21inch subwoofer in gesloten behuizing.

Started by Staaled, August 31, 2021, 12:52:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Houtlijm is een slippery bitch! Het klemmen na het lijmen is het gevaarlijkste punt want dan zie je het hout/MDF alle kanten op schuiven. Blijven controleren en extra maatregelen treffen is dan de boodschap. Mijn volgende project ga ik sowieso met koekjes en/of brads doen zodat alles direct op zijn plaats zit en blijft  ;)

Staaled

Quote from: FrankBe on September 17, 2021, 16:42:35
Houtlijm is een slippery bitch! Het klemmen na het lijmen is het gevaarlijkste punt want dan zie je het hout/MDF alle kanten op schuiven. Blijven controleren en extra maatregelen treffen is dan de boodschap. Mijn volgende project ga ik sowieso met koekjes en/of brads doen zodat alles direct op zijn plaats zit en blijft  ;)
Exact. Deuvels zeggen ze dan, maar ik kies nu voor MDF schroeven.

Heb ze al binnen en idd die dingen gaan als de brandweer al moet je wel minimaal 4 cm uit de kopse kant blijven.

Dus: schroeflijn tekenen, op de schroeflijn met een priem 3-4 gaatjes aanzetten met de hamer, lijmen en klemmen, schroeven erin.
Ze zijn zelfverzinkend , mooi woord, en de kop is klein dus verwacht er na wat MDF filler niets van te zien.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on September 17, 2021, 17:31:44
Exact. Deuvels zeggen ze dan, maar ik kies nu voor MDF schroeven.

Heb ze al binnen en idd die dingen gaan als de brandweer al moet je wel minimaal 4 cm uit de kopse kant blijven.

Dus: schroeflijn tekenen, op de schroeflijn met een priem 3-4 gaatjes aanzetten met de hamer, lijmen en klemmen, schroeven erin.
Ze zijn zelfverzinkend , mooi woord, en de kop is klein dus verwacht er na wat MDF filler niets van te zien.
Ik werk ook met schroeven.
Ben niet zo,n vakman met dat lijmen....

PascalP

Toen ik mijn kist maakte had ik ook van die speciale MDF schroeven met een zelfborende/verzinkende kop. Werkte perfect zonder ook maar iets voor te boren :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Staaled

Ze zijn inderdaad erg praktisch.

De iets scheve kast kan ik eea mooi op testen en deze zal later ook dienst doen als schildertafeltje.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Nagelpistool. Ik laat telkens een heel fijn randje kopse kant over. Dit kan je achteraf vlakschuren (of met de kantenfrees over gaan).

FrankBe

Quote from: Timvg on September 18, 2021, 11:44:53
Nagelpistool. Ik laat telkens een heel fijn randje kopse kant over. Dit kan je achteraf vlakschuren (of met de kantenfrees over gaan).

Waarschijnlijk op perslucht? Mijn volgende project ga ik ook zo bouwen. Het werkt waarschijnlijk ook nog een pak sneller en heeft minder last van afwijkingen. Een schroef werkt en zoekt toch altijd een beetje zijn eigen weg waardoor je snel een millimetertje scheef gaat als je het zaakje niet 100% op zijn plaats kan klemmen.

Verder hecht ik ook een groot belang aan het opkuisen van lijmresten en druipers als ze nog niet uitgehard zijn. De grote plakken lijm verwijder ik met een plamuurmes en de restanten veeg ik op met een vochtige doek.

Timvg

Quote from: FrankBe on September 19, 2021, 10:33:13
Waarschijnlijk op perslucht? Mijn volgende project ga ik ook zo bouwen. Het werkt waarschijnlijk ook nog een pak sneller en heeft minder last van afwijkingen. Een schroef werkt en zoekt toch altijd een beetje zijn eigen weg waardoor je snel een millimetertje scheef gaat als je het zaakje niet 100% op zijn plaats kan klemmen.

Verder hecht ik ook een groot belang aan het opkuisen van lijmresten en druipers als ze nog niet uitgehard zijn. De grote plakken lijm verwijder ik met een plamuurmes en de restanten veeg ik op met een vochtige doek.

Perslucht idd. Ik zou niet meer zonder willen bouwen. Zoals je zelf aangeeft; een schroef zoekt toch altijd wat een eigen weg. Daarbij komt nog eens dat het voorboren echt goed moet zijn, te weinig en je hout splijt, te veel en de schroef 'pakt' niet meer.

Staaled

Ik heb meerdere proefstrookjes geschroefd en de MDF schroeven pakken dusdanig snel dat ook dunne , 18 mm, plaatjes niet verschuiven.

Een nagelpistool is uiteraard wel super voor dit werk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#136
En het is binnen.
Zaaglijnen getekend op de bracing en de baffle.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

flakkees

lekker bezig  :headbanging:
ik ga komend weekend ook eens wat uit tekenen en zien of wat ik wil ook leverbaar is .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Staaled

Bracing gezaagd, cutout baffle gezaagd.......492mm. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Gezaagd ,gelijmd ,geschroefd. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jahtari

Nice, fijn dat er weer vooruitgang is.  :clapping:

Morgen wordt mogelijk mijn sub verkocht, dan komen weer moneten binnen voor eventuele zelfbouw. Alhoewel komende week misschien al mijn nieuwe JBL met dubbel 18 inch binnenkomen.

Even kijken hoe dat uitpakt en dan verder kijken. Of een aparte sub voor HT en stereo.

In gesprek hierover, kwam hier nog de gedachte: waarom eigenlijk zo'n grote drivers zoals 21 inch gebruiken? Is het SPL? Nog dieper? Of vooral harder tegenover zeg een peerless xxls 12 inch?

Zou een kleinere sub "preciezer" zijn? Ik merk in elk geval dat mijn 15 inch sub echt voller/dieper/harder kan dan kleinere modellen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Staaled

Quote from: jahtari on September 25, 2021, 19:39:54
Nice, fijn dat er weer vooruitgang is.  :clapping:

Morgen wordt mogelijk mijn sub verkocht, dan komen weer moneten binnen voor eventuele zelfbouw. Alhoewel komende week misschien al mijn nieuwe JBL met dubbel 18 inch binnenkomen.

Even kijken hoe dat uitpakt en dan verder kijken. Of een aparte sub voor HT en stereo.

In gesprek hierover, kwam hier nog de gedachte: waarom eigenlijk zo'n grote drivers zoals 21 inch gebruiken? Is het SPL? Nog dieper? Of vooral harder tegenover zeg een peerless xxls 12 inch?

Zou een kleinere sub "preciezer" zijn? Ik merk in elk geval dat mijn 15 inch sub echt voller/dieper/harder kan dan kleinere modellen.
Laag en luid komen kleine drivers te kort.
Vervormen en hebben al snel last van dynamische compressie.

Klein is snel=groot is traag is een mythe.
Qtc is de factor van belang.
1.0 klinkt wollig tov 0.7 tov 0.5. De laatste het strakst met wel een hobbel in de respons, maar daar is DSP voor.
Google maar eens op step response en Qtc.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jahtari

#142
En in jouw berekening op pag 1. hoe zou je dan de qtc nog lager krijgen? Grotere kast?
En waarom mik je op 10hz?

Een "exotische" optie zou nog zijn een speaker in een zijmuur te schroeven van mijn HT (10 cm ytong) volgens infinite baffle principe.  :D

Probleem is alleen dat ik dan ook laag produceer in het grotere deel van de kelder.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Quote from: Staaled on September 25, 2021, 19:52:48
Laag en luid komen kleine drivers te kort.
Vervormen en hebben al snel last van dynamische compressie.

Klein is snel=groot is traag is een mythe.
Qtc is de factor van belang.
1.0 klinkt wollig tov 0.7 tov 0.5. De laatste het strakst met wel een hobbel in de respons, maar daar is DSP voor.
Google maar eens op step response en Qtc.
Het is andersom Qtc 1 heeft een hobbel Qtc 0,7 is vlak en Qtc 0,5 valt flauw af maar heeft de beste impuls response.

Rob

morca

Quote from: Staaled on September 25, 2021, 19:52:48
Laag en luid komen kleine drivers te kort.
Vervormen en hebben al snel last van dynamische compressie.

Klein is snel=groot is traag is een mythe.
Qtc is de factor van belang.
1.0 klinkt wollig tov 0.7 tov 0.5. De laatste het strakst met wel een hobbel in de respons, maar daar is DSP voor.
Google maar eens op step response en Qtc.
Qtc 0.9 maakt dat een sub driver superstrak en snel speelt.
Een lagere qtc klinkt juist wollig en versmeerd, en minder detail.

Ik denk dat het andersom is ...
Misschien is de pa driver dusdanig anders ontworpen.
De subs die ik gebouwd heb ,wat 0.9 gesloten toch het fijnste

Frank

Hi guys, long time no see.
Misschien is dit een betere driver voor dit ontwerp. Ik weet dat JTR ook daar ziijn drivers daar ook besteld. Ben zelf ook in overweging daar 2x de 21" te bestellen voor een gesloten kistje😜. https://ficaraudio.com/product/neo4x/ Grt. Frank
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Frank

Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Frank

2 van deze 18" zal ook voldoende zijn en is ook een bargain als je het mij vraagt
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Frank

De IB3 v2 18 zitten volgens mij ook in de Rs1 / Rs2 subs van Jtr.
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Frank

Het is dan helaas geen 8 ohm maar dual 2
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini