Help!? Opstelling scherm, kijkafstand en projector.

Started by Webviper, July 27, 2021, 21:47:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Webviper

Hallo mede forumleden, ik ben bezig aan een nieuwe dedicated Home Cinema ruimte, en heb een paar vragen waar jullie mij hopelijk kunnen bij helpen. Ik geef jullie eerst de facts (zie ook het plan zijaanzicht in attachment);

Kamer is totaal 5.10M Lang, 4M breedte en 2.30 Hoog. Ik had graag 2 rijen stoelen gehad, rij 1 = 3 stoelen, rij 2 = 3 stoelen. Scherm = 110 inch 16:9 / Projector JVC N5

Nu komen de vragen:
- Hoe hoog moet mijn scherm hangen en mijn projector als ik slechts 2.30M heb totaal hoogte.
- Mijn eerste rij stoelen staan vrij kort op het scherm (kijkafstand 2.70M) ik weet dat dit niet super ideaal is, maar gaat dit een probleem geven? (ik veronderstel dat dit wat eigen smaak is, maar zijn er nog mensen in dit geval?)
- Ik veronderstel dat ik mijn projector niet te laag mag hangen, om over de eerste rij hoofden te gaan?
- Nog opmerkingen = shoot

Zoals jullie kunnen zien, veel specifieke vragen, hopelijk kunnen jullie mij een beetje wijzer maken.

Alvast heel hartelijk dank!

reza

Hoi,
Welkom in ieder geval :thumbs-up:

Ten eerste zou ik als ik jouw was geen 16.9 scherm halen in 110inch. Dit wordt namelijk heel hoog en aangezien je in twee rijen wil gaan werken heb je de kans dat je op hoofden gaat schijnen.

Een 21.9 scherm is minder hoog waardoor je die dus ook hoger kan hangen.
Hoe hoog je N5 moet hangen weet je pas als je gaat projecteren met een doek. Je kan eventueel ook kijken op projectorcentral. Daar voer je dan je maten in en zie je gelijk de hoogtes.

270 op 270 is 1:1 afstand, dat kan met 4k prima.
Of je het prettig vind is aan jou uiteraard.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sjaak_Banaan

#2
Vergeet vooral het geluid niet mee te nemen in jouw plannen!
De positie van jouw zitplaatsen kunnen mega effect hebben op de frequentierespons.
Het zou zomaar kunnen dat jij jezelf nu in een dikke roommode parkeert waar je later echt niet blij van wordt.

Je zou eens kunnen kijken op YouTube naar Home Theater Gurus, de room mode calculator aflevering.
Hij legt best goed uit hoe het werkt en waar je het beste kan gaan zitten.
De rest van zijn video's zijn eigenlijk ook wel goed om mee te beginnen. :P

Check: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg3440171#msg3440171

Misschien kun je ook aangeven aan wat voor setup je zit te denken en waar de deuren en ramen zitten in jouw ruimte. Er komt best wel wat bij kijken als je het goed wilt doen. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Webviper

Quote from: reza on July 27, 2021, 22:19:06
Hoi,
Welkom in ieder geval :thumbs-up:

Ten eerste zou ik als ik jouw was geen 16.9 scherm halen in 110inch. Dit wordt namelijk heel hoog en aangezien je in twee rijen wil gaan werken heb je de kans dat je op hoofden gaat schijnen.

Een 21.9 scherm is minder hoog waardoor je die dus ook hoger kan hangen.
Hoe hoog je N5 moet hangen weet je pas als je gaat projecteren met een doek. Je kan eventueel ook kijken op projectorcentral. Daar voer je dan je maten in en zie je gelijk de hoogtes.

270 op 270 is 1:1 afstand, dat kan met 4k prima.
Of je het prettig vind is aan jou uiteraard.

Reza, thx voor de snelle reply. Het ding is dat ik 50/50 film/sport ga kijken, dus ik vrees dat een 16:9 scherm cruciaal gaat zijn...

Webviper

Quote from: Sjaak_Banaan on July 27, 2021, 22:22:44
Vergeet vooral het geluid niet mee te nemen in jouw plannen!
De positie van jouw zitplaatsen kunnen mega effect hebben op de frequentierespons.
Het zou zomaar kunnen dat jij jezelf nu in een dikke roommode parkeert waar je later echt niet blij van wordt.

Je zou eens kunnen kijken op YouTube naar Home Theater Gurus, de room mode calculator aflevering.
Hij legt best goed uit hoe het werkt en waar je het beste kan gaan zitten.
De rest van zijn video's zijn eigenlijk ook wel goed om mee te beginnen. :P

Check: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg3440171#msg3440171

Misschien kun je ook aangeven aan wat voor setup je zit te denken en waar de deuren en ramen zitten in jouw ruimte. Er komt best wel wat bij kijken als je het goed wilt doen. ;)

Hey Sjaak, ik heb vroeger gewerkt bij een bekende studio bouwer, dus room modes en dergelijke zijn geen probleem, komt ook een Trinnov voor de meeste problemen op te lossen + zware bass absorptie, kleine kamer = grote bassproblemen.

De vraagstukken in mijn hoofd zijn vooral visueel :-)

nogmaals dank!

reza

Quote from: Webviper on July 27, 2021, 22:25:07
Reza, thx voor de snelle reply. Het ding is dat ik 50/50 film/sport ga kijken, dus ik vrees dat een 16:9 scherm cruciaal gaat zijn...

Dan is een 16.9 scherm wel het beste indd.
Maar dan moet je wel even goed kijken of je dat haalt met de hoogte van je scherm/zitplaatsen/hoogte N5
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"