DAB+ tuner

Started by paulkokkie, July 28, 2021, 19:21:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paulkokkie

Goedenavond,

Per 17 augustus stopt Ziggo met analoge radio, beetje jammer.

Maar nu zoek ik een DAB+ tuner die ik op mn Denon kan aansluiten zodat ik toch op een normale manier naar de radio kan luisteren.

Ben niet van plan om er heel veel geld aan uit te geven, zag ergens een tuner staan die €1000 kost, dat doe ik dus niet.

Iemand die daar een oplossing voor weet?

NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

jantje112

Je kunt toch gewoon een draadje eraan hangen? Alles zit nog jaren in de "ether" geluid is dan nog beter ook.

SpeedyAndré

Gebruik de internetradio van de Denon of idd een sprietje voor FM (een draadje met stekker wordt meestal meegeleverd).
Een aparte dab+ tuner heeft ook een sprietje nodig, je vindt een hele reeks (43cm) tuners bij www.radiowinkel.nl.
Veelal zit er dezelfde ontvanger in en heb je alleen wat meer presets of andere meuk die ze onderscheidt.
Let vooral op een digitale uitgang, dan bepaalt een goedkope analoge uitgang de klank niet maar je Denon.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Rowdy


Ik heb een tekening van een vlinderdool, gemaakt van o.a. karton en aluminiumfolie.


Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.


- Driehoeken:
Uit de stukken karton knip je 2 gelijkbenige driehoeken met een afmeting van 60 cm bij 16 cm. Rondom elk stuk karton vouw je aluminiumfolie heen, dat je vastplakt met bijvoorbeeld plakband. Zorg ervoor dat het aluminiumfolie bij de punten een stukje uitsteekt. Het overstekende gedeelte draai je in elkaar en knipt dat bij, zodat de uiteinden in een 2-voudige kroonsteentje passen.
Beide driehoeken schroef of spijker je op een latje met een lengte van 120 cm, met de punten naar elkaar toe.


- Balun
Met de laatste 82 cm van je coaxkabel, lengte coaxkabel is bijvoorbeeld 5 mtr, maak je de balun. Bij 82 cm en 5 cm van het eind zet je een streepje, dit gedeelte wikkel je om een PVC buis met een lengte van 10 cm en een doorsnede van 4 cm. De laatste 5 cm van de coaxkabel gebruik je voor de aansluiting op de kroonsteentje. Plak de kabel stevig vast met bijvoorbeeld plakband op de PVC buis.


Zorg dat de driehoeken en balun stevig met elkaar zijn verbonden, bijvoorbeeld door 2 latjes in T-vorm te zetten.


De antenne plaats je verticaal en experimenteer met de juiste plaats voor het beste ontvangst.

MarcFR

Quote from: paulkokkie on July 28, 2021, 19:21:23
Goedenavond,

Per 17 augustus stopt Ziggo met analoge radio, beetje jammer.

Maar nu zoek ik een DAB+ tuner die ik op mn Denon kan aansluiten zodat ik toch op een normale manier naar de radio kan luisteren.

Ben niet van plan om er heel veel geld aan uit te geven, zag ergens een tuner staan die €1000 kost, dat doe ik dus niet.

Iemand die daar een oplossing voor weet?

Verwacht van DAB+ ook geen wonderen. Ik vind het nog niet bijzonder.  Bij veel merken werkt rechtstreeks een internetkabel aansluiten ook niet meer. Alleen bij de duurdere uitvoeringen nog. Zelf heb ik wel redelijke ervaring met DUAL DAB+ radio.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

jazzy

Ik zou DAB+ lekker overslaan. Ten opzichte van FM is de geluidskwaliteit niet beter en je bent nog steeds beperkt tot wat je in jouw regio met een antenne uit de lucht kunt plukken. Met internetradio zijn de mogelijkheden zo'n beetje onbeperkt en er is bovendien een groot aanbood van zenders in hoge kwaliteit.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

CineSmurf

Ziggo alternatief (dvb-c radiotuner is bagger - en dat ligt vooral aan het signaal van ziggo). DAB+ is een beetje een vaag signaal. Binnenshuis werkt t slecht, maar in de auto valt t ook telkens weg.

Eigenlijk is t enige alternatief inderdaad internet radio. Als je een beetje zoekt, zijn daar best goede en goedkope oplossingen voor, zoals de HEOS link.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

paulkokkie

Dat ik er nou zelf niet opgekomen ben, internetradio.Ik ga daar eerst maar eens even mee aan de slag.
Bedankt allen voor het meedenken.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)