Bestaat de "ultieme" veelzijdige compact?

Started by VlisChris, July 6, 2021, 16:29:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Het zal er vast niet van komen (teveel hobbies, teveel dure hobbies), maar ergens ben ik benieuwd.

Als ik eens een nieuwe camera zou willen kopen (wat niet overbodig is, want mijn DSLR ben ik qua gewicht beu, en qua specs na 10 jaar wat achterhaalt), en ik zou het volgende zoeken. Bestaat dat?

- Compact (achtig, maar liefst gewoon klein klein)
- Full Frame
- Fatsoenlijk zoombereik (valt over te discussieren; nu heb ik FF 16-35 en 70-200)
- Degelijke sensor zodat nabewerken mogelijk is itt mijn iPhone...
- Voorzet/opschroef-filters bruikbaar (zodat ik een ND filter kan plaatsen om de bergen mooi de riviertjes een mooie flow te geven) (flink belangrijk)
- Alle connectivity onzin: ach. Grappig dat het bestaat.
- Wat mis ik nog?

Zoja, waar moet ik aan denken? Zowel qua merk, model, principe, prijs, werking, enz?

Ik ben ECHT te lang uit de fotografie qua apparatuur om hier ook maar IETS zinnigs over te kunnen zeggen zelf.
Nogmaals: zal wel nergens op uit draaien. Maar wie weet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

De vraag is wat ingegeven omdat op mijn laatste trip weer eens alles met de iPhone gedaan is. En ook al is die 12 ondertussen een hele fatsoenlijke camera, het ding heeft echt zijn beperkingen. Vooral als je gaat nabewerken.
Door het plan voor onze volgende vakantie (minimaal week door de bergen van hut naar hut hiken op hoogte) heb ik nul interesse in het meesleuren van mijn spiegelreflex. Mijn (carbon) statief gaat al vervelend worden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

hifiman

Ik denk dat je daar al 2 tegenstrijdigheden noemt: compact en full frame (grote sensor).
Persoonlijk vind ik een APS-C camera een mooi compromis tussen die twee.

Nosferatu

Ik ben bevooroordeeld  ::); Nikon Z. Full Frame en hele fijne, compacte, lichte lenzen. Er zijn 2 APS-C varianten maar geen echt lens-aanbod.

M'n Nikkor 24-70mm Z f/2.8S is 1 van de beste van de 'holy trinity' lenzen die er te koop is, z'n kleine broertje de 24-70mm f/4S doet er nauwelijks voor onder en de 24-200mm f/4-6.3 is een heel erg goede all-round lens. Vergeleken met de DSLR's en bijbehorende lenzen die ik gehad heb is het niet te vergelijken, wat een verschil in gewicht. D850 DSLR met Sigma 24-70mm f/2.8/24-105mm f/4 of Z7ii met 24-70mm f/2.8S ? Wat denk je zelf.  ;D

Trouwens Fuji maakt ook fijne compacte camera's en lenzen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

#4
Quote from: hifiman on July  6, 2021, 18:22:36
Ik denk dat je daar al 2 tegenstrijdigheden noemt: compact en full frame (grote sensor).
Persoonlijk vind ik een APS-C camera een mooi compromis tussen die twee.

Ze zijn er zeer zeker.
Maar. Veel daarvan zijn duur tot onbetaalbaar.
Toch heeft het ergens de voorkeur. Daarvoor maak ik te vaak gebruik van de scherptediepte bij mijn gewone camera.

Nikon Z klinkt bekend. Moet eens zoeken wat voor formaat die heeft.
Edit: mooi. Maar (veel!) te groot.

Thnx mannen!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Sony rx100 serie is fantastisch
Heb er een paar getest en zelden teleurgesteld qua prestaties
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Mooi ding!
Zeker nu ik zie dat daar ook gewoon filters op kunnen. Dat maakt hem zeker interessant.

Thnx. Eens overwegen of ik er voor volgende vakantie budget voor over heb ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.