Bluesound Node (HDMI eARC) de beste route?

Started by Hokkie001, August 26, 2021, 21:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hokkie001

Momenteel overweeg ik de Bluesound Node (2021) met HDMI eARC aan te schaffen. Op die manier kan ik het geluid van mijn LG OLED C9 (en Apple TV 4K) via HDMI naar mijn stereo versterker laten lopen.

Route zal dan zijn:
LG C9 > HDMI (eARC) > Bluesound Node > (optioneel externe DAC) > RCA Interlink > Versterker

Muziek
Tidal Masters, Spotify en TuneIn zal via de Bluesound afspelen en zal de hoogste kwaliteit die de dienst op dat moment heeft (Hi-res/HD/Lossless). Klopt dit?

Films/Series
Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld mijn Apple TV 4K en Netflix of Amazon Prime? Beperkt de televisie of aansluiting de geluidskwaliteit? Ik heb hier en daar gelezen dat de televisies vaak de kwaliteit terugschroeven naar 16 bit o.i.d.

Ik weet dat ik geen Dolby Atmos versterker (meer) heb, maar een beetje kwaliteit filmgeluid zou prettig zijn.

Apparatuur:

- Musical Fidelity M6i
- Dynaudio Evoke 10
- REL T/9i

- Bluesound ter overweging
- DAC ter overweging

Charly

#1
Hi,

Heb je de bluesound node N130 gekocht? Ik heb dezelfde tv en stream spotify van de tv naar inmiddels een Primare I15 versterker. Over de primaire ben ik heel tevreden maar het is helaas de versie zonder ingebouwde prisma streamer. Ik vraag me af of de winst groot genoeg is om over te stappen op de Node, de HDMI ARC is zeker ook meegenomen. Oftwel is het de investering van een kleine 600 waard?

De combinatie van de Evoke 10 met een REL sub vind ik ook heel interessant, ik heb de 10's op iear gehoord en was erg onder de indruk. Weegt dit als combi op tegen een set grote vloerstaanders? Deze vraag borduurt enigszins voort op het bovenstaande deel ivm budget.

Ben benieuwd naar je keuzes en opgedane ervaringen,

gr Charles,
Primare I15 / Audio Physic Tempo 25 / Bluesound Node / LG55C9PLA

Bertus69

Spotify heeft geen hi-res op dit moment alleen MP3 kwaliteit, TuneIn is internetradio en dat ligt nog lager qua audiokwaliteit, bovendien is 16bit nog altijd cd-kwaliteit (heeft Spotify niet) en ik betwijfel zeer sterk of een standaard tv-audio signaal dat wel heeft, denk dat dit vele malen geknepen is. Betere streamingdiensten streamen ook vaak op 16bit cd-kwaliteit of hoger indien beschikbaar.

Heb je het over video streamingsdiensten zoals Netflix o.i.d. dan zullen die meer (ook vaak bij een duurder abo) audio hebben die geschikt is voor surround systemen, denk aan DD 5.1, 7.1 of Dolby Atmos o.i.d. Maar dat maakt niet uit want je Node zal het toch omzetten naar een stereo signaal wat je stereoversterker kan afspelen want een Node is geen Surround Processor. Klinkt het beter dan het geluid uit de tv, dat zal zeker maar persoonlijk vind ik het zeer irritant als ik iemand zie praten en ik hoor een meter naar links z'n stem. Daarom heb ik een 7.1 soundbar (dat is waarschijnlijk "vloeken in de kerk" hier op een HT-forum) dat is voor mij al goed genoeg bij de tv/film.

Even voor de duidelijkheid - van laag naar hogere audio kwaliteit.
- TuneIn internet radio - lage audio kwaliteit
- Spotify is MP3 audio kwaliteit
- Tidal, Qobuz etc. zullen vanaf cd-kwaliteit en hoger afspelen (vaak ook nog abonnement afhankelijk).

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht ik het overigens ergens mis hebben "correct me if I'm wrong" ;)
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Xander32

Ik zou me niet zo vastpinnen op de "kwaliteit" van de verschillende streamingdiensten en/of het internetradio.

Spotify is echt prima te genieten, ik denk dat menigeen het niet zal horen wanneer je dat op hebt staan i.p.v. een andere streamingdienst of een eigen ripp van een cd. En er zijn voorts ook internetradiozenders die op een ietwat hogere kwaliteit hun content aanbieden, wat echt goed is. Een mooi voorbeeld daarvan is Radio Paradise (tip).


Wanneer je voor een BSN gaat, doe je dat omdat het een goed doorontwikkelde product is, welke betrouwbaar is, gebruikersvriendelijk, een fijne applicatie heeft en een goede ondersteuning kent. En dat voor een nog enigszins vriendelijke prijs. En het ding speelt ook nog eens gewoon goed 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Arcenon

#4
Quote from: Hokkie001 on August 26, 2021, 21:20:27
Momenteel overweeg ik de Bluesound Node (2021) met HDMI eARC aan te schaffen. Op die manier kan ik het geluid van mijn LG OLED C9 (en Apple TV 4K) via HDMI naar mijn stereo versterker laten lopen.

Route zal dan zijn:
LG C9 > HDMI (eARC) > Bluesound Node > (optioneel externe DAC) > RCA Interlink > Versterker

Muziek
Tidal Masters, Spotify en TuneIn zal via de Bluesound afspelen en zal de hoogste kwaliteit die de dienst op dat moment heeft (Hi-res/HD/Lossless). Klopt dit?

Films/Series
Hoe zit dat dan met bijvoorbeeld mijn Apple TV 4K en Netflix of Amazon Prime? Beperkt de televisie of aansluiting de geluidskwaliteit? Ik heb hier en daar gelezen dat de televisies vaak de kwaliteit terugschroeven naar 16 bit o.i.d.

Ik weet dat ik geen Dolby Atmos versterker (meer) heb, maar een beetje kwaliteit filmgeluid zou prettig zijn.

Apparatuur:

- Musical Fidelity M6i
- Dynaudio Evoke 10
- REL T/9i

- Bluesound ter overweging
- DAC ter overweging

Hallo, ik heb een powernode 2i (n330) in gebruik grotendeels naar tevredenheid. Ik gebruik de versterker in combinatie met een LG C1, Xbox series X, Nvidia Shield. Qua film soundtrack: zolang je geen surround setup hebt van Bluesound kun je alleen maar een stereo signaal ontvangen van al je aangesloten apparaten, met een surround setup krijg je gewoon dolby digital 5.1 met de bijbehorende bitrate (DTS of DTS HD werkt ook via bepaalde apparaten/bronnen, dit kan niet worden gebitstreamed maar wordt gedownsampled, als je apparaat / bron dit niet ondersteund heb je geen geluid met DTS content). Wanneer je stereo content afspeelt dan kun je naar mijn mening het beste alle aangesloten apparaten instellen op PCM output ''forceren'' (onder PCM kan dan de bron/content bepalen op welke bitrate het wordt doorgestuurd) voor de beste kwaliteit.

Als je nog vragen hebt let me know.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Charly

Quote from: Xander32 on January 19, 2022, 06:28:27
Ik zou me niet zo vastpinnen op de "kwaliteit" van de verschillende streamingdiensten en/of het internetradio.

Spotify is echt prima te genieten, ik denk dat menigeen het niet zal horen wanneer je dat op hebt staan i.p.v. een andere streamingdienst of een eigen ripp van een cd. En er zijn voorts ook internetradiozenders die op een ietwat hogere kwaliteit hun content aanbieden, wat echt goed is. Een mooi voorbeeld daarvan is Radio Paradise (tip).


Wanneer je voor een BSN gaat, doe je dat omdat het een goed doorontwikkelde product is, welke betrouwbaar is, gebruikersvriendelijk, een fijne applicatie heeft en een goede ondersteuning kent. En dat voor een nog enigszins vriendelijke prijs. En het ding speelt ook nog eens gewoon goed 🎶


Ik heb de laatste versie aangeschaft de N130 en ik moet zeggen dat de eerste bevindingen heel positief zijn. Het nut van het gebruik van de ARC ben ik in mijn geval nog niet helemaal over uit, wellicht nog wat meer testen.

Bedankt voor het meedenken!
Primare I15 / Audio Physic Tempo 25 / Bluesound Node / LG55C9PLA

A3-D

En hoe zijn je bevindingen na een aantal maanden gebruik? Ik overweeg ook de N130 aan te schaffen met name omdat hij veel streamingdiensten ondersteund en USB out heeft. Dit laatste is mij echter niet helemaal duidelijk of dat zonder problemen werkt. Ik lees dat er wat problemen zijn met MQA via Roon.

Ik wil hem overigens gaan gebruiken icm een Lyngdorf 2170