Akoestisch spanplafond

Started by kermy, August 12, 2021, 17:01:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Voor de nieuwe hut ben ik op zoek naar een firma die een akoestisch spanplafond kan komen plaatsen. Ik had via het forum Marcel Wesseling op het oog, maar ik zie net dat deze in Haaksbergen gevestigd is, en dat is nogal ver weg als de klus in Zuid-Holland is.

Iemand hier ervaring met bedrijven in de regio Zuid-Holland?

Met vriendelijke groet,

Kermy

sjongele

Ik weet niet of dat een probleem is voor Marcel Wesseling. Hij heeft hier (midden van het land) destijds ook het akoestisch spanplafond geïnstalleerd en ook na 7 jaar zijn we daar nog super tevreden over. Misschien is het het waard om even bij 'm na te vragen.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

kermy

Quote from: sjongele on August 12, 2021, 17:04:14
Ik weet niet of dat een probleem is voor Marcel Wesseling. Hij heeft hier (midden van het land) destijds ook het akoestisch spanplafond geïnstalleerd en ook na 7 jaar zijn we daar nog super tevreden over. Misschien is het het waard om even bij 'm na te vragen.

Ik had zijn info formulier al ingevuld, maar kwam er pas later achter dat hij nogal ver weg zit. Dus na zijn vakantie die afloopt op 23 augustus zal ik wel een teken van leven krijgen.

Maar alternatieven achter de hand kan nooit kwaad.


Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Volgens mij ben ik diegene geweest die zijn naam verschillende keren heb genoemd, zelfs in kleurtjes etc.  :D

Hier ook midden van het land, hij kwam met alle plezier. We hebben er een aantal hier toen binnen gehad, waarvan Marcel mij/ons het meeste aansprak. Werk is binnen een dag gedaan en problemen zal je niet krijgen.

Schiet me plots wat te binnen. Plafond werd een keer verwoest door een kozijnzetter. Dus moest vervangen worden. Gedaan door iemand uit Delft. Iemand die erg van muziek hield. En kundig. Ik ga even op zoek, want volgens mij heb ik zijn kaartje nog...


Yep...Odin Delft Spanplafonds. Hij heet Ferdinand Duurkoop. Laat je niet leiden door de achternaam.  :D

Heeft uiteindelijk ook de serre gedaan met het spanplafond vanuit de woonkamer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kermy

Quote from: chansig on August 12, 2021, 17:35:32
Volgens mij ben ik diegene geweest die zijn naam verschillende keren heb genoemd, zelfs in kleurtjes etc.  :D

Hier ook midden van het land, hij kwam met alle plezier. We hebben er een aantal hier toen binnen gehad, waarvan Marcel mij/ons het meeste aansprak. Werk is binnen een dag gedaan en problemen zal je niet krijgen.

Schiet me plots wat te binnen. Plafond werd een keer verwoest door een kozijnzetter. Dus moest vervangen worden. Gedaan door iemand uit Delft. Iemand die erg van muziek hield. En kundig. Ik ga even op zoek, want volgens mij heb ik zijn kaartje nog...


Yep...Odin Delft Spanplafonds. Hij heet Ferdinand Duurkoop. Laat je niet leiden door de achternaam.  :D

Heeft uiteindelijk ook de serre gedaan met het spanplafond vanuit de woonkamer.

Gr. Hans

Thnx, ja met zo'n achternaam is het vragen om ellende natuurlijk. ;D

Vraagje, waarom niet laten herstellen door Marcel?


Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Was niet mijn schuld dat het kapot was en zij waren niet verzekerd. Zijn dus op zoek gegaan naar de goedkoopste oplossing. Dit zal hem dan mogelijk in het uurtarief hebben gezeten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MartijnR

