De 1 z’n 4K is de ander z’n 1080p

Started by Bennie, July 14, 2021, 01:40:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bennie

Ik zit al vanaf mijn puberteit in deze hobby en het blijft mij verbazen hoeveel verschil er zit tussen de echte enthousiastelingen (forumleden)  ;D en de 'gewone mens'  :blink: Ik heb zelf de transitie gemaakt van sd naar HD ready, full HD 1080p en vervolgens native 4K en iedere keer was voor mij de stap significant. Momenteel heb ik een 4K opstelling draaien waar ik persoonlijk heel blij van word! De kleuren, de diepte, de scherpte en schaduw detaillering zijn overduidelijk next level! HDR heeft een overduidelijke meerwaarde ten opzichte van SDR en als je apparatuur het op de juiste manier kan weergeven is er wat mij betreft echt NO CONTEST! Toch heb ik wisselend enthousiasme binnen mijn vriendenkring. De echte film/video fanaten zien het zonder twijfel en spreken hulde. Daar waar de 'regulars' zeggen dat hun 1080p niet veel onderdoet of zelfs gelijk waardig is.  :withstupid: Hoe kan dit en ervaren jullie hetzelfde?? Ik wil best accepteren dat ik wat verder ga dan de gemiddelde in deze hobby, maar je hebt je ogen toch niet in je broekzak zitten?? (Best frustrerend)  :wacko: Ben erg benieuwd hoe jullie dit ervaren en of jullie ook tegen deze soms wat 'matte' reacties van vrienden/kennissen aanlopen?
JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

Hanky Panky

Gewoon lekker genieten van je eigen set. Als een ander daar de meerwaarde niet van in ziet - so be it.

Ik heb 1 gelijkgestemde vriend die er ook makkelijk geld aan uitgeeft, de rest boeit het weinig, het budget is er niet of ze willen 75 inch voor €599 en dan is het letterlijk een kwestie van wie de grootste heeft. Het boeit me niet zo wat een ander er van vindt, als mijn vrouw en ik er van kunnen genieten is het goed.

Wel krijg ik vaak de opmerking: wow wat is die sub heftig voor zo'n klein kastje. Als ze dan horen wat het "kastje" kost haken ze direct af  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

sandervg

Heeft denk ik te maken met de intentie waarmee je kijkt of luistert. Kijk je naar de film of kijk je naar de kwaliteit? Ik zie het verschil tussen 1080P en 4K, maar voor mij is dat verschil niet groot en als ik eenmaal in een film zit valt het verschil me niet meer op. Mijn vrouw is veel gevoeliger voor de scherpte in het beeld. Ik ben weer meer gevoelig voor contrast en zwart waardes, waar mijn vrouw weer minder gevoelig voor is. En geluid valt mij op. Soms - na het kijken van een film - zeg ik, 'dat was een geweldige sound track!' (heb ik het niet eens over de geluidskwaliteit) en dan heeft mijn vrouw zo iets van, oh, was er ook muziek bij de film? Het is maar waar je gefocust op bent. Ik had een Epson TW5000 en ben onlangs overgestapt naar een JVC N5. Helaas nog niet in actie gezien (HT ruimte aan het verbouwen) maar ik denk dat géén van mijn vrienden als ze het beeld zien zelf zullen zeggen 'oh, wat mooi zeg, je hebt een nieuwe projector zie ik?'. Maar wat Hanky Panky zegt: totaal niet interessant. Je bouwt de set voor jezelf en niet voor je vrienden  8).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jahtari

#3
Veel mensen zien (of horen) ook niet goed.

Ik durf te wedden dat 1 op de 10 automobilisten eigenlijk niet goed genoeg ziet om verantwoord te kunnen rijden.

Edit: het heeft volgens mij ook veel met schermgrootte en kijkafstand te maken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

audiosurfer

Quote from: jahtari on July 14, 2021, 09:42:18
Veel mensen zien (of horen) ook niet goed.

