Luisterervaringen speakers 6000-7000 (Setprijs)

Started by Vhond, September 7, 2021, 10:49:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richarde1

Quote from: MichelDW on September  8, 2021, 19:25:45
Met z'n volle 60W niet echt een partij voor de luidsprekers waarnaar wordt gekeken.

De Living Voice is met 94db erg makkelijke aan te sturen, zelfs een 8watt buizen versterker klinkt super.

DofN

Quote from: Tabcam on September  8, 2021, 14:55:48
Geluid is veel "aanpasbaarder" dan we denken maar goed geluid is ook een soort heilige graal, het kan altijd beter >:D.



Eens, al denk ik dat met goed metende luidsprekers in met DSP+akoestische maatregelen en een goede luisterdriehoek, al snel een prima geluid kan worden bereikt. Het kan dan nog wel anders, maar beter..? Dat laatste houdt wel een keer op.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: Vhond on September  9, 2021, 08:36:27
Teveel aan bas zou inderdaad een issue kunnen zijn al doe ik daar een klein beetje met DSP (zoals ik al eerder schreef vind ik DSP soms een 'doods' karakter meebrengen maar is het helaas gezien de akoestiek van vele ruimtes vaak een 'noodzakelijk kwaad').

Het valt me ook op dat er de laatste jaren meer gewerkt wordt met downwards gerichte baspoorten omdat afstand naar (voor/achter)wand onbekend is bij de bouwer van de speaker en naar achter of voor gerichte poorten dan in meer of mindere mate de plaatsing vanwege het laag en versmering van andere frequentiegebieden beïnvloed...

De enige tot nu toe beluisterde speaker met downward gerichte poort was de Avanti 35, maar daar vond ik het laag net wat te 'mager'.
Heb zelf de ervaring dat verkeerd of zelfs bijna goed toegepaste DSP "fout" kan klinken. Laatst had ik nog een Moving Microphone Measurement gedaan met daarna een PEQ aanpassing met ruimtecurve. Klonk anders en na een tijdje kon ik het niet anders omschrijven dan dof. Rare was dat de ruimtecurve eruit halen het oploste. Ben dus nog steeds aan het bijleren qua DSP.

Heb je ruimteproblemen zou ik helemaal niet voor baspoorten gaan. Gesloten systemen of open baffle hebben veel minder ruimteproblemen. Niet alle baspoorten zijn gelijk maar dan zoek je de ruimteproblemen wel op. Een gesloten monitor met een gesloten subwoofer kunnen je het leven dan een stuk gemakkelijker maken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#28
Welke extra ruimteproblemen heb je met een basreflex systeem, Tabcam?

Ik kan er zelf alvast 1 noemen, namelijk dat ik het lastiger vind om met een DSP een basreflex LS te integreren met subwoofers, het is vooral meer meten, meer filters proberen tot er ongeveer eenzelfde gemeten resultaat komt. Of het hoorbaar is , is een ander punt.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Als je een laag probleem hebt wat qua frequentie uit de reflexpoort komt ga je daar weinig aan doen met dsp.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rob_Dingen

Quote from: addesmo on September  9, 2021, 08:41:14
Als je gewend bent aan "vet" of ietwat boemerig laag, is een strakkere bas in het begin vaak wat ielig. Je moet er wat aan wennen, maar dan blijkt opeens dat het toch beter klinkt. Volume kan zonder te storen ook wat omhoog.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Op het moment dat je het volume hoger gaat zetten is meestal om een bepaald effect te creëren wat mijn inziens meestal luid tot te weinig laag.

Quote from: DofN on September  9, 2021, 09:15:22
Welke extra ruimteproblemen heb je met een basreflex systeem, Tabcam?

Ik kan er zelf alvast 1 noemen, namelijk dat ik het lastiger vind om met een DSP een basreflex LS te integreren met subwoofers, het is vooral meer meten, meer filters proberen tot er ongeveer eenzelfde gemeten resultaat komt. Of het hoorbaar is , is een ander punt.


Het probleem is dat een basreflex poort het geluid in tegenfase is en het dus veel moeilijker word om de sub te integreren.
Dus als je perse met een sub wil werken is het beter om voor een gesloten systeem te gaan voor je main speakers.
Een probleem met standaard filters is dat het akoestisch totaal niet klopt en dus ook niet perfect krijgt.
Oke misschien lukt het om een vlakke respons te krijgen maar dat zegt nog steeds niet of het technisch klopt.
Alhoewel de meeste nog steeds denken dat een rechte curve perfectie is.

Quote from: holco on September  9, 2021, 09:41:29
Als je een laag probleem hebt wat qua frequentie uit de reflexpoort komt ga je daar weinig aan doen met dsp.
Ligt er natuurlijk aan wat voor probleem pieken kun je makkelijk weghalen.

Rob


Vhond

#31
Hoe interessant ook allemaal (gesprekken over DSP en akoestiek en 'poortsoorten')wellicht een ander topic waardig (voor zover die er al niet zijn), maar zijn er nog mensen met andere ervaringen in dit prijssegment?

:coffee:

frank2

#32
Focal spectral is minder warm, wollig dan de kanta 2. Is opener iets frisser neutraler. Je mag hier komen luisteren.
Er staat een paar voor 6000 euro bij wenw in Enschede
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Vhond

@frank2: misschien dat ik deze een keer op laat stellen naast andere speakers (goed om te horen/weten dat deze wat minder warm zijn). Bedankt voor je aanbod (Twente is niet om de hoek bij mij) ;)

bramsat


Voor jouw ruimte zijn de Elysian 4 niet te slaan,en thuis proberen gaat boven luisteren elders.

En ja ik ken de speaker redelijk...alleen mijn kamer is te klein,maar voor jouw kamer wist ik het wel:

https://www.whathifi.com/us/reviews/wharfedale-elysian-4

https://youtu.be/Ho2-ABrhd24
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Kingpin

Mocht je toch een keer naar het oosten afreizen ben je ook hier welkom om eens de oudere serie van Audio Physic te beluisteren, daar zitten ook een paar juweeltjes bij.
Aan de hand van Joachim Gerhard en uitgestald zoals de maker het bedoeld heeft (en dat is een hel verschil met de meeste AP's die ik heb gehoord).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Zelf nog niet beluisterd, maar van de hand van Joachim Gerhard komt meestal wel iets goeds.

Joachim Gerhard Collection

https://joachim-gerhard-collection.com/

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Vhond

Nooit eerder gezien (kende Joachim Gerhard ook niet), heeft wel iets weg van AP.

Hoe verhouden de kleine woofers zich tot de luidsprekers met wat grotere woofers qua laagweergave?

Xander32

Een boeiende en vast ook leuke zoektocht 👍🏻

Betreffende Focal: die heb ik nog nooit als neutraal ervaren. De meest neutraal klinkende Focal welke ik ken is de Sopra 1 monitor.

Ze kwamen volgens mij al voorbij, maar Usher ls bieden erg veel hardware voor de euro's, wellicht ook meenemen inde zoektocht. En ik heb niet in beeld of het merk nog overeind staat, maar Adam speakers heb ik immer als neutraal ervaren.

Verder Gauder Akustik, diens Arcona serie is nog enigszins betaalbaar. De Arcona 80 heb ik ook als neutraal ervaren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: jahtari on September  7, 2021, 14:49:14
Ik neem aan dat dit niet jouw ruimte was? Dan kan het in de eigen (waarschijnlijk minder gedempte en kleinere?) ruimte heel anders klinken.

Voor dat geld zou ik de stap naar actief maken. Verkoop al die voor- en eindversterkers, kabels, etc. en koop bijv. een dutch & dutch 8c. Inmeten en genieten.

Ik zou hier voor gaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

... je hebt er juist zelf afscheid van genomen 🤓

Quote from: chansig on September 11, 2021, 09:29:00
Ik zou hier voor gaan.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: chansig on September 11, 2021, 09:29:00
Ik zou hier voor gaan.

Gr. Hans
Dat valt toch niet in de categorie 6000-7000? Tweedehands ook vrijwel nooit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Xander32 on September 11, 2021, 09:34:18
... je hebt er juist zelf afscheid van genomen 🤓

Ik heb nooit een C gehad. Nu wel incl BXT kasten. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 09:35:43
Dat valt toch niet in de categorie 6000-7000? Tweedehands ook vrijwel nooit.

Daarom geeft Jahatari ook aan dat je de versterkers ed kan verkopen. Hou je weer geld over. En is je budget weer wat ruimer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: Kingpin on September 10, 2021, 16:12:00
Zelf nog niet beluisterd, maar van de hand van Joachim Gerhard komt meestal wel iets goeds.

Joachim Gerhard Collection

https://joachim-gerhard-collection.com/



Mooi!!
Het is gewoon een virgo II van AP lookalike. Ik denk ook 1 van zijn mooiste creaties.
Naast de Caldera's uit midden jaren 90 die toen niet te betalen waren...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kingpin

Quote from: Peerless Monster on September 11, 2021, 09:40:36
Mooi!!
Het is gewoon een virgo II van AP lookalike. Ik denk ook 1 van zijn mooiste creaties.
Naast de Caldera's uit midden jaren 90 die toen niet te betalen waren...
Inderdaad. De nieuwe collectie ziet er ook bijzonder goed uit.
Met de know how die hij in de tussentijd heeft vergaard denk ik dat deze 'look a likes' best een bijzonder goed presteren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

#46
Quote from: chansig on September 11, 2021, 09:38:21
Daarom geeft Jahatari ook aan dat je de versterkers ed kan verkopen. Hou je weer geld over. En is je budget weer wat ruimer.

Gr. Hans
Stukje van mijn ervaring Als je wilt streamen met de D&D 8c  heb je een streamer nodig. Als je ook analoog afspeelt, heb je een probleem. Er is maar één ingangspoort die voor zowel analoog als digitaal wordt gebruikt. Heb je weer een ander kastje nodig om verschillende inputs te selecteren of een NUC met Roon dat nog in Beta is en nog lang niet perfect werkt.

Heb ook gemerkt dat het veel lastiger is om te integreren in een HT set. Ik weet niet of Vhond dat heeft/nodig heeft maar streaming zit bij veel receivers ingebouwd. Ook is je volume dan niet via de TV of receiver te bedienen tenzij je de receiver analoog met de D&D verbind en je de muziek via Roon kan doen.

Alleen als je alleen gaat streamen, en al een intel NUC met Roon hebt kom je weg met de prijs van de luidsprekers. En dan ben je gebonden aan Qobuz en Tidal omdat Spotify, Amazon en andere streamingsdiensten niet worden ondersteund.

Laatste nadeel is dat in mijn ruimte het geluidsbeeld bij lagere volumes enorm inzakte, meer dan andere luidsprekers. Dat is altijd zo maar ik speel vaak op 50-70 dB.

Voor de duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen Dutch&Dutch 8c, ik denk alleen dat men zowel de voordelen als de nadelen van tevoren moet weten :angel:.

@Vhond misschien handig om te vertellen hoe en in wat voor ruimte je ze wil gaan gebruiken?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

#47
Met de M kon ik er een Paradigm op in prikken. Spotify en gaan. Volume via de pc bedienen. Danwel via Spotify, danwel via de speakers zelf. Evenals ingangen, eventueel beetje laag/mid/hoog erbij eraf etc. Later de mogelijkheid om via REW het eea te doen. Evaring met HT heb ik niet dus geen idee.

Hoe het op dit moment met Roon staat ? Geen idee. Evenals een app.

Ik ben overigens erg pro Dutch & Dutch...dus inderdaad bevooroordeeld en daar schaam ik me niet voor.  :D


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Vhond

Quote from: Xander32 on September 11, 2021, 09:27:14
Een boeiende en vast ook leuke zoektocht 👍🏻

Betreffende Focal: die heb ik nog nooit als neutraal ervaren. De meest neutraal klinkende Focal welke ik ken is de Sopra 1 monitor.

Ze kwamen volgens mij al voorbij, maar Usher ls bieden erg veel hardware voor de euro's, wellicht ook meenemen inde zoektocht. En ik heb niet in beeld of het merk nog overeind staat, maar Adam speakers heb ik immer als neutraal ervaren.

Verder Gauder Akustik, diens Arcona serie is nog enigszins betaalbaar. De Arcona 80 heb ik ook als neutraal ervaren.

Maar wat ik lees is dat de match met Gauder's qua versterker nogal kritisch lijkt te zijn.
En welke Usher's heb je het over?

Vhond

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 10:02:00
@Vhond misschien handig om te vertellen hoe en in wat voor ruimte je ze wil gaan gebruiken?

Hoe? Losse streamer en DAC. Dac naar de voorversterker.
Ruimte is 5,5 x 5,5 (met daaraan een stuk van 3,5 x 3,5 mtr)