ervaring met vilt als muurbekleding?

Started by Freeco, August 12, 2021, 15:59:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Freeco

Ik wil nog wat doen aan de akoestiek in mijn HC en wil me even focussen op de voorste en achterste muur (4m x 2,5m). Naar het schijnt de belangrijkste muren, terwijl ik daar eigenlijk relatief weinig demping heb.

Ik zocht iets met een hoge WAF. Ik weet al zo dat ik niet met foampanelen moet afkomen. No deal :inlove:.
Ik heb m'n wederhelft wel kunnen overtuigen om eens naar een showroom te gaan waar een ruime keuze kurkwandpanelen te zien is. Het was niet direct een njet, maar ze was toch niet helemaal overtuigd... :nopompom:
Bij verder zoeken gaf een interieurfirma me het advies om zelfklevend vilt te gebruiken. Gisteren is iemand langsgeweest met wat kleurstaaltjes. Dat ziet ze dan wél zitten :pompom:
Ik heb nog om wat technische gegevens over dit vilt gevraagd, maar na zelf nog eens te zoeken denk ik dat het over dit product gaat BuzziSkin. Een zelfklevende rol van 6mm dik vilt.
Een officieel akoestisch rapport vond ik ook (link), maar echt snappen doe ik dat niet.
Voor lage tonen weet ik dat dit product weinig gaat doen. Daarvoor is het met 6mm gewoon te dun. Het zal zoals de folder aangeeft eerder voor mid- en hoge tonen zijn. Zie absorptie coefficient op de laatste pagina van beide PDFs.

Het zal wel wat doen, maar is dergelijk product ook de moeite waard? Of is dit verwaarloosbaar?
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

RalphH

Akoestisch paneel met fotoprintje niks? Hoeft ook niet de hele wand te beslaan en dempt net wat gerichter dan dit vilt.
Of een gaaf diffusiepaneel, geen ervaring mee, maar doet voor best wat forummers blijkbaar goede dingen EN in echt hele gave designs te krijgen.
Of een combi van.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirk

#2
vilt oid van dergelijke dikte is te smalbandig en absorbeert eigenlijk vooral het hoog, doet niets in het laag (zoals je al terecht aangeeft) en amper wat in het mid, je zou idealiter iets moeten hebben wat breedbandiger en dus evenwichtiger gaat dempen, niet zoals dit product (te zien op de grafiek op de laatste pagina), zo krijg je verrassend snel een geluidsbeeld wat uit balans gaat klinken...tenzij je opvallend last hebt van flutter in het hoog, maar dat betwijfel ik.

Voor- en achterwand zijn ook niet echt de wanden die ik als eerste zou aanpakken, tenzij je speakers écht ver van de linker- en rechterwand af staan, want dan heb je natuurlijk geen/weinig last van die (veel belangrijkere) 1e reflecties.

Wat (en waar) heb je qua absorptie al in de rest vd ruimte zitten? 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Freeco

Aan de linker muur staat mijn bureau, met lang raam. Verduistering is rolluiken aan de buitenkant, luxaflex lamellen en nog een relatief dik gordijn. Naast het raam ook 1 kleiner absorptiepaneel van 90x45x8cm.
De andere kant staat m'n rek met films, een kastje met daarboven een absorbtiepaneel van 90x60x8cm, daarnaast nog een van 60x90x8cm.
De achtermuur heeft boven de radiator nog een paneel van 90x60x8cm, en aan de andere kant een dik, gevoerd gordijn voor de deuropening naar m'n 'rommelhokje'.
De voorste muur is eigenlijk volledig kaal, behalve dan de 85" flatscreen.
De sofa (stof, geen leer) en 2 poefs zullen ook nog wel wat absorptie geven, en op de vloer ook nog een hoogpollig tapijt.
Stenen vloertegels, muren van snelbouwsteen en plafond van gewapend beton. Dus veel harde oppervlakten.

(bij gelegenheid kan ik nog wel even wat foto's toevoegen, maar even geen tijd...)
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

jahtari

Ik lees overal "mijn". Dus niet ons/onze.

Doe gewoon je ding in je HT ruimte en zeg tegen je vrouw dat ze zich er niet moet bemoeien.  :devil:

Of ga je anders bemoeien met de inrichting van de woonkamer, of andere ruimten. Dat je toch echt een terrarium wilt, of een motorfiets in de woonkamer want dat is toch zo vet. Wees creatief.  :devil:

:D

Verder denk ik dat meer breedbandige (dus dikkere) absorptie de betere weg is.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Fox

Heb je wel eens aan dit soort panelen gedacht?
https://www.houtdirect.nl/interieurhout/wandbekleding/akoestische-panelen

Dit heeft een enorme hoge WAF, want binnenhuisarchitecten gebruiken ze ook en zie terug in alle hippe bladen  :hehe:

Deleted User

Vooral als ze uitleggen, WAAR en hoe HOOG je ze moet hebben en wat het effect op je geluid is.

Dit zegt mij echt helemaal niets: Klasse A – Het product is geluidsabsorberend, elimineert galm en dempt geluid aanzienlijk

Er zijn andere manieren te verzinnen om 250 euries kwijt te raken :D

Freeco

#7
Het is 'mijn' HC omdat ik er ook het meeste tijd in spendeer. Eerst en vooral is het nu al anderhalf jaar mijn fulltime werkruimte. En als het movietime is, kijk ik ook 3/4 alleen.
Als het aan mijn vrouw lag, was de kamer gewoon functioneel ingericht, zonder enige akoestische behandeling. Ze vindt dat allemaal maar onzin. En voor haar hoeft een HC eigenlijk al helemaal niet. Maar ieder z'n hobby he.

@Fox: die panelen van vilt/houtlatten, hoe gedraagt zich dat dan? Geeft die 9mm vilt ietwat absorptie (zoals het product wat ik aanhaalde), en de 11mm dikke latten difusie? Of is het door de combi toch meer dan dat? Behalve dat het galm elimineert en aanzienlijk dempt, staat er weinig concreet.

Maar als ik het zo tussen de wimpers doorlees: geen 6mm vilt plakken, wegens te smalbandig.

Dan spendeer ik wellicht nog beter wat tijd aan mijn todo lijstje: ik wil nog wat extra absorptiepanelen maken. Nog een extra 90x45x8 voor aan de linker muur, een 60x60x8 voor links naast de flatscreen. Eventueel een 200x40x8 voor boven de flatscreen. Nog een 90x60x8 voor de rechter muur. En eventueel nog eentje voor boven de deur in de achterste muur.
Ik moet enkel nog eens wat posters uitzoeken en laten drukken op doek.
En vooraan wil ik de linker- en rechterhoek nog opvullen met 30x250x20cm rotswol. Het is toch een ongebruikt hoekje naast m'n filmrek, kan ik evengoed iets mee proberen doen.

edit: ook nog vergeten vermelden dat ik naast m'n zelfbouw absorptiepanelen ook nog wat bijzetmeubeltjes gemaakt heb gevuld met rotswol. De grote verrol ik dichter bij de zetel om wat hapjes en drankjes bij de hand te hebben. De 3 kleinere zitten tussen de muur en sofa.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

DofN

#8
Het kan bedompt gaan klinken als je alleen vilt doet. Dat gaat alleen werken als je het breedbandig aanpakt.

Ik heb laatst een kurkwand laten plaatsen:




Bevalt me prima. Afhankelijk van het licht (ochtend/middag/avond en verlichting) krijgt de wand steeds weer een andere uitstraling.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Freeco on August 14, 2021, 10:17:22
Het is 'mijn' HC omdat ik er ook het meeste tijd in spendeer. Eerst en vooral is het nu al anderhalf jaar mijn fulltime werkruimte. En als het movietime is, kijk ik ook 3/4 alleen.
Als het aan mijn vrouw lag, was de kamer gewoon functioneel ingericht, zonder enige akoestische behandeling. Ze vindt dat allemaal maar onzin. En voor haar hoeft een HC eigenlijk al helemaal niet. Maar ieder z'n hobby he.

@Fox: die panelen van vilt/houtlatten, hoe gedraagt zich dat dan? Geeft die 9mm vilt ietwat absorptie (zoals het product wat ik aanhaalde), en de 11mm dikke latten difusie? Of is het door de combi toch meer dan dat? Behalve dat het galm elimineert en aanzienlijk dempt, staat er weinig concreet.

Maar als ik het zo tussen de wimpers doorlees: geen 6mm vilt plakken, wegens te smalbandig.

Dan spendeer ik wellicht nog beter wat tijd aan mijn todo lijstje: ik wil nog wat extra absorptiepanelen maken. Nog een extra 90x45x8 voor aan de linker muur, een 60x60x8 voor links naast de flatscreen. Eventueel een 200x40x8 voor boven de flatscreen. Nog een 90x60x8 voor de rechter muur. En eventueel nog eentje voor boven de deur in de achterste muur.
Ik moet enkel nog eens wat posters uitzoeken en laten drukken op doek.
En vooraan wil ik de linker- en rechterhoek nog opvullen met 30x250x20cm rotswol. Het is toch een ongebruikt hoekje naast m'n filmrek, kan ik evengoed iets mee proberen doen.

Wat praktisch niemand doet, is een groot wit absorptiepaneel maken (hang hem op noppen tegen de muur, ongeveer 1 cm, dan werkt hij breedbandiger) op een witte muur. Geen afdruk e.d. Het paneel valt weg tegen de wand. De meeste mensen laten er foto's op afdrukken enzo.. Mijn paneel is 120x200 cm en nog nooit heeft iemand er een blik op geworpen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Freeco

Quote from: DofN on August 14, 2021, 10:40:42
Wat praktisch niemand doet, is een groot wit absorptiepaneel maken (hang hem op noppen tegen de muur, ongeveer 1 cm, dan werkt hij breedbandiger) op een witte muur. Geen afdruk e.d. Het paneel valt weg tegen de wand. De meeste mensen laten er foto's op afdrukken enzo.. Mijn paneel is 120x200 cm en nog nooit heeft iemand er een blik op geworpen.
Van wat maak je dat paneel dan?
Ik heb persoonlijk liever een wat kleiner, dikker paneel met een leuke filmposter op, dan een groot effen vlak waar ik niks meer van decoratie kan ophangen.
Maar misschien is het wel een idee om een meer egaal paneel te maken voor boven m'n TV, filmrek en deur. Het moet ook niet té druk worden.

Quote from: DofN on August 14, 2021, 10:23:40
Het kan bedompt gaan klinken als je alleen vilt doet. Dat gaat alleen werken als je het breedbandig aanpakt.

Ik heb laatst een kurkwand laten plaatsen:

Bevalt me prima. Afhankelijk van het licht (ochtend/middag/avond en verlichting) krijgt de wand steeds weer een andere uitstraling.
Sowieso vind ik wat jij gekocht heb ook niet goed. Veel te druk naar mijn zin met die lijnen in 3 verschillende richtingen. Maar hey, smaken verschillen.

We hebben iets gelijkaardig gezien in de showroom van die kurkhandel. Wat haar nog het meeste stoorde aan kurkpanelen was de naden tussen elk paneel.
Daarom dat vilt de voorkeur gaf: het is meer als dik behangpapier, dus ik zou maar 3 naden per muur hebben.