Ik durf te wedden dat 1 op de 10 automobilisten eigenlijk niet goed genoeg ziet om verantwoord te kunnen rijden.

Je hoeft maar 50% zicht te hebben om te mogen rijden, dus dat klopt zeker.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

GH

Quote from: Bennieboy on July 14, 2021, 01:40:57
HDR heeft een overduidelijke meerwaarde ten opzichte van SDR en als je apparatuur het op de juiste manier kan weergeven is er wat mij betreft echt NO CONTEST!

Ach.... begint er natuurlijk al mee dat voor de meest gekeken content, zoals reguliere TV uizendingen, het inderdaad weinig (alleen die upscaler) tot niets uitmaakt.

Ga je dan alleen voor de echt kwalitatief goede content dan vindt ik het toch ook vaak wel meevallen. Zo kijk ik op 2 verschillende opstellingen, een "oude" 1080P Plasma en een nieuwe 4K OLED. En natuurlijk zit er verschil in maar de verschillen, op mijn 2 goed ingestelde sets, zijn gewoon veel kleiner dan wat velen je zouden willen laten geloven :-).

Zeker als je ook daar weer kijkt naar de bulk van de content, als je bijvoorbeeld gaat streamen. Maar zelfs tussen een fatsoenlijke BluRay en een 4K/HDR variant vindt ik de verschillen toch ook te overzien. En HDR is leuk, maar het maakt of breekt de serie/film zeker niet. Vaak vindt ik het zelfs een beetje afleiden.

Dus ja, de laatste is zeker beter maar beide kunnen gewoon prima zijn  :-).

Het verschil in beleving door een goede surround installatie vindt ik veel groter dan de verschillen in beeld tussen 1080/2160.....

Kjelt

Ik heb ook een full native 4k setup en vindt de meerwaarde van het 4k UHD gebeuren voornamelijk zitten in  dat de colorbanding verdwenen is. De 4k resolutie oogt filmischer mits de transfer goed is, sommige geupscalede blurays komen dicht in de buurt.
De extra HDR is IMO voor een projector niet echt weggelegd of je moet het dynamisch tonemapping als hobbie hebben getweaked en dan nog vind ik het echt niet spectaculair. Eerder de grootste  commerciele blunder qua definitie en gebrek aan standaardisering van de laatste jaren wat tot een wirwar van diverse implementaties heeft geleid waar geen een apparaat nog goed mee overweg kan.

Als je 4k met 1080p vergelijkt in een demo dien je IMO ook twee native projectoren te gebruiken want ook hier weer, er zijn 1080p blurays die na upscalen en FI van mijn projector er mooier uitziet dan sommige 4k films.
Dus tja als je bv referentie materiaal ala Planet Earth gebruikt dan is het overduidelijk. Gebruik je een standaard bioscoop film met grain etc dan snap ik best dat sommigen er geen grote meerwaarde in zien.

Dan ook nog, wat is de hobbie? Meerdere categorieen:
1) films beeldtechnisch op pixelniveau analyseren en tot het uiterste tweaken met htpc etc.
2) films / series kijken en daarvan genieten
3) combinatie

Iedereen die in de categorie 2) zit zal het allemaal relativeren.
Zelf kijk ik ook nog wel eens een 2GB tv serie aflevering waarbij de beeldkwaliteit erg veel te wensen overlaat, maar het verhaal trekt me dan snel uit die modus.


Bennie

Ik ben het volledig eens met jullie allen. Iedereen kijkt en beleefd op z'n eigen manier en uiteindelijk gaat het erom dat jij happy bent. Zeker waar! Maar net zoals dat je je sportprestaties op strava zet en het leuk vind als je een like krijgt is dat bij je hobby's vaak niet anders. Altijd leuk als je een stuk erkenning krijgt voor hetgeen je veel tijd, energie, geld etc etc in hebt gestoken. Dat gezegd hebbende geef ik toe dat de verschillen niet altijd dag en nacht zijn. Ook ik heb een aantal blurays liggen die na upscaling verrekte mooi zijn en niet perse onderdoen voor 4K schijfjes! 4K (native en upscaling) geeft bij mij wel een veel groter gevoel van high definition dan dat 1080p mij ooit heeft gegeven. Ik heb blurays in de kast liggen die ik nu aan het herontdekken ben, maar die ik voorheen echt totaal niet bijzonder vond. Over de breedte genomen is 4K dus voor mij een grote stap voorwaarts.
JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

spijtebijt

In mijn eerste filmclub vertoonde ik films op een oude Sony CRT-beamer vanaf VHS-videobanden. Om de paar jaar verbeterde zowel de bron als de videoprojector. Ook het geluid is beter geworden.
Hiervan heb ik geleerd dat de inhoud belangrijker is dan de apparatuur. Een geweldige film is zelfs op VHS nog steeds geweldig.
Ook geluid speelt een heel belangrijke rol: beter een slecht beeld met topgeluid dan omgekeerd. Thuis heb ik het EK af en toe in 4K bekeken, maar het geluid klonk niet goed, dus schakelde ik weer terug naar de zender met 1080p.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

MAW

Quote from: Bennieboy on July 14, 2021, 01:40:57
Ik zit al vanaf mijn puberteit in deze hobby en het blijft mij verbazen hoeveel verschil er zit tussen de echte enthousiastelingen (forumleden)  ;D en de 'gewone mens'  :blink: Ik heb zelf de transitie gemaakt van sd naar HD ready, full HD 1080p en vervolgens native 4K en iedere keer was voor mij de stap significant. Momenteel heb ik een 4K opstelling draaien waar ik persoonlijk heel blij van word! De kleuren, de diepte, de scherpte en schaduw detaillering zijn overduidelijk next level! HDR heeft een overduidelijke meerwaarde ten opzichte van SDR en als je apparatuur het op de juiste manier kan weergeven is er wat mij betreft echt NO CONTEST! Toch heb ik wisselend enthousiasme binnen mijn vriendenkring. De echte film/video fanaten zien het zonder twijfel en spreken hulde. Daar waar de 'regulars' zeggen dat hun 1080p niet veel onderdoet of zelfs gelijk waardig is.  :withstupid: Hoe kan dit en ervaren jullie hetzelfde?? Ik wil best accepteren dat ik wat verder ga dan de gemiddelde in deze hobby, maar je hebt je ogen toch niet in je broekzak zitten?? (Best frustrerend)  :wacko: Ben erg benieuwd hoe jullie dit ervaren en of jullie ook tegen deze soms wat 'matte' reacties van vrienden/kennissen aanlopen?

Wat een 'groot' verschil is, is subjectief. Het grote verschil van de één is een klein verschil van een ander :)

Zelf vind ik beeldkwaliteit ook niet zo boeiend. Geluidskwaliteit juist weer wel..

Gr. Martijn

Idske

#10
Ook voor mij is goed geluid veel belangrijker dan goed beeld.

Ik betrapte me er tijdens de laatste vakantie op dat toen we een film aan het kijken waren op mijn macbook, ik zo in de film zat dat ik op een gegeven moment niet eens doorhad dat ik op een kleine macbook aan het kijken was!
Met geluid is dat anders, en helemaal met een goede atmos track. Hier wordt je constant weer getrakteerd op geluid uit een andere hoek wat echt wat met de ervaring doet.

Neemt niet weg dat ik nog steeds aan het overwegen ben om mijn epson 6700 te vervangen voor een N5  ;D
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Audio addict

Ik vind goed beeld en geluid belangrijk maar ik heb helemaal niks met surround sound.
Ik vind het geen enkele meerwaarde hebben.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

Hanky Panky

Quote from: Audio addict on July 14, 2021, 15:54:56
Ik vind goed beeld en geluid belangrijk maar ik heb helemaal niks met surround sound.
Ik vind het geen enkele meerwaarde hebben.

Toen ik van Dolby Digital 5.1 en DTS naar de high res audio formaten ging vond ik het echt een enorm verschil. Juist het geluid is voor ons een onderdeel van de beleving.

Maar dat is voor iedereen weer anders, dat maakt de hobby zo divers.

HDR ervaar ik overigens als een mooie toevoeging / verbetering. Het beeld is in mijn beleving natuurlijker, een beetje zoals je eigen oog zoninval in een donkere omgeving waarneemt bijvoorbeeld
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Bennie

JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

fugazi_2009

De discussie waar ik vaak tegenaan loop is over geluid. Heel veel mensen beginnen dan met "Dat verschil hoor ik toch niet". Waarop ik aangeef dat dat denk ik best wel mee zal vallen een dat ze maar eens moeten konden luisteren.  En dan komen ze luisteren en dan is de conclusie "Ja, ik hoor het inderdaad wel maar ik heb het geld er niet voor over"  ;D Tja, dat moet inderdaad iedereen zelf bepalen
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

hifiman

#16
Heeft met de mate van interesse/passie te maken denk ik. Mijn ex-schoonzus zei een keer dat mijn Avalon luidsprekers precies hetzelfde klinken als haar luidsprekers (van plastic) thuis. Tsja...

Bennie

Mijn vriendin vond het in het begin een ietwat "aanstellerige" hobby en vond die grote speakers totaal overbodig. Totdat ze er onbewust bij vrienden en vriendinnen op ging letten en uiteindelijk toch moest concluderen dat er behoorlijk wat verschil tussen zit  :bigsmile: Sommige mensen hebben gewoon wat meer tijd nodig :wacko:
JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

Richi

Wat mij altijd weer opvalt, is dat vrienden en kennissen opmerkingen maken als 'ja, het is een hobby voor jou, maar ik hoor of zie de verschillen niet echt'. Als er dan een film wordt gekeken hier of een muziekje wordt geluisterd, dan hoor je toch regelmatig de opmerking 'wat heeft jullie TV toch een mooi beeld'. Of 'wat klinkt het toch ontzettend lekker bij jou', om er vervolgens meteen achteraan te zeggen dat het ze eigenlijk niet zo veel uitmaakt.  :D

En ik begrijp dat wel. Als ik in een mooie auto van een vriend zit, dan merk ik ook wel dat dat goed zit en rijdt. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat ik zelf meteen zo veel voor een auto wil uitgeven. Het is maar waar je interesses liggen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

efsix

[quote author

En ik begrijp dat wel. Als ik in een mooie auto van een vriend zit, dan merk ik ook wel dat dat goed zit en rijdt. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat ik zelf meteen zo veel voor een auto wil uitgeven. Het is maar waar je interesses liggen.
[/quote]

Dat heb ik nou met vrouwen......  :angel:

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richard70…

Quote from: efsix on July 19, 2021, 17:58:25
[quote author

En ik begrijp dat wel. Als ik in een mooie auto van een vriend zit, dan merk ik ook wel dat dat goed zit en rijdt. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat ik zelf meteen zo veel voor een auto wil uitgeven. Het is maar waar je interesses liggen.


Dat heb ik nou met vrouwen......  :angel:
Als je dat te veel doet , kost het meer als een mooie auto   :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

jahtari

Quote from: efsix on July 19, 2021, 17:58:25
[quote author

En ik begrijp dat wel. Als ik in een mooie auto van een vriend zit, dan merk ik ook wel dat dat goed zit en rijdt. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat ik zelf meteen zo veel voor een auto wil uitgeven. Het is maar waar je interesses liggen.


Dat heb ik nou met vrouwen......  :angel:
Je hebt een innige relatie met je hand?  :wow:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub