Epson TW5000 vs Optoma HD141x vs... ???

Started by ProXius, July 7, 2021, 15:46:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Naar aanleiding van de advertentie hier op het forum van de TW5000 heb ik de gok genomen en deze van mijn vader overgenomen nu hij de overstap heeft gemaakt naar 4k.

Momenteel bezit ik een Optoma HD141x met 1800 uur op de teller en ik dacht wellicht een upgrade te kunnen maken met deze TW5000 met ~115 uur op de teller. (tweede lamp)

Nou dat viel tegen! Ik projecteer in onze woonkamer, met verduistering maar absoluut niet 100% donker. Witte muren en plafond, alleen de muur waar het projectiescherm hangt is zwart. Het scherm zelf is een 123" 1.0 gain scherm, niks bijzonder.

Hoewel de Epson bij 100% zonsondergang en met een volledige 16:9 film een heel mooi plaatje weet neer te zetten wat er beter uit ziet dan bij mijn Optoma, is dit bij vrijwel alle andere scenario's het tegenovergestelde.

Ik ben dus behoorlijk in dubio;

- Nieuwe lamp voor mijn Optoma en gewoon er mee verder kijken.
- TW5000 accepteren en wennen dat het beeld minder mooi is. (Mijn vrouw valt het nog meer op dan mij, die wil echt graag de Optoma terug.)
- Een nieuwe (of tweedehands), meer moderne doch goedkope 1080p beamer kopen en hopen dat die wél verbetering geeft.

4k is voor ons echt niet nodig nog. Wij stoorden ons bij de HD141x aan het slechte schaduwdetail en zwartniveau. Dat is bij de TW5000 beter, maar deze mist echt de 'punch/pop' van de Optoma wat betreft helderheid en contrast.

We zoeken niet de meest accurate beamer, maar gewoon eentje waar we happy van worden. ;)

Lang verhaal kort; de HD141x hebben we nieuwe gekocht voor ~650 euro. Zijn er nieuwere modellen op de markt met dezelfde prijs die wellicht een stukje beter zijn? Of tweedehands, dat mag ook, zolang er maar weinig uren op de lamp zitten.

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

denoontje

Heb jaren fijn gekeken naar een 5500.

Maar hoeveel uur staan op de lamp en is de projector gekalibreerd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

darkrunner

Een nieuwe lamp in je Optoma gaat het slechte schaduwdetail en zwartniveau niet oplossen

Vermits 4k geen must is en je gene last van Rainbow effect hebt eens kan je 2dehands kijken naar de Benq w1110/2000 of een Optoma UHD40, zijn prima projectors heb zelf 2 jaar met de Benq W1110 gespeeld heb er ene sony HW40 voor laten staan en ze verslaan de nieuwe Epsons TW7000/7100 toch echt wel in zwartwaarde en kleur.

Nieuw Optoma UHD35 en BenQ W1720 eens bekijken

Veel Dlp fans zitten hier niet, ik kan ze wel smaken zeker omdat ze voor hun prijs een prima beeld kunnen neerzetten waar je bij niet Dlp projector al snel het dubbele moet neertellen voor beter beeld.

sandervg

Ik heb tot nu toe altijd met een Epson TW5000 gedraaid en ben altijd super tevreden geweest. Zelfs (en nu ga ik afgebrand worden, ik weet het....) toen ik terug kwam van een demo van de Epson TW9400 en een JVC N5 dacht ik thuis: toch eigenlijk wel een top projector, die TW5000. Natuurlijk zijn die nieuwere en duurdere beter: meer contrast, scherper, HDR etc. etc. en je kunt het verschil echt wel goed zien, maar de Epson geeft zeker een fraai beeld met voldoende 'pop'. Maar goed, ik draai dus wel in een 100% verduisterde ruimte met donkere muren en op een veel kleiner scherm.

Ik zou de oplossing in eerste instantie niet zoeken in de projector, maar in:
1. Betere verduistering met verduisteringsgordijnen, rolgordijnen of desnoods rolluiken als dat kan. Daar ga je met elke projector veel plezier van beleven ook naar de toekomst toe (goede investering)
2. Als je écht niet wilt investeren in verduistering, zou ik het zoeken een projectiescherm met een hogere gain. Ik vind gain 1.0 in een witte kamer die je niet volledig kunt verduisteren verre van ideaal zeker met jouw maat scherm.

Ik zou sowieso niet doordraaien met een projector waar je geen goed gevoel bij hebt. Dan desnoods terug naar de Optoma als je daar tevreden mee was en investeren in een nieuwe lamp. Is ook geen keuze voor het leven: je kunt na een jaar of  wat altijd nog de knoop doorhakken om te upgraden naar een duurdere (nieuwere) projector.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ProXius

Quote from: denoontje on July  7, 2021, 19:34:09
Heb jaren fijn gekeken naar een 5500.

Maar hoeveel uur staan op de lamp en is de projector gekalibreerd?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ook ik heb jaren (geleden) heen fijn gekeken naar de TW5000. ;) Is niet gekalibreerd en staan ~120 uren op de teller.

Quote from: darkrunner on July  7, 2021, 20:21:33
Een nieuwe lamp in je Optoma gaat het slechte schaduwdetail en zwartniveau niet oplossen

Vermits 4k geen must is en je gene last van Rainbow effect hebt eens kan je 2dehands kijken naar de Benq w1110/2000 of een Optoma UHD40, zijn prima projectors heb zelf 2 jaar met de Benq W1110 gespeeld heb er ene sony HW40 voor laten staan en ze verslaan de nieuwe Epsons TW7000/7100 toch echt wel in zwartwaarde en kleur.

Nieuw Optoma UHD35 en BenQ W1720 eens bekijken

Veel Dlp fans zitten hier niet, ik kan ze wel smaken zeker omdat ze voor hun prijs een prima beeld kunnen neerzetten waar je bij niet Dlp projector al snel het dubbele moet neertellen voor beter beeld.


Klopt, een nieuwe lamp gaat dat niet oplossen, maar is wel relatief goedkoop om toch weer heel fijn film te kunnen kijken.
4K is geen must nog, aangezien we ook veel onbekende films kijken die niet zomaar op bluray verkrijgbaar zijn. Rainbow effect merk ik wel, maar is voor mij gelukkig niet enorm storend. Ik ga zeker eens mijn ogen open houden tweedehands. De TW5000 was alleen, in onze situatie (!) een beetje een miskoop. :D

Quote from: sandervg on July  7, 2021, 22:41:22
Ik heb tot nu toe altijd met een Epson TW5000 gedraaid en ben altijd super tevreden geweest. Zelfs (en nu ga ik afgebrand worden, ik weet het....) toen ik terug kwam van een demo van de Epson TW9400 en een JVC N5 dacht ik thuis: toch eigenlijk wel een top projector, die TW5000. Natuurlijk zijn die nieuwere en duurdere beter: meer contrast, scherper, HDR etc. etc. en je kunt het verschil echt wel goed zien, maar de Epson geeft zeker een fraai beeld met voldoende 'pop'. Maar goed, ik draai dus wel in een 100% verduisterde ruimte met donkere muren en op een veel kleiner scherm.

Ik zou de oplossing in eerste instantie niet zoeken in de projector, maar in:
1. Betere verduistering met verduisteringsgordijnen, rolgordijnen of desnoods rolluiken als dat kan. Daar ga je met elke projector veel plezier van beleven ook naar de toekomst toe (goede investering)
2. Als je écht niet wilt investeren in verduistering, zou ik het zoeken een projectiescherm met een hogere gain. Ik vind gain 1.0 in een witte kamer die je niet volledig kunt verduisteren verre van ideaal zeker met jouw maat scherm.

Ik zou sowieso niet doordraaien met een projector waar je geen goed gevoel bij hebt. Dan desnoods terug naar de Optoma als je daar tevreden mee was en investeren in een nieuwe lamp. Is ook geen keuze voor het leven: je kunt na een jaar of  wat altijd nog de knoop doorhakken om te upgraden naar een duurdere (nieuwere) projector.

De TW5000 kan inderdaad nog steeds een bizar mooi plaatje neerzetten hoor! Zelfs in onze 'witte huiskamer' op 123", alleen moet de zon dan wel echt onder zijn. Dan verslaat hij met gemak de Optoma HD141X. In schaduw detail, zwart waarde, contrast maar ook dynamisch bereik.
We hebben nu verduisterende rolgordijnen voor alle ramen, maar deze (huis overgenomen) zijn gemonteerd 'in de nis' van het raam, waardoor er behoorlijk wat licht aan de zijkanten uit lekt. We zijn druk bezig met de zoektocht naar een volgens huisje en dan zouden we uiteraard verduistering op maat nemen.

Voor ons werkt de HD141X momenteel beter, dus het is inderdaad óf een nieuwe lamp voor deze, óf kijken naar een andere (tweedehands) beamer die een beetje hetzelfde doet als de Optoma. Bijvoorbeeld een HD144x of HD146X of een tweedehands BenQ bijvoorbeeld.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

darkrunner

Er staat een Benq w2000 te koop op Mp

sandervg

Los van de projector die je gaat kiezen: waarom niet sowieso eerst een scherm met wat hogere gain? Lijkt me in jouw situatie een grote(re) verbetering en je zou dan nog eens de Epson met de Optoma kunnen vergelijken. Ik denk dat er dan een andere winnaar uit de strijd komt  8). En als je zo (relatief) slecht kunt verduisteren is gain 1.0 gewoon niet praktisch, om het even met welke projector je dat probeert te compenseren. Ik heb het gevoel dat je in jouw situatie nu een 'slecht' scherm (niet slecht in slechte kwaliteit, maar slecht voor jouw ruimte) gaat compenseren met een 'slechtere' projector. Just my 2 cents.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ProXius

Quote from: darkrunner on July 10, 2021, 12:55:00
Er staat een Benq w2000 te koop op Mp

Ben bang dat die met helderheid ook achter blijft

Quote from: sandervg on July 10, 2021, 14:04:09
Los van de projector die je gaat kiezen: waarom niet sowieso eerst een scherm met wat hogere gain? Lijkt me in jouw situatie een grote(re) verbetering en je zou dan nog eens de Epson met de Optoma kunnen vergelijken. Ik denk dat er dan een andere winnaar uit de strijd komt  8). En als je zo (relatief) slecht kunt verduisteren is gain 1.0 gewoon niet praktisch, om het even met welke projector je dat probeert te compenseren. Ik heb het gevoel dat je in jouw situatie nu een 'slecht' scherm (niet slecht in slechte kwaliteit, maar slecht voor jouw ruimte) gaat compenseren met een 'slechtere' projector. Just my 2 cents.

We gebruiken een 16:9 Optoma rolscherm, 123". Ik zal eens op zoek gaan maar ik denk dat er weinig betere betaalbare schermen zijn in deze maat en oprolbaar?
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

darkrunner

#8
Quote from: ProXius on July 10, 2021, 14:23:21
Ben bang dat die met helderheid ook achter blijft
Hier was dat prima (W1110) wit plafond grote raam van 4m80 met verduisterde gordijn, muur waar scherm hangt + zij muur was donker grijs, overdag of als je het groot licht aandeed viel het beeld wel als een puddign in elkaar maar alles uit was dat prima beeld

darkrunner

#9
Dp

sandervg

Quote from: ProXius on July 10, 2021, 14:23:21
Ben bang dat die met helderheid ook achter blijft

We gebruiken een 16:9 Optoma rolscherm, 123". Ik zal eens op zoek gaan maar ik denk dat er weinig betere betaalbare schermen zijn in deze maat en oprolbaar?
Het ging me niet om de kwaliteit of een beter scherm, maar om de gain. Ik zou overwegen om een rolscherm met een hogere gain te proberen. Heeft niets met prijs of kwaliteit te maken. Een hogere gain is beter als je niet 100% kunt verduisterend. Wellicht kan een forumsponsor een staaltje beschikbaar stellen om uit te proberen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian