High end luidsprekers voor easy listening gezocht

Started by jpnz, July 30, 2021, 15:10:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

. . .

Beter 1-2 sets mee naar huis nemen, in de winkel luisteren geeft vaak geen goed beeld vanwege akoestiek en match met de rest van je set.
Sonus Faber lijkt mij altijd een veilige keuze voor easy listening.

Xander32

.... met het SF van weleer ging dat redelijk op, maar met de lichtingen van de afgelopen +/- 10 jaar is dat zeker geen vanzelfsprekendheid.

Quote from: WhySoSerious? on August 22, 2021, 11:17:51
Beter 1-2 sets mee naar huis nemen, in de winkel luisteren geeft vaak geen goed beeld vanwege akoestiek en match met de rest van je set.
Sonus Faber lijkt mij altijd een veilige keuze voor easy listening.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tien

TS is mogelijk op vakantie.
Ik kan me voorstellen dat er gezocht moet worden naar 'warm' geluid (wat je vaak bij vintage vindt), Sonus Faber zou kunnen (zelfs de betaalbare Sonetto of de oudere Minuetto die ik op MP zag, voldoen al naar mijn smaak)

De overgevoeligheid voor geluid kan ook te maken hebben met (een vorm van) hyperacusis.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat een scheitsrecherfluitje, schurende wielen op treinrails en piepende remmen extreem hard binnenkomen (letterlijk een piep tot gevolg eventjes) maar ook andere onverwachte 'harde' of scherpe tonen. Het heeft ook met aanpassingsvermogen te maken, dat onverwacht geluid harder aankomt. Elektrostatische luidsprekers moet je dan dus ook niet hebben.

Als deze gevoeligheid serieus is, denk ik dat het wijs is een audio frequentie-demo CD te zoeken en op een goede installatie met een goede koptelefoon met ruim volume van laag naar hoog de frequentie af te spelen en andersom ook een keertje. Daaruit pluk je dan wel je overgevoelige frequenties en wellicht is het dan zelfs uiteindelijk wijs om met een goede equalizer te gaan werken, al verander je daarmee wel het geluid zoals het bedoeld is. Als je de 'gevoelige' frequenties weet, kan je dit klankbeeld gebruiken bij een luidsprekerkeuze.

Ik denk dat ik wel weet waar TS heen wil: neutraal/warm geluid zonder uitspringers (met goedkopere installaties heb je die al snel, dat bepaalde frequenties niet in verhouding zijn met de rest, zeker met slecht middenrange). Nu weet ik de andere apparatuur niet, die hebben hierin natuurlijk ook een stem.

garmtz

Quote from: Richi on July 30, 2021, 16:00:39
Aan de hand van je topic titel, wilde ik direct TAD voorstellen. :D Maar toen ik je budget zag, wist ik het even niet. :confused:

Ik denk dat een fijne Dynaudio of Tannoy luidspreker wel zal passen bij jouw smaak. En dan van beide één van de wat oudere (5 jaar of ouder) modellen, omdat die nog wat meer laid-back klinken. Tegenwoordig gaat het vaak om het laten horen van de laatste details en dat is niet ieders smaak.

Dynaudio is tegenwoordig ook niet meer zo relaxed... En Tannoy DC (Dual concentric) al helemaal niet...

Eigenlijk zijn de meeste moderne luidsprekers 'pissig', inclusief alle 'bekende merken'. Zelf vind ik Harbeth heel natuurlijk en relaxed klinken. Denk ook aan je akoestiek, die kan iedere luidspreker naar laten klinken.

garmtz


Rowdy

Quote from: garmtz on August 23, 2021, 10:54:13
Dynaudio is tegenwoordig ook niet meer zo relaxed... En Tannoy DC (Dual concentric) al helemaal niet...

Eigenlijk zijn de meeste moderne luidsprekers 'pissig', inclusief alle 'bekende merken'. Zelf vind ik Harbeth heel natuurlijk en relaxed klinken. Denk ook aan je akoestiek, die kan iedere luidspreker naar laten klinken.
Met 'pissig' bedoel je veel hoge en lage frequenties en een nauwelijks middengebied? Waarvan je op den duur hoofdpijn krijgt.


garmtz

Quote from: Rowdy on August 23, 2021, 11:07:52
Met 'pissig' bedoel je veel hoge en lage frequenties en een nauwelijks middengebied? Waarvan je op den duur hoofdpijn krijgt.

Vooral teveel hoog bedoel ik daarmee.

Robert

#32
De Dynaudio Evoke 20 misschien?
Die lijkt vrij neutraal te meten en licht afvallend van laag naar hoog (afgezien van twee piekjes bij 600 Hz en 4 kHz).


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rowdy

Quote from: jpnz on July 30, 2021, 15:10:45
Hallo,

Ik heb nogal gevoelige oren, en daarom ben ik op zoek naar vloerstaanders of boekenplank formaat luidsprekers die erg makkelijk om naar te luisteren zijn, maar toch ook verfijnd klinken
Mijn budget is tot zo'n 2000 euro nieuw of tweedehands

Alvast bedankt!
Heb je last van hyperacusis?
https://www.hoorzaken.nl/gehoorproblemen/overgevoeligheid-voor-geluid-2/


victor11

Ik zou op zoek gaan naar Vienna Acoustics en dan de Haydn. Mooie luidspreker en een ondergewaardeerd merk.
Stereo: New Audio Frontiers Supreme 300B Special Edition | Lindemann 820S | Avantgarde Acoustics Uno

Xander32

Er staat een mooi paartje Dali Epicon 2 op mp 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

jahtari

Quote from: FS249 on November  2, 2021, 09:15:09
Vraag aan de TS: Waar luister je nu naar?
Zoals al eerder aangegeven, reageert ts niet meer.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub