ervaring met vilt als muurbekleding?

Started by Freeco, August 12, 2021, 15:59:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Lijkt me een goede way forward. Met de opties die je noemt ga je het laag (en mid laag) sowieso niet aanpakken. Daar zou ik audyssey z'n werk laten doen. Voor het hoog is eigenlijk alles dat wat absorbeert goed. Dat is eigenlijk het makkelijkste probleem om op te lossen. En ene volle kamer is voor de akoestiek wel goed hoor. Je hoeft geen diffusiepanelen meer te kopen :).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

GH

#26
Quote from: Freeco on August 15, 2021, 10:25:10
Goedkoop is het alleszins niet. Voor 1 muur heb ik 7 panelen nodig, wat met die kleur op €1225, zonder verzendkosten en montagematerialen.
Ik moet het even laten bezinken.

Je betaald wat voor het uiterlijk :-). Maar vergeleken met andere wandbekleding is de meerprijs vaak wel te overzien.

Montage en ander materiaal kost je amper wat. De standaard manier van bevestigen is op wat regelwerk met daartussen eventueel nog wat extra demping.
Voordeel van dit soort kant en klare panelen is dat je zo klaar bent. Zelf met hout en demping aan de slag gaan kan ook maar kost een zee aan tijd en het is lastig om fatsoenlijke kwaliteit te vinden die ook nog een beetje recht gaan blijven. MDF met een fineerlaagje is dan zo gek nog niet.

Fox

Dit is een goedkopere oplossing per m2. Bevestigen op de muur kan met regels of gewoon lijmen.
In een kleur verven of spuiten is ook mogelijk, maar net wat GH aangeeft het ging toch ook om het uiterlijk?
https://heraklith.nl/expertise/akoestiek

Nlmike

Quote from: Freeco on August 12, 2021, 15:59:29
Ik wil nog wat doen aan de akoestiek in mijn HC en wil me even focussen op de voorste en achterste muur (4m x 2,5m). Naar het schijnt de belangrijkste muren, terwijl ik daar eigenlijk relatief weinig demping heb.

Ik zocht iets met een hoge WAF. Ik weet al zo dat ik niet met foampanelen moet afkomen. No deal :inlove:.
Ik heb m'n wederhelft wel kunnen overtuigen om eens naar een showroom te gaan waar een ruime keuze kurkwandpanelen te zien is. Het was niet direct een njet, maar ze was toch niet helemaal overtuigd... :nopompom:
Bij verder zoeken gaf een interieurfirma me het advies om zelfklevend vilt te gebruiken. Gisteren is iemand langsgeweest met wat kleurstaaltjes. Dat ziet ze dan wél zitten :pompom:
Ik heb nog om wat technische gegevens over dit vilt gevraagd, maar na zelf nog eens te zoeken denk ik dat het over dit product gaat BuzziSkin. Een zelfklevende rol van 6mm dik vilt.
Een officieel akoestisch rapport vond ik ook (link), maar echt snappen doe ik dat niet.
Voor lage tonen weet ik dat dit product weinig gaat doen. Daarvoor is het met 6mm gewoon te dun. Het zal zoals de folder aangeeft eerder voor mid- en hoge tonen zijn. Zie absorptie coefficient op de laatste pagina van beide PDFs.

Het zal wel wat doen, maar is dergelijk product ook de moeite waard? Of is dit verwaarloosbaar?

Ik heb een lage glazen tafel tussen mij en de stereo en heb laatst grote vilten placemats daarop gelegd als experiment. En bizar genoeg hielp dat de soundstage:) stukje minder reflectie.

Kost me ong. 10 euro bij amazon, koopje :)
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.