Synology stopt met ondersteunen USB audio uit, wat nu?

Started by ProgRocker, June 26, 2021, 20:48:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: pi on June 28, 2021, 16:39:49
Dat kan inderdaad, maar op Synology is het probleem dat LMS afhankelijk is van het pakket Perl.
LMS (ook versie 8) is niet meer compatibel met die nieuwste Synology versie van Perl...  (wat dat betreft hebben ze het bij Qnap beter voor elkaar).
Ja las het. Eerst oude LMS uninstallen, andere Perl erop dan LMS weer installeren meen ik (zo ff snel te zien).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

Ik denk niet dat TS heel erg enthousiast wordt om verouderde techniek te vervangen door andere verouderde techniek ;-)

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil: een streamer die Roon ondersteunt met de Roon app zou helemaal top zijn natuurlijk. Roon kan gewoon op de Synology draaien. Roon is natuurlijk niet goedkoop.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ProgRocker

Quote from: sandervg on June 28, 2021, 19:32:25
Ik denk niet dat TS heel erg enthousiast wordt om verouderde techniek te vervangen door andere verouderde techniek ;-)

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil: een streamer die Roon ondersteunt met de Roon app zou helemaal top zijn natuurlijk. Roon kan gewoon op de Synology draaien. Roon is natuurlijk niet goedkoop.

Nee daar maak je TS niet blij mee. Ik werk al langer met verouderde spullen, waar niets mis mee is want tweedehands vond ik vaak heel goede deals, maar als ik nu besluit iets aan te schaffen moet dat wel een tijdje mee kunnen gaan..

vergeerr72

Op marktplaats staat ook nog een allo Usbridge voor 100 euro. Zelf ben ik erg tevreden met de allo Usbridge signature die ook gebruik in combinatie met een Synology nas.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kingpin

Quote from: sandervg on June 28, 2021, 19:32:25
Ik denk niet dat TS heel erg enthousiast wordt om verouderde techniek te vervangen door andere verouderde techniek ;-)
Tja wat is verouderd, op geluidskwaliteit ga je er niet mee op vooruit mits je er een goede voeding aanhangt.
Dan blijft gebruikersgemak over. Ik mis niets aan Roon, maar dat is persoonlijk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Roon is m.i. overgewaardeerd. Het ziet er fancy uit en werkt top, maar een gratis Bluos of Lightning DS doen hetzelfde betreft de bediening van een apparaat en het aanbieden van jouw eigen content, internetradio en bv. Spotify connect. Heb je een Tidal abbo en wil je graag dat jouw eigen content met die van Tidal samenvloeit, dat kan Roon.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sandervg

Voor mij is de mogelijkheid om akoestiekaanpassingen in te regelen alleen al het geld waard voor Roon. Van alle upgrades die ik tot nu toe gedaan heb, is deze functie binnen Roon met kop en schouders de grootste upgrade ever. Veel upgrades zijn subtiel (alles wat ik heb gekocht heb ik blind geluisterd, ook kabels etc. omdat ik anders m'n eigen oren toch niet geloof), maar geloof me, akoestiek aanpassingen hoef je niet blind te luisteren  8). Dat verschil hoor je ook als je in de keuken aan het koken bent en wat achtergrond muziek aan hebt staan.  :)  (ja, hangt natuurlijk ervan af hoe goed/slecht je akoestiek nu al is.... ik heb een te sterke weergave van het mid/laag die ik er eenvoudig uit heb kunnen halen)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tien

Ja, het was een charmante oplossing, Je kan er heel veel soorten (van goedkoop tot duur) USB DAC's mee gebruiken en toen de wifi DAC's nog niet zo goed wilden, was dit een prima oplossing, zeker naar een oude versterker. En Synology had een hele handige afstandsbediening voor het bedienen van de muziek app.

Ik heb twee van die Nas dingen en de oudste gaat niet eens mee in de update en de nieuwste ga ik gewoon niet updaten. Ze zitten in mijn lokale netwerk zonder portforwarding of andere fratsen - ik hoef er ook niet van buiten bij en download er niet mee. De beveiliging zit op netwerkniveau maar ook op Synology niveau, want deze is uiteraard ook, dmv het uitzetten van het standaard admin account en het kiezen van 2 staps verificatie met een sterk wachtwoord en het aanzetten van ip-bloks en nog wat van die dingen, prima beveiligd. Deze betreffende NAS bevat enkel muziek en films. Ik maak me dus geen zorgen over als het toch mis mocht gaan. Wel een gastennetwerk gebruiken natuurlijk voor bezoekers van je pubers maar dat is meer voor de andere apparaten dan voor de NAS.

Maar goed, dat is uitstelgedrag want die NAS gaat er natuurlijk een keer mee ophouden. Tot die tijd laat ik het maar zo - geen zin ook om aan te lopen tegen andere dingen die het ineens niet meer doen.
Overigens staat bij DS Audio een hele waslijst met afspeelaparaten, waaronder mijn Apple TV en de Google Chromecast Audio. Om heel eerlijk te zijn, hoor ik het verschil niet eens tussen de bedrade USB Dac (was geen prulletje) van de Synologie naar mijn receiver en Chrome Cast Audio Dac met afspelend 192kHz FLACs op mijn SA-9100 versterker. De bedrade USB DAC heeft een iets betere conversie naar analoog maar de klankkleur van de Chromecast staat me weer wat meer aan.

ProgRocker

#33
Ik neig op het moment ook naar 'gewoon niet updaten'. Dan win ik tijd om op zoek te gaan naar een meer toekomstbestendige oplossing.

Ook ben ik aan het hobbyen met een mini PCtje dat ik gebruikte als download station voordat ik de NAS had. Ik heb die eens aangesloten als mediaspeler, dus met USB uit naar de DAC in plaats van de NAS rechtstreeks en dan middels een netwerk share de muziek van de NAS halen. Dat bevalt eigenlijk best goed, alleen is het ding heel traag. Geeft wel vlekkeloos signaal door tot 96k/24. Het heeft me aan het denken gezet, misschien kan ik eens kijken naar een snellere versie en die als streamer inzetten. Of een leuke HTPC.. Dan zit ik ook niet vast aan wankele Android apps want dan kan ik het helemaal inrichten zoals ik wil.

gizmo2

Quote from: ProgRocker on June 29, 2021, 13:55:30
Ik neig op het moment ook naar 'gewoon niet updaten'. Dan win ik tijd om op zoek te gaan naar een meer toekomstbestendige oplossing.

Ook ben ik aan het hobbyen met een mini PCtje dat ik gebruikte als download station voordat ik de NAS had. Ik heb die eens aangesloten als mediaspeler, dus met USB uit naar de DAC in plaats van de NAS rechtstreeks en dan middels een netwerk share de muziek van de NAS halen. Dat bevalt eigenlijk best goed, alleen is het ding heel traag. Geeft wel vlekkeloos signaal door tot 96k/24. Het heeft me aan het denken gezet, misschien kan ik eens kijken naar een snellere versie en die als streamer inzetten. Of een leuke HTPC.. Dan zit ik ook niet vast aan wankele Android apps want dan kan ik het helemaal inrichten zoals ik wil.
Toevallig afgelopen week ook een klein mini pc voor de dag gehaald en daarop daphile geïnstalleerd en de USB uit naar een khadas tone board en mijn Logitech transporter maakt daar weer gebruik van LMS.

Werkt en klinkt allemaal mooi.

https://www.daphile.com/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

ProgRocker

Quote from: gizmo2 on June 29, 2021, 14:31:09
Toevallig afgelopen week ook een klein mini pc voor de dag gehaald en daarop daphile geïnstalleerd en de USB uit naar een khadas tone board en mijn Logitech transporter maakt daar weer gebruik van LMS.

Werkt en klinkt allemaal mooi.

https://www.daphile.com/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Die ga ik straks eens proberen, ziet er leuk uit! Dank voor de tip.

gizmo2

Quote from: ProgRocker on June 29, 2021, 14:59:44
Die ga ik straks eens proberen, ziet er leuk uit! Dank voor de tip.
Mocht je dat proberen dan kun je de uiteindelijke installatie ook laten doen op de USB stick, dit kun je aangeven in de instellingen, altijd handig voor als je het huidige os wat op de harde schijf staat intact wilt laten.
Eenmaal daphile op de USB geïnstalleerd kun je daarna gewoon de USB booten vanaf de pc.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tien

Raspberry Pi en Daphile is zeker geen gek idee!

gizmo2

Quote from: Tien on June 29, 2021, 16:02:50
Raspberry Pi en Daphile is zeker geen gek idee!
Daphile werkt helaas niet op een raspberry pi.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

vergeerr72

Quote from: ProgRocker on June 29, 2021, 14:59:44
Die ga ik straks eens proberen, ziet er leuk uit! Dank voor de tip.
Een PC met volumio werkt ook goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

eduard

Ik heb windows 10 pc als htpc en gebruik al jaren met veel plezier foobar om mijn muziek zowel lokaal als vanaf het netwerk aftespelen. Foobar heeft een eenvoudig app voor op de telefoon waarmee je ook kan bepalen wat je wilt afspelen.

ProgRocker

Allerlei interessante opties komen hier langs! Ik denk dat mijn (voorlopige?) oplossing inderdaad een mini- of htpc zal zijn. Lage investering, eindeloos aanpasbaar, multifunctioneel...

En mocht er op termijn eens een mooie dedicated streamer langskomen kan ik altijd nog overstappen.

ProgRocker

#42
Voorlopige oplossing; een Apple TV 3. Deze heb ik middels een optische digitale kabel aan de DAC verbonden en DS audio op mijn android telefoon herkent deze als doel om muziek naartoe te streamen. Drie tientjes van Marktplaats. Mocht ik nu op zeker moment over willen naar DSM 7.0 dan kan dat in elk geval zonder problemen.

Hmmm, ik zie dat de Apple TV alle muziek naar 48khz resampled. Dat wist ik niet, tot ik ineens 48k zag op de DAC en me ging inlezen. Vwb 44.1 muziek vind ik het eigenlijk zelfs beter klinken, maar het wordt wel een issue met hogere sample rates. Dan beschouw ik deze maar als echte noodoplossing en gaat die de tweede set in. De karavaan gaat voort 😁

ProgRocker

#43
Ik zag ergens 'Chromecast Audio' staan en bedacht me, hee daar heb ik er ook eentje van liggen! Dus waarom niet even snel aangesloten? Wordt gewoon prima herkend door alles, dus het werkt technisch prima. Wel zag ik wederom 48 verschijnen in het scherm van mijn DAC, bij streamen vanaf DS Audio. Echter, via Plex wordt er wel mooi 96khz doorgegeven.. dit zou wel eens een betere oplossing kunnen zijn: af van DS Audio, over naar streamen via Plex en Chromecast Audio!

ll0ll

Quote from: gizmo2 on June 29, 2021, 17:49:43
Daphile werkt helaas niet op een raspberry pi.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Ik gebruik ook Daphile maar heb het geinstalleerd op een NUC. Een NUCje heb je al voor een kleine 100 euro.
Niks meer dan lof voor Daphile!!  :worship:
https://www.daphile.com/
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Tien

Quote from: ProgRocker on August  9, 2021, 10:41:16
Echter, via Plex wordt er wel mooi 96khz doorgegeven.. dit zou wel eens een betere oplossing kunnen zijn: af van DS Audio, over naar streamen via Plex en Chromecast Audio!

Chromecast Audio rules!
Heb je in DS Audio de kwaliteit wel op max insgesteld en de transcodering juist staan?

ProgRocker

#46
Quote from: Tien on August 15, 2021, 13:54:18
Chromecast Audio rules!
Heb je in DS Audio de kwaliteit wel op max insgesteld en de transcodering juist staan?

Ik hoop het wel.. Formaat transcodering staat op WAV en bij 'altijd transcoderen' heb ik niets aangevinkt..

Zijn dat de juiste instellingen?

Tien

WAV-Transcodering gaat over afspelen via een browser.
Ik bedoelde de 'hoge kwaliteit voor USB speler' maar dat is helemaal niet juist geantwoord van mij omdat je natuurlijk nu niet meer streamt met DS AUdio & USB DAC maar met DS AUdio & Chromecast Audio.
De Chromecast zou het wel moeten kunnen (https://support.google.com/chromecast/answer/6279377?hl=en).

Drie tips nog mbt de Chromecast Audio:
1) zet het volume op 100%
2) gebruik de equalizer niet
2) vink in de Audio-instellingen van de Chromecast Audio (het is even zoeken in die Google Home app) "Volledig dynamisch bereik" aan, dit is speciaal voor HiFi/AVR systemen.

ProgRocker

Eindelijk heb ik een betere oplossing dan dat gepruts met Chromecast en Apple TV. Er staat nu een Allo DigiOne met BRZHifi lineaire voeding. Een en ander is aan de DAC gekoppeld middels BNC. Ik moet zeggen, ik ben behoorlijk onder de indruk! Er staat momenteel PiCore player op maar ik ga nog een extra sd kaartje kopen om ook met Volumio te experimenteren. Leuk die flexibiliteit!

Tien