Ik heb mijn plafonds recent ook laten doen door Odin. Prima ervaringen hiermee. Zijn geen akoestische plafonds.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

ruud2

#7
ik heb wat moeite met het woord " akoestisch "  in een kunststof spanplafond
wat is een akoestisch spanplafond? 
deze kan bestaan uit een kunststof of uit een geweven structuur.
de  geweven structuur heeft door de opbouw een doorlatendheid van geluidsgolven , hierbij kan ik mee nog wel wat voorstellen wat betreft absorbsie, zeg maar groot wandpaneel maar nu op het plafond.
de kunststof heeft geen eigen doorlatendheid, daarom hebben ze er zeer kleine gaatjes in gemaakt en nu heet het ineens akoestisch.
maar als ik de oppervlakte van de gaatjes uitzet tegen het oppervlak is dit misschien een luttele procent...
hier zouden dus de geluidsgolven door heen moeten om daarna opgenomen te worden in een dempingsmateriaal.
even ter vergelijking: in mijn ruimte heb ik geperforeerd gipsplaat gebruikt met een doorlaat van 45 % !! met daarachter een rockwoll.
Ook een gedeelte bekleed met het zgn. akoestische pvc spanplafond.
bij het geverfde gipsplaat hoor ik geen reflectie's bij de pvc wel.
waarschijnlijk is het wel meetbaar dat het gaatjes patroon in het spanplafond effect heeft, echter ik hoor de reflectie's
natuurlijk zijn er onder ons die wel ervaren dat zo'n plafond goed werkt ,( al is het wellicht alleen om de hoge prijs te rechtvaardigen ?)
maar goed , dat is mijn ervaring.
kan iemand onderbouwen waarom het wel goed werkt? even afgezien van het visuele aspect wat dan wel weer strak oogt.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi Ruud,

De gaatjes zijn alleen maar nodig voor het hoog.
De folie is zo dun dat voor andere frequenties dan het hoog er niet is.
Zelf gebruik ik demping panelen met dun plastic er overheen om voor hoge frequenties reflecterend te blijven en dat begint vanaf 3,5 kHz
Dan is het zo dat er snel veel demping is voor hoge frequenties in een ruimte dus die gaatjes zijn voldoende.
Natuurlijk is de folie niet dempend daar moet je een laag demping voor op het plafond aanbrengen voordat je de folie spant.

Rob

katwax

Ruud in mijn topic kan je zien hoe het eruit ziet en wat dit zegt bij het meten.
Ik heb wel niet gemeten zonder het doek.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

ruud2

Quote from: Rob_Dingen on September 17, 2021, 16:40:39
Hoi Ruud,

De gaatjes zijn alleen maar nodig voor het hoog.
De folie is zo dun dat voor andere frequenties dan het hoog er niet is.
Zelf gebruik ik demping panelen met dun plastic er overheen om voor hoge frequenties reflecterend te blijven en dat begint vanaf 3,5 kHz
Dan is het zo dat er snel veel demping is voor hoge frequenties in een ruimte dus die gaatjes zijn voldoende.
Natuurlijk is de folie niet dempend daar moet je een laag demping voor op het plafond aanbrengen voordat je de folie spant.

Rob

ik hoorde nu juist de reflectie's in het hogere , flutter echo.
begrijp me niet verkeerd , maar er dient wel bij vermeld te worden dat er achter de folie( geen doek) nog extra dempingsmateriaal dient te worden toegevoegd.
een akoestisch spanplafond is dus meer dan alleen de folie, het maakt deel uit van een systeem.
of het verschil maakt met een verticaal paneel of horizontaal plafond weet ik niet.
in eerste instantie ging het erbij mij om dat een separate folie weinig doet ( als alleen een hoop centen uit je zak halen).
Mijn werkgever heeft een harde ruimte , waar design voorop staat, omdat er bij spraak een slechte verstaanbaarheid was is een een folieplafond gehangen rondom ca. 1m vrij van de muur gespannen in een koof.
resultaat : nog slechter verstaanbaarheid
het is dus meer dan alleen folie.

Quote from: katwax on September 17, 2021, 17:06:18


Ruud in mijn topic kan je zien hoe het eruit ziet en wat dit zegt bij het meten.
Ik heb wel niet gemeten zonder het doek.

even wat pagina's mooi materiaal door te kijken.
mooie set up !
je plafond is mooi opgebouwd volgens een systeem, mooi hoor! zo hoort het ook.
je spreekt over doek, ik kan het niet goed zien op de foto's.
ik heb het over folie , voor doek kan ik me goed voorstellen dat volgens de bij jouw beschreven opbouw dit goed werkt, de weefstructuur is anders dan
een gladde folie.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Flutter echo zit in het midden gebied niet in het hoog.
Flutter zit ook tussen de zijwanden meestal die hoor je dan van links naar rechts reflecteren.

Rob

ruud2

Quote from: Rob_Dingen on September 18, 2021, 12:22:44
Flutter echo zit in het midden gebied niet in het hoog.
Flutter zit ook tussen de zijwanden meestal die hoor je dan van links naar rechts reflecteren.

Rob

ik heb eens de test gedaan ooit beschreven door een forumgenoot, plaats een wand ( scherm) in het midden  met een voldoende lengte en tot op luisterhoogte
ga daarna met je hoofd tegen het scherm zitten zodat links en rechts min of meer wordt gescheiden en daarmee ook veel reflectie  en echo
een wereld van verschil....
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Peerless Monster

#13
Quote from: ruud2 on September 18, 2021, 12:41:05
ik heb eens de test gedaan ooit beschreven door een forumgenoot, plaats een wand ( scherm) in het midden  met een voldoende lengte en tot op luisterhoogte
ga daarna met je hoofd tegen het scherm zitten zodat links en rechts min of meer wordt gescheiden en daarmee ook veel reflectie  en echo
een wereld van verschil....

Je kan ook schelpjes maken van je handen om je oren. Ook een wereld van verschil. :)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Of heel veel dempen..ook een wereld van verschil.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: chansig on September 18, 2021, 14:25:45
Of heel veel dempen..ook een wereld van verschil.

Gr. Hans

Of juist niet. Ik heb alle absorptie materiaal weggedaan juist. Ik heb wel flows en flutters en echo, maar klinkt fantastisch. Ik denk dat je moet kijken naar de functie in plaats lukraak maar wat gaan dempen. Das leuk in een bioscoop, maar met stereo moet je echt wel wat leven in de brouwerij hebben. Maar goed Hans, jij bent daar ook echt uniek in ;D ;D ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Verbetering is iets anders dan verschil. Kan me niet voorstellen dat jij namelijk geen verschil hoort in een heftig gedempte kamer. Of je het mooi vindt mag je helemaal zelf weten. Aardig toch ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Rob_Dingen on September 18, 2021, 12:22:44
Flutter echo zit in het midden gebied niet in het hoog.
Flutter zit ook tussen de zijwanden meestal die hoor je dan van links naar rechts reflecteren.

Rob

Jawel, ook in het hoog. Flutter zit tussen alle parallelle wanden, dus bijv ook vloer en plafond. Flutter ervaar je als echoën. Hoe dichter in tijd de echo's elkaar opvolgen in een kleinere luisterruimte, hoe holler het klinkt. Vaak te horen in gewone huiskamers. Ik luister persoonlijk liever naar de echo in de opname, dan naar de echo en flutter echo van mijn kamer, want die laatste verstoort het beeld. Hoe los je dat op: door te dempen. Daarmee kan je theoretisch eeuwig doorgaan, mits je het hele frequentiegebied meeneemt. Demp je bijvoorbeeld alleen het hoog dan wordt het geluid weer dof en doods. Dat is wat ik hoor bij mensen die geen DSP willen, en geen basstraps, maar wel akoestische panelen ophangen.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Peerless Monster

Quote from: chansig on September 18, 2021, 14:37:43
Verbetering is iets anders dan verschil. Kan me niet voorstellen dat jij namelijk geen verschil hoort in een heftig gedempte kamer. Of je het mooi vindt mag je helemaal zelf weten. Aardig toch ?  :D

Gr. Hans

Je bent lief 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rob_Dingen

Natuurlijk zit flutter echo tussen alle parallel wanden.
Maar meestal zitten er tussen vloer en plafond meubel kastjes vloerkleed enz.
Tussen wanden zitten vaak grote vlakken waardoor je flutter kunt krijgen en horen.
Je hoeft niet perse te dempen daarmee haal je ook het hoog uit de ruimte.
Er zijn ook flutter panelen te koop die het hoog met rust laten of je zorgt dat je geen parallel wanden hebt.
Weet niet meer om hoeveel graden het af moet wijken om het tegen te gaan maar dat is niet zo heel veel.
Dus je zou een patroon op de wanden kunnen maken.

katwax

Quote from: ruud2 on September 17, 2021, 18:25:42
ieven wat pagina's mooi materiaal door te kijken.
mooie set up !
je plafond is mooi opgebouwd volgens een systeem, mooi hoor! zo hoort het ook.
je spreekt over doek, ik kan het niet goed zien op de foto's.
ik heb het over folie , voor doek kan ik me goed voorstellen dat volgens de bij jouw beschreven opbouw dit goed werkt, de weefstructuur is anders dan
een gladde folie.
Dan je.
Je doelt op het zichtbare gedeelte? Daar kan je kieze tussen PVC (moet men opwarme) of Polyester, die van mij is polyster doek en zit gewoon vol met gaatjes (geperforeerd) bijna niet zichtbaar.

Je opmerking kan ik wel volgen, maar aangezien de gaatjes zo dicht bij elkaar liggen zal al snel alle geluid toch door een gaatje gaan en de absorptie bereiken. Als je kijkt naar snelheid van geluid dan is het niet moeilijk om voor te stellen hoe snel een weerkaatsing toch door de gaatjes komt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

Quote from: Peerless Monster on September 18, 2021, 14:35:54
Of juist niet. Ik heb alle absorptie materiaal weggedaan juist. Ik heb wel flows en flutters en echo, maar klinkt fantastisch. Ik denk dat je moet kijken naar de functie in plaats lukraak maar wat gaan dempen. Das leuk in een bioscoop, maar met stereo moet je echt wel wat leven in de brouwerij hebben. Maar goed Hans, jij bent daar ook echt uniek in ;D ;D ;D
Ik ervaar mijn demping in mijn ruimte als de grootste upgrade ooit.

Al het "leven" zit al in de opname. Door niet te dempen en veel harde materialen/wanden wordt het geluidsbeeld vertroebeld, immers alle "echo's" hoor je door de rest heen.

Ook in een stevig gedempte ruimte komt er een mooi, breed, hoog en diep geluid uit de speakers. Alleen hoor je dan vooral wat in de opname zit. Daardoor zijn sommige nummers klein in het midden van de speakers en andere waaien helemaal uit.

In een ruimte zonder demping klinkt alles meer hetzelfde.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

ruud2

Quote from: katwax on September 19, 2021, 11:35:16
Dan je.
Je doelt op het zichtbare gedeelte? Daar kan je kieze tussen PVC (moet men opwarme) of Polyester, die van mij is polyster doek en zit gewoon vol met gaatjes (geperforeerd) bijna niet zichtbaar.

Je opmerking kan ik wel volgen, maar aangezien de gaatjes zo dicht bij elkaar liggen zal al snel alle geluid toch door een gaatje gaan en de absorptie bereiken. Als je kijkt naar snelheid van geluid dan is het niet moeilijk om voor te stellen hoe snel een weerkaatsing toch door de gaatjes komt.

heb je wat meer info over je spanplafond, of waar kan ik dit vinden?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

katwax

Quote from: ruud2 on September 19, 2021, 11:52:38
heb je wat meer info over je spanplafond, of waar kan ik dit vinden?
Ruud welke info heb je nodig?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

notoxus

#24
Quote from: Rob_Dingen on September 18, 2021, 16:40:56
Natuurlijk zit flutter echo tussen alle parallel wanden.
Maar meestal zitten er tussen vloer en plafond meubel kastjes vloerkleed enz.
Tussen wanden zitten vaak grote vlakken waardoor je flutter kunt krijgen en horen.
Je hoeft niet perse te dempen daarmee haal je ook het hoog uit de ruimte.
Er zijn ook flutter panelen te koop die het hoog met rust laten of je zorgt dat je geen parallel wanden hebt.
Weet niet meer om hoeveel graden het af moet wijken om het tegen te gaan maar dat is niet zo heel veel.
Dus je zou een patroon op de wanden kunnen maken.


Hi,

Heb je misschien meer informatie over het aantal graden dat in tegenovergestelde reflectie punten het verschil zou kunnen maken?

Groeten

Edit  we hebben plannen om een woonkamer op een andere plek op onze kavel te gaan zetten en proberen rekening te gaan houden met akoestische voordelen zoals afmetingen, positie van ramen en soort wandafwerking. 
Vandaar de vraag.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx