Vloerstaanders of boekenkast

Started by Atari, August 2, 2021, 22:48:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Atari

Ik heb een set Dali Oberon 7 en dat zijn best grote speakers.
Eigenlijk wel spijt van mijn aankoop, had misschien liever de Oberon 3 gehad. Die zijn kleiner en daarom meer mogelijkheden voor de inrichtng.

De reden is dat ik ook in stereo zeer tevreden op 80hz icm sub draai. Heeft een grote speaker nog meer voordelen dan alleen meer bass? 

sandervg

Heb je ze al lang (herroepingsrecht?) of is het een 'done deal'?

Het hangt er een beetje vanaf.... waar gebruik je ze voornamelijk voor: film of muziek? Wat voor sub gebruik je bij de Oberon?

Het is in het algemeen in ieder geval niet zo dat een monitor + sub hetzelfde klinkt als vloerstaander + sub. Maar als je ook met muziek met crossover op 80 Hz draait, snap ik wel dat je jezelf achter de oren krapt... Dat gezegd hebbende: ik zou zelf nooit voor muziek naar een combi gaan van monitor + sub. Op de één of andere manier vind ik de integratie ontzettend moeilijk perfect te krijgen en is het nooit echt geintegreerd. Ik zou zelf voor muziek altijd full range spelen met torentjes en zelfs geen sub gebruiken of heel ligt alleen voor de onderste regionen. Zo zacht dat je eigenlijk niet doorhebt dat er een sub draait, maar dat je 'm mist als je de sub uit zet.

Je kunt bij je dealer vragen of je er een 3 eens naast mag zetten om het zelf uit te proberen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Atari

Ik heb ze al bijna twee jaar, dus als ik iets anders wil moet ik ze verkopen.
De reden waarom ik ze gekocht heb, was meer bass. Maar met sub heb je gewoon echt meer bass.
Ik ben het 100% met je eens dat stereo met sub het probleem met intergratie heeft. Daarom switch ik nog vaak over naar standje direct.

Hoe draai jij je sub alleen mee voor de onderste regionen?
In mijn receiver (Marantz SR6015) kan ik geen combi maken van full en small.
Daarom ben ik uiteindelijk voor die 80hz gegaan, omdat ik anders blijf instellen.



sandervg

Momenteel draai ik stereo helemaal zonder sub omdat ik twee gescheiden ruimtes heb. Stereo in de woonkamer, HT op zolder. Kun je niet per source een aparte crossover instellen? Dus voor bv. CD de cross over op 40 Hz zetten en bij film/TV op 80 Hz? Als dat niet kun kun je de speaker op full zetten en de sub laten aanvullen vanaf de frequentie waar de speakers afvallen. Dus echt als aanvulling en niet in plaats van. Dan heb je perfecte integratie en heb je toch net dat extra laag wat je anders mist. Dat vind ik zelf vaak het mooist.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

GPO

Quote from: Atari on August  2, 2021, 23:15:41

..
Ik ben het 100% met je eens dat stereo met sub het probleem met intergratie heeft. Daarom switch ik nog vaak over naar standje direct.

Hoe draai jij je sub alleen mee voor de onderste regionen?
In mijn receiver (Marantz SR6015) kan ik geen combi maken van full en small.
Daarom ben ik uiteindelijk voor die 80hz gegaan, omdat ik anders blijf instellen.
..


Heeft die Marantz geen aparte instellingen voor stereo? Dus dat je bij stereo geluid altijd in direct speelt en bij surround geluid small + 80 Hz subwoofer.

De meeste Marantz en ook Denon's kunnen dat wel (of is dat alleen voor de topmodellen weggelegd?).

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS