JVC DLA-HD350 upgrade

Started by cueball, July 3, 2021, 11:27:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

williams

#25
Quote.      Graag raap ik deze thread nog eens op. Zoals bovenaan te zien kijk ik nog steeds via de JVC 350.
Een upgrade dringt zich nu toch op. Eigenlijk zou ik voor de N5 gaan ware het niet dat deze nog steeds lamp-based is en ik liever laser zou willen. (gebruik deze beamer dagelijks, rond de 25-30u per week)
Nu kan ik hier aan een Sony VPL-XW5000ES geraken voor een €5400.
Doen ?

Is zeker een mooie projector maar zou de laatste generatie lampen zeker niet op voorhand afschrijven .
Laser klinkt  aantrekkelijk maar de huidige lampen in bv de JVC's gaan toch ook zo rond de 3000 uur mee .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

cueball

Dat is waar natuurlijk, maar €600 voor een lamp vind ik toch wat veel, naast het feit dat die beamer ook nog eens €1600 duurder is. Budget speelt duidelijk een rol hier  :).

williams

QuoteDat is waar natuurlijk, maar €600 voor een lamp vind ik toch wat veel, naast het feit dat die beamer ook nog eens €1600 duurder is. Budget speelt duidelijk een rol hier  :).

Das zeker waar en de Sony is echt een goede deal maar ik doelde ook een beetje op de 2e hands markt waar soms echt wel veel waar voor je geld te vinden is .
De laatste 3 generaties van zowel Sony , Epson of JVC zijn echt een wereld van verschil met je 350 .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

vik

De lampen van tegenwoordig gaan heel erg lang mee (mits je er netjes mee omgaat).

Ik verkoop zowel Sony als JVC en beiden zijn het prachtige machines maar laat laser alleen geen bepalende factor zijn in het maken van je keuze.

De Sony is bijvoorbeeld in het vergelijk met een NP5 beperkt. Heeft geen lens memory posities en afstellen van je beeld gaat volledig met de hand (zoom, focus etc.) en daarbij mist Sony de buitengewoon goede Frame Adapt HDR software van de JVC.

De Sony is ietsje scherper maar ligt er maar net aan welke unit je treft, geen enkele projector is identiek.


Quote from: cueball on February 20, 2023, 14:52:50Graag raap ik deze thread nog eens op. Zoals bovenaan te zien kijk ik nog steeds via de JVC 350.
Een upgrade dringt zich nu toch op. Eigenlijk zou ik voor de N5 gaan ware het niet dat deze nog steeds lamp-based is en ik liever laser zou willen. (gebruik deze beamer dagelijks, rond de 25-30u per week)
Nu kan ik hier aan een Sony VPL-XW5000ES geraken voor een €5400.
Doen ?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cueball

Het zal toch wel de NP5 worden als mijn gevoel volg. Is het trouwens moeilijk om bij versleten lamp enkel de bulb te vervangen ? Er staan enkele filmjes op YT en dat ziet er nog te doen uit, iemand ervaring hiermee ?

williams

#30
Ja das goed te doen zou het alleen niet aanraden en gewoon een orginele lamp met module kopen van JVC .
De huidige lampen gaan rond de 3000 uur mee dus je kunt voorlopig vooruit .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

vik

Ik heb een klant die dit wel eens heeft gedaan met een Sony VPL-VW260es destijds. Hij was er niet helemaal over te spreken maar ik kan mij zo niet herinneren waarom niet.

Een NP5 daar ga je geen spijt van krijgen.  8)


Quote from: cueball on February 27, 2023, 08:39:31Het zal toch wel de NP5 worden als mijn gevoel volg. Is het trouwens moeilijk om bij versleten lamp enkel de bulb te vervangen ? Er staan enkele filmjes op YT en dat ziet er nog te doen uit, iemand ervaring hiermee ?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cueball

Heb de NP5 nu enkele maanden hangen en moet zeggen, zeker geen spijt van, de kleuren zijn werkelijk fantastisch.
Het enige dat is soms merk is dat bij donkere scenes het zwart een soort van grote pixelbrij wordt.
Zou dit iets aan de instellingen zijn of komt het door compressie van vb Netflix of Disney+ ?

riwi

Ik heb ook een NP5 en heb dat niet.

Ik denk dat je dit met een goede calibratie wel goed kan krijgen. Klinkt als een kleine gamma aanpassing.
Heb je hem gecalibreerd of laten calibreren ?

Ik heb met een goedkope spyder sensor eerst de autocal gedaan met de JVC zelf. En daarna heeft williams hem nagemeten/gecorrigeerd met de I1displayPro sensor. Als laatste heb ik in de kodi PC nog een 3D LUT gemaakt voor DCI-P3 bronmateriaal.

cueball

Ik heb de autocal software gebruikt samen met SpyderX Elite. Prachtige resultaten behalve die zwarte pixelbrij.
Moet ik ook nog vermelden dat ie aangesloten is op mijn PC.

riwi

#35
Je kan in het gamma menu het dark level een +3 of zo geven. Krijg je dan meer detail in de donkere delen?

Of is de autocal al wat verlopen na die maanden dat je hem in gebruik hebt. Was de autocal na 0 uren of had ie al wat meer gedraaid.

Het kan ook nog een PC video level ding zijn bedenk ik me nu. draai je RGB limited 16-235 of Full PC levels 0-255? Dat moet wel matchen PC en projector.

cueball

Quote from: riwi on July  8, 2023, 15:15:24Je kan in het gamma menu het dark level een +3 of zo geven. Krijg je dan meer detail in de donkere delen?

Of is de autocal al wat verlopen na die maanden dat je hem in gebruik hebt. Was de autocal na 0 uren of had ie al wat meer gedraaid.

Het kan ook nog een PC video level ding zijn bedenk ik me nu. draai je RGB limited 16-235 of Full PC levels 0-255? Dat moet wel matchen PC en projector.
Staat op Full RGB PC Standard, is dat goed ?

Autocal na enkele tientallen uren gedaan.

Zal eens proberen met dark level
Bedankt alvast.

riwi

Quote from: cueball on July  8, 2023, 15:56:29Staat op Full RGB PC Standard, is dat goed ?

Dan moet je in de PC ook RGB Full uitsturen.
Video materiaal is doorgaans RGB limited 16-235 levels. Dus als je de PC 0-255 laat uitsturen dan moet er wel een speler zijn die van 16-235 dan converteert naar 0-255. Die setting zit in Kodi, maar ook in LAV filters en in de nvidia driver. Er zijn wel guides die dit uitleggen. Het is niet heel simpel zeg maar.

J.A.F._Doorhof

Spyder kan het probleem zitten, die zijn niet betrouwbaar in het donkere gedeelte, je hoort vaker dat dit mis gaat bij oa gamma instellingen en onderkant grayscale.

Gewoon even door iemand laten doen die de juiste apparatuur en kennis heeft ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cueball

Ok, bedankt iedereen, ik zoek het even uit. :clapping: