Ventilatorgeluid JVC N5 / N7

Started by sandervg, July 31, 2021, 16:04:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Het valt me op dat mijn N5 na een minuutje of 15 - 20 sowieso naar de harde ventilator stand gaat, ook als ik geen HDR films kijk. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat als je 'gewone' films kijkt met de lamp in low/eco stand, de ventilator ook op de lage stand zou blijven draaien. Het is zeker niet uitgesproken heet in de ruimte en de projector heeft veel ruimte om zich heen.

Hoe is dit bij anderen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Alleen bij het opstarten maakt hij iets meer geluid.
Daarna gewoon rustig behalve highlamp mode uiteraard.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Quote from: sandervg on July 31, 2021, 16:04:00
Het valt me op dat mijn N5 na een minuutje of 15 - 20 sowieso naar de harde ventilator stand gaat, ook als ik geen HDR films kijk. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat als je 'gewone' films kijkt met de lamp in low/eco stand, de ventilator ook op de lage stand zou blijven draaien. Het is zeker niet uitgesproken heet in de ruimte en de projector heeft veel ruimte om zich heen.

Hoe is dit bij anderen?
Komt door de temperatuur, in de winter heb ik dat niet maar nu wel.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

williams

Hier gaat die ook wel is harder draaien naarmate de temperatuur hoger wordt in de kamer .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

papaleo

#4
Hier nog nooit geen last van gehad...,op low-lamp blijft mijn N7 netjes op idle/laag draaien ook na dat ik er meerdere uren mee aan het stoeien ben geweest en dan staat mijn unit nog wel in een 'hush-box'.

Hoe vrij kan jouw unit ademen en waar bevind deze,staat/hangt die laag/hoog en/of met de achterzijde dicht tegen een achterwand/muur aan en/of hangt deze op zijn kop?
En niet onbelangrijk wat is jouw kamer temperatuur?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

sandervg

Gemonteerd tegen schuin dak op zolder. Staat op een plank, zijkanten volledig open. Achterkant uiteraard niet maar omdat het dak schuin loopt zit er sowieso toch best wat ruimte aan de achterkant Bovendien voelt de unit nergens heet (behalve natuurlijk de lucht uit de ventilatoren. Maar de bovenkant / achterkant zijn niet eens handwarm. Temperatuur is 23 - 24 graden. Maar gezien de lamptemperatuur zou een paar graden kouder of warmen in de ruimte eigenlijk geen verschil kunnen maken: dat valt in het niet tov wat zo'n lamp aan hitte produceert.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

scoc

Dat heb ik ook tijdens warmere maanden als ik mijn airco niet aanzet in de ruimte. Dan gaat mijn N5 ook in low lamp zijn ventilator harder laten draaien. Niet zo hard als in high lamp maar ergens daar tussen in.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

ppeter

Hier nog niet mogen ondervinden, en blijft alles rustig. De N5 hangt hier wel volledig vrij aan het plafond.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

sandervg

Apart die verschillen.... Misschien scheelt het of de N5 rechtop of op z'n kop hangt. Bij staat hij op een plank (rechtop dus). Als je 'm aan het plafond hebt hangen neem ik aan dat ie op z'n kop hangt. Hoewel.... volgens mij hebben Papaleo en Reza de N ook op z'n pootjes staan?

Kan het een instelling zijn, hoe snel de fan reageert op warmte?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ppeter

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Teejoo

Quote from: scoc on July 31, 2021, 20:29:43
Dat heb ik ook tijdens warmere maanden als ik mijn airco niet aanzet in de ruimte. Dan gaat mijn N5 ook in low lamp zijn ventilator harder laten draaien. Niet zo hard als in high lamp maar ergens daar tussen in.
Hier hetzelfde verhaal.

Richard70…

Normaal maakt hij op zijn kop wat meer herrie .
Althans dat heb ik wel eens vernomen.
Bij mij stond de N7 ook in een open boekenkast.
Nergens last van gehad
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

reza

#12
Bij mij staat hij indd op zijn pootjes net zoals de TS onder een schuin dak maar hij blijft altijd "netjes" in zijn lowmodes draaien.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Quote from: sandervg on August  1, 2021, 15:21:01
Apart die verschillen.... Misschien scheelt het of de N5 rechtop of op z'n kop hangt. Bij staat hij op een plank (rechtop dus). Als je 'm aan het plafond hebt hangen neem ik aan dat ie op z'n kop hangt. Hoewel.... volgens mij hebben Papaleo en Reza de N ook op z'n pootjes staan?

Kan het een instelling zijn, hoe snel de fan reageert op warmte?

Klopt mijn unit staat op zijn pootjes
Maar ik kan mij herinneren dat er wel een instelling in de jvc zit wat te maken heeft hoe je de unit hebt staan en/of hangen daarmee gaat de koeling anders reageren.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

williams

Bij mij hangt de N5 op zijn kop
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

sandervg

#15
Ben nog niet veel verder gekomen.... Ik kan geen instellingen vinden die het ventilatorgedrag beinvloeden.

Wat me opvalt zijn twee dingen:
1. Alleen uit het linker rooster aan de voorkant (als je naar de lens kijkt) komt warme lucht uit. Uit het rechter rooster komt koude lucht. Normaal?
2. Als de projector wat harder gaat draaien (inderdaad tussen low lamp modus en high lamp modus in), neemt het algemene geluidslevel wat toe (dat boeit me niet) en komt er een wat hoger (qua frequentie bedoel ik) blaasgeluid bij dat aan de achterkant geproduceerd wordt. Dat geluid irriteert me. Is dat extra geluid met hogere frequentie aan de achterkant normaal?

EDIT: wat verduidelijkt

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

Er zijn geen specifieke instellingen voor het gedrag van de ventilator zelf. Er is wel een High Altitude mode aanwezig maar die is weer voor andere doeleinden. Dat hij vanaf de voorkant gezien links voor uit blaast is normaal. (links van de lens)

Heeft de JVC wel genoeg ruimte rondom?

Quote from: sandervg on August  9, 2021, 08:40:43
Ben nog niet veel verder gekomen.... Ik kan geen instellingen vinden die het ventilatorgedrag beinvloeden.

Wat me opvalt zijn twee dingen:
1. Alleen uit het linker rooster aan de voorkant (als je naar de lens kijkt) komt warme lucht uit. Uit het rechter rooster komt koude lucht. Normaal?
2. Als de projector wat harder gaat draaien (inderdaad tussen low lamp modus en high lamp modus in), neemt het algemene geluidslevel wat toe (dat boeit me niet) en komt er een wat hoger blaasgeluid bij dat aan de achterkant geproduceerd wordt. Dat geluid irriteert me. Is dat hogere geluid normaal?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Jep

Quote from: sandervg on July 31, 2021, 20:14:37
Gemonteerd tegen schuin dak op zolder. Staat op een plank, zijkanten volledig open. Achterkant uiteraard niet maar omdat het dak schuin loopt zit er sowieso toch best wat ruimte aan de achterkant Bovendien voelt de unit nergens heet (behalve natuurlijk de lucht uit de ventilatoren. Maar de bovenkant / achterkant zijn niet eens handwarm. Temperatuur is 23 - 24 graden. Maar gezien de lamptemperatuur zou een paar graden kouder of warmen in de ruimte eigenlijk geen verschil kunnen maken: dat valt in het niet tov wat zo'n lamp aan hitte produceert.

Hey Sander,

Staat jouw projector aan de bovenkant (bijna) tegen het schuine dak aan? Kan de projector nog een stuk naar voren (al is het maar om even te testen)? De inlaten voor koellucht zitten aan de achterkant van de projector. Ik denk dat als de N7 bijna tegen het schuine dak aan staat en de koellucht dus hoofdzakelijk via de zijkanten naar de inlaten gezogen moet worden, er wellicht toch net te weinig koeling is op laag toerental van de ventilator (en dus gaat die een versnelling hoger).

Je hebt gezien dat mijn N7 ook onder een schuin dak staat. De afstand vanaf de bovenkant van de projector, horizontaal naar achteren gemeten is ongeveer 20cm. Als ik geen HDR kijk, dan hoor ik de ventilator ook niet optoeren zoals jij omschrijft.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

sandervg

Rondom de projector is in basis veel ruimte hebt bewust de zijkanten open gelaten (zie foto). Er is niet veel ruimte te maken naar boven toe. Je praat over paar cm. Punt is dat de projector anders te dicht op het scherm komt en de zoom lens dat niet trekt. Dan had ik de hele handel zo'n 10cm lager moeten hangen. Misschien achteraf een beter idee, maar nu eigenlijk niet meer realiseerbaar.

