Akoestiek een beetje verhelpen in mijn thuiskantoor

Started by Gemineye, August 26, 2021, 11:59:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gemineye

Beste allemaal, ik hoop dat dit hier ook mag; deze keer geen HIFI vraag, maar iets anders. Jullie hebben er vast veeel meer ervaring mee dan ik.

Ik heb een kleine kamer in ons huis (ongeveer 3x3 meter) welke altijd een beetje als rommelkamer werd gebruikt nu netjes gemaakt en in gebruik genomen als werkkamer. Alleen de akoestiek is nu vreselijk! Zo erg zelfs dat mensen die ik aan de telefoon heb zich afvragen of ik op het toilet zit. Ik kan me er iets bij voorstellen; er ligt PVC op de vloer, harde wanden, hard plafond. Er staat nu alleen een bureau met bureaustoel in en nog een andere kleine stoel. Verder niks, want dat past ook niet echt mooi.

Gordijnen ophangen zou een optie zijn, maar vind ik niet echt "strak", hetzelfde geldt voor een vloerkleed.

Ik zat zelf te denken om een viertal plafondplaten aan het plafond te monteren, bijvoorbeeld "Akotherm GG". Mijn kamer is plm 9m2, 4 van die platen van zou dan een oppervlak geven van 4,8m2. Dan plak je dus alleen iets op het plafond, en niet op de wanden. Mijn eigen logica zegt dat dat nooit het hele probleem kan verhelpen, maar het zal allicht een aanzienlijke verbetering opleveren, en akoestisch perfect hoeft het natuurlijk ook niet te zijn.

Een alternatief (of aanvulling) zou kunnen zijn een akoestisch fotopaneel van bijvoorbeeld 120X80 in het midden aan de wand direct achter mijn bureau. Het voordeel is dat ik zon foto iets fraaier vind, maar het oppervlak van zeg 1m2 zet niet veselijk veel zoden aan de dijk ben ik bang, bovendien ligt bij dit soort leveranciers de nadruk denk ik op een mooie lijst en mooie afdruk ipv de geluidsdempende eigenschappen.

Heeft iemand hier ervaring met deze producten? Ik zou het probleem graag praktisch oplossen zonder er heel veel tijd of belachelijk veel geld aan te besteden. Beide genoemde oplossen zitten qua euro's in dezelfde orde van grootte.

Bijgevoegd foto's van de ruimte en twee voorgestelde mogelijkheden
:)

GH

Ik zou in eerste instantie toch gaan voor een vloerkleed..... scheelt echt enorm veel in zo'n ruimte en als het echt niet bevalt dan is het weer eenvoudig weg te halen.
Wollen kleed met een ondertapijt van Ikea is ook nog wel te overzien.

Gordijnen is ook zoiets... zelfs als je ze dicht laat is het al een hele verbetering.

Zelf vond ik mijn werkruimte voor bellen toch ook niet heel lekker. Akoestich schuim op de aangrenzende deur heeft daar flink geholpen. Niet het meest fraaie maar wel een oplossing. Behandeling van het plafond was niet meer nodig.

minplus

Mondkapje opzetten, dan kan je die ander op de lijn meteen ook niet besmetten. En een wollen trui aan. Die kun je beide strak dragen.
Maar serieus, liever gewoon een hoogpolig tapijtje op de hele vloer. Staat ook strak.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Sjaak_Banaan

Zelf een fotopaneel maken geen optie?
Decotex bij die online drukker met goede deals lijkt mij een stuk goedkoper dan die kant en klaar panelen.
Even opspannen op een paar latjes en doe daar wat onder dat goed dempt en klaar is kees.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Gemineye

Zo'n fotopaneel vond ik op zich wel mooi, maar een stukje van 1m2 zet toch totaal geen zoden aan de dijk? Mijn idee is dat ik voor een ruimte van 9m2 zeker 4m2 oppervlak zou moeten bedekken?
:)

RalphH

Dat zou best eens mee kunnen vallen. Heb je niet een paar (tuin)kussens ofzo die je even verhoogd tegen de wand kan zetten om te proberen? Demping zal geen vergelijk zijn met akotherm of steenwol, maar het geeft een idee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

Quote from: Gemineye on August 27, 2021, 08:11:39
Zo'n fotopaneel vond ik op zich wel mooi, maar een stukje van 1m2 zet toch totaal geen zoden aan de dijk? Mijn idee is dat ik voor een ruimte van 9m2 zeker 4m2 oppervlak zou moeten bedekken?

Dan maak je het paneel toch een stuk groter..... of een fotowand. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Gemineye

#7
Quote from: RalphH on August 27, 2021, 09:20:47
Dat zou best eens mee kunnen vallen. Heb je niet een paar (tuin)kussens ofzo die je even verhoogd tegen de wand kan zetten om te proberen? Demping zal geen vergelijk zijn met akotherm of steenwol, maar het geeft een idee.
Dank voor de tip! Ik ben even naar buiten gelopen, wat kussens van de lounge set getjoept en deze even provisorisch tegen de wand gehouden. Geeft niet voldoende resultaat helaas. Ik heb dus duidelijk meer m2 nodig om te dempen.

Ik hou zelf niet zo van kleden (zeker niet hoogpolig), dus die valt voor mezelf af, hoewel dat vast de goedkoopste optie zou zijn.

Dus er blijven twee opties over; een groot foto doek aan de wand achter mij met zelf gemaakt frame en iets van rockwool er achter ofzo (plm 2x2m??). Ik duik hier nog even in, ook even bedenken wat er dan voor opdruk op zou moeten. Óf ik plak van die akotherm platen aan het plafond. Ik vind zo'n grote foto eigenlijk het mooiste, daar ga ik eerst naar kijken!
:)

Fransosowitz


Eigenlijk zou je beide moeten doen denk ik.

Ik verwacht dat een groot oppervlak aan panelen aan het plafond een flinke verbetering geeft en dus een goede optie is. Zeker als je een vloerkleed niet wil. Het gaat er immers voornamelijk om, om een van de tegenover elkaar liggende oppervlaktes te behandelen. Met dat plafondpaneel heb je er dan iig al één te pakken.
Zo'n (zwevend) plafondpaneel kun je ook nog gebruiken om spotjes oid in te doen zodat je een mooi sfeervol en doeltreffend verlichte werkkamer krijgt.



Dan een mooie grote akoestische foto als aanvulling. Zelf heb ik zo'n fotolijst (via Easy noise control) van 120cm hoog en 180cm breed in mijn woonkamer gehangen, en dat kun je duidelijk merken. Maar als enige optie is het vaak niet genoeg.

Gemineye

Ik heb nu eerst een akoestisch paneel van 120x60 gehaald voor aan de wand, en daar ga ik nog een ander doek op maken met een foto erop. Dat haalt een klein beetje wat scherpe randjes eraf, maar het is inderdaad nog niet voldoende.

Ik ga nog een paar van die akotherm gg platen bestellen voor aan het plafond.

Inderdaad, dan heb ik verschillende oppervlakken bedekt, een klein deel van de wand en de helft van het plafond.

Het plan van spotjes er in vind ik nog niet zo gek eigenlijk, ga ik over nadenken. Even zien wat ik kan vinden met een niet te grote inbouwdiepte.
:)

Gemineye

Ik zie net dat ik de eindconclusie er nog niet eens neer gezet had. De eindconclusie is geworden dat er een relatief compact paneel aan een wand is gekomen en dat haalde wel net wat scherpe randjes eraf maar niet voldoende.

Daarna is vrouwlief nog eens langs een woonwinkel geweest en heeft nog een vloerkleed opgehaald. Ik dacht dat dat niet zou lijken maar ik moet toch toegeven dat vrouwlief daar blijkbaar meer oog voor heeft dan ik. Bij elkaar heeft dat de akoestiek tot een min of meer acceptabel niveau gebracht. Ik wacht het nog even af of ik het zo voldoende vind. Zo niet dan hang ik nog iets aan de wand achter het bureau.
:)