Downsizen / terug naar stereo?

Started by Bolle, July 5, 2021, 23:29:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolle

Ik zit een beetje met het idee te spelen te gaan downsizen. Hierbij was ik benieuwd of anderen ook zoiets gedaan hebben, spijt hadden, tevreden zijn?
Voor de volledigheid mijn huidige set is: Marantz AV7005 processor , Parasound HCA-2205 eindversterker (artspeak modded), ATC SCM40, C3C en SCM11 (mk 1) speakers. Natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste of mega waardevol, alles van toen ik ca 10 jaar geleden erg met de hobby bezig was.

Aantal redenen waarom dit idee is gaan spelen:
> Ik ben veel minder film / tv aan kijken. Hoogstens af en toe wat Netflix.
> Als ik kijk is dat met een aardig volume, maar wonend in appartement in centrum stad niet op referentie niveau.
> Ik zit ook niet echt meer rustig op de bank muziek te luisteren, vaak meer op de achtergrond in mijn studie op mijn tweede setje (Pi + amp HAT, Monitor Audio RX1 speakers)
> Het is een aantal grote stukken electronica en speakers die je woonkamer wat domineren. Ooit vond ik dat wel 'gaaf' en bij de hobby horen, nu heb ik dat minder (overigens geen WAF hier).
> Ik heb een tijdje in buitenland gewoond, en overweeg dat weer in de winters te doen. Dan wil ik mijn appartement verhuren. Vind de set net weer te kostbaar en complex om te laten staan voor huurders, en elke keer op- en afbouwen en ergens opslaan is een beetje gezeur.

Omdat ik wel van goede muziek weergave kan genieten wil ik wel wat goeds houden. Daarnaast blijf ik surround ook echt wel een meerwaarde geven dus daar iets mee blijven doen.

Zit nu in de richting te denken van:
a) Paar actieve stereo speakers. Dutch & Dutch 8c zou geweldig zijn, maar is buiten budget. Daarom veel ingelezen in de Buchardt A500, dat zou een interessante optie zijn.
b) Een wat kleinere surround set-up. Een redelijke AV receiver (bv NAD 758) en wat onwall speakers (bv XTZ Spirit 2 en 6). Deze zou ik ook kunnen laten staan als ik de boel verhuur.

Zou eerst b) kunnen doen en als ik goede stereo mis dan a) toevoegen. Of eerst a) en als ik surround mis dan b) toevoegen.

Anderen ooit een soortgelijke stap of overweging gehad? Happy met je stap? Of mis je wat nu?

XTZ Spirit (ik zou denk ik wel mijn Paradigm Servo 15 sub houden)

https://www.avforums.com/reviews/xtz-spirit-series-speaker-review.14742

Buchardt A500

Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

Xander32

Jouw grootste upgrade zou wel eens die downsize kunnen zijn 😉
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bolle

#2
'You own your possessions. Your possessions don't own you.'

Hoewel ik met super veel plezier van mijn set kan genieten, lijkt de balans nu wat richting dat laatste te gaan.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

GH

#3
Dus eigenlijk wil je gewoon wat nieuws onder het mom van downgraden :-).

Ik zie de winst niet zo.... je hebt nu een mooie set staan die je ook prima als stereo set kan gebruiken. Wat is je winst nou echt... een iets minder zichtbare set?
Maar als het je om iets simpelers gaat koop dan een mooie streaming set en vergeet surround.

En in mijn optiek laat je geen enkele (duurdere) set staan als je eventueel gaat verhuren. Koop dan iets als een mooi Sonos setje.

HJ

Ik heb hetzelfde dilemma gehad.
Ik had projectie en een 4.1 set (kharma, Martin logan en een svs gepoort monster)
Ik ben toen eerst gestopt met projectie. Projector en scherm weggedaan en een 75" tv ervoor in de plaats om toch nog een beetje film gevoel te houden voor zover mogelijk.

Ik had toen een rotel pre/pro met losse 5ch eind versterker.  Hiermee heb ik toen een half jaar in stereo gespeeld om te kijken of het zou bevallen.
Dat ging prima maar ik begon het surround toch te missen.

Ik heb toen mijn losse pre/pro en eind versterkers verkocht, daarvoor in de plaats een denon budget x3500h gekocht. Deze doet het naar mijn mening nog heel behoorlijk, zowel stereo als surround.
Ook heb ik de gepoorte svs ingeruild voor een gesloten sb16 Ultra. Deze vind ik voor muziek echt veel beter.

Ik had Kharma als fronts en Martin Logans voor surrounds.
De ML vond ik best groot als surrounds,  deze heb ik geruild voor 2 kleine monitoren van Focal.
Maar omdat de x3500h Atmos kan doen en ik nog 2 kleine Magnat monitoren had liggen heb ik een Atmos setup gemaakt.
Ook kwam ik onverwachts de Karma center tegen die precies bij mijn fronts past, die kon ik niet voorbij laten gaan(dit terwijl ik al 20jr zonder center gespeeld heb)[emoji16]
En nu een tijdje terug een 7ch NAD aangeschaft,  deze had ik al eens gehad maar nu weer gekocht.
Ik ben dus kwa downsizen niet veel opgeschoten [emoji1787]

Bottom line, ik kon het niet loslaten [emoji14]
projectie eruit versimpelde veel voor mij (verduistering, gamen etc).
Kwa geluid, ik zou zeggen kies goede fronts en goede stereo versterking.
Neem verder niet te gekke surrounds zodat je toch een leuk surround geluid hebt. (Een budget receiver kan aardig meekomen tegenwoordig)
Persoonlijk vind ik dat je dan een leuke midden weg hebt.



Bolle

Paar goede punten....

Om met je eerste opmerking te beginnen. Eigenlijk wil ik niks nieuws. Qua functionaliteit en kwaliteit ben ik erg tevreden met wat er nu staat. Er is een kleine wens om alles naar 4K video (processor/receiver en TV) te krijgen, en ben benieuwd wat de moderne room correction technologie zou doen. Maar beide zijn geen grote drijfveren, ik ben niet genoeg met de hobby bezig nu om dat actief na te jagen.

Ik denk dat mijn overweging getriggered is door idee van makkelijk kunnen verhuren, en ik daarmee vrij ben om als de kans zich voordoet ergens anders te wonen. En daarmee het idee dat mijn huidige waardevollere en complexere set daar een extra belemmering/complexiteit in is. Dat leidde weer tot een realisatie dat ik eigenlijk maar beperkt gebruik maak van de set. Dus waarom zou ik deze set houden.

Tegelijk kan ik wel genieten van surround en goede stereo, maar zou het simpeler mogen. Iets wat goed genoeg is waar ik van kan genieten als ik er ben, maar ik qua waarde en gemak kan laten staan als ik weg ga.
Bij vorige verhuur heb ik een Samsung all-in-one 5.1 Blu-ray setje laten staan, maar dat is voor mij weer net te karig om zelf van te genieten.

Mocht ik toch wat beters in stereo willen, iets compacters wat minder ruimte inneemt en makkelijk op- en af te bouwen is zou er dan bij kunnen.

Dus wat de winst is; mn minder zorgen en gemak.
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

HJ

#6
Quote from: Bolle on July  6, 2021, 22:03:21
Paar goede punten....

Om met je eerste opmerking te beginnen. Eigenlijk wil ik niks nieuws. Qua functionaliteit en kwaliteit ben ik erg tevreden met wat er nu staat. Er is een kleine wens om alles naar 4K video (processor/receiver en TV) te krijgen, en ben benieuwd wat de moderne room correction technologie zou doen. Maar beide zijn geen grote drijfveren, ik ben niet genoeg met de hobby bezig nu om dat actief na te jagen.

Ik denk dat mijn overweging getriggered is door idee van makkelijk kunnen verhuren, en ik daarmee vrij ben om als de kans zich voordoet ergens anders te wonen. En daarmee het idee dat mijn huidige waardevollere en complexere set daar een extra belemmering/complexiteit in is. Dat leidde weer tot een realisatie dat ik eigenlijk maar beperkt gebruik maak van de set. Dus waarom zou ik deze set houden.

Tegelijk kan ik wel genieten van surround en goede stereo, maar zou het simpeler mogen. Iets wat goed genoeg is waar ik van kan genieten als ik er ben, maar ik qua waarde en gemak kan laten staan als ik weg ga.
Bij vorige verhuur heb ik een Samsung all-in-one 5.1 Blu-ray setje laten staan, maar dat is voor mij weer net te karig om zelf van te genieten.

Mocht ik toch wat beters in stereo willen, iets compacters wat minder ruimte inneemt en makkelijk op- en af te bouwen is zou er dan bij kunnen.

Dus wat de winst is; mn minder zorgen en gemak.
Iets met Sonos dan?


Die 4k was uiteindelijk ook een drijfveer voor mij.
Mijn projectie en audio was nog full hd.

Bolle

#7
Dat is denk ik een te grote stap terug in kwaliteit. Heb idee dat ik met wat onwall speakers en receiver voor beperkt budget nog een vrij goede surround geluids kwaliteit kan krijgen?

Anyways, nog genoeg om mijn gedachten over te laten gaan...
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis