Vraag over Vanderveen UL40-S2 - rechter kanaal slecht

Started by Ejorne, September 12, 2021, 00:13:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik ben sinds kort (waarschijnlijk) in het bezit van een buizenversterker, de Vanderveen UL40-S2.

Ik heb hem nu thuis om te testen. Echter is de versterker niet helemaal oké. Het rechter kanaal heeft veel minder bas dan het linker kanaal. Tevens kraakt het een beetje wanneer ik aan de volumeknop draai.

Duidt dit op een eenvoudig probleem zonder hoge reparatiekosten, of kan het een lastig en kostbaar geintje zijn om deze versterker weer in topconditie te krijgen?

Barry2001

Lijkt erop dat een buis op z'n eind loopt. Kun je eenvoudig proberen door buizen links en rechts te wisselen. Verhuisd het probleem mee weet je dat het dat is.

Ejorne


Duck Twacy

Mocht het probleem nog bestaan (Tube) Jack is goed bekend met deze versterker en heeft er best wat ervaring mee

https://tubejack.nl/tag/van-der-veen/

mmuetst

Mocht dat te ver weg zijn (Tubejack) en Utrecht dichterbij, ik wil ook wel een blik werpen. Heb helaas geen buizentester maar wel de nodige meetapparatuur zoals oscilloscoop en multimeter.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Ejorne

Thanks!

Ik heb al geruime tijd nieuwe buizen en het probleem zat hem inderdaad in 1 van de 4 eindbuizen. Die was lek gegaan en deed gewoon niets meer.

Nu hoor ik nog wel op het rechter kanaal soms licht gekraak. Vooral bij ultra laag zoals bij rapmuziek of bepaalde nummers van Billie Eilish.
Ik heb het idde dat het te maken heeft met de soft-start?

Als ik de hoofdschakelaar omzet en dan na pakweg 2,3 of zelfs 10 minuten de volgende schakelaar dan hoor ik niet direct muziek.
Het duurt altijd even een halve minuut ofzo en dan begint het zachtjes te spelen met veel gekraak om in een seconde of 3 te komen op normaal volume.
Echter op het rechter kanaal blijft dan soms zachtjes gekraak over.

Ik heb al uitgesloten dat het een van de nieuwe buizen is door ze weer van plek te wisselen.
Ook de speaker zelf is het niet doordat het telkens het rechterkanaal blijft ook als ik fysiek de speakers met elkaar wissel.
De bron is het ook niet want het gebeurt zowel via mijn pc-dac als via mijn shield-tv via usb-dac 

scrutinizer

Ejorn, het zou kunnen dat 1 van de 1K weerstanden, opgenomen in zowel de paarse als bruine draad afkomstig vanuit de ugt, niet meer op waarde is.
Even controleren met een multimeter.......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mmuetst

#7
Quote from: scrutinizer on December 21, 2021, 16:33:03
Ejorn, het zou kunnen dat 1 van de 1K weerstanden, opgenomen in zowel de paarse als bruine draad afkomstig vanuit de ugt, niet meer op waarde is.
Even controleren met een multimeter.......
Wel eerst controleren of er geen spanning meer op de elco's staat. Weet niet of die netjes ontladen worden als je de versterker uit zet.
En natuurlijk de de power kabel los halen (spreekt voor zich, maar toch).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Barry2001

Quote from: Ejorne on December 21, 2021, 12:42:15
Thanks!

Ik heb al geruime tijd nieuwe buizen en het probleem zat hem inderdaad in 1 van de 4 eindbuizen. Die was lek gegaan en deed gewoon niets meer.

Nu hoor ik nog wel op het rechter kanaal soms licht gekraak. Vooral bij ultra laag zoals bij rapmuziek of bepaalde nummers van Billie Eilish.
Ik heb het idde dat het te maken heeft met de soft-start?

Als ik de hoofdschakelaar omzet en dan na pakweg 2,3 of zelfs 10 minuten de volgende schakelaar dan hoor ik niet direct muziek.
Het duurt altijd even een halve minuut ofzo en dan begint het zachtjes te spelen met veel gekraak om in een seconde of 3 te komen op normaal volume.
Echter op het rechter kanaal blijft dan soms zachtjes gekraak over.

Ik heb al uitgesloten dat het een van de nieuwe buizen is door ze weer van plek te wisselen.
Ook de speaker zelf is het niet doordat het telkens het rechterkanaal blijft ook als ik fysiek de speakers met elkaar wissel.
De bron is het ook niet want het gebeurt zowel via mijn pc-dac als via mijn shield-tv via usb-dac

Mooi dat het probleem met je versterker is opgelost. Als dat gekraak in het het laatste album zit van Eilish, zit in de plaat! Artistieke uiting oid, dacht eerst dat ik een defect in m'n speakers had, maar het is (denk ik) bewust opgenomen vervorming. Doet pijn in je audio hart dat soort akties. 

Ejorne

Dank jullie voor de reacties. Ik ga eens meten.
Morca bood al aan om z'n meter te kunnen gebruiken 8)

(Geen idee of het het laatse album van haar is, was via youtube wat mijn dochter luisterde.
Zou wat zijn zeg, dat het in de plaat zit. Maar ik hoor het alleen rechts en ook weleens opgemerkt met wat rap-muziek. (dat ik meestal rap weer uitzet) )