Versterker voor fyne F500 luidsprekers

Started by wim bruins, September 29, 2021, 13:55:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wim bruins

Goedemiddag.

Wie kan mij adviseren.
Heb hier nog over een set luidsprekers van Fyne de F500.
Een tweede set op mijn werkkamer lijkt mij wel wat.
De luidsprekers op een hegel versterker gehad maar dat vond ik geen succes.

Geen laag
Dun geluid
Te vel

Volgens vele reviews kunnen deze luidsprekers in het laag behoorlijk presteren.
Ik heb dit dus niet ervaren .

Misschien hier iemand op het forum die ervaring heeft met dit merk.


RalphH

#1
Lijkt mij niet dat je met een andere versterker ineens van geen, naar wel laag gaat. Rendement van de f500 is ook weer niet mega laag. Zaten de dropveters niet per abuis omgedraaid aangesloten?

Heb je de geen laag constatering op de werkkamer of in de primaire ruimte gedaan?

Mocht het wel een amp dingetje zijn, Marcel van H&C kan je vast adviseren, heeft ervaring met Fyne
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: https://soundorg.com/news/the-absolute-sound-loves-the-fyne-f501-floorstander/
Olsher found that the speakers required a little fidgeting to fit his room's acoustic pattern and that the speakers didn't play well with his tube amp. Switching to some monoblock amplifiers was a "gamerchanger" for the F501s, tightening up the middle bass far beyond what Olsher expected
Nou is WhatHiFi niet de beste autoriteit, maar goed, waarschijnlijk klopt de ervaring wel.

Heb geen ervaring met de Fyne F501 maar heb wel de vraag met welke Hegelversterker je hebt gespeeld? En wat is jouw budget? De impedantiecurve dipt naar 3 Ohm dus een zeer stabiele versterker is wel aan te raden zoals een Purifiversterker (bv. Apollon Purifi Mini Stereoversterker). Heb je wel een vooversterker nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

wim bruins

#3
Had een hegel H80
Vandaag even een oude jvc recever erop gezet met toonregeling.
Alles op neutraal net als met de hegel mij te dun en te vel.
Maar na wat bij regelen met de toonregeling komt het beestje pas los.
Ze kunnen laag en hebben bass.

In de afgelopen 2 jaar best veel luidsprekers gehad.
De dynaudio X18 de xeo6 M20 oud model en de nieuwe  M20 uit 2021 maar dat waren laag monsters in mijn kamer.

Nu komt er wat leuks.

Had op mijn andere kamer een setje magnat multicoler 220 aktive luidsprekers staan en die dingen eens op mijn dynaudio stands gezet.
Was verbaasd, hoe kunnen die dingen voor 399 euro zo goed klinken.
Mijn voorkeur ging dus uit naar de magnat boven de fyne met de hegel.

Nu staat hier de nieuwe magnat A3 reference van magnat.
Ook aktive luidsprekers.
Wat een geluid.
Kunnen met gemak meekomen met de dynaudio,s die ik hier gehad heb inclusief de versterker.
En dat voor de prijs van 500 euro.

Vreemde audio wereld.






Rowdy

Ik gebruik met veel plezier de Fyne Audio F501 op een Rega Brio versterker.

wim bruins

#5
Denk dat de fyne F500 een wat helder karakter heeft met een wat terughoudende laagweerga in vergelijking met een basreflex  luidspreker.
Ze klinken dan automatisch ook meer open en helder en wat dunner.

Met een toonregeling is dit wel wat op te lossen.
Karakter van de luidsprekers blijft.











Xander32

Wellicht een d klasse ev uitproberen, die (Ncore) gaf in mijn set opvallend meer druk/punch in het laag. De kosten zijn m.i. te overzien.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

wim bruins

#8
De magnat A3 reference doet het hier fantastisch
Kunnen de vergelijking makkelijk aan met de monitors van dynaudio die ik heb gehad.
In het hoog zelfs nog wat relexer.

De fyne heeft wat meer aandacht nodig .
Geluid is ook weer persoonlijke smaak.

Misschien hier nog liefhebbers voor deze set in hoogglans zwart.
Nieuwstaat.





KayaRahnee

Geen ervaring met de Fyne F500 speakers, maar voor wat het waard is ... misschien deze mooie versterker met buizen in voortrap en toonregeling eens proberen:
https://7review.com/vincent-sv-237mk-review/
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

bramsat


Uitspraken van Wim beteffende versterkers+luidsprekers is inderdaad heel persoonlijk,ik heb een sterk vermoeden

dat het jouw kamer betreft die daarin een hoofdrol in speelt...kan dat zijn?

hier 2 speakers....herken jij jouw fyne audio weer in deze weergave en wel vrijstaand?

https://youtu.be/Q7zUJtCOvXg
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

wim bruins

#11
Met de fyne zal best een mooie resultaat te behalen zijn.
Een versterker met toonregeling doet al heel wat in mijn kamer.
Stemmen komen mooi uit de luidsprekers.
Heb ze ook kunnen vergelijken met de ls50 .
Vond de fyne beter klinken.
Was op een dikke marantz versterker.
Dus de fyne meegenomen.

Ben nu eerst zeer tevreden met de magnat.
Misschien later weer wat aandacht besteden aan de
Fyne luidspreker.



bramsat


Dat jouw keus de magnat 3A is geworden verbaast mij niet zo....heb zelf ook o.a aktieve en vind ze minder ruimtegevoelig.

Maar een vergelijk met een dynaudio....van hoeveel?

Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

wim bruins

#13
Heb de Emit 20 van 700 euro gehad
De Emit 20 model 2021 van 950 euro
En de X18 koste destijds rond de 1400 euro

Moet zeggen dat de nieuwe M20 al weer wat mooier klinkt dan de X18 van dynaudio.

De xeo 6 ook niet verkeerd
Vind alleen een monitor wat beter klinken in mijn ruimte.

De magnat 3A reference doet prima mee met deze luidsprekers.
Ben best kritisch en niet snel tevreden maar die magnat klinken echt overtuigend goed.
En voor die prijs . :pompom:



Tabcam

Quote from: wim bruins on September 29, 2021, 19:04:46
Had een hegel H80
...
Vreemde audio wereld.
De Hegel H80 heeft volgens deze soundstagenetwork metingen wat rare eigenschappen in het laag die misschien de verminderde controle in het laag zouden kunnen verklaren.

Quote from: Xander32 on September 30, 2021, 06:48:00
Chart 4 shows damping factor vs. frequency. The H80's damping factor is usefully high from about 100Hz to 4kHz. The decrease in damping factor into higher frequencies is typical for a solid-state amplifier, but the rolloff below 100Hz is unusual, and may be related to the H80's tapering response into lower frequencies seen in Chart 1A. The shape of this curve is similar to that of Hegel's H20 stereo power amplifier, which was measured in 2011.
Ik denk dat de NCores en Purifiversterker (damping factor 1600) daarin een flinke stap voorwaarts zijn. Bedenk wel dat zuiverder bas vaak minder sterk overkomt (minder vervorming/ruimte aanspreken) maar meer textuur/detail bevatten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

wim bruins

#15
Met de hegel nooit geen klachten gehad met dynaudio.
Strak laag .
Nad deed het ook goed met dynaudio.
Had een wat oudere voor en eind versterker.
Nad mijn eerste keuze.
De digitale volumeregeling op de hegel niet echt mijn ding.

De Hegel is inmiddels verkocht en de dynaudio M20 ook.
In mijn vakantie een setje fyne gekocht.
Die nog even op de hegel gehad.
Zonder toonregeling te weinig laag
Op een oude recever van jvc al een hele verbetering.






Tabcam

Ondanks dat  kleine monitoren vaak minder efficient zijn kunnen grote vloerstaanders veel meer energie vragen vooral omdat ze ook vaak een grotere SPL halen.

Mooiste is als je ofwel een winkel in de buurt hebt die niet moeilijk doet met uitlenen dan wel een forumgenoot die wel wat mee wil nemen. Eventueel naar een winkel met Fyne Audio en kijken wat ze daar voor de versterking gebruiken.

Qua digitale volumeregeling ben ik blij met mijn MiniDSP. Ondanks wat lichte kuren heb ik niet het gevoel van dynamiekverlies en kan je zien zoals de bas vrij eenvoudig en nauwkeuriger beïnvloeden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i