar ik (en vooral mijn vrouw, die heeft betere ogen  ;D) zie het wel vanaf onze kijkpositie op ca. 2,6m van het scherm. Om de rechterkant perfect scherp te krijgen moet ik ca. 6x kort op de focus knop drukken (als het midden / linkerkant van het beeld perfect scherp was).   

Quote from: Kjelt on December  8, 2021, 12:10:19
Wat ik zelf altijd doe is eerst een 4k testbeeld opzetten (bv de bekende brown fox), lensshift op 0, zoom ietsjes kleiner dan de schermbreedte en dan de projector dusdanig stapje voor stapje verdraaien met een vaste focus! in het midden tot het links en rechts scherp is.
Daarna pas verder met aspect ratio correcties om het beeld passend op het scherm zetten. Jij doet het net andersom.
Thx! Ga ik doen. Stel ik heb dat punt gevonden, hoe krijg ik dan divergerende/convergerende lijnen weer weg? Ik dacht altijd: als de geprojecteerde lijn boven en onder op het scherm perfect parallel loopt, dan staat de projector dus keurig loodrecht op het scherm.

Ik ga vanavond of in het weekend verder 'pielen'  :).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Als alle correcties zoals keystone op 0 staan en je lijnen lopen netjes parallel dan heb je het goed voor elkaar.
Alleen geen enkel doek hangt 100,00% waterpas en ook het doek is nooit 100,00% vlak dus je zult altijd hier een daar kleine compromissen houden, wat Frank eigenlijk ook zegt.
Maar een half scherm onscherp is natuurlijk onacceptabel .

sandervg

Ik heb weer een avondje lopen uitlijnen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Even de bevindingen en dan hoop ik op goede adviezen voor de volgende stap.

Als ik op het midden scherpstel dan is de linkerkant prima scherp (okay, ietsje minder maar niet storend) maar de rechterkant is niet scherp en dat is toch wel zichtbaar vanaf de kijkpositie. Ik heb met een wit karton gekeken waar het scherpte punt zit voor de rechterhoek. Dit zit ca. 51 cm vóór het scherm  :crazy:. Als ik de projector maximaal naar links draai (slaat natuurlijk nergens op want dan zit je naar een trapeziumvorm te kijken, maar even voor het experiment) dan heb ik nog steeds het zelfde probleem, maar in mindere mate. Het scherpstel punt ligt dan ca. 25 cm vóór het scherm. Verder heb ik de projector niet kunnen verdraaien in mijn kastje.

Hieronder een foto van midden onder en rechts onder zodat je een beeld kunt krijgen van het verschil (dit is het brown fox plaatje, maar om de één of andere reden kent mijn zidoo het lettertype niet en komen er vreemde tekens, maar goed, maakt voor het scherpstellen niet uit  ;)).

Ik kan me niet voorstellen dat JVC een projector aflevert met een lens waarbij het scherptepunt aan de rechterkant 50 cm anders ligt dan het scherptepunt in het midden en aan de linkerkant. Wat gaat hier nu fout??? Ik snap er echt helemaal niets van  :unhappy:.

(foto is gemaakt met een full frame spiegelreflex, op statief, 2 sec. zelf ontspanner, 50mm vaste lens op F3.5)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Moeilijk te zeggen zo op afstand. Je focuswaarden zijn wel extreem, een paar cm max zou ik nog kunnen verklaren maar 50cm is belachelijk.
Wat je nog kunt proberen als verificatie is de projector op een tafel op een kortere afstand tov het scherm te zetten (1.5m of 2m ) en de test herhalen met een kleiner beeld. Als het de lens zou zijn of ander optisch issue dan zou dat nog steeds duidelijk zichtbaar moeten zijn. Als het dan nog steeds fout is dan zou ik er mee langs je dealer gaan. Maar die zou dit tijdens de isf calibratie toch moeten zijn opgevallen ?

sandervg

Ja, inderdaad. Ik wil nog niet geloven dat het in de projector zit en zoek de fout bij mezelf. Het verschil is gewoon te groot. Afstand tot scherm is sowieso al niet zo groot (ergens tussen achter in de 2 meter). Maar goed idee om te kijken of ik 'm op een muur kan projecteren en kijken wat dat brengt. Ik kan ook op m'n scherm de verticale lensshift minimaal instellen om te kijken of dat verschil maakt. Weer een to-do lijst voor vrijdag. Dank voor het meedenken!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

vik

Geen idee waar je woont en hoe ver je van Frank woont maar ik ben best bereid om een keer bij je af te slaan en mee te kijken.

Het moet wel passen voor mij en on-route zijn met andere ritjes. En ook even in overleg met Frank aangezien hij de dealer is in dit verhaal.   ;)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

sandervg

Ik vind dit wel een TOP aanbod, Vik!  :clapping:  :angel: We wonen in Utrecht (lekker centraal :)) maar inderdaad niet om de hoek tov Emmeloord. Laat ik dit weekend eerst nog eens de projector op een muur projecteren en met een A4-tje de boel scherp stellen. Als ik dan het probleem niet heb (wat ik verwacht), maar in m'n HT ruimte wel, dan zou ik stiekem wel heel graag van je aanbod gebruik willen maken om te kijken wat ik verkeerd doe.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Koiboy


Meet ook de afstand van het hart van het objectief tot de zijmuur en gebruik die lengte om het hart van je scherm tot diezelfde muur te bepalen. Als je nu een testbeeld projecteert dan moet het midden daarvan samenvallen met de uitgezette lengte tot je zijmuur. Het zou mij verbazen als je dan nog last hebt van forse vertekening.

Traxmore

Ik zou de projector eens op de kop leggen
Als het probleem zich ook verplaatst kan je een aantal zaken uitsluiten.

PascalP

Zag een (zo goed als) nieuwe N5 op Marktplaats staan deze week? Ga je hem toch weg doen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono