Is de kabellengte de beperking?

Started by mlh, June 24, 2021, 13:50:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mlh

Het moment nadert waarop we een projector moeten gaan kopen voor onze nieuwe HT. Ik heb een boekenkast gemaakt met geïntegreerd scherm van 2,5m breed. Daar wil ik dan een projector op laten schijnen maar de lengte die de HDMI kabel moet krijgen is 12,5m. Da's best veel voor HDMI.

Een paar vragen:

- Heeft het überhaupt zin om naar een 4k projector te kijken? Of zal ik me moeten beperken tot FullHD? Ik twijfel een beetje tussen een Sony VPL-HW65ES en een Sony VPL-VW290ES, prijsverschil is heftig maar als 4k op die afstand toch niet gaat werken is de keuze simpel.

- Bij video opnames kun je gebruik maken van HDMI<->SDI converters en een lange SDI kabel, is dat ook een optie met een projector? Kan me voorstellen dat dat wat latency oplevert, maar dat is te corrigeren in de apparatuur.

-maarten

DustinV

Kabellengte hoeft nooit een beperking te zijn. Er zijn altijd oplossingen. Van aktieve hdmi kabels tot hdmi extenders.

PascalP

12,5m is voor een passieve kabel op het randje denk ik, sommigen zullen net wel werken en anderen net niet of maar beperkt tot 4K@24p bijvoorbeeld.
Vanaf 10m zou ik altijd voor actief gaan, hoeft niet heel veel meer te kosten dan een passieve tegenwoordig.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Optische aktieve hdmi kabel, klaar.
Wat betreft 65 vs 290 heb ik wel een mening over.
Voor HDR heeft de 290 te weinig licht dus zou je puur moeten kijken naar het beeld op beiden met 1080p en dan heeft de 65 meer licht en is native.
Ik zou het verschil in de pocket houden tot je een tweedehands laser met meer licht kunt veroorloven desnoods tweedehands.

Dirk

Quote from: Kjelt on June 24, 2021, 14:48:59
Ik zou het verschil in de pocket houden tot je een tweedehands laser met meer licht kunt veroorloven desnoods tweedehands.
da's dan een derdehandsje?  :lookaround:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

290 is een vele malen betere projector. Zelfs buiten de 4k optie. Dus zou absoluut die adviseren.

Lengte kabels kan heel makkelijk opgelost worden we hebben daar zowel optische als cat oplossingen voor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jean Sibelius

#6
Ik heb hier jaren met een Supra HF100 HDMI kabel gespeeld (met een lengte van 15 meter), zonder problemen.

Toen ik overstapte naar een 4K projector ging het nog goed tot 4K 24fps, maar bij 60fps was het echt 'game over'. Heb nu een actieve HDMI-kabel in gebruik.

En ja, 4K is echt een stuk mooier, maar het hangt natuurlijk ook mede af van de afmeting waarop je wilt projecteren.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Kjelt

#7
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 24, 2021, 17:01:54
290 is een vele malen betere projector. Zelfs buiten de 4k optie. Dus zou absoluut die adviseren.
Hij mist gewoon veel licht.
Ik kwam van een hw55 af met 1800Lm net als de HW65 en ben naar een vw270 gegaan met 1500Lm net als de 290 en op een 228cm breed scherm dus ik weet waar ik het over heb en heb niet voor niets in een jaar €1500 afgeschreven voor de lol.
De 290 heeft te weinig Lumens tenzij je verkeerd calibreert of een klein scherm hebt maar voor 4k HDR absoluut afrader.

Zou ik de hd65 nieuw kopen, nee, gewoon goedkoop ergens tweedehands te pakken zien te krijgen doorsparen voor de 590/790 of de JVC Nx serie.
En ik ben een Sony fan  ;)

HarrieA

#8
Dus beter een JVC N5 kopen? Die scheelt qua prijs niet heel veel met de 290ES.
De N5 heeft ook 1800lm


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kjelt

Met pijn in mijn hart als Sony fan zou ik dan zeggen ja de N5 boven de 290.
Mooier HDR met tonemapping en meer licht wat echt nodig is. Enigste nadeel is dan de iets minder motion flow maar dat zal niet storen.

J.A.F._Doorhof

N5 is ook een mooie projector.
Snap alleen niet je afkeer van de 290. We hebben daar toch best wat van uitgeleverd en dat zijn toch mooie units.

Verschil 1500 of 1800lm valt trouwens in de praktijk wel mee. ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Ik vond het een te groot verschil van de 55 naar de 270 qua licht, gewoon 20% minder licht is echt best veel , het viel mij en mijn vrouw echt meteen op. Dachten eerst dat we op een verkeerde setting zaten maar ook high lamp voor hdr was te weinig licht zeker als je op een groot scherm projecteert en ookals je destijds praat over €2000 vs €5000 dan verwacht je niet alleen 4k maar ook mooie dynamiek zeg spat van het scherm en dat was bij de gecalibreerde 270 zeker niet het geval.
De huidige 760 met 2000 lumens was prima.

Dus ja de 290 is een hele mooie projector en heeft een zwaar minpunt: te weinig licht voor een 2m50 breed scherm (vind ik) zeker als je hdr wilt. Ben je jonger dan 40 (minder troebele ooglenzen dus meer licht) en/of projecteer je op een kleiner scherm prima keus.

jossie

Quote from: Kjelt on June 24, 2021, 22:17:06
Ben je jonger dan 40 (minder troebele ooglenzen dus meer licht) en/of projecteer je op een kleiner scherm prima keus.

Is dit serieus? 20% lichtverlies door troebele ooglenzen? Ik associeer dat meer met de leeftijd van je rimpelige partner niet meer kunnen inschatten...
Omni !

Kjelt

#13
Quote from: jossie on June 24, 2021, 23:31:19
Is dit serieus? 20% lichtverlies door troebele ooglenzen? Ik associeer dat meer met de leeftijd van je rimpelige partner niet meer kunnen inschatten...
Ja helaