Synology stopt met ondersteunen USB audio uit, wat nu?

Started by ProgRocker, June 26, 2021, 20:48:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProgRocker

Ik gebruik een Synology NAS voor opslag en streaming van al mijn media bestanden. Films via Plex, muziek via de DS Audio app van Synology zelf. De NAS is middels een USB kabel aangesloten op mijn DAC, die géén LAN of WiFi opties heeft. De NAS zelf heeft geen enkele andere audio out.

Nu las ik gisteren dat het nieuwe DSM 7.0 besturingssysteem van Synology geen ondersteuning meer gaat bieden voor audio out via USB. Dat betekent dat mijn hele streaming ecosysteem uit elkaar valt. Ik heb namelijk zogauw dat gebeurt geen enkele manier meer om de muziek van mijn NAS uit mijn speakers te krijgen.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik zie even geen logische oplossing.

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ProgRocker


mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

ProgRocker

Het moet natuurlijk niet maar het betreft geen kleine update, we gaan van versie 6 naar 7. Als ik up to date wil blijven en toekomstbestendig dan heb ik weinig keus. Maar dat is inderdaad een van de opties: niets doen en met een oude versie doorgaan. Tot ik een echte oplossing heb zal ik dat ook doen.

mijkie

Ik heb ook meerdere Syno's gehad en tuurlijk is t een update maar, vaak niet waarvoor ik m gebruikte ....

Film en audio opslag

Ik zou hem niet updaten en rustig aan eens kijken of t inderdaad niet meer ondersteunt wordt en dan kun je altijd nog wat anders doen of kopen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scoc

Je kan toch gewoon een kleine losse audio streamer toevoegen aan je set die je muziek haalt van je NAS (als music server of netwerk share). Ik zie het probleem niet zo. Een Rasberry streamertje heb je voor 150€.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

ProgRocker

Quote from: mijkie on June 26, 2021, 22:08:44
Ik heb ook meerdere Syno's gehad en tuurlijk is t een update maar, vaak niet waarvoor ik m gebruikte ....

Film en audio opslag

Ik zou hem niet updaten en rustig aan eens kijken of t inderdaad niet meer ondersteunt wordt en dan kun je altijd nog wat anders doen of kopen

Oh maar het is 100% zeker dat het niet langer ondersteund wordt, dit staat in de release notes. En het wordt ook uitgebreid besproken op Synology fora en dergelijke. Dus het staat vast, en nu moet ik er een weg omheen zien te vinden. 😅

ProgRocker

#8
Quote from: scoc on June 26, 2021, 22:16:46
Je kan toch gewoon een kleine losse audio streamer toevoegen aan je set die je muziek haalt van je NAS (als music server of netwerk share). Ik zie het probleem niet zo. Een Rasberry streamertje heb je voor 150€.

Zolang die in staat is 96k of 192k bestanden door te geven is dat zeker een idee. Dat is nu net zo mooi aan deze USB oplossing.

Daarnaast ben ik gecharmeerd van de huidige simpele oplossing, geen extra stappen tussen nas en dac. Maar ik zie wel in dat dit niet echt toekomst heeft.

garmtz

Koop een Lindemann Limetree Bridge en vraag je daarna af waarom je dat niet eerder hebt gedaan, vanwege zijn superieure audio-kwaliteit t.o.v. audio uit een NAS.

sandervg

Ik zou wél de nieuwe DSM erop zetten. Je kunt het hooguit een paar maandjes rekken, maar uiteindelijk loop je mijns inziens een veel te groot veiligheidsrisico als je op een oude versie blijft draaien. Dus je zult een oplossing moeten vinden die meer toekomstgericht is. Tja, ik zou - zoals eerder voorgesteld - ook een niet te dure streamer aanschaffen en daarmee draaien. Ik denk dat je er qua geluidskwaliteit sowieso op voorruit zult gaan. Je wilt niet weten hoeveel 'rotzooi' er met die USB connectie je DAC in komt. Of je het verschil zult horen weet ik niet: dat hangt af van je eisen en de rest van je set.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mijkie

Veiligheidsrisico loop je alleen als je een minder beveiligd netwerk hebt of m van buitenaf bereikbaar zet of zie ik dat verkeerd ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

sandervg

Het probleem is dat je dat pas weet als het te laat is  ;). Je weet vooraf nooit hoe en waar de hacker z'n gaatje weet te vinden om binnen te glippen. Ik denk dat het een goede gewoonte is om software en besturingssystemen op to date te houden en alle security updates te installeren. Er zal maar een 'lekje' zitten in de firmware van je modem waarmee de hacker zich een weg weet te banen richting je Synology...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mijkie

Nou, als een hacker bij mij een gaatje vind in mijn netwerk, wens ik m veel kijk en luisterplezier [emoji6]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

ProgRocker

#14
Quote from: sandervg on June 27, 2021, 16:34:56
Ik zou wél de nieuwe DSM erop zetten. Je kunt het hooguit een paar maandjes rekken, maar uiteindelijk loop je mijns inziens een veel te groot veiligheidsrisico als je op een oude versie blijft draaien. Dus je zult een oplossing moeten vinden die meer toekomstgericht is. Tja, ik zou - zoals eerder voorgesteld - ook een niet te dure streamer aanschaffen en daarmee draaien. Ik denk dat je er qua geluidskwaliteit sowieso op voorruit zult gaan. Je wilt niet weten hoeveel 'rotzooi' er met die USB connectie je DAC in komt. Of je het verschil zult horen weet ik niet: dat hangt af van je eisen en de rest van je set.

Heb je misschien een paar voorbeelden van goede niet al te dure streamers? Ik zag al de Lindemann langskomen, maar wat zijn er nog meer voor alternatieven? Waarbij wel aangetekend dat ik als vereiste heb dat er een robuuste, stabiele Android app moet zijn om hem mee te bedienen. Dat heeft Synology wel in de vorm van DS Audio, en dat werkt heel prettig.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

ProgRocker

Quote from: Xander32 on June 27, 2021, 21:10:14
Bluesound Node 2i

Ik heb niet onverdeeld positieve berichten gelezen over BluOs..

mijkie

Ik gebruik ook Bluos en vind ik het niet de meest handige app maar, zeer goed bruikbaar !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

Ik heb het als een prima app ervaren, stabiel en gebruikersvriendelijk.

Quote from: ProgRocker on June 27, 2021, 21:13:12
Ik heb niet onverdeeld positieve berichten gelezen over BluOs..

Quote from: mijkie on June 27, 2021, 21:51:51
Ik gebruik ook Bluos en vind ik het niet de meest handige app maar, zeer goed bruikbaar !!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mijkie

Hij is ook prima en stabiel, sommige dingen hadden voor mij iets minder omslachtig gekund maar, dat gaat meer om instellingen etc

Gewone gebruik, is prima idd !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jantje112

Waarom neem je niet een extra synology (eventueel 2e hands) en laat je die op dsm 6 draaien. Dan kun je nog wel een paar jaar vooruit.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

pi

Quote from: Kingpin on June 28, 2021, 10:34:36
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=179785.0

iPeng op je ipad en gaan ... :sigh:

Supersetje! Helaas geeft dat wel min of meer hetzelfde probleem: Synology ondersteund LMS helaas niet meer sinds DSM 6.4....
Daar kun je overigens nog wel omheen werken door PERL te downgraden:
https://www.synology-forum.nl/logitech-media-server/dsm-6-2-4-25554-en-logitech-media-server/15/

Maar volgens Synololgy blijven ze DSM 6 ondersteunen tot juni 2023 als ik het goed lees:
https://global.download.synology.com/download/Document/Software/WhitePaper/Firmware/DSM/All/enu/Synology_Security_Whitepaper.pdf

Ik zou voorlopig nog even gewoon doordraaien met 6.

Kingpin

Quote from: pi on June 28, 2021, 16:22:49
Supersetje! Helaas geeft dat wel min of meer hetzelfde probleem: Synology ondersteund LMS helaas niet meer sinds DSM 6.4....
Daar kun je overigens nog wel omheen werken door PERL te downgraden:
https://www.synology-forum.nl/logitech-media-server/dsm-6-2-4-25554-en-logitech-media-server/15/

Maar volgens Synololgy blijven ze DSM 6 ondersteunen tot juni 2023 als ik het goed lees:
https://global.download.synology.com/download/Document/Software/WhitePaper/Firmware/DSM/All/enu/Synology_Security_Whitepaper.pdf

Ik zou voorlopig nog even gewoon doordraaien met 6.
Je kan LMS 8 handmatig installeren (tenminste op de QNap wel, zal voor Synology denk ik ook gelden).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

pi

Quote from: Kingpin on June 28, 2021, 16:35:43
Je kan LMS 8 handmatig installeren (tenminste op de QNap wel, zal voor Synology denk ik ook gelden).
Dat kan inderdaad, maar op Synology is het probleem dat LMS afhankelijk is van het pakket Perl.
LMS (ook versie 8 ) is niet meer compatibel met die nieuwste Synology versie van Perl...  (wat dat betreft hebben ze het bij Qnap beter voor elkaar).