21inch subwoofer in gesloten behuizing.

Started by Staaled, August 31, 2021, 12:52:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Dat klopt, omdat de weerstand die de extra kist toevoegt de driver belet van onder de afstemming zich gaan te gaan dragen als in 'free-air'.

Rob_Dingen

#76
In jou kast kan het ook nog prima lukken.
Rood 100L gesloten 25L basreflex 54Hz.
Blauw Gesloten kast 125L
Zwart basreflex 125L 26,5Hz
Je ziet dat gesloten het minste rendement overhoud de bandpass en basreflex maken niet zoveel uit als je van 20Hz uitgaat

Rob



Staaled

Ik zie het. Ziet er idd goed uit. :thumbs-up:

Vind het wel een optie om een tweede kast te bouwen en dan eens te vergelijken in mijn praktijk.

Bedankt voor je input. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

FrankBe

Quote from: Rob_Dingen on September 10, 2021, 14:36:30
In jou kast kan het ook nog prima lukken.
Rood 100L gesloten 25L basreflex 54Hz.
Blauw Gesloten kast 125L
Zwart basreflex 125L 26,5Hz
Je ziet dat gesloten het minste rendement overhoud de bandpass en basreflex maken niet zoveel uit als je van 20Hz uitgaat

Rob

En als je dan de behuizing nog groter kan maken richting extended bass shelf -3dB of zelfs -6dB, zit er zelfs nog een winst in van +6dB of +12dB @20Hz. Ik vind het toch telkens fascinerend hoe weinig de woofers van mijn dubbel 21" LLT project moeten bewegen om flinke infrasone klappen uit te delen  ;)


Staaled

 :-X :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: FrankBe on September 10, 2021, 16:54:41
En als je dan de behuizing nog groter kan maken richting extended bass shelf -3dB of zelfs -6dB, zit er zelfs nog een winst in van +6dB of +12dB @20Hz. Ik vind het toch telkens fascinerend hoe weinig de woofers van mijn dubbel 21" LLT project moeten bewegen om flinke infrasone klappen uit te delen  ;)
Idd Frank.
Ik weet niet hoe Rob rekent.
En waar hij naar kijkt bij de berekening.
Nogmaals ik heb het niet over gevoeligheid

Maar over de spl output.
Die is zoals Frank al zegt.
Plus 6 DB op 20 Hz
Plus 8 DB op 15 Hz.

Daar kan geen gepoorte sub tegenop.
Bij 120 watt RMS berekend.

De driver die Edwin besteld heeft is minder geschikt hiervoor toe te passen.
Dat valt het niet gunstig uit idd

morca

Quote from: Timvg on September 10, 2021, 09:38:23
Dat klopt, omdat de weerstand die de extra kist toevoegt de driver belet van onder de afstemming zich gaan te gaan dragen als in 'free-air'.
Dat is een groot voordeel .
Hij speelt veel  gecontroleerder ook.

FrankBe

Quote from: morca on September 10, 2021, 18:20:19
Idd Frank.
Ik weet niet hoe Rob rekent.
En waar hij naar kijkt bij de berekening.
Nogmaals ik heb het niet over gevoeligheid

Maar over de spl output.
Die is zoals Frank al zegt.
Plus 6 DB op 20 Hz
Plus 8 DB op 15 Hz.

Daar kan geen gepoorte sub tegenop.
Bij 120 watt RMS berekend.

De driver die Edwin besteld heeft is minder geschikt hiervoor toe te passen.
Dat valt het niet gunstig uit idd

Hier verstaan we elkaar niet helemaal denk ik...

Als je enkel naar de Xmax kijkt, kan je met BP een stuk meer belasten en zo een klein beetje harder spelen. Ik kom in Winisd uit op 1400W voor de BP en "maar" 200W voor beide gepoorte subs. Het punt echter met PA drivers is dat deze zeer robuust gebouwd worden en niet zomaar tegen de X-mech klappen. De stijve ophanging zal de woofer netjes in bedwang houden. En ik weet niet wat het meest relax klinkt? Een driver aan 1400W of aan 200W?

Hier de prentjes:


morca

Sorry verwarring

Deze driver is niet zo goed voor wat ik voorstel.
Zoals ik al aangaf na Rob zijn opmerking.
Dus dat gaat idd niet zo goed werken .

Ik gaf mijn eigen driver en ontwerp als voorbeeld.

Mijn excuus voor de verwarring.
Ik was niet helemaal duidelijk .

Rob_Dingen

Quote from: morca on September 10, 2021, 18:20:19
Idd Frank.
Ik weet niet hoe Rob rekent.
En waar hij naar kijkt bij de berekening.
Nogmaals ik heb het niet over gevoeligheid

Maar over de spl output.
Die is zoals Frank al zegt.
Plus 6 DB op 20 Hz
Plus 8 DB op 15 Hz.

Daar kan geen gepoorte sub tegenop.
Bij 120 watt RMS berekend.

De driver die Edwin besteld heeft is minder geschikt hiervoor toe te passen.
Dat valt het niet gunstig uit idd
Ik reken niks dat doet het programma.
Wat ik gedaan heb is een kast van totaal 125 Liter gebruikt zoals in mijn text te lezen is voor de 3 varianten die Staaled nu gaat maken.
Waarbij mijn inziens gesloten afvalt of hij zou een LT filter moeten gebruiken maar dat kost vermogen.

Rob


morca

Quote from: Rob_Dingen on September 10, 2021, 20:11:09
Ik reken niks dat doet het programma.
Wat ik gedaan heb is een kast van totaal 125 Liter gebruikt zoals in mijn text te lezen is voor de 3 varianten die Staaled nu gaat maken.
Waarbij mijn inziens gesloten afvalt of hij zou een LT filter moeten gebruiken maar dat kost vermogen.

Rob
Dan zou gesloten altijd afvallen volgens jouw reden.
Het is heel normaal een LT toe te passen...
Of gewoon vlakken tot 20 Hz...


Mooie driver Ed  ;D

jahtari

Mooie driver!

Waarom nu juist dit model, ik zie dat dit merk er verschillende heeft rond dezelfde prijs?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: jahtari on September 11, 2021, 10:40:29
Mooie driver!

Waarom nu juist dit model, ik zie dat dit merk er verschillende heeft rond dezelfde prijs?

Voorwaarde was 8 Ohm, deze driver kwam goed uit de berekeningen van de kast icm het vermogen van de amp en is breed toepasbaar.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

FrankBe

Quote from: Staaled on September 11, 2021, 10:47:53
Voorwaarde was 8 Ohm, deze driver kwam goed uit de berekeningen van de kast icm het vermogen van de amp en is breed toepasbaar.

Is die magneet hoogte volledig in functie van de xmax of zit hier nog een andere bedoeling achter? De inbouwdiepte is daardoor 320mm tov bv de 260mm van mijn B&C's

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Staaled

#92
Quote from: FrankBe on September 11, 2021, 11:51:04
Is die magneet hoogte volledig in functie van de xmax of zit hier nog een andere bedoeling achter? De inbouwdiepte is daardoor 320mm tov bv de 260mm van mijn B&C's

Het zal de Dual Tetracoil zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: jahtari on September 11, 2021, 11:54:59
Is dat de laserdisc van gladiator?  :D

Ja, ik vond Maximus wel toepasselijk. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#94
Bracing wordt wat simpeler aangezien de decoupeer mij wat te onzeker is. Iets te veel en de bracing werkt minder.

Eén geperforeerd schot halverwege, 30mm, en de achterplaat wordt 22mm aan toegevoegd (verlijmd en zo 52 mm totaal).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rob_Dingen

Quote from: morca on September 11, 2021, 10:20:53
Dan zou gesloten altijd afvallen volgens jouw reden.
Het is heel normaal een LT toe te passen...
Of gewoon vlakken tot 20 Hz...
Dat zeg ik helemaal nergens jij bent degene die het over zo min mogelijk vermogen hebt dus verwacht ik niet dat je dat gaat doen.
Vermogen is tegenwoordig helemaal geen probleem meer.

Rob

FrankBe

Quote from: Staaled on September 11, 2021, 12:09:01
Bracing wordt wat simpeler aangezien de decoupeer mij wat te onzeker is. Iets te veel en de bracing werkt minder.

Eén geperforeerd schot halverwege, 30mm, en de achterplaat wordt 22mm aan toegevoegd (verlijmd en zo 52 mm totaal).

Dat los je toch op door extra latjes tegen de minder strakke verbindingen te lijmen? En je decoupeerzaag kan je ook geleiden langs een lat die klemt op de juiste afstand van je zaagsnede zodat je mooi recht kan zagen ;)

morca

Quote from: Rob_Dingen on September 11, 2021, 12:56:21
Dat zeg ik helemaal nergens jij bent degene die het over zo min mogelijk vermogen hebt dus verwacht ik niet dat je dat gaat doen.
Vermogen is tegenwoordig helemaal geen probleem meer.

Rob
Dat zeg ik nergens.
Ik zeg bij een gesloten kist juist zo te ontwerpen, dat je 3/4 max RMS vermogen iig gebruikt om tot aan de Xmax te komen.(minimaal)

Niet bij een gepoorte. Daar werkt het anders.

Waarom dat heb ik eerder in Edwin zijn andere topic uitgelegd.


Staaled

Quote from: FrankBe on September 11, 2021, 16:14:50
Dat los je toch op door extra latjes tegen de minder strakke verbindingen te lijmen? En je decoupeerzaag kan je ook geleiden langs een lat die klemt op de juiste afstand van je zaagsnede zodat je mooi recht kan zagen ;)

Had gekund idd.
Recht zagen lukt me aardig echter de slots zijn mij te kritisch én ik bespaar behoorlijk op lijmklemmen.

Bijkomend voordeel is nu dat de achterplaat ook een ronding krijgt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

flakkees

Quote from: Staaled on September 11, 2021, 12:09:01
Bracing wordt wat simpeler aangezien de decoupeer mij wat te onzeker is. Iets te veel en de bracing werkt minder.

Eén geperforeerd schot halverwege, 30mm, en de achterplaat wordt 22mm aan toegevoegd (verlijmd en zo 52 mm totaal).

ik denk dat het onvoldoende is .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx