Een nieuwe tv

Started by kermy, August 2, 2021, 11:30:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

De vraag is, als je nu een tv zou aanschaffen, zou het dan een 4K of een 8K scherm worden?

Onze nieuwe kamer "dicteert" een schermgrootte van minimaal 65 inch, maar liever nog groter. Onze gedachten gaan uit naar een Oled tv, mede gezien het feit dat we nu een Panasonic plasma hebben staan. Ik kan niet zeggen dat LCD al dan niet in combinatie met led ons ooit heeft kunnen bekoren.

Ik zie wel dat er binnen de groter, grootst markt gestunt word met LCD/LED schermen, dan zou het kwantiteit tegen kwaliteit worden, of is er iemand die daar een ander licht op kan laten schijnen?


Met vriendelijke groet,

Kermy

PascalP

Ik ben vorige week van een Samsung 55" LCD (topmodel van 4 jaar geleden) naar een Sony 65" OLED gegaan.
Sony (en ook Panasonic) kost iets meer dan een vergelijkbare LG met hetzelfde paneel maar heb toch bewust daarvoor gekozen vanwege AndroidTV en het gebruiksgemak van de ingebouwde appstore etc. De Nvidia Shield heeft dus ook het veld geruimd in de woonkamer en zelfs de 5.0 surroundset gezien het Sony Acoustic Surface Audio+ systeem meer dan genoeg is voor wat wij ermee doen in de woonkamer (kinderfilms voornamelijk).

8K is meer een marketing hype, moet nog maar eens 8K native materiaal komen...
Ben wel voor het iets duurdere Sony model gegaan (A80J) en niet de instapper OLED (A8/P) gezien de instapper weer geen 4K/120hz doet mocht er ooit een nieuwe gameconsole komen van de laatste generatie.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

Op welke afstand kijk je?

65 inch is niet echt groot, misschien zie je op 4-5 meter afstand niet eens het verschil tussen 1080p en 4k.

8k heeft weinig meerwaarde zelfs met heel groot scherm, het is hooguit upsampling van 4k want 8k is niet of nauwelijks te krijgen en af te spelen.

Dus neem minimaal een 77 inch 4k.   :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Quote from: jahtari on August  2, 2021, 12:28:59
Op welke afstand kijk je?

65 inch is niet echt groot, misschien zie je op 4-5 meter afstand niet eens het verschil tussen 1080p en 4k.

8k heeft weinig meerwaarde zelfs met heel groot scherm, het is hooguit upsampling van 4k want 8k is niet of nauwelijks te krijgen en af te spelen.

Dus neem minimaal een 77 inch 4k.   :D

65 inch is niet echt groot? :blink: Tijd voor een leuk brilletje misschien? :P

Groeten...

Hanky Panky

Android TV is toch wel een heel fijn TV OS. Mijn oude ( 4 jaar) Sony Led heeft het ook. Helaas is de processor te slap om met Kodi zwaardere MKV's te draaien maar qua gebruikerservaring is het vlot en fijn in het gebruik. Maar mijn TV was dan ook een midrange model.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

stevie1

Heb ook een 65, maar zou nu altijd voor de 77 gaan.  Veel goedkoper ook nu. Persoonlijk vind ik 65 naar 77 minder verschil in grote en beleving als toen ik van 50 plasma naar 65 oled ging.  Als ik bv de hele middag of avond bij een familielid naar de 77 oled heb gekeken en doe daarna mijn 65 aan mis ik eerlijk gezegd niet zoveel. Volgende van mij wordt 83 als ie betaalbaar wordt.

papaleo

65" is leuk om daarop het nieuws,actualiteitenprogramma's ed op te kijken en misschien ook nog een serie'tje maar voor film gaat het pas serieus worden vanaf een maat van 100" en het liefst nog groter...maar goed dat is mijn ongezouten mening  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

kermy

Quote from: papaleo on August  2, 2021, 17:50:37
65" is leuk om daarop het nieuws,actualiteitenprogramma's ed op te kijken en misschien ook nog een serie'tje maar voor film gaat het pas serieus worden vanaf een maat van 100" en het liefst nog groter...maar goed dat is mijn ongezouten mening  ;)

Maar dan praten we al snel over projecteren, of over peperdure schermen als die al in die grootte te verkrijgen zijn. Projecteren dat gaat hem hier niet worden, komt niet door de welstandcommissie om het zo maar eens te zeggen.

En voordat er iemand begint met wie is de baas in huis, je kent het gezegde, " daar waar de rook uit de schoorsteen tegen de wind in gaat, daar is de man de baas" . ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

HarrieA

#9
Heb je wat te besteden moet je voor een Sony A90J 83" gaan.

Ietsjes minder zijn de LG G1 77" of de Sony A80J.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HJ

Quote from: papaleo on August  2, 2021, 17:50:37
65" is leuk om daarop het nieuws,actualiteitenprogramma's ed op te kijken en misschien ook nog een serie'tje maar voor film gaat het pas serieus worden vanaf een maat van 100" en het liefst nog groter...maar goed dat is mijn ongezouten mening  ;)
Heeft natuurlijk te maken met de kijkafstand.  (Dus elke tv is eigenlijk te klein[emoji38])
Maar 75" is minimaal om een beetje film beleving te krijgen naar mijn bescheiden mening.

minplus

Ik zou nog even wachten op een 200" of 300" 16K.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

donaldk

Quote from: Kwabbernoot on August  2, 2021, 12:46:31
65 inch is niet echt groot? :blink: Tijd voor een leuk brilletje misschien? :P

Groeten...

1080i had al een maximale kijkafstand van 3 x beeldhoogte, dus laat staan progressively scanned. Maar voor 8K geldt 0.75 beeldhoogte of minder als kijkafstand, dus beeldhoogte van 2,25M bij kijkafstand van 3 Meter. Dus ja 65" is klein voor meerpersoonsscherm gebruikt op grotere afstand, zeker in 8K.

donaldk

#13
Quote from: minplus on August  3, 2021, 18:17:59
Ik zou nog even wachten op een 200" of 300" 16K.

Tja, dat wordt dan PID 4x110"@16K = 32K. 16K PID is nu al een paar jaar demo product van een van de Chinese fabrikanten.

Maar 8K 168" van ROE is al wat beter te behappen, Kreeg twee jaar geleden te horen voor de 84"4K Dertig duizend. Dus maal vier min wat korting en twee jaar prijsdaling, plus 21 procent en je zit nog onder de anderhalve ton. O0  :-X.   

De Sony zou met de nieuwe serie/3e generatie gezakt zijn van $2mln naar $1mln voor 8K. Als je der voor moet sparen beter uit je hoofd laten;-).

Twani heeft onlangs die 70" Philips gekocht voor minder dan 10 euro per inch. Budget software/processor 60 Hz paneel, dus lekker groot voor relatief weinig.

8K eigenlijk alleen nemen voor andere reden dan nominale pixels. Ook tusssen 8K TVs zit een groot prijsverschil scheelde maar een paar tekens tussen de twee 8K 65"Samsung LCD TVs in een folder deze zomer ene was €2K, de ander €4K. Was niet direct duidleijk waar verschil in zou moeten zitten.

kermy

Als je in de grotere maten komt, dan komt automatisch ook de vraag om de hoek kijken, neem ik dan ene OLED, of bijvoorbeeld een QLED of een local dimming LCD van bijvoorbeeld Sony.

De grootste maten zijn betaalbaarder in de andere technieken dan in de vorm van OLED.



Met vriendelijke groet,

Kermy

donaldk

Quote from: kermy on August  2, 2021, 18:43:28
Maar dan praten we al snel over projecteren, of over peperdure schermen als die al in die grootte te verkrijgen zijn. Projecteren dat gaat hem hier niet worden, komt niet door de welstandcommissie om het zo maar eens te zeggen.

En voordat er iemand begint met wie is de baas in huis, je kent het gezegde, " daar waar de rook uit de schoorsteen tegen de wind in gaat, daar is de man de baas" . ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Iemand op het forum raadde onlangs een LG 77" 4K aan. Hij bleek 3400,- bij Coolblue, voor mij een duur scherm, voor anderen een koopje, dus zeg het maar... Blijft beduidend meer dan een 65".

kermy

Quote from: donaldk on August  8, 2021, 23:11:41
Iemand op het forum raadde onlangs een LG 77" 4K aan. Hij bleek 3400,- bij Coolblue, voor mij een duur scherm, voor anderen een koopje, dus zeg het maar... Blijft beduidend meer dan een 65".

Inderdaad, ook voor mij is 3400 euro geen peulenschil, en dat voor een techniek die binnen een jaar alweer achterhaald is. En als je boven die "magische" 77" komt, dan komen er opeens alternatieven voor OLED die goedkoper zijn. De vraag blijft dan, ga je dan kwaliteit inleveren om kwantiteit te hebben.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kwabbernoot

Quote from: donaldk on August  8, 2021, 22:49:06
1080i had al een maximale kijkafstand van 3 x beeldhoogte, dus laat staan progressively scanned. Maar voor 8K geldt 0.75 beeldhoogte of minder als kijkafstand, dus beeldhoogte van 2,25M bij kijkafstand van 3 Meter. Dus ja 65" is klein voor meerpersoonsscherm gebruikt op grotere afstand, zeker in 8K.
Op basis waarvan zijn die cijfers bepaald?

Groeten...

Hanky Panky

Quote from: kermy on August  8, 2021, 23:18:08
Inderdaad, ook voor mij is 3400 euro geen peulenschil, en dat voor een techniek die binnen een jaar alweer achterhaald is. En als je boven die "magische" 77" komt, dan komen er opeens alternatieven voor OLED die goedkoper zijn. De vraag blijft dan, ga je dan kwaliteit inleveren om kwantiteit te hebben.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Gewoon je budget bepalen en daarbinnen het hoogst haalbare kiezen. Ik zat 4 jaar geleden in dezelfde situatie: net verhuisd en 2 mille budget, OLED was toen 2500 @ 65 inch. Dus het is een led tv van Sony met HDR geworden voor €1.600. Geen moment spijt van gehad  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Rowdy

Quote from: donaldk on August  8, 2021, 22:49:06
1080i had al een maximale kijkafstand van 3 x beeldhoogte, dus laat staan progressively scanned. Maar voor 8K geldt 0.75 beeldhoogte of minder als kijkafstand, dus beeldhoogte van 2,25M bij kijkafstand van 3 Meter. Dus ja 65" is klein voor meerpersoonsscherm gebruikt op grotere afstand, zeker in 8K.
Waarom is hoe hoger de resolutie, hoe kleiner de kijkafstand?

DustinV

Quote from: Rowdy on August  9, 2021, 10:47:47
Waarom is hoe hoger de resolutie, hoe kleiner de kijkafstand?
Omdat het detail fijner word. Moet je dus dichterbij om dat te zien.

Dirk

ik denk dat er een cruciaal woord ontbreekt...hoe kleiner de afstand kan zijn, omdat je de afzonderlijke pixels dan toch niet meer ziet.
dat gezegd zijnde hoop ik dat Ronald ook snapt dat niemand op 1m afstand gaat zitten van pakweg een 75" 8K scherm ;D

volg dit topic wel met aandacht, ben nl. ook in de running voor een >75" oplossing voor pakweg max 5000€...en daar zie ik momenteel door de bomen het bos even niet meer.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HJ

#22
Quote from: kermy on August  8, 2021, 23:18:08
Inderdaad, ook voor mij is 3400 euro geen peulenschil, en dat voor een techniek die binnen een jaar alweer achterhaald is. En als je boven die "magische" 77" komt, dan komen er opeens alternatieven voor OLED die goedkoper zijn. De vraag blijft dan, ga je dan kwaliteit inleveren om kwantiteit te hebben.
Hiermee beweer ik niet dat een qled beter is dan Oled en vise versa[emoji56]

Met vriendelijke groet,

Kermy
Ik heb bewust voor Qled gekozen. Goed afgesteld erg goed beeld.
Ik denk dat er vaak geroepen wordt dat Oled veel beter is maar ik geloof niet dat die mensen allemaal de moeite hebben genomen om de toestellen goed afgesteld in een goede ruimte te vergelijken. Veelal overgenomen van uitspraken op websites etc [emoji4]
Hiermee wil ik niet beweren dat Qled beter is dan Oled en vise versa[emoji4]

Maargoed, blijft een Oled zeker heel erg goed maar in mijn situatie scheelde het netto €1500. Mede daarom een Qled gekozen omdat de techniek zo hard gaat dat binnen korte tijd betere schermen op de markt komen.
Die €1500 heb ik alvast voor mijn volgende scherm[emoji6]
Nu komt de nieuwe generatie Oled er aan, sta je opnieuw voor de keus[emoji1787]

Kwabbernoot

Quote from: DustinV on August  9, 2021, 10:56:42
Omdat het detail fijner word. Moet je dus dichterbij om dat te zien.

Het lijkt mij vooral ingegeven door de commercie. Ik snap dat een 4K 75" een veel mooiere beleving geeft bij films dan mijn FHD 42" plasma, maar ik heb echt niet het idee dat ik belangrijke details mis.

Groeten...

kermy

Inmiddels via diverse calculators die kijkafstand omzetten in beeld diagonaal toch tot de conclusie gekomen dat ook 77" in de nieuwe woning te "klein" gaat zijn.

Dus dan naar de grotere schermen kijken, maar wel met een budget van ongeveer 2500 euro in het achterhoofd, en dan kom ik telkens op Sony (LCD, LED) uit. Maar je word redelijk gek van alle type nummers die op de diverse sites gebruikt worden.
Sommigen betreffen dezelfde tv's, maar anderen hebben wel degelijk meer of minder features.

Omdat het dan een vorm van LCD is worden zaken als local dimming mechanismes heel belangrijk, en ik zoek dus binnen het budget dan ook het maximale voor mijn "kwartje", en de vraag is, welke tv zou dat leveren?

De grote jongens van LG vallen voor mij af vanwege het gebruik van IPS schermen, waardoor je gelijk al met veel slechtere zwart waarden start dan de Sony's met hun VLA schermen.

Dus de suggesties zijn welkom.



Met vriendelijke groet,

Kermy