B&W P5 wireless klinkt (alleen bij Plex kijken) soms 'hol'.

Started by ProgRocker, July 12, 2021, 21:31:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProgRocker

Het lijkt wel alsof ik de laatste tijd allemaal rare hifi dingen meemaak, en ook nu weer.

Ik draai Plex op mijn NAS, en kijk naar een Samsung 4K tv. Het geluid gaat vrijwel altijd via mijn P5 wireless, welke middels bluetooth gekoppeld is aan de Samsung tv.

Bij elke bron (PS4, Netflix, dvd etc) klinkt het gewoon goed, behalve bij Plex. Er is een soort 'hol' geluid, maar dan alleen in het achtergrond geluid van de films. Bij elke film, zonder uitzondering. Stemmen klinken prima, muziek ook, maar achtergrond geluid is hol. Eh...

Iemand enig idee? 😅

Xander32

Afspraakje huisarts om de proppen uit je oren te laten spuiten? Voordien wel eerst zelf een weekje druppelen met olie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

ProgRocker

Quote from: Xander32 on July 13, 2021, 06:17:25
Afspraakje huisarts om de proppen uit je oren te laten spuiten? Voordien wel eerst zelf een weekje druppelen met olie.

Dan zouden deze proppen wel heel bijzondere akoestische eigenschappen moeten bezitten, willen ze zo specifiek storen.

Ik denk echter, na een nachtje slapen, dat het een probleem is in de processing. De films die ik bekijk via Plex zijn (vanzelfsprekend) in een of ander surround formaat afgemixt. Dat wordt doorgegeven aan de tv, die geeft het weer aan de P5 door en ergens in de keten wordt er geen stereo van gemaakt. Dus krijgt de hoofdtelefoon een surround signaal waar deze weinig mee kan. Dit klopt wel, want de geluiden die ik 'vervormd' hoor zijn de geluiden die je normaliter uit de speakers anders dan de fronts zou horen. Maar hoe krijg ik dit anders ingesteld, daar ben ik nog niet achter.

Spijkie

In het besturingssysteem van de NAS zelf?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

ProgRocker

Quote from: Spijkie on July 13, 2021, 07:01:40
In het besturingssysteem van de NAS zelf?

Gr Spijkie

Ik heb werkelijk alle instellingen van de keten doorgelopen, en ik kan echt geen oplossing vinden. Dit is echt heel raar.

Spijkie

Om uit te sluiten even een andere koptelefoon proberen. Blijft raar.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Richi

Quote from: ProgRocker on July 12, 2021, 21:31:54
Het lijkt wel alsof ik de laatste tijd allemaal rare hifi dingen meemaak, en ook nu weer.

Ik draai Plex op mijn NAS, en kijk naar een Samsung 4K tv. Het geluid gaat vrijwel altijd via mijn P5 wireless, welke middels bluetooth gekoppeld is aan de Samsung tv.

Bij elke bron (PS4, Netflix, dvd etc) klinkt het gewoon goed, behalve bij Plex. Er is een soort 'hol' geluid, maar dan alleen in het achtergrond geluid van de films. Bij elke film, zonder uitzondering. Stemmen klinken prima, muziek ook, maar achtergrond geluid is hol. Eh...

Iemand enig idee? 😅
Ik herken het enigszins, maar in een andere context. Het viel mij enige tijd geleden op dat als ik het geluid van de Apple TV via de Philips TV naar de Naim Atom laat lopen, waarbij de Apple TV 4K dus de bron is, het geluid bij Netflix en Infuse goed is, maar bij Plex net zo klinkt als jij beschrijft. Mijn conclusie was toen dat het komt door de manier waarop Plex de 5.1 naar stereo downmix doet in vergelijking met Infuse dat doet. Want als ik dezelfde 5.1 MKVs via Infuse afspeel, dan klinken ze wel goed. Ik zou het daar eens in zoeken.

Als ik er nog even over nadenk, kan het dan zijn dat Infuse de stereo downmix zelf doet op de Apple TV en dat Plex het op de NAS doet? Misschien zit daar het verschil cq. probleem?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

ProgRocker

Quote from: Richi on July 13, 2021, 15:40:35
Ik herken het enigszins, maar in een andere context. Het viel mij enige tijd geleden op dat als ik het geluid van de Apple TV via de Philips TV naar de Naim Atom laat lopen, waarbij de Apple TV 4K dus de bron is, het geluid bij Netflix en Infuse goed is, maar bij Plex net zo klinkt als jij beschrijft. Mijn conclusie was toen dat het komt door de manier waarop Plex de 5.1 naar stereo downmix doet in vergelijking met Infuse dat doet. Want als ik dezelfde 5.1 MKVs via Infuse afspeel, dan klinken ze wel goed. Ik zou het daar eens in zoeken.

Als ik er nog even over nadenk, kan het dan zijn dat Infuse de stereo downmix zelf doet op de Apple TV en dat Plex het op de NAS doet? Misschien zit daar het verschil cq. probleem?

Groet,
Richard

Zeker, zoiets dacht ik ook. Elke film is tegenwoordig in surround en mijn P5 is natuurlijk maar stereo..

Ik heb alle instellingen doorgelopen en ik kan helaas niets vinden wat het zou kunnen verhelpen. Het viel me wel op dat toen ik gisteren een film keek, zonder verder iets te hebben aangepast, het allemaal weer 'normaal' klonk. Ook deze film was 5.1, en ik kon geen aanwijzingen in de details van de file vinden die er anders uitzagen dan bij andere films. Kan het te maken hebben met de wijze van codering of zo, dat het bij sommige films dus blijkbaar wel goed werkt?

ProgRocker

Ik heb inmiddels nog wat meer Plex gekeken en het holle effect is volledig verdwenen. Ik snap er nu echt niks meer van..

Richi

Quote from: ProgRocker on July 15, 2021, 20:50:18
Ik heb inmiddels nog wat meer Plex gekeken en het holle effect is volledig verdwenen. Ik snap er nu echt niks meer van..
Vreemd, misschien een update geïnstalleerd in de tussentijd? Hoe dan ook, fijn dat het nu weer goed werkt. Vind het trouwens een super fijne hoofdtelefoon. Ik had nooit verwacht dat een BT hoofdtelefoon zo goed kan klinken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

ProgRocker

Quote from: Richi on July 16, 2021, 11:25:31
Vreemd, misschien een update geïnstalleerd in de tussentijd? Hoe dan ook, fijn dat het nu weer goed werkt. Vind het trouwens een super fijne hoofdtelefoon. Ik had nooit verwacht dat een BT hoofdtelefoon zo goed kan klinken.

Echt he? Ik verbaas me over de plaatsing, het lijkt af en toe wel alsof de geluiden overal vandaan komen. Soms zo realistisch dat ik hem even af moet zetten om te horen of het  soms van buiten kwam.. en het laag is ook niet mis!

Wel merk ik dat ie minder comfortabel is om langere tijd achter elkaar te dragen. Maar sinds mijn Sennheiser de geest heeft gegeven heb ik geen alternatief.