Bioscoopstoelen

Started by Dreamer, August 7, 2021, 13:01:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dreamer

Dit jaar nog wil ik mijn bioscoopstoelen vervangen en helemaal nieuwe kopen. Ik heb twee rijen waarvan de voorste rij 3 stoelen en de achterste rij 2 stoelen heeft.
De achterste 2 wil ik vervangen voor 2 enkele stoelen met elk dus een dubbele armleuning. Ben je tenminste af van iedere keer dat elleboogworstelen wie dus die midden leuning claimt.  :P
Maar als ik de voorste 3 stoelen vervang met ook aparte stoelen met dubbele armleuningen dan kost dat toch wat behoorlijk extra ruimte waardoor het zijpad links en rechts een stuk smaller wordt. Ik zit dus met het dilemma van: ga ik voor meer comfort ten koste van het het zijpad. Het breedste zijpad is al niet echt breed: 43cm.
Maar ja comfort vind ik ook wel belangrijk aangezien we regelmatig met vrienden filmavonden doen.
Ervaringen en/of suggesties zijn welkom.  :)

Sjaak_Banaan

Schuif je huidige stoelen een stukje door op en kijk hoe het bevalt met weinig ruimte in het zijpad?
Als dat goed te doen is dan zou ik zeker voor zitcomfort gaan, je zit langer dan dat je daar loopt.

Waarom per se bioscoopstoelen? Heb destijds zelf ook een tweede rij met 4 van die rode stoeltjes aangeschaft, maar en zijn echt wel comfortabelere oplossingen lijkt mij.
Nieuw zijn die ook nog best wel prijzig, een fraaie bank geen oplossing?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

sandervg

Misschien even wat foto's posten van de situatie? Dat helpt enorm om er meer gevoel bij te hebben.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dreamer

Quote from: Sjaak_Banaan on August  7, 2021, 13:58:08
Schuif je huidige stoelen een stukje door op en kijk hoe het bevalt met weinig ruimte in het zijpad?
Als dat goed te doen is dan zou ik zeker voor zitcomfort gaan, je zit langer dan dat je daar loopt.

Waarom per se bioscoopstoelen? Heb destijds zelf ook een tweede rij met 4 van die rode stoeltjes aangeschaft, maar en zijn echt wel comfortabelere oplossingen lijkt mij.
Nieuw zijn die ook nog best wel prijzig, een fraaie bank geen oplossing?

Er zijn tegenwoordig echt wel comfortabele stoelen. Daarbij wil ik zoveel mogelijk het bioscoopgevoel vasthouden.
Ik zal de stoelen eens opschuiven, is wel een goeie tip.

@Sandervg, ik zal eens kijken of dat lukt.

Dreamer

Ik heb een paar foto's gemaakt met de stoelen uit elkaar. Het gangpad rechts is dan nog ongeveer 30cm en links 20cm.
Meestal wordt alleen het rechtse gangpad gebruikt.




sandervg

#5
Ik zou voor één zijpad gaan. Waarom 2 te smalle zijpaden? Dat geeft denk ik de extra ruimte die je nodig hebt: mooi breed pad van 50 cm. Tja, als de persoon die niet aan het zijpad moet eruit wil, allemaal even opstaan zoals bij een echte bioscoop  :D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sjaak_Banaan

Quote from: sandervg on August  7, 2021, 16:36:18
Ik zou voor één zijpad gaan. Waarom 2 te smalle zijpaden? Dat geeft denk ik de extra ruimte die je nodig hebt: mooi breed pad van 50 cm. Tja, als de persoon die niet aan het zijpad moet eruit wil, allemaal even opstaan zoals bij een echte bioscoop  :D

De persoon die dan strak tegen de muur zit heeft wel pech qua geluid.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Dreamer

Eén zijpad zou in principe wel kunnen ja.
Maar dat geluid wordt dan ook wel een dingetje. Geluid en akoestiek wil ik op termijn ook nog upgraden.
Ik denk in ieder geval wel dat ik voor aparte stoelen met dubbele armleuningen ga en comfort dus voorop stel.
Dank voor jullie input!  :smile:

sandervg

Quote from: Sjaak_Banaan on August  7, 2021, 18:10:46
De persoon die dan strak tegen de muur zit heeft wel pech qua geluid.
TS wilde dicht bij de bioscoopbeleving blijven, dus geen probleem lijkt me  :hehe: :bigsmile:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dreamer

Ik ben me een beetje aan het oriënteren, maar het zijn maar een beperkt aantal soorten wat je als particulier kunt kopen helaas. Leadcomseating heeft hele mooie stoelen, maar alleen voor bedrijven.  :-\

sandervg

Je kunt eenvoudig een BTW nummer aanvragen. Heb je niet eens inschrijving KVK voor nodig. En als dat laatste ook nodig is (meestal is alleen BTW nummer voldoende want kleine bedrijven hebben geen KVK inschrijving nodig) zou je dat ook nog kunnen overwegen. Tja, het wordt natuurlijk een erg verliesgevend bedrijf, maar bedrijf=bedrijf  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Zelf via http://usitseating.com/ recliners besteld een aantal jaar geleden, shipping via TOP geregeld. Goed bevallen.

Je zou ook Werner (home@themovies) kunnen polsen, meen dat hij ook wat met stoelen doet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dreamer

Dank jullie, zijn wel goeie tips!  :smile: Hiermee ga ik de komende weken eens aan de slag.
Trouwens op dutchalibaba staan ook allerlei mooie stoelen die ook nog eens goedkoop zijn, maar ik ben bang dat dat allemaal namaak is van slechte kwaliteit. Daar begin ik dus maar beter niet aan.

buckler

Heb over de jaren heen in aardig wat bioscoop stoelen gezeten en de stoel die er voor mij ,met kop en schouders, bovenuit steekt is absoluut de Cineseat Roma Elite.
Wow, wat een stoel is dat.
Als ik geen woonkamer had waar mijn ht is ingericht dan wist ik het wel... sterker nog soms zit ik nog steeds eraan te denken om zo'n stoel midden in mijn kamer te zetten  :wacko:
Echt een aanrader, wel prijzig helaas
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Rob_Dingen

Quote from: buckler on August 15, 2021, 15:12:32
Heb over de jaren heen in aardig wat bioscoop stoelen gezeten en de stoel die er voor mij ,met kop en schouders, bovenuit steekt is absoluut de Cineseat Roma Elite.
Wow, wat een stoel is dat.
Als ik geen woonkamer had waar mijn ht is ingericht dan wist ik het wel... sterker nog soms zit ik nog steeds eraan te denken om zo'n stoel midden in mijn kamer te zetten  :wacko:
Echt een aanrader, wel prijzig helaas
Dat snap ik dan weer niet.
Je zet voor een kapitaal aan geluid installatie neer en pakt dan een stoel met een hoge rugleuning.
Bij mijn nieuwe HT ga ik er zoiets neerzetten.
https://www.sofanella.de/leder-4-sitzer-kinosofa-mit-zwei-mittelkonsolen-macello/33-MAC-SG-4KT.3

Rob

RalphH

Wel eens ja, al geldt voor mij denk ik wel dat dit voor stereo nog een wat groter issue is.
Hoge rugleuning hangt wel ultiem relaxed. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rob_Dingen

Voor stereo is dat iets minder erg maar ook niet wenselijk.
Dan heb je alleen nog last van reflecties van het leer naar je oren of je moet een stoffen stoel nemen.
Bij een HT heb je dat ook maar je mist de rear speaker of bij een 5.1 setup de surround speaker.

Rob

buckler

Quote from: Rob_Dingen on August 15, 2021, 17:12:42
Dat snap ik dan weer niet.
Je zet voor een kapitaal aan geluid installatie neer en pakt dan een stoel met een hoge rugleuning.
Bij mijn nieuwe HT ga ik er zoiets neerzetten.
https://www.sofanella.de/leder-4-sitzer-kinosofa-mit-zwei-mittelkonsolen-macello/33-MAC-SG-4KT.3

Rob

Lol
Nee ik heb een lage rugleuning Rob.
Tuurlijk zet ik niet zo'n grote stoel midden in mijn woonkamer... past niet eens en oogt ook niet denk ik.
Maar als je een aparte ht hebt met verschillende levels zou het wat anders zijn.
Maargoed de zit comfort van die stoelen zijn wel fantastisch en ik vind zelfs onverslaanbaar.
Droom stoeltje :bigsmile:

Maar ik snap zeker je redenatie betreft de rugleuning.
Jou alternatief ziet er anders ook heel goed uit, maar daar heb ik nog nooit in gezeten.
Ik kom ze wel eens inzitten als je nieuwe ruimte af is... LOL
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

RalphH

Quote from: Rob_Dingen on August 15, 2021, 17:23:43
Voor stereo is dat iets minder erg maar ook niet wenselijk.
Dan heb je alleen nog last van reflecties van het leer naar je oren of je moet een stoffen stoel nemen.
Bij een HT heb je dat ook maar je mist de rear speaker of bij een 5.1 setup de surround speaker.

Rob

Ja dat is juist bij stereo mijn bezwaar. Bij film de leuning achterover en de rears staan wat hoger, is mee te leven.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dreamer

Ik ga ook eens kijken of ik mijn huidige bioscoopstoelen opnieuw kan laten opvullen en stofferen. Want ik vind het nog steeds hele fijne stoelen waarvan de rugleuning niet hoger is dan 90cm terwijl alle andere stoelen die verkrijgbaar zijn allemaal ruim boven één meter uitkomen. Hierdoor kan je dus waarschijnlijk niet optimaal van je surrounds profiteren.
Nu alleen nog een goede stoffeerder zien te vinden.  :sigh: