21inch subwoofer in gesloten behuizing.

Started by Staaled, August 31, 2021, 12:52:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Staaled on September  6, 2021, 13:27:56
Klopt. Zo is het oogmerk althans.
Hoe het uitpakt ...........?

Vind het met name leuk om er zelf mee aan de gang te gaan. :thumbs-up:
Het is ook erg leuk.
Misschien weet je nog.
Ik was eerst ook wat aan het testen en klooien.
Voordat de bandpass bedacht werd. En de keuze nieuwe amp en driver te kopen.
Ging een half jaar overheen denk ik...

Klooien ermee is leuk  ;D

Staaled

Als ik het goed begrijp wordt ik nu langzaam maar zeker richting een 21" bandpass genudged. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Dat word wandkast size 🤣🤣
En dan stort je huis in.
Doet mijn huis al bijna met 1x 13 inch ( plus 2 gesloten)

Zou dan wel de driver horizontaal monteren.
Dan koppelt de energie beter naar de vloer  :devil:

Moet ik die ff bereken zoals mijne berekend is Ed? :tounge2:



FrankBe

Quote from: morca on September  6, 2021, 17:56:47
Dat word wandkast size 🤣🤣
En dan stort je huis in.
Doet mijn huis al bijna met 1x 13 inch ( plus 2 gesloten)

Zou dan wel de driver horizontaal monteren.
Dan koppelt de energie beter naar de vloer  :devil:

Moet ik die ff bereken zoals mijne berekend is Ed? :tounge2:

Kan winisd een 4th order en eventueel een 6th order bandpass een beetje fatsoenlijk berekenen?

morca

Quote from: FrankBe on September  6, 2021, 18:41:26
Kan winisd een 4th order en eventueel een 6th order bandpass een beetje fatsoenlijk berekenen?
Ja werkt redelijk goed.
Mijne is ontworpen met abacus speaker design software.
Door iemand op het zelfbouw audioforum,die daar pro in is.
Dat kon ik toen zelf nog niet .

Was een leerzaam project .
Soms als hij "aardbevingen "veroorzaakt,moet ik nog wel eens terugdenken.
Zonder die hulp was mijn sub ook niet zo.n monster geworden .

Daarom heet het beestje ook. TTS.
Toms Torpedo Subwoofer  :angel:
Moet ik er eens in graveren eigenlijk  ;D

Staaled

#55
Quote from: morca on September  6, 2021, 17:56:47
Dat word wandkast size 🤣🤣
En dan stort je huis in.
Doet mijn huis al bijna met 1x 13 inch ( plus 2 gesloten)

Zou dan wel de driver horizontaal monteren.
Dan koppelt de energie beter naar de vloer  :devil:

Moet ik die ff bereken zoals mijne berekend is Ed? :tounge2:

Was ik al bang voor. :D

Altijd leuk als je wilt rekenen.  :thumbs-up:

edit : maar dan wel met de 18. :D https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/18-0/8/18ntlw5000
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

#56
Quote from: Staaled on September  7, 2021, 09:53:23
Was ik al bang voor. :D

Altijd leuk als je wilt rekenen.  :thumbs-up:

edit : maar dan wel met de 18. :D https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/18-0/8/18ntlw5000

edit wacht ff..
Overnieuw dat was mijn eigen driver data  :D

Voor jouw:
200gesloten/40 poortkamer liter.
Tuning 35 hz
Poorten 3 keer, 90 cm lang,8,2 cm diameter,poortresonantie 190 hz
Luchtsnelheid 17 a 18 mps bij 350 watt RMS,Xmax bij 15 hz.
Ik zou dit soort ontwerp alleen als infrasoon sub gebruiken btw.




Timvg

Persoonlijk zou ik een zo goedkoop mogelijk passieve gesloten sub zoeken (lenen?), om even het effect te testen op het verloop van de rest van de set en of het te combineren valt.

jahtari

Is een gesloten sub dan niet veel makkelijker?

Passende kast bouwen en dan met veel power, meting en correctiesoftware het gewenste resultaat krijgen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Staaled

Quote from: morca on September  7, 2021, 10:37:42
edit wacht ff..
Overnieuw dat was mijn eigen driver data  :D

Voor jouw:
200gesloten/40 poortkamer liter.
Tuning 35 hz
Poorten 3 keer, 90 cm lang,8,2 cm diameter,poortresonantie 190 hz
Luchtsnelheid 17 a 18 mps bij 350 watt RMS,Xmax bij 15 hz.
Ik zou dit soort ontwerp alleen als infrasoon sub gebruiken btw.
Dat vermoedde ik al ,infrasoon.

Flinke kast , vermoedde ik ook al. :D

Wel gaaf, dat weet ik zeker.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Timvg on September  7, 2021, 13:19:02
Persoonlijk zou ik een zo goedkoop mogelijk passieve gesloten sub zoeken (lenen?), om even het effect te testen op het verloop van de rest van de set en of het te combineren valt.

Had ik zeker ook gedaan indien ik niet enkel het uitzoeken en bouwen al leuk vind. Resultaat is een bonus en de sub vindt zijn weg/plekje wel. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: jahtari on September  7, 2021, 13:51:16
Is een gesloten sub dan niet veel makkelijker?

Passende kast bouwen en dan met veel power, meting en correctiesoftware het gewenste resultaat krijgen?
Klopt, maar er kan weinig op tegen bandpass.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on September  7, 2021, 13:54:07
Dat vermoedde ik al ,infrasoon.

Flinke kast , vermoedde ik ook al. :D

Wel gaaf, dat weet ik zeker.
Heel gaaf.
Zou je eigenlijk eens moeten ervaren.

Tom die hem toen voor mij ontworpen heeft.
Zei toen al,dit gaat heel goed werken voor wat jij wil.

Achteraf doet hij het indrukwekkender als ik ooit gedacht had.

morca

Quote from: jahtari on September  7, 2021, 13:51:16
Is een gesloten sub dan niet veel makkelijker?

Passende kast bouwen en dan met veel power, meting en correctiesoftware het gewenste resultaat krijgen?
m
Makkelijker idd.

In de plot bij ontwerpen kan je het al zien.
Mijn bandpass ontwerp geeft output van 3 gewone gepoorte ontwerpen/ subs ,met dezelfde drivers dan wel .

Plus 6 DB output.
Dat zijn 2 extra drivers aan output,met 1 driver.
Alleen door het bandpass ontwerp... .

Dat is toch best lekker  :angel: ;D

morca

Quote from: Staaled on September  7, 2021, 13:58:24
Klopt, maar er kan weinig op tegen bandpass.
In de hogere bass vind ik hem te agressief.
Als ik hem vol open zet rammelt echt alles in mijn huis bijna.
De 40-70 Hz range zet echt knetterharde slambas aan.
Dat is niet leuk meer , klappen op je lichaam.
Naast de 2 gesloten die dit juist zo mooi doen,en de slambass strakker en lekkerder klinkt.



Als infrasoon vind ik hem geweldig.
Kan niks tegenop denk ik .
Niet specifiek mijn sub bedoel ik BTW.
Maar bandpass algemeen als ontwerp,als je het goed doet.

Die van mij gaat nooit meer weg iig  :wub:


Staaled

Quote from: morca on September  7, 2021, 15:02:40
In de hogere bass vind ik hem te agressief.
Als ik hem vol open zet rammelt echt alles in mijn huis bijna.
De 40-70 Hz range zet echt knetterharde slambas aan.
Dat is niet leuk meer , klappen op je lichaam.
Naast de 2 gesloten die dit juist zo mooi doen,en de slambass strakker en lekkerder klinkt.



Als infrasoon vind ik hem geweldig.
Kan niks tegenop denk ik .
Niet specifiek mijn sub bedoel ik BTW.
Maar bandpass algemeen als ontwerp,als je het goed doet.

Die van mij gaat nooit meer weg iig  :wub:
Precies. Enorm rendement. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Quote from: Staaled on September  7, 2021, 13:57:16
Had ik zeker ook gedaan indien ik niet enkel het uitzoeken en bouwen al leuk vind. Resultaat is een bonus en de sub vindt zijn weg/plekje wel. :thumbs-up:

Dat begrijp ik maar al te goed.

FrankBe

#67
Quote from: morca on September  7, 2021, 14:30:18
m
Makkelijker idd.

In de plot bij ontwerpen kan je het al zien.
Mijn bandpass ontwerp geeft output van 3 gewone gepoorte ontwerpen/ subs ,met dezelfde drivers dan wel .

Plus 6 DB output.
Dat zijn 2 extra drivers aan output,met 1 driver.
Alleen door het bandpass ontwerp... .

Dat is toch best lekker  :angel: ;D


Ik heb al je gegevens voor de 21NTLW5000 eens in Winisd ingevoerd alsook die van een gepoorte sub met ook 240L en een 18Hz tuning die met hetzelfde vermogen toch gevoeliger blijkt. Waar loopt dan de berekening mis? Of kan je gewoon meer uit een bandpass sub persen omdat de woofer hierin minder snel tegen z'n X-max aanloopt?

morca

#68
Quote from: FrankBe on September  7, 2021, 16:38:58

Ik heb al je gegevens voor de 21NTLW5000 eens in Winisd ingevoerd alsook die van een gepoorte sub met ook 240L en een 18Hz tuning die met hetzelfde vermogen toch gevoeliger blijkt. Waar loopt dan de berekening mis? Of kan je gewoon meer uit een bandpass sub persen omdat de woofer hierin minder snel tegen z'n X-max aanloopt?
Bandpass heeft meer rendement.

Wat bedoel je met gevoeliger?

Ed vroeg de 18 btw ,niet de 21.
Mijn berekening is vd 18

FrankBe

Quote from: morca on September  7, 2021, 17:21:38
Bandpass heeft meer rendement.

Wat bedoel je met gevoeliger?

Ed vroeg de 18 btw ,niet de 21.
Mijn berekening is vd 18

Ik heb de berekening opnieuw gedaan in WINISD met de 18NTLW5000 en lees in de grafieken af:

Gesloten 240L = 79dB/1W/1m @20Hz
Basreflex 240L tuning @18Hz = 89dB/1W/1m @20Hz
Bandpass 200L + 40L tuning @35Hz = 82dB/1W/1m @20Hz

morca

Quote from: FrankBe on September  8, 2021, 13:04:07
Ik heb de berekening opnieuw gedaan in WINISD met de 18NTLW5000 en lees in de grafieken af:

Gesloten 240L = 79dB/1W/1m @20Hz
Basreflex 240L tuning @18Hz = 89dB/1W/1m @20Hz
Bandpass 200L + 40L tuning @35Hz = 82dB/1W/1m @20Hz
Ik heb het over output/SPL
Niet de gevoeligheid
Die is hoog btw bij een bandpass
Je verstookt maar een fractie van je RMS vermogen tov een gesloten kist.

Gesloten 240 liter is veel te groot imo,dan speelt hij niet strak...

Rob_Dingen

Quote from: morca on September  8, 2021, 13:13:09
Ik heb het over output/SPL
Niet de gevoeligheid
Die is hoog btw bij een bandpass
Je verstookt maar een fractie van je RMS vermogen tov een gesloten kist.

Gesloten 240 liter is veel te groot imo,dan speelt hij niet strak...
Als ik er vanuit ga dat de cijfers van Frank kloppen.
Dan heb je dus met een basreflex 89dB bij 1W terwijl je bij een bandpass 82dB bij 1W hebt.
Dat betekend dus dat je 5W nodig hebt om net zo hard te laten spelen als de bass reflex.
Met andere woorden een versterker met 5x meer vermogen.
Ten opzichte van de gesloten kast win je 3dB bij 20Hz de rest van de frequentie weet ik niet.
Dus dat betekend de helft van het vermogen.

Rob

FrankBe

Quote from: Rob_Dingen on September  8, 2021, 20:20:47
Als ik er vanuit ga dat de cijfers van Frank kloppen.
Dan heb je dus met een basreflex 89dB bij 1W terwijl je bij een bandpass 82dB bij 1W hebt.
Dat betekend dus dat je 5W nodig hebt om net zo hard te laten spelen als de bass reflex.
Met andere woorden een versterker met 5x meer vermogen.
Ten opzichte van de gesloten kast win je 3dB bij 20Hz de rest van de frequentie weet ik niet.
Dus dat betekend de helft van het vermogen.

Rob

Ik heb de winisd file voor de 18NTLW5000 gedownload van loudspeakerdatabase.com en deze geïmporteerd in Winisd. Dan heb ik alle behuizingen naast mekaar gesimuleerd en de resultaten @20Hz hier gedeeld. Eerst schrok ik wel maar met z'n lage QTS is deze woofer geen echte bandpass beest en dat zie je duidelijk in de grafiek. Je kan zijn rendement wel hoger krijgen maar dan enkel in een kleinere behuizing tussen 50 en 90Hz. Ver van infrasoon dus ;)


Staaled

DHL geeft aan dat de driver vandaag wordt bezorgd. :thumbs-up:

Nog even over bandpass vs ported.
Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat BP een hoger rendement had.
Kennelijk niet en dus weer wat geleerd.
Wat ik echter wel zie in WinISD is dat de driver binnen de Xmax zeer diep onderin kan doortrekken.
Tenzij dit een WinISD foutje is lijkt mij dat toch wel uniek voor BP.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)