5 meter probleemloze HDMI kabel, eventueel Actief optisch?

Started by sandervg, July 31, 2021, 22:27:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik verdenk mijn huidige 6 meter lange HDMI kabel dat af en toe het beeld even wegvalt. Ik heb ook het idee dat de kabel zorgt voor langzame handshake. Kabel valt nog nét binnen de herroepingsperiode dus ik wil geen risico nemen, al is het maar voor het gevoel.

Ben daarom op zoek naar een andere kabel: 5 meter is voldoende. Ik zoek een kabel die het sowieso gegarandeerd goed doet met 4K/60, HDR, 4:4:4 etc. Mogelijk 8K geschikt zodat ik sowieso geen problemen heb en de kabel overcapaciteit heeft.

Heeft het zin (of kan het kwaad) om een Actieve optische HDMI kabel te kopen? Zitten daar ook nadelen aan? (slechtere lip sync omdat er extra conversie plaatsvind wellicht?)

Suggesties voor een probleemloze 5m HDMI kabel?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Voor probleemloos zou ik inderdaad een optische nemen. Die beginnen bij 10 meter, maar who cares voor die 7 tientjes.

denoontje


sandervg

Die Atzebe is ook op 5m te krijgen :)

Heb je bij optische kabels geen extra ellende van 2x conversie naar 'licht' (vertraging of zo?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

We hebben verschillende oplossingen
In feite is 5mtr geen probleem.
We draaien zelf al jaren met 7.5 mtr kabels en ik heb gewoon hdr zonder problemen op de projector.

Het is wel belangrijk een goede kwaliteit te kopen
Naast kabels leveren we ook optische en netwerk oplossingen maar voor 5 mtr zou ik gewoon bij standaard hdmi blijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Ik ben het wel met Frank eens dat 5m ook met een gewone goede hdmi kabel moet kunnen, denk alleen dat die dan wel al snel duurder uitvalt dan een optische.

hifiman

Quote from: sandervg on July 31, 2021, 22:27:53
Heeft het zin (of kan het kwaad) om een Actieve optische HDMI kabel te kopen? Zitten daar ook nadelen aan? (slechtere lip sync omdat er extra conversie plaatsvind wellicht?)
Zie niet in waarom er vertraging zou zijn, en zoja waarom dat dan tot lipsync problemen zou leiden, denk niet dat dit een issue is.



vik

Waarom kies je niet gewoon voor een passieve Supra hdmi kabel? De perfecte actieve / optische kabel bestaat niet. Dit is altijd afhankelijk van de gekoppelde componenten en geen enkele set is identiek.

Op die lengte zou ik gewoon lekker een passieve kabel gebruiken dan heb je het minste kans op gezeur.

Quote from: sandervg on July 31, 2021, 22:27:53
Ik verdenk mijn huidige 6 meter lange HDMI kabel dat af en toe het beeld even wegvalt. Ik heb ook het idee dat de kabel zorgt voor langzame handshake. Kabel valt nog nét binnen de herroepingsperiode dus ik wil geen risico nemen, al is het maar voor het gevoel.

Ben daarom op zoek naar een andere kabel: 5 meter is voldoende. Ik zoek een kabel die het sowieso gegarandeerd goed doet met 4K/60, HDR, 4:4:4 etc. Mogelijk 8K geschikt zodat ik sowieso geen problemen heb en de kabel overcapaciteit heeft.

Heeft het zin (of kan het kwaad) om een Actieve optische HDMI kabel te kopen? Zitten daar ook nadelen aan? (slechtere lip sync omdat er extra conversie plaatsvind wellicht?)

Suggesties voor een probleemloze 5m HDMI kabel?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

sandervg

Nadeel van de 'standaard' HDMI kabels is dat ze vaak wat stug zijn, vooral de duurdere. Volgens mij zijn die optische varianten dunner en flexibeler en ze zijn idd niet duurder. Monoprice maakt zelfs zo'n kabel die al voor 8K geschikt is voor net boven de 100 euro.

De voordelen van optisch zijn helder voor me:
- dunne, flexibele kabels
- geen signaal verlies over lange afstanden

Maar.... wat zijn de nadelen van zo'n actieve kabel? Het is niet zo dat ze veel duurder zijn.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Teejoo

Quote from: vik on August  1, 2021, 09:31:22
Waarom kies je niet gewoon voor een passieve Supra hdmi kabel? De perfecte actieve / optische kabel bestaat niet. Dit is altijd afhankelijk van de gekoppelde componenten en geen enkele set is identiek.

Op die lengte zou ik gewoon lekker een passieve kabel gebruiken dan heb je het minste kans op gezeur.
Yep! Als het kan gewoon passief koper gebruiken, zeker dus met maar 5 meter.

Richard70…

Quote from: sandervg on August  1, 2021, 09:48:21
Nadeel van de 'standaard' HDMI kabels is dat ze vaak wat stug zijn, vooral de duurdere. Volgens mij zijn die optische varianten dunner en flexibeler en ze zijn idd niet duurder. Monoprice maakt zelfs zo'n kabel die al voor 8K geschikt is voor net boven de 100 euro.

De voordelen van optisch zijn helder voor me:
- dunne, flexibele kabels
- geen signaal verlies over lange afstanden

Maar.... wat zijn de nadelen van zo'n actieve kabel? Het is niet zo dat ze veel duurder zijn.
Op 5 meter ga je met een passieve kabel geen verlies hebben.
En zoals vik al aangeeft , ook minder kans op problemen
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

denoontje

#13
Voordeel atzebe optisch is idd heel dun.
Veel verschil met de dikke stugge  supra die ik ik oude projector had. En goedkoper. Had mijne van 10 m in de aanbieding bij die grote usa winkel.

Al moet ik toegeven dat de door cm gemodde kabel wel beter beeld gaf; maar dat is een heel ander prijssegment.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Supra ook gehad, zowel optisch als passief.
Tot een meter of 10-12 geen problemen met de passieve met 4K/HDR/60p.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Heb evt nog een passieve 18Gbps Audioquest kabel liggen van 8/9m mocht je willen testen of dit je probleem verhelpt.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

Het probleem met de optische kabels is dat er flink wat handjes moeten worden geschud. En sinds 1.5 jaar houden die zich ook keurig aan de regeltjes. Eerst netjes handen wassen en dan duurt het sowieso wat langer voor dat je verbinding hebt  :D

Zonder gekheid: op die lengte heb je passief meer keuze als Supra. De Supra is goed afgeschermd en heeft een mantel die wat stugger is dat klopt maar heb je ook nodig om die bandbreedte te garanderen. De AudioQuest Forest 48 is een van de beste hdmi kabels van AudioQuest (die hebben we uitvoerig getest) en ook zeer betaalbaar voor AudioQuest begrippen.

Prima kabel, passief en minder kans op hoofdpijn.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

Vòòr dat ik tussen mijn jvc en Lumagen een actieve optical kabel (RuiPro 8k) had geplaatst had ik eerst een 7,5m AudioQuest Forest 48 er tussen geprobeerd dit was geen goed huwelijk het duurde vaak heel lang alvorens er uiteindelijk een handshake tot stand kwam,het beeld sprong dan 2 sec op beeld waarna het zwart werd en dit ging maar door...je moest van alles uit de kast halen om uiteindelijk een 'stabiel' beeld te hebben.

Ik heb nu 2 optische kabels (10m) boven mijn plafond liggen een 'goedkope' van Atzebe en de wat duurdere RuiPro 2.1/48Gh 8K active optical cable.
Ik heb ze beide uitgeprobeerd op stabiliteit en beeld kwaliteit ik kom tot de conclusie dat er 'op dit moment' geen verschillen zijn waar te nemen...de RuiPro heb ik puur op de toekomst aangeschaft....vandaar dat ik 'op dit moment' tussen aanhalingstekens zet.  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

sandervg

Die Atzebe (nooit van dat merk gehoord... kan er ook weinig over vinden) ondersteunt volgens de specs maar tot 4:4:4 8 bit, geen 10 bit zo lees ik  :-\  Dat is apart...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Corne H

Ik heb ook zo'n Atzebe besteld bij amazon voor op mijn N5 en speelt bij mij ook probleemloos (10m).

kyrill

misschien light het probleem helemaal niet aan de HDMI kabel. Kan je niet ergens een andere lenen of uit proberen?

sandervg

Goede suggestie. Ik heb paar dagen geleden een andere kabel aangesloten. Eens kijken of dat verschil maakt. Tot nu toe geen problemen, maar nog niet veel aangehad.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian