Plaatsing

Started by kappa9, July 24, 2021, 21:21:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Dag allemaal.

26 oktober krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning en daar heb ik straks een eigen plek (de zolder) waar ik mijn spullen kan gaan opstellen. Het is een kleine zolder van ongeveer 15 m2 zoals je kunt zien.
Ik zit er zelf aan te denken om de luidsprekers als volgt te plaatsen (zie afbeelding). 1 en 2 zijn de linker en rechter luidspreker en 3 is de luisterplek.
Ik twijfel alleen of het wel verstandig is aangezien er aan de rechterkant vanuit de luisterpositie gezien dan een trapgat misschien wel de akoestiek verstoord.

Iemand hier wat advies hieromtrent?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Kan je die kast rechts onder verplaatsen of weghalen? Dan zou ik persoonlijk daar de luidsprekers neer zetten en voor het trapgat je luisterplek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

kappa9

Quote from: Bas Akkerman on July 24, 2021, 21:27:02
Kan je die kast rechts onder verplaatsen of weghalen? Dan zou ik persoonlijk daar de luidsprekers neer zetten en voor het trapgat je luisterplek.

Nee dat gaat helaas niet lukken. Daar zit de cv ketel.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

jahtari

#3
De set omdraaien is wellicht beter. OK, dan moet je speaker misschien enkele keren wegzetten om bij de cv ketel te komen, maar bij de trap moet je er elke keer langs. En beter voor het geluid.

Of het dakterras helemaal volbouwen, want menigeen zit daar toch nooit.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Contour

Ik zou het ook 180 graden draaien inderdaad, symmetrie rond de speakers is belangrijker dan symmetrie rond de luisterplek.

Ralf67

180 graden draaien zou ook mijn keuze zijn.

Verder kan 15 m2 prima.

Heb hier maar 12 m2 met 2 zuilen en 2 subwoofers  8)

GH

#6
....

GH

#7
180 graden draaien lijkt mij niet echt een oplossing om dan je luidsprekers voor een (glazen) schuifpui te zetten..... aan de andere kant, als je er iets van gordijnen voorhangt kun je akoestisch wellicht best wat aardigs krijgen. Alleen of het praktisch is.

Ik zou het 90 graden draaien zodat je met je rug naar het trapgat zit. Hebben je luidsprekers ook een stukje ruimte tov de zijwanden.
Maar een beetje een beroerde luisterruimte is het wel met ook nog die wasbak en wasmachine(?) dan achter je.

Ik zou haast zeggen... ga dit als slaapkamer gebruiken en benut een andere slaapkamer die niet zo beroerd is ingedeeld als luister/hobbyruimte. Heb je vanuit deze slaapkamer ook nog mooi uitzicht op je dakterras. Met zo'n open trapgat is het luisteren voor de anderen in huis toch al geen verborgen/prettige bezigheid :-).

kappa9

Ik denk dat ik de set indd maar 180 graden ga draaien.
Zo erg is het niet om eens een luidspreker te moeten verzetten.

Quote from: GH on July 25, 2021, 14:54:26
180 graden draaien lijkt mij niet echt een oplossing om dan je luidsprekers voor een (glazen) schuifpui te zetten..... aan de andere kant, als je er iets van gordijnen voorhangt kun je akoestisch wellicht best wat aardigs krijgen. Alleen of het praktisch is.

Ik zou het 90 graden draaien zodat je met je rug naar het trapgat zit. Hebben je luidsprekers ook een stukje ruimte tov de zijwanden.
Maar een beetje een beroerde luisterruimte is het wel met ook nog die wasbak en wasmachine(?) dan achter je.


Nee echt heel praktisch helaas niet, maar ik kan er wel mee leven denk ik, mits het het goed zal klinken uiteraard.

Maar met de luidsprekers op de lange muur dan zit ik er denk ik wel erg dicht op, geen idee of dat zal gaan.
Ik ga t wel proberen.
Quote from: Ralf67 on July 25, 2021, 14:37:23
180 graden draaien zou ook mijn keuze zijn.

Verder kan 15 m2 prima.

Heb hier maar 12 m2 met 2 zuilen en 2 subwoofers  8)

Heb je die ruimte akoestisch behandeld? Het is zeker wel een een optie wat GH ook zegt om een andere slaapkamer te gaan gebruiken en die is precies ook 12m2
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

sandervg

Zeker geen ideale ruimte, dus als je kunt 'ruilen' zou ik dat doen. Als dat niet gaat zou ik ook overwegen om 90 graden te draaien. Niet dat het beter zal klinken, maar het is wel veel praktischer: luidsprekers tegen de lange wand en je luister plek 'naast' het trapgat. Weet niet of het qua geluid goed gaat. Maar luidsprekers voor de schuifpui naar je dakterras lijkt me niet handig (tenzij je dat dakterras niet veel gebruikt). En langs het trapgat, tja, het gaat, maar ook niet heel handig als het hele gezin hier veelvuldig een looproute heeft. Hangt een beetje af van de intensiteit van gebruik denk ik.  Mijn ervaring is overigens dat dit moeilijk voorspelbaar is wat het beste klinkt. Ik zou kijken of je even wat kunt opstellen en 'proef draaien' voor je een definitief besluit neemt. Dan kun je daarna de boel nog verder verbeteren met akoestische materialen e.d.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

GH

Dan zou ik serieus kijken of je geen andere (slaap)kamer kan gebruiken.
Dit lijkt me een fraaie slaapkamer maar alles behalve een goede kamer om te luisteren door zowel de indeling, de schuifpui naar buiten maar ook het open trapgat.

Meestal heb je bij zoiets toch ook een 2e verdieping met 2 of 3 andere slaapkamers die gewoon maar 1 entreedeur hebben en wat beter van vorm zijn. Grootte is in mijn optiek niet zo heel belangrijk, alleen hele forse speakers in een kleine kamer wil weleens problemen geven.