Epson TW-EH8200 beeld is grauw

Started by spijtebijt, July 17, 2021, 14:27:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spijtebijt

Beste lezers van dit forum, ik heb een vraag over het beeld van onze Epson TW-EH8200 beamer. Het beeld is de laatste maanden sterk verslechterd. Het is alsof er een grauwsluier overheen hangt. De donkere delen van het beeld lopen helemaal vol en scenes in de volle zon zien eruit als het 's avonds is. Ik zou denken dat het aan de lamp ligt, maar die heeft pas 1200 uur gedraaid. Wat denken jullie hiervan?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

spijtebijt

#1
Ik zie in een topic hierboven staan dat de praktische levensduur van een lamp zo'n 1000 uur is. Dat zou het een en ander verklaren. Ik heb een nieuwe lamp besteld. Eens kijken of dat het beeld verbetert.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

denoontje

denk dat je gaat schrikken ;-) in positieve zin

RalphH

Al is lamp helemaal op na 1200 uur wel erg snel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

home@the movies

Quote from: spijtebijt on July 17, 2021, 14:27:20
Beste lezers van dit forum, ik heb een vraag over het beeld van onze Epson TW-EH8200 beamer. Het beeld is de laatste maanden sterk verslechterd. Het is alsof er een grauwsluier overheen hangt. De donkere delen van het beeld lopen helemaal vol en scenes in de volle zon zien eruit als het 's avonds is. Ik zou denken dat het aan de lamp ligt, maar die heeft pas 1200 uur gedraaid. Wat denken jullie hiervan?

Het lijkt me zeer sterk dat het zo erg zou zijn na 1200 uur, ben je zeker dat er ergens in de keten geen setting verkeerd staat? HDMI range bvb die fout staat, ik zou toch eerst even op zoek gaan naar een andere oorzaak.
Wat staat er nog tussen je bron en projector? sluit eens een bron rechtstreeks aan en kijk goed na of ter nergens iets in de video settings is misgelopen.

J.A.F._Doorhof

1200 kan ....
Maar.... Dan moet je wel echt flink veel de projector aan en uit hebben gezet. Anders is 1500-2000 uur absoluut haalbaar en zelfs dan is het niet zo extreem als je omschrijft.

Check inderdaad even HDMI range
En ook even wat je bron uitstuurt.
Als die verkeerd staat dan knalt het zwart level in elkaar en ook de brightness gaat fout.

Dus ik gok net als Werner dat het daar zit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

spijtebijt

Bedankt voor jullie reacties. Wat bedoelen jullie met hdmi-range? En hoe kan ik dat zien?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

J.A.F._Doorhof

Onder signal vind je deze settings
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: spijtebijt on July 17, 2021, 16:09:15
Bedankt voor jullie reacties. Wat bedoelen jullie met hdmi-range? En hoe kan ik dat zien?

HDMI range bepaald wel video level je uitstuurt, je kan PC levels hebben of Video levels, meestal worden ze benoemd als "normal" en "extended".
Zowel in de bron, als in de projector kunnen deze aangepast worden en dus ook fout staan om één of andere reden. In de Epson kan je de Auto stand kiezen, dat is de meest veilige stand omdat de projector dan in principe het juiste level kiest.
Ook in de video settings van je receiver (als je die gebruikt) kan dit fout staan, dus echt eerst even die zaken na lopen, je weet maar nooit dat dit om één of andere reden zichzelf gewijzigd heeft.

Wat gebruk je als bron?

spijtebijt

Als bronnen gebruik ik een Panasonic bluray speler en een Mede8er. Zij lopen via een Denon avr 4520 versterker en een kleinehdmi switch naar de beamer.

Het beeld van beide bronnen is grauw. De installatie staat in ons buurthuis.
Ik zal volgende week kijken de bronnen direct aansluiten. En ook naar de range kijken.
En nieuwe lamp heb ik besteld. Kan nooit kwaad.  ;D
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"