Te Koop: Prismasonic anamorphic lens *gereserveerd*

Started by DD2, July 16, 2021, 14:58:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DD2

Met gemixte gevoelens heb ik toch besloten om afscheid te gaan nemen van mijn Prismasonic anamorphic lens. Ik hoop dat ik iemand anders er blij mee kan maken.  8)

Het doel van deze lens is de om bij widescreenformat films toch het maximale paneel van de beamer te kunnen gebruiken. Daarmee dan grofweg 30% resolutie en lichtopbrengst te winnen. Je strecht in de beamer of in de mediaplayer het widescreen beeld uit naar 16x9 (volledige paneel van de beamer) - de zwarte balken eruit. De lens trekt dit beeld dan netjes weer naar 21x9. Zie youtube voor filmpjes hoe dit werkt. Je hebt hier uiteraard wel een 21x9 scherm voor nodig ;)

bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=njDMZPM81Bc

In de praktijk had ik vrijwel al mijn beeld (ook menu's) in 21x9 staan. Op een muziek Blu-ray na is al het materiaal ook 21x9, dus een enorme meerwaarde in mijn ogen (had ik eerder moeten doen  ;D, dat zijn zo van die dingen die je door de jaren heen ervaart.
Vanuit de Oppo kan ik dan makkelijk scalen naar 16x9 (dit kan ook met lens maar dat is minder snel en mechanisch, gebruikte ik om die reden nooit). In de praktijk doe je dit amper is mijn ervaring.

Er kleven wel voor en nadelen aan deze oplossing. Het beeld wordt door deze lens iets "softer" (afstelling luistert ook zeer nauw) en de lens vertekent iets op sommige plekken (uiteinden rechte lijnen iet minder recht). In de praktijk in films zie je dit overigens totaal niet en levert het een veel filmischer plaatje op.  Je drukt meer resolutie in hetzelfde beeld (30%) "4k ipv 3k" dus het is een combinatie van factoren, je voegt ook weer glas toe. Softer is dus wellicht meer resolutie en minder kartels op je beeld door de hogere resolutie :).
Al met al voor de filmbeleving in 21x9 een absolute aanrader en meerwaarde!! Ik ga weer e.e.a. veranderen in mijn opzet thuis om deze reden gaat de lens alvast in de verkoop.

Ik heb de adapter er niet meer bij (origineel), hiermee kan je de lens mechanisch opzij klappen. Elke 12V adapter met het juiste vermogen kan deze vervangen indien nodig. Ik adviseer echter om dit via de mediaplayer of beamer te doen. Scheelt ook weer een stroomkabel, mogelijke storing vanuit de adapter op de spanning etc.

Gebruikt in combinatie met een JVC 7900

Vraagprijs is 300 euro.   

MLCinema

Zou dit werken in combinatie met een JVC N5? Verlies ik dan beeldkwaliteit? Ik gebruik nu een 21:9 scherm en dit lijken mij puur spiegels?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Doet zo'n ding nog iets met de throw van de beamer, verlengen of verkorten?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

DD2

#3
Het zijn geen spiegels het is een geslepen lens ("rekt het beeld uit"). Deze kan in zijn geheel opzij klappen.

Dus dat werkt zeker.

De breedte van de lens maakt uit in combinatie met de afstand vermoed ik. Ik heb mijn beamer hangen op 3,70 meter van het beeld af en mijn scherm is 2,80 meter breed. Dat zou dan qua model van beamer niet uit moeten maken zou ik verwachten maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je mag het uiteraard testen van mij, als het niet werkt breng je hem gewoon weer terug natuurlijk.


DD2

#4
QuoteDoet zo'n ding nog iets met de throw van de beamer, verlengen of verkorten?

Volgens mij niet. Ik heb mijn beamer zo dichtbij mogelijk hangen voor de maximale lichtoutput. Met of zonder de lens ervoor maakt dat niet uit qua afstand. Wel qua zoom settings etc uiteraard. De afstand van de beamer is bij mij 1 op 1 hetzelfde op mijn 21x9 scherm (waarbij ik zonder lens ervoor dan uiteraard in de hoogte en laagte buiten het scherm projecteer zonder de voorzetlens).

DD2


skyfox

Ok, dus feitelijk als de bij een 21:9 film de lens wegklapt en de stretch in de Oppo uitzet, dan hoef je niet extra in of uit te zoomen om het 21:9 beeld goed te projecteren op je scherm?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

DD2

#7
QuoteOk, dus feitelijk als de bij een 21:9 film de lens wegklapt en de stretch in de Oppo uitzet, dan hoef je niet extra in of uit te zoomen om het 21:9 beeld goed te projecteren op je scherm?

correct! Je hoeft nooit te zoomen, je stelt het 1x in dan speel je met de stretch of anamorhp setting in de beamer of player (of mechanisch vanuit de lens maar zoals gezegd is dat omslachtiger  en minder handig m.i.).

DD2

Het lijkt erop (staat geen typenr op dus ik weet het niet 100% zeker) dat het de Prismasonic anamorphic  P-100R betreft (dan met andere ophangbeugel).

DD2