Maar als vilt niet het gewenste effect gaat geven, laat ik hier de kamer gewoon nog eens vliezen/schilderen, en focus ik me nog eens op wat extra panelen maken.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

DofN

OK :)

Ik heb mijn paneel laten maken bij Rivasono. Ik sla weleens een spijker in de muur en boor weleens een gat - verder ga ik niet. Ik zie handige Harries regelmatig zelf zulke panelen in elkaar knutselen. Vaak niet zo netjes als die van mij, vind ik dan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GH

Vilt is zelden een fraaie oplossing..... ik zou het eerder zoeken in populaire oplossingen als een lattenwand met wat "vilt" van bijvoorbeeld Woodupp. In ieder geval iets dat ook nog een wat huiselijker uitstraling heeft.

En belangrijk is natuurlijk of je nu echt een geluidsprobleem ervaart of dat je alleen wilt behandelen omdat het zo hoort. Kasten met boeken of andere creatieve oplossingen kunnen ook verrassend effectief zijn voor de meest irritante effecten.

Freeco

Nog even wat foto's bij de eerder posts toegevoegd...

Die akupanels hebben inderdaad wel wat. Even een simulatie gedan met gerookt eik aan de voorste muur. Vind ik niet mis (op foto toch)  ::)
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

ruud2

even afgezien van de looks, ik heb ondervloer "vilt" op de achterwand.
"vilt even tussen ""  het is eigenlijk geen vilt ?
daarvoor zit een vakkenkast voor m'n curiosa en valt het vilt niet op.
waarom daar dit "vilt", geen last meer van reflectie's en het voldoet.
echter voor iemand waarbij het uiterlijk ook de uitstraling moet hebben, maar dat was de vraag ook niet.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Kerre

#15
@Freeco. Herkenbaar hier pas geleden ook digitaal mee gespeeld. (Nu is die "houten"muur nog wit) Als ik dan toch met akoestisch zou gaan werken zou ik zoiets overwegen. Mooi modern, redelijk strak, maar toch goed redelijk geluiddempend te krijgen.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

vraag even bij die bedrijven naar meetresultaten, want dit soort producten is in de eerste plaats gericht op grote ruimtes/bedrijfsgebouwen waar vaak een algemeen probleem van (spraak)verstaanbaarheid moet worden opgelost op een cosmetisch aantrekkelijke wijze.

ze zullen daarvoor wslk perfect geschikt zijn, maar je wil je muziek breedbandig aanpakken, anders help je echt de complete tonale balans om zeep.
icm met absorptie die (ook) iets wezenlijks doet beneden de 1kHz kan het prima, maar als enige behandeling in een luisterruimte zou ik dit type "latjeswandabsorber" echt afraden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

En wat nu als je achter die latjes een 10 cm dik akotherm/glaswol plaatst? Dan zou het effect toch veel meer zijn. Ik bedoelde niet enkel die in latjes.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

dat zou theoretisch kunnen, maar dan moet die (vilten?) achterlaag van dergelijke panelen ook wel voldoende doorlatend zijn om enig effect te krijgen van het daarachter extra toegevoegd materiaal.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

Dus eigenlijk moet je dan dus dempend materiaal hebben (5/10 cm) dan akoestisch doek en daarop die latjes.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

als je zelf wat fabriceert met die latjes-look hoeft dat doek er niet eens tussen, er is ook akoestisch absorberend materiaal wat zwart is van kleur (bvb Akotherm) en dus geen doek meer als extra afwerkingslaag nodig heeft.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

Dan neem ik die gedachte mee als ik eens ga klussen/verbouwen/verhuizen.  :worship:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Freeco

Quote from: Dirk on August 14, 2021, 18:17:12
vraag even bij die bedrijven naar meetresultaten, want dit soort producten is in de eerste plaats gericht op grote ruimtes/bedrijfsgebouwen waar vaak een algemeen probleem van (spraak)verstaanbaarheid moet worden opgelost op een cosmetisch aantrekkelijke wijze.