Toch is het gek, want achter de projector is het gewoon best koel. Wat ik zou kunnen doen is aan de zijkant een klein ventilatortje zetten die lucht aanvoert achter de projector? (zo iets als op de foto)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Ik realiseer me dan voor het vinden van een oplossing het begrijpen van de oorzaak erg gaat helpen. Misschien kan iedereen iets meer info geven over de opstelling en eventueel fotootje posten:
- Ruimte zijkanten, ruimte bovenkant, ruimte achterkant
- Op pootjes of hangend aan beugel
- Is het een typisch warme ruimte (zoals bv op zolder) of niet
- Ventilator gaat wel/niet op den duur harder draaien bij wat warmer weer in low lamp modus
- Paar Fotootjes

Misschien is er een rode draad te vinden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jep

Quote from: sandervg on August  9, 2021, 17:52:38
Rondom de projector is in basis veel ruimte hebt bewust de zijkanten open gelaten (zie foto). Er is niet veel ruimte te maken naar boven toe. Je praat over paar cm. Punt is dat de projector anders te dicht op het scherm komt en de zoom lens dat niet trekt. Dan had ik de hele handel zo'n 10cm lager moeten hangen. Misschien achteraf een beter idee, maar nu eigenlijk niet meer realiseerbaar.

Toch is het gek, want achter de projector is het gewoon best koel. Wat ik zou kunnen doen is aan de zijkant een klein ventilatortje zetten die lucht aanvoert achter de projector? (zo iets als op de foto)

De ruimte achter de projector lijkt mij het meest kritisch omdat daar koellucht naar binnen wordt getrokken en ik vermoed dat je daar ruimte te kort hebt. Dat het koel blijft achter de projector is geen teken dat er voldoende koellucht wordt aangezogen. De lucht wordt daar naar binnen getrokken, dus daar komt geen warme lucht vrij. Ik zie dat je ruimte hebt om de projector een stuk naar voren te zetten. Dan wordt kennelijk het beeld te klein ivm beperking zoom, maar zo kun je wel testen of de situatie verbetert. Mocht dit idd verbetering geven, dan kun je i.p.v. een extra ventilator te plaatsen, achter de projector een paar sleuven in de draagplank maken waar extra lucht door aangezogen kan worden?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

denoontje

Ik heb een beetje gelijke opstelling. Alleen loopt mijn plank niet helemaal tot achteraan door tot het schuine dak (zodat ik ook makkelijk van onderuit bij de kabels kan).
Mijn zijkanten zijn zelfs verder dicht met daarin gaten gezaagd.
zie
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1775

sandervg

Quote from: Jep on August  9, 2021, 20:22:57
De ruimte achter de projector lijkt mij het meest kritisch omdat daar koellucht naar binnen wordt getrokken en ik vermoed dat je daar ruimte te kort hebt. Dat het koel blijft achter de projector is geen teken dat er voldoende koellucht wordt aangezogen. De lucht wordt daar naar binnen getrokken, dus daar komt geen warme lucht vrij. Ik zie dat je ruimte hebt om de projector een stuk naar voren te zetten. Dan wordt kennelijk het beeld te klein ivm beperking zoom, maar zo kun je wel testen of de situatie verbetert. Mocht dit idd verbetering geven, dan kun je i.p.v. een extra ventilator te plaatsen, achter de projector een paar sleuven in de draagplank maken waar extra lucht door aangezogen kan worden?

Ik had oorspronkelijk de plank niet tot het einde dicht. Laatste 20 - 25 cm was gewoon helemaal open. Echter, omdat na een kwartiertje de toren omhoog gaan (met dat irritante hoge blaasgeluid dat van achter komt) heb ik die extra plank gemaakt om dat geluid te dempen. Die plank heeft voor zover ik heb kunnen beoordelen geen invloed gehad op dat de verhoogde toeren (niet meer niet minder). Het geluid is er wel wat minder van geworden, maar wordt nog niet genoeg gedempt. En eigenlijk wil ik nu eerst proberen dat die toeren uberhaupt niet omhoog gaan: wat niet geproduceerd wordt hoef je ook niet te dempen. Als ik begrijp wat de oorzaak is en dit kan ik in mijn situatie echt niet aanpassen, dan kan ik verder kijken hoe ik het geluid zoveel mogelijk kan dempen (lees: nog meer dicht maken)

Quote from: denoontje on August  9, 2021, 21:31:59
Ik heb een beetje gelijke opstelling. Alleen loopt mijn plank niet helemaal tot achteraan door tot het schuine dak (zodat ik ook makkelijk van onderuit bij de kabels kan). Mijn zijkanten zijn zelfs verder dicht met daarin gaten gezaagd.
Ik had dus die plank ook niet doorlopen. Heb jij wel of geen last van verhoogde toeren van de fan na een kwartiertje met jouw opstelling?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Even na oostarten om de tien minuten met een thermische camera kijken, dan weet je snel meer.