Graaf modena monoblocks

Started by Mediator, September 8, 2021, 14:03:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een paar graaf monoblocks type (GM20) modena op de kop heb getikt. Bij aankomst zitten er op ieder
Monoblock een RCA ingang voor links en rechts en een speakerklem voor links en rechts. Aangezien het als monos gebouwd zijn had ik dat niet verwacht maar had ik een enkele RCA en een enkele speakerklem verwacht. Ik zie het dus eigenlijk maar als twee stereo blokken.

Nu heb ik met de zaak daarover gecommuniceerd en die zegt dat het ook anders kan en dat ik geen twee pre outs nodig heb. Het gaat echter in het Duits en hij maakt mij niet afdoende duidelijk hoe dat dan gaat of hij wil het niet goed uitleggen. Het gaat verder wel vriendelijk allemaal.

Nu dan maar de vraag of ik iets mis. Om de monos volledig te benutten heb ik toch twee pre outs nodig? En moet ik mijn hoog en laag per speaker bi ampen. Ik zie niet hoe het anders moet tenzij ik analogue audio benader om een monokit te laten installeren.

Jean Sibelius

Quote from: Mediator on September  8, 2021, 14:03:38
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een paar graaf monoblocks type (GM20) modena op de kop heb getikt. Bij aankomst zitten er op ieder
Monoblock een RCA ingang voor links en rechts en een speakerklem voor links en rechts. Aangezien het als monos gebouwd zijn had ik dat niet verwacht maar had ik een enkele RCA en een enkele speakerklem verwacht. Ik zie het dus eigenlijk maar als twee stereo blokken.

Nu heb ik met de zaak daarover gecommuniceerd en die zegt dat het ook anders kan en dat ik geen twee pre outs nodig heb. Het gaat echter in het Duits en hij maakt mij niet afdoende duidelijk hoe dat dan gaat of hij wil het niet goed uitleggen. Het gaat verder wel vriendelijk allemaal.

Nu dan maar de vraag of ik iets mis. Om de monos volledig te benutten heb ik toch twee pre outs nodig? En moet ik mijn hoog en laag per speaker bi ampen. Ik zie niet hoe het anders moet tenzij ik analogue audio benader om een monokit te laten installeren.

Ik dacht even dat het net zo 'simpel' was als bij mijn VAC's die zowel stereo als mono doen, maar schijnbaar niet.

Zie: https://sites.google.com/site/theothor/monooperation

Kijk even of dit je vraag oplost.

Succes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Mediator

Onder andere via deze website en andere informatie wat achter de techniek gekomen en hoe je een mono maakt. Dat bracht me op het idee thuis te testen. Één RCA per monoblock aangesloten en dan doen beide luidspreker aansluitingen het gewoon. Maakt dus niet uit welke RCA je aansluit of welke luidspreker aansluiting. Beetje bijzonder is het wel. Maar ik zou er dus ook Stereo blokken van kunnen maken. Doe ik niet want ik heb de 70 watt per Mono wel nodig. Wel mooi spul dit zeg.

Rob_Dingen

Zoals ik het snel kan zien is het een stereo versterker die je waarschijnlijk kunt bridge naar mono.
Dat betekend dat je de speakers waarschijnlijk op de plussen aan moet sluiten omdat bij een kanaal de fase word omgedraaid.
Of de eindversterkers worden parallel geschakeld.
Vind het wel raar als er met een OTL gebruld gaat worden want stoom levering is zijn grootste beperking.
Dus ik zou regelen dat je een manual hebt zodat je weet wat je aan het doen bent.

Rob

Mediator

#4
Hoi Rob,

Nee hoor het is nu wel duidelijk. Het ontwerp van de versterker is inderdaad dat beide delen van een mono parallel komen. De plussen en de minnen bij elkaar wat voor mij nogal ongebruikelijk overkwam. Maar het verhaal van de zaak waar ik hem kocht snap ik nu. Brullen omdat ik aangeef 70watt nodig te hebben? Nee hoor niet daarom ik speel niet hard. Wel lijken mijn speakers makkelijk dan ze zijn. Weliswaar een hoge gevoeligheid maar de impendantie gaat in het hoog naar beneden waardoor buizen niet goed klinken. Met deze OTL monos is er prima controle, transparantie, ruimtelijkheid en leven in de brouwerij.

Tubegear

Wat ik altijd begrepen heb is dat Graaf versterkers ieder jaar terug moeten naar de dealer om de bias correct af te stellen. Is dot nog steeds het geval?

Mediator

Bij deze modena's sowieso niet. Aan beide kanten zitten afregelpunten aan de buitenkant voor bias en offset. Er staat ook netjes dat je bias moet afregelen op 18mv. Ik doe dat zelf met een multimeter. Met de GM20 kun je ook de importeur aan de buitenzijde afregelpunten laten maken. Maar het is dus ook weer niet helemaal plug en play. Twee van deze buizen bakken geven ook aardig wat warmte af. Allemaal nadelen maar het geluid maakt veel goed. Deze gaan nergens meer naartoe. Sterker nog ik ben bezig om een bijpassende GM13.5B2 voorversterker erbij aan te schaffen. De modena's combineren echt mooi met de Tannoy Glenair.