Kun je ongestraft poorten dicht stoppen?

Started by ProgRocker, July 4, 2021, 16:06:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roeland

Quote from: jahtari on July  4, 2021, 21:46:59
Uit ervaring weet ik dat verschillende soorten sokken in de basreflexpoort(en) ook zeer verschillende resultaten geven. Experimenteren en ervaren is de weg.

Zit idd een groot verschil tussen alpaca of merino
De Gucci sokken twijfel ik nog over  :dozingoff:

gerard123

Er zijn zat speakers waarbij er foampluggen worden meegeleverd door de fabrikant dus als dat kwaad kon zouden ze dat niet doen lijkt me.

ppeter

#27
De fabrikanten zetten meestal speakers in de markt, om te presteren zonder subwoofers. Daarom hebben ze meestal poorten om het laag beter weer te geven. Maar wanneer je combineert met een sub, is dit een heel ander verhaal natuurlijk.
Bij Q Acoustics worden de speakers steeds met plugs geleverd, voor zowel fronts, center als de bookshelf surrounds.
En door Stephan zijn theorie, ben ik nu aan het testen met plugs.  :bigsmile:
Moet wel zeggen, sinds ik de plugs in de center heb zitten, dat de dialogen beter tot zijn recht komen.

Nu heb ik er zelf nooit bij stilgestaan, maar door veel te lezen en advies te horen van audio specialisten, hebben we ondertussen kennis en ervaring opgedaan, wat dan ook zo leuk is aan deze hobby. MichelDW zijn voorkeur voor gesloten speakers, is wel iets over te zeggen en heeft hij ergens wel een punt. Het merk Bose is hiermee groot geworden, heel compacte gesloten speakers en een sub voor de ruimte te vullen met het laag. Ondanks dat ik ze in het verleden nog regelmatig geplaatst heb bij onze klanten (tv/video/audio verleden), was ik ondanks het mooie compacte design en de hoge WAF factor, nooit liefhebber geweest van de sound. Waar ik wel liefhebber van was, was de Monitor Audio Radius reeks, prachtig en compact design. Ik zou hier nog steeds twee paar Radius 270 kunnen neerzetten, ze zijn nog weinig van hun glans verloren. Ga ze toch nog eens proberen om ergens te kunnen beluisteren.

Ik ben mij nog steeds aan het oriënteren, en heb blijkbaar een voorkeur voor (compacte) vloerstaanders. Vind ze precies toch net wat meer body hebben en staan ook mooi in de woonkamer. En ja Stephan, ben ik aan het overwegen om naar 2 subs te gaan. Blijkbaar zijn er toch wel wat mensen, die overstappen naar een gesloten sub? Hoop dat ik binnenkort nog een paar setjes kan gaan beluisteren om een definitieve keuze te maken.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

morca

De Bose speakers waren ook gepoort
Hoge druk speakers de poorten zaten aan de voorkant.
901 serie en de latere disco uitvoering ook.

Ben wel met je eens.
Een gesloten speaker integreert makkelijker/beter met je sub.

Xander32

Trial & error, maar blijf wel uitkijken voor de HT-knokploeg   :huh2:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CinéHome

Quote from: jahtari on July  6, 2021, 09:23:45
Deze is ook leuk om te lezen in dit kader:

https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/10-nonsense-myths
Er zitten toch ook enkele mythen bij hun uitleg...
"all subwoofers will sound the same within their linear range"
Alsof materiaal van de conus, kast, versterker,  spreekspoel, ... geen invloed hebben.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.


Staaled

Quote from: morca on July  6, 2021, 10:48:12
Idd....
Bij mythe 1 ben ik hem al kwijt.
Meestal is zijn post zinvoller.

1 is redelijk goed onderbouwd tijdens een grote subwoofermeet op AVSforums van een jaar of 7/8 terug.

Blind kon geen enkele luisteraar het verschil tussen gesloten of gepoort consequent duiden.
Wel of een sub zijn limiet bereikte en bijbehorende vervorming.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ik ken die test.

Maar ik weet ook dat meeste mensen, een gesloten sub thuis goed ingeregeld TOV een gepoorte.
De gesloten bijna altijd voorkeur heeft voor muziek.

Bij Diana krall bv staat mijn gepoorte sub altijd uit.
Klinkt veel strakker.


flakkees

Quote from: morca on July  6, 2021, 17:24:04
Ik ken die test.

Maar ik weet ook dat meeste mensen, een gesloten sub thuis goed ingeregeld TOV een gepoorte.
De gesloten bijna altijd voorkeur heeft voor muziek.

Bij Diana krall bv staat mijn gepoorte sub altijd uit.
Klinkt veel strakker.

bij Diana krall staat bij mij meestal alles uit  :laugh:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx


Staaled

#37
Quote from: morca on July  6, 2021, 17:24:04
Ik ken die test.

Maar ik weet ook dat meeste mensen, een gesloten sub thuis goed ingeregeld TOV een gepoorte.
De gesloten bijna altijd voorkeur heeft voor muziek.

Bij Diana krall bv staat mijn gepoorte sub altijd uit.
Klinkt veel strakker.

Een gesloten sub heeft met 12 dB vaak een prettiger rolloff in een ruimte, waar ported juist wat pushed rond de porttune.
Werkt makkelijker.

Vlak na de verkoop van mijn JL's heb ik nog even met de PC13-Ultra gespeeld.
Dat zou tegenvallen zo was mijn verwachting, maar bleek een totale misvatting.
Even goed bij muziek en film wat beter.

Tegelijk had ik nog een gesloten BK XXL400S ( gesloten dus)  die altijd een wat softe, lome klank had.

Sindsdien :
er is slecht matig goed beter best onafhankelijk van het gekozen systeem en de integratie in de ruimte is zeer bepalend.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jahtari

Quote from: flakkees on July  6, 2021, 17:41:38
bij Diana krall staat bij mij meestal alles uit  :laugh:
Niet voor niets de intromuziek bij dit filmpje over audiofielen:

https://vimeo.com/25761812

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

skyfox

Quote from: morca on July  5, 2021, 12:37:06
Ik bedoelde Sky sorry [emoji3577]
Klopt, had ze ter lering en vermaeck geleend van Pascal. Had ze op zich willen houden, maar ik wilde cq kon de investering niet doen van speakers plus versterking. Nog los van of de subs wel of niet goed matchten met de 750s. Ben nu een blij ei met m'n oude speakers op nieuwe versterking.

Win ik een leuke prijs in de loterij dan komt er gewoon 9x MK met ingebouwde versterking [emoji56]

Verstuurd vanaf mijn VOG-L09 met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FrankBe


morca

Quote from: FrankBe on July  8, 2021, 10:18:46
Hieronder een link naar de meest complete uitleg over poorten dicht stoppen  ;)

https://www.css-audio.com/single-post/2019/02/19/plugging-a-port-what-is-happening-to-your-speaker
Kan hier weer goed zien dat elke ruimte anders is.
Je kan er geen paper over schrijven.
In mijn geval werkte de poorten open goed in de kleine ruimte.
En in de grote ruimte niet goed.

Vooral door nasale bass uit de op de midden muur geplaatste speaker.
Dat punt zie ik niet in dit paper.
Maar dat is vaak de oorzaak van de poort ellende.

Manufacturers send these because they don't know in what kind of room the speaker will eventually be placed. Ported speakers in small room can sometimes sound boomy because they excite more of the room modes or get too much low bass reinforcement from the surrounding walls and other boundaries. This is why many people think sealed boxes sound "tighter" than ported – because sealed boxes roll-off often integrates better with the room reinforcement in smaller rooms.

Rob_Dingen

Ik denk dat beide ontwerpen goed kunnen zijn, daar ligt het niet aan.
Een gesloten kast heeft een Q van 0,7 zie onder de grafiek zwarte stippellijn.
Bij een basreflex is de kast groter en als je dan de poorten dicht gaat stoppen krijg je een Q van 0,5 zie onder de grafiek groene stippellijn.
Dat betekend dus minder output in de lagere frequenties wat kan leiden tot beter klinken en een beter impuls gedrag.
Als je toevallig op dat gebied te veel laag hebt wat de ruimte dus doet kan dat goed uitpakken.
Maar beide systemen mits goed ontworpen kunnen goed klinken.
Gebruik zelf al 20 jaar een geboorte sub.
En we hebben hier in mijn ruimte ooit een shoutout gehad en was niet te verslaan.
Staat hier ergens op het forum lang geleden.


FrankBe

Quote from: morca on July  8, 2021, 12:22:44
Kan hier weer goed zien dat elke ruimte anders is.
Je kan er geen paper over schrijven.
In mijn geval werkte de poorten open goed in de kleine ruimte.
En in de grote ruimte niet goed.

Vooral door nasale bass uit de op de midden muur geplaatste speaker.
Dat punt zie ik niet in dit paper.
Maar dat is vaak de oorzaak van de poort ellende.

Manufacturers send these because they don't know in what kind of room the speaker will eventually be placed. Ported speakers in small room can sometimes sound boomy because they excite more of the room modes or get too much low bass reinforcement from the surrounding walls and other boundaries. This is why many people think sealed boxes sound "tighter" than ported – because sealed boxes roll-off often integrates better with the room reinforcement in smaller rooms.

De originele vraag is hier wel mee beantwoord ;)

Basreflex is absoluut een meerwaarde indien die goed geïmplementeerd wordt: Voorwaarden zijn dat drivers met juiste parameters gebruikt worden in correct berekende kastvolumes met bijhorende poortafstemming op maat van de ruimte waarin ze moeten spelen. Dat zal in jouw situatie 100% kloppen waardoor jouw persoonlijke ervaring terecht zo positief is.

Het gros van alle basreflex toepassingen in commerciële speakers en subwoofers hebben volgens mij echter een minder nobel doel: zorgen voor een zo diep mogelijk doorlopend frequentieweergave met kleinere woofers in een zo klein mogelijke speakerbehuizing. In de wat grotere vloerstaanders of subs met een afstemming op 25-30Hz kan dit dan tot de gekende problemen leiden  ;)

FrankBe

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2021, 13:13:35
Ik denk dat beide ontwerpen goed kunnen zijn, daar ligt het niet aan.
Een gesloten kast heeft een Q van 0,7 zie onder de grafiek zwarte stippellijn.
Bij een basreflex is de kast groter en als je dan de poorten dicht gaat stoppen krijg je een Q van 0,5 zie onder de grafiek groene stippellijn.
Dat betekend dus minder output in de lagere frequenties wat kan leiden tot beter klinken en een beter impuls gedrag.
Als je toevallig op dat gebied te veel laag hebt wat de ruimte dus doet kan dat goed uitpakken.
Maar beide systemen mits goed ontworpen kunnen goed klinken.
Gebruik zelf al 20 jaar een geboorte sub.
En we hebben hier in mijn ruimte ooit een shoutout gehad en was niet te verslaan.
Staat hier ergens op het forum lang geleden.

De Q waarde van al mijn "projecten" liggen allemaal "braafjes" onder 0.7 en ik zie in je grafiek waarden die hier ver bovenuit torenen? Is dit in real life daadwerkelijk hoorbaar? Ik neem als voorbeeld de Dayton UM18-22 die voor een Q van 0.7 een behuizing van 300L nodig heeft maar die in praktijk in 100-120L gemonteerd wordt wat resulteert in een Q van 0.92?

Kunnen bv drivers met een sterkere aandrijving hier niet beter mee om? Anderzijds hebben die sowieso een lagere Qtc...

Rob_Dingen

Hoe sterker de magneet hoe lager de Qts.
Lage Qts units zijn geschikt voor basreflex gemiddelde Qts units zijn geschikt voor gesloten systemen Hoge Qts units zijn geschikt voor open baffle en er zijn natuurlijk nog vele andere toepassingen.
Een systeem met een hogere Q slinger erger na wat te zien is in de impuls response.
Een Q van 0,5 is erg goed maar als je dan naar de grafiek kijkt heb je weinig laag.
Ik gebruik bijv een Q van 0,5 bij een midden toner van een drie weg systeem waardoor het impuls gedrag beter is.

Rob

morca

Quote from: FrankBe on July  9, 2021, 11:48:45
De Q waarde van al mijn "projecten" liggen allemaal "braafjes" onder 0.7 en ik zie in je grafiek waarden die hier ver bovenuit torenen? Is dit in real life daadwerkelijk hoorbaar? Ik neem als voorbeeld de Dayton UM18-22 die voor een Q van 0.7 een behuizing van 300L nodig heeft maar die in praktijk in 100-120L gemonteerd wordt wat resulteert in een Q van 0.92?

Kunnen bv drivers met een sterkere aandrijving hier niet beter mee om? Anderzijds hebben die sowieso een lagere Qtc...
Mijn gesloten subs zijn op een Q van 0.9 berekend door Jl zelf.
Als je hier 0,7 van maakt klinkt hij traag als dikke stroop.

Een maatje van mij had een sdx 15 op 0.7 berekend.
Dat klonk ook dik en traag.

Denk dat zulke stugge drivers beter afzijn met een hoge Q.

Nog ander punt.
Met die hoge Q komt hij ook aan zijn Xmax bij max RMS vermogen.

Met die lage Q bij de helft bv al
Dat is ook niet goed imo
Zo n stijve driver moet je zo berekenen imo dat hij aan zijn Xmax komt bij max vermogen.
Anders ga je strakheid van de sub inleveren op dat punt imo.

Let op..ik heb het over de stijve subs.
Ik denk dat dat bij Frank zijn pro woofers anders is


Ik heb laatste keer van jossie de parameters vd driver gehad.
Misschien moet ik eens narekenen wat die sok nou echt doet  ;D

Rob_Dingen

Quote from: morca on July  9, 2021, 13:54:44
Mijn gesloten subs zijn op een Q van 0.9 berekend door Jl zelf.
Als je hier 0,7 van maakt klinkt hij traag als dikke stroop.

Een maatje van mij had een sdx 15 op 0.7 berekend.
Dat klonk ook dik en traag.

Denk dat zulke stugge drivers beter afzijn met een hoge Q.

Nog ander punt.
Met die hoge Q komt hij ook aan zijn Xmax bij max RMS vermogen.

Met die lage Q bij de helft bv al
Dat is ook niet goed imo
Zo n stijve driver moet je zo berekenen imo dat hij aan zijn Xmax komt bij max vermogen.
Anders ga je strakheid van de sub inleveren op dat punt imo.

Let op..ik heb het over de stijve subs.
Ik denk dat dat bij Frank zijn pro woofers anders is


Ik heb laatste keer van jossie de parameters vd driver gehad.
Misschien moet ik eens narekenen wat die sok nou echt doet  ;D

Weet niet hoe je van een Q van 0,9 naar 0,7 toe zou moeten gaan?
Het heeft ook niets met traag of dik te maken alleen met impuls gedrag waarbij een hogere Q langer na slingert.
Dat betekend dat de Konus dus niet meteen stil staat.
Als je met de volgens jou naar een lagere Q gaat betekend dat volgens mij dat hij het onderste frequentie bereik moet gaan boosten om te compenseren waardoor een grotere uitslag nodig is om dat te halen daardoor is hij dus ook vlugger aan zijn Xmax.

Rob

FrankBe

Quote from: morca on July  9, 2021, 13:54:44
Mijn gesloten subs zijn op een Q van 0.9 berekend door Jl zelf.
Als je hier 0,7 van maakt klinkt hij traag als dikke stroop.

Een maatje van mij had een sdx 15 op 0.7 berekend.
Dat klonk ook dik en traag.

Denk dat zulke stugge drivers beter afzijn met een hoge Q.

Nog ander punt.
Met die hoge Q komt hij ook aan zijn Xmax bij max RMS vermogen.

Met die lage Q bij de helft bv al
Dat is ook niet goed imo
Zo n stijve driver moet je zo berekenen imo dat hij aan zijn Xmax komt bij max vermogen.
Anders ga je strakheid van de sub inleveren op dat punt imo.

Let op..ik heb het over de stijve subs.
Ik denk dat dat bij Frank zijn pro woofers anders is


Ik heb laatste keer van jossie de parameters vd driver gehad.
Misschien moet ik eens narekenen wat die sok nou echt doet  ;D

Als ik de poorten van mijn woonkamer LLT subs dichtstop, hou ik een Q van 0.4 over EN lever ik volgens winisd 12dB rendement in op 10Hz. Gelukkig hebben mijn woofers toch nog een ruime 15mm x-max en zorgt de stijve ophanging ervoor dat ze onmogelijk voorbij de X-mech geraken. Strak klinkt het sowieso...

Contour

Met die foam pluggen dicht je een poort niet echt 100% af, schroef de poort maar eens dicht met een stuk 18mm mdf dat is groot verschil.