Wie in de keten laat je het upscale werk doen?

Started by sandervg, July 26, 2021, 17:59:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Iedereen heeft een TV/Projector, receiver/processor en mediaspeler. Alle drie kunnen het upscalen (van 1080p naar 4K) voor hun rekening nemen, maar wie is daar het beste in? Dus:
- Welke apparaten in jouw keten kunnen upscalen
- Heb je getest wie er het beste in is?
- Wat zijn de verschillen die je hebt waargenomen?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DustinV

Quote from: sandervg on July 26, 2021, 17:59:47
Iedereen heeft een TV/Projector, receiver/processor en mediaspeler. Alle drie kunnen het upscalen (van 1080p naar 4K) voor hun rekening nemen, maar wie is daar het beste in? Dus:
- Welke apparaten in jouw keten kunnen upscalen
- Heb je getest wie er het beste in is?
- Wat zijn de verschillen die je hebt waargenomen?

Beste is dit per apparaat te testen voor zover dit lukt.

papaleo

Dat ligt er natuurlijk ook aan...met welke merken je speelt.
Heb je bv een Oppo aan een JVC projector hangen dan gaat mijn voorkeur uit naar de Oppo om te scalen,maar heb je een Sony pj dan zal de Sony (nipt) winnen van de Oppo.

In mijn eerdere situatie met de Sony VW360 en de Oppo 205 vond ik de Sony mooier upscalen.
Daarna had/heb ik de JVC N7 , Oppo 205 en daar vond ik de Oppo beter upscalen dan dat de JVC dit deed/doet
Nu heb ik de Lumagen VP daarmee vallen alle andere apparaten in het niet wbt de upscaling die is gewoonweg superieur.  8)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Ligt inderdaad aan de keten
Bij de betere projectoren ben ik een voorstander van alles native en de projector laten scalen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Ik laat Madvr (de bron dus) opscalen, verre weg het  mooiste.

sandervg

JVC N5 beter dan een Zidoo voor het scalen denken jullie? (ik zag niet veel verschil)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ppeter

#6
Ik laat de Panasonic UB900 UHD player en de Shield scalen naar de JVC N5.
Is dat ok?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

SpeedyAndré

Het hangt idd van de hele keten af.
Bij mij blijkt de Optoma moeite te hebben met 1080i, dat ziet er onrustig uit.
Mijn Onkyo laat ik niet scalen (lastig in te stellen) maar de Vertex 2 maakt er prachtig 1080p of 4K van.
De Shield staat standaard op 4K60p, tegenwoordig gaat dat altijd goed.
Dan de Zidoo, die mag alles 1 op 1 doorgeven wat op de nas staat en eigenlijk hoef ik alleen met 1080i materiaal iets met de Vertex 2 te doen.
Omdat de Optoma naast 'nep' 4K native 1080p doet gebruik ik dat gewoon, hoe minder ik bewerk hoe beter ;)
Tv kijken doe ik met een budget LG 4K tv, die doet eigenlijk alles direct goed behalve het geluid dat de Onkyo bij elke bron en weergever verzorgt.
De Vertex 2 krijgt zelfs 4K60p door een 25m hdmi kabel die naar de 4K LG tv in de slaapkamer gaat, terwijl die kabel geen 4K spec heeft.
Dit deed ik eerder met een 1x4 4K splitter maar die functie is naar de Vertex 2 gegaan die als mooie extra een audio only uitgang heeft die ik gebruik voor de Sony mdr hw700ds 9.1 headset.
Erg leuk met PS4 games die beter klinken dan met een game surround headset.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

sandervg

Ik denk dat ik het toch bij de Zidoo ga houden om te zorgen dat ik niet steeds een nieuwe handshake hoef te doen na het kijken van een film (dus geforceerd output op 4K/23Hz instellen). Dan doet dus de Zidoo ook het opscale werk.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Quote from: sandervg on July 29, 2021, 08:25:56
Ik denk dat ik het toch bij de Zidoo ga houden om te zorgen dat ik niet steeds een nieuwe handshake hoef te doen na het kijken van een film (dus geforceerd output op 4K/23Hz instellen). Dan doet dus de Zidoo ook het opscale werk.

Dan wel nog even zorgen dat je de Frame-rate match aan hebt staan, anders ga je series/concerten etc, die 25/30/60 frames zijn ook forceren naar 23.976p
In dat geval heb je evengoed weer een (korte) handshake ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

vik

Ik zou toch eens testen door de resolutie van de Shield op 1080p te zetten ipv 4K (bij 1080 materiaal uiteraard) want er is een kans dat de JVC dit toch beter doet.

De Panasonic kun je gewoon op auto laten staan die heeft een prima chip aan boord voor de upscaling.


Quote from: ppeter on July 27, 2021, 10:58:55
Ik laat de Panasonic UB900 UHD player en de Shield scalen naar de JVC N5.
Is dat ok?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

sandervg

Quote from: vik on July 29, 2021, 09:30:00
Ik zou toch eens testen door de resolutie van de Shield op 1080p te zetten ipv 4K (bij 1080 materiaal uiteraard) want er is een kans dat de JVC dit toch beter doet.
Hoe is jouw ervaring met de scaler in de JVC als je dat vergelijkt met de typische android based mediaspelers zoals Zidoo, Dune en Zappiti?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ppeter

Quote from: vik on July 29, 2021, 09:30:00
Ik zou toch eens testen door de resolutie van de Shield op 1080p te zetten ipv 4K (bij 1080 materiaal uiteraard) want er is een kans dat de JVC dit toch beter doet.

De Panasonic kun je gewoon op auto laten staan die heeft een prima chip aan boord voor de upscaling.
Bedankt Viktor voor je feedback!

We kijken met de N5 bijna uitsluitend naar films, en met uitzondering van een oudere 1080p film zijn deze steeds in 4K.
Series kijken we op de OLED, en hoewel de tv dit misschien ook beter zal doen, zijn de meeste recente series ook in 4K te bekijken. Het zou omslachtig zijn, als we dit steeds moeten aanpassen bij het starten van een film/serie? 🤔
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Xander32

Wie in de keten ...   :unsure:

Ik laat het aan m'n vrouw over, zelf ben ik kleurenblind  ::)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vik

Dan lekker laten staan wat voor jullie het prettigste is toch?  8)

Quote from: ppeter on July 29, 2021, 09:48:14
Bedankt Viktor voor je feedback!

We kijken met de N5 bijna uitsluitend naar films, en met uitzondering van een oudere 1080p film zijn deze steeds in 4K.
Series kijken we op de OLED, en hoewel de tv dit misschien ook beter zal doen, zijn de meeste recente series ook in 4K te bekijken. Het zou omslachtig zijn, als we dit steeds moeten aanpassen bij het starten van een film/serie? 🤔
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Ik heb daar geen ervaring mee dus kan daar niets over zeggen. Ik gebruik geen media players behalve een AppleTV.

Quote from: sandervg on July 29, 2021, 09:47:32
Hoe is jouw ervaring met de scaler in de JVC als je dat vergelijkt met de typische android based mediaspelers zoals Zidoo, Dune en Zappiti?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike