Trinnov Altitude

Started by Rob_Dingen, August 21, 2021, 16:23:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi,

2 vragen voor de experts.
Ik heb nu nog een 4.2 setup dus geen center.
Is het mogelijk om een phantom center aan te maken?
De Apple TV4K stuurt multi Channel PCM uit dus mis ik het center kanaal.
Bij mijn Oppo werkt alles goed dan signaleert de Trinnov de juiste codec en mixt het center kanaal netjes naar de L en R speaker.

Rob

Richard70…

Ben zeker geen expert , maar Jan heeft ook geen center.
Dus ik zou hem even een berichtje sturen
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

PascalP

Zou toch iedere processor/AVR doen als je geen center hebt? Gewoon het center kanaal in de L/R mixen.

En zoals Richard zegt, Jan draait ook zonder center.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Rob_Dingen

Bij de Oppo werkt dat ook zo maar bij de ATV4K niet die stuurt dus gewoon multi channel PCM uit.
Jan zal wel komen in dit topic.

Rob

chansig

Ik heb werkelijk geen idee maar het intrigeert me dus ik wil het toch even vragen. Al weet ik niet precies wat de vraag is. Die zal wel al tikkende ontstaan...Yep: Waarom zou je een center kanaal over je linker en rechter luidspreker willen laten vermixen ?

Nogmaals geen idee/verstand van multi channel. Aangezien Jan ws Rob wel gaat en kan helpen denk ik dat ik de vraag wel kan stellen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HarrieA

Ik denk dat hij bedoelt dat wanneer de ATV een center uitstuurt en dit niet opgepikt wordt om in de zij kanalen te mixen hij dan dat geluid mist, bv geen stemmen hoort als die oorspronkelijk in de center zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kerre

#7
Momenteel draai ik noodgedwongen een 4.1.4 opstelling zonder center met een Apple TV. Dit door de verkoop van mijn oude 7.0 set, waarbij ook de center zat. Mijn nieuwe Sonetto Center staat ik bestelling, maar dat wordt pas september.

In ieder geval heb ik op de versterker het center kanaal uitgezet. Op de Apple TV heb ik de output op 5.1 gezet. Het center geluid wordt netjes over het L en R kanaal weergegeven.

Dit staat op de Apple site hierover (wel een heel verhaal..):

Je kunt ook andere audio-instellingen aanpassen, zoals geluidseffecten, muziek en audiostructuur.
Open Instellingen Instellingen op de Apple TV.
Ga naar 'Video en audio'.
Wijzig een of meer van de volgende instellingen:

Standaardaudio-uitvoer (Apple TV 4K): Als je een of twee HomePod-luidsprekers aansluit op de Apple TV voor thuisbioscoopgeluid, wordt alle audio, inclusief elke navigatieklik, naar de HomePod-luidspreker(s) geleid. Je kunt deze instelling wijzigen in andere beschikbare luidsprekeropties. Zie Met de Apple TV audio in je hele woning afspelen.

Audio-uitvoer (Apple TV HD): Je kunt audio via de tv-luidsprekers of AirPods, een Bluetooth-koptelefoon of een andere AirPlay-luidspreker laten afspelen. Zie Met de Apple TV audio in je hele woning afspelen.

Audiostructuur: De Apple TV gebruikt standaard de beste audiostructuur die beschikbaar is. Je kunt de audiostructuur wijzigen als je problemen ondervindt bij het afspelen. Selecteer 'Audiostructuur', selecteer 'Wijzig structuur' en kies 'Dolby Atmos', 'Dolby Digital 5.1' of 'Stereo'.

Navigatieklik: Selecteer 'Navigatieklik' om deze in of uit te schakelen.

Geluidseffecten en muziek: Selecteer 'Geluidseffecten en muziek' om deze in of uit te schakelen.

Audiomodus: De audiomodus kan op de Apple TV automatisch worden afgestemd op de beste audio-uitvoer. Als de tv 16-bits audio vereist, selecteer je 'Audiomodus' om van de automatische modus over te schakelen op 16-bits.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Teejoo

#8
Hoi Rob, ik denk dat dat met een setting op de input configuratie tab heeft te maken of bij de decoder settings. Zal straks even kijken.

En check ook vooral even in het scherm waar je de kanalen toewijst. Ik weet uit mijn hoofd niet of pcm daarbij staat.

Teejoo

Een phantom center kan niet overigens.

Rob_Dingen

Hoi Kerre,

Ik heb dat nog niet geprobeerd maar dan downsampled hij alles naar 5.1 en eigenlijk wil ik dat de Trinnov dat doet en de ATV het beste signaal uitstuurt.

Teejoo als ik de yupmixer aanzet dan werkt het gewoon.
Misschien is dat de enige manier om het werkend te krijgen.

Rob

Teejoo

#11
Ik heb even een 4.2 test setup gemaakt en zie idd dat multichannel pcm idd standaard 1:1 wordt doorgelust naar de corresponderende kanalen.

PCM heeft verder geen 'decoder instructie' om aan te geven hoe om te gaan met het center kanaal als er geen fysieke center is. Ik denk dus idd dat je in de decoder setup moet aangeven welke decoder de routing voor PCM verzorgt in dit soort gevallen.

Ik zou sowieso Trinnov even mailen of deze veronderstelling juist is. Dan heb je ook zo antwoord. En Jan natuurlijk.

Kerre

#12
Quote from: Rob_Dingen on August 21, 2021, 19:48:00
Hoi Kerre,

Ik heb dat nog niet geprobeerd maar dan downsampled hij alles naar 5.1 en eigenlijk wil ik dat de Trinnov dat doet en de ATV het beste signaal uitstuurt.

Teejoo als ik de yupmixer aanzet dan werkt het gewoon.
Misschien is dat de enige manier om het werkend te krijgen.

Rob

Het beste laat je dat inderdaad aan de Trinnov over. Maar als nood breekt wet van toepassing is, dan zou bovenstaande misschien nog helpen.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

vik

Pagina 139 8.5_Decoder Settings in de manual (Alt 32):

En anders Jan (Jean Sibelius) inderdaad. Als er iemand vlieg uren heeft gemaakt is hij het wel.  :police:



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Jean Sibelius

Gisteren ook al even contact gehad met Rob en afgesproken om vandaag even te kijken waarom het bij mij wel werkt.

De ATV is bij mij een recente aanwinst een aangezien het streaming seizoen nog niet is begonnen heeft de ATV in de ruimte hier heel weinig vlieguren (waarschijnlijk minder dan 5 uren maar zeker minder dan 10 uren) ::).

Ik heb verder de ATV in de HDMI-in van mijn Oppo zitten. Audio gaat vanuit de Oppo <HDMI audio only> naar de Trinnov en beeld gaat vanuit de Oppo <HDMI out> naar de JVC. De Oppo HDMI-out staat op bitstream.

Verder heb ik bijna standaard de Dolby Surround upmixer aanstaan, omdat dit bij mij het prettigste klinkt.

Proef op de som... Film starten vanaf de ATV en inderdaad standaard geluid (incl. Phantom center via de fronts). Haal ik de upmixer er vanaf dan krijg ik ook geen center geluid vanaf de ATV-stream.

Nog wat andere settings geprobeerd, maar alleen met de upmixer krijg ik een center geluid via de fronts.

Het lijkt er dus op inderdaad dat gebruik van de upmixer de enige manier is.... (Geen straf wat mij betreft) :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Teejoo

#15
Quote from: Jean Sibelius on August 22, 2021, 11:07:21
Gisteren ook al even contact gehad met Rob en afgesproken om vandaag even te kijken waarom het bij mij wel werkt.

De ATV is bij mij een recente aanwinst een aangezien het streaming seizoen nog niet is begonnen heeft de ATV in de ruimte hier heel weinig vlieguren (waarschijnlijk minder dan 5 uren maar zeker minder dan 10 uren) ::).

Ik heb verder de ATV in de HDMI-in van mijn Oppo zitten. Audio gaat vanuit de Oppo <HDMI audio only> naar de Trinnov en beeld gaat vanuit de Oppo <HDMI out> naar de JVC. De Oppo HDMI-out staat op bitstream.

Verder heb ik bijna standaard de Dolby Surround upmixer aanstaan, omdat dit bij mij het prettigste klinkt.

Proef op de som... Film starten vanaf de ATV en inderdaad standaard geluid (incl. Phantom center via de fronts). Haal ik de upmixer er vanaf dan krijg ik ook geen center geluid vanaf de ATV-stream.

Nog wat andere settings geprobeerd, maar alleen met de upmixer krijg ik een center geluid via de fronts.

Het lijkt er dus op inderdaad dat gebruik van de upmixer de enige manier is.... (Geen straf wat mij betreft) :colgate:


Groeten, Jan
Dat is ook wel logisch bedacht ik me toen ik er ook even mee stoeide. Zie mijn eerdere post. Alleen doet hij in  feite niks upmixen. Hij downmixt volgens de regels van de geselecteerde codec.

Rob_Dingen

Ik heb nu de ATV op 5.1 gezet en nu werkt het prima.
Had er ook een file bij die het op PCM niet deed en eerst met the Theta wel.
Met de upmixer werkt het ook als ik hem op PCM laat staan.
Maar dan heb ik meteen een file die hij niet accepteert.
Ik had eerst net als Jan de ATV via de luimagen audio uit op de Oppo ingang en geluid via spdif naar de Theta.
Alles werkte dan gewoon maar bij de Theta kun je een Phantom center aanmaken.

Rob

Kerre

Quote from: Rob_Dingen on August 22, 2021, 19:45:27
Ik heb nu de ATV op 5.1 gezet en nu werkt het prima.
Had er ook een file bij die het op PCM niet deed en eerst met the Theta wel.
Met de upmixer werkt het ook als ik hem op PCM laat staan.
Maar dan heb ik meteen een file die hij niet accepteert.
Ik had eerst net als Jan de ATV via de luimagen audio uit op de Oppo ingang en geluid via spdif naar de Theta.
Alles werkte dan gewoon maar bij de Theta kun je een Phantom center aanmaken.

Rob

Houd er wel rekening mee dat als de ATV op 5.1 staat hij geen Atmos output zal doen. Dat is het nadeel hiervan..
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Richard70…

#18
Quote from: Kerre on August 22, 2021, 20:51:58
Houd er wel rekening mee dat als de ATV op 5.1 staat hij geen Atmos output zal doen. Dat is het nadeel hiervan..
Heeft hij met 4.2 niet gelijk nodig  :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Rob_Dingen

Quote from: rdebruin on August 22, 2021, 21:30:07
Heeft hij met 4.2 niet gelijk nodig  :D
Zo is dat ik mis niks.
Dat is voor later in mijn nieuwe HT.

Rob

xynyx

Vraagjes over Bass Management van een Altitude 16,

1. Bij Quick heb je de optie om de instelling te saven ("Apply").
Bij Individual niet, wordt deze dan automatisch overgenomen/gesaved?
Beetje warrig....

2. Wanneer je Base Management op "ON" zet en dan een status request zend ("get_current_state" bv middels Putty) dan komt terug dat Bass Management niet aan staat ("Bass_Management 0 freq 0"). Iemand die dit kan checken bij zijn unit?

Alvast dank voor de te nemen moeite,
jeroen

Teejoo

Quote from: xynyx on December 18, 2021, 19:20:15
Vraagjes over Bass Management van een Altitude 16,

1. Bij Quick heb je de optie om de instelling te saven ("Apply").
Bij Individual niet, wordt deze dan automatisch overgenomen/gesaved?
Beetje warrig....

Je slaat in beide gevallen de settings op via de preset. Apply is iets anders dan saven in dit geval.

xynyx

Met Antoine van Trinnov geschakeld,

Hi Jeroen ,

I have checked and in fact , what you are getting with the get_current_state is the status of the Old bass management . So this is normal to get a return info at 0 .
There's no information feedback on the current state of the new bass management, so no worries about this ;

Cheers
Antoine