ze zullen daarvoor wslk perfect geschikt zijn, maar je wil je muziek breedbandig aanpakken, anders help je echt de complete tonale balans om zeep.
icm met absorptie die (ook) iets wezenlijks doet beneden de 1kHz kan het prima, maar als enige behandeling in een luisterruimte zou ik dit type "latjeswandabsorber" echt afraden.

zie https://woodupp.nl/bedrijven/ onderaan:
Resultaten geluidstest
Geluidstest Akupanel 65mm (=met 45mm tussen paneel en muur, als ik het goed interpreteer)
Geluidstest Akupanel 65mm, met 45mm minerale wol
In de productcataloog geven ze zelf aan:
"On the graph below you can see that the panel achieves an absorbtion coefficient at 1.0 at a frequency at 500 Hz. Loud speaking and "ordinary" noise in the home are at a frequency between 500 - 2,000Hz and as seen on the graph it is at this point the Akupanel is the most effective."
Maar dat is mét de 45mm minerale wol. Zonder opvulling zit de absorptiepiek aan 1000hz, en vlak tegen de muur aan 2000hz.
Allemaal logisch, lijkt me: hoe dikker, hoe effectiever in het laag.

Goedkoop is het alleszins niet. Voor 1 muur heb ik 7 panelen nodig, wat met die kleur op €1225, zonder verzendkosten en montagematerialen.
Ik moet het even laten bezinken.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

sandervg

Ik heb het draadje even snel gescand, maar - ik kan het gemist hebben - het is me niet helder welk probleem je probeert op te lossen? Dan pas is het zinvol om na te denken of vilt of welke andere oplossing kan helpen. Als je puur de 'nagalmtijd' wil terugbrengen, kan dat prima met vilt (of een overdaad aan zware gordijnen, wollen tapijt, wandkleden etc.). Zoals aangegeven: het werkt vooral in het hoog en midhoog (zie het laatste grafiekje van het rapport: het begint te werken vanaf 250 Hz, maar bereikt serieuze waardes vanaf 1 Khz) dus niet 'overdempen'. Aan de andere kant. Een paar m2 vilt gaat je ook niet erg helpen: mijn ervaring is dat je flinke oppervlakten moet behandelen wil je het effect gaan horen. Als je meer geld te besteden hebt kun je veel betere en effectievere wandbekleding vinden op internet. Kijk eens in de akoestiekwinkel bijvoorbeeld. Tot slot: ik snap werkelijk niet waarom je partner zich druk maakt over het uiterlijk van de ruimte. Het is geen woonkamer/slaapkamer, jij zit er meestal te werken, als je er samen film kijkt gaat het om de film en niet hoe de kamer eruit ziet... Ik zou proberen te begrijpen wat hem/haar drijft dat het uiterlijk zo belangrijk is. Dan kun je wellicht ook samen effectievere oplossingen vinden die acceptabel zijn. Misschien breedbandige absorptie en daar weer gordijnen voor plaatsen of zo. De demping met fotocover is ook al aangehaald. Maar goed: het begint bij het probleem dat je wilt oplossen of het aspect dat je wilt verbeteren.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Freeco

Het is het hoog waar nog iets werk aan is. Toen ik m'n nieuwe speakers aansloot, hoorde ik bij de frequentiesweep van de Audyssey calibratie duidelijk een reflectieprobleem. De calibratie zal het wel wat proberen wegwerken, maar het kan beter.
Voor 'bassy' muziek het laag waarschijnlijk ook beter, maar echt veel muziekluisteren doe ik niet. En voor echte basstraps heb je nu eenmaal wat ruimte nodig. Je ziet wel op de foto's dat de kamer nu al vrij vol staat ::) Ik moet nu eenmaal compromissen maken omdat de kamer voor 2 dingen gebruikt wordt.
Maar gelukkig: echt storende problemen ondervind ik bij filmkijken niet hoor. Misschien hou ik het gewoon nog bij een paar extra zelfbouw absorptiepanelen. Even laten bezinken...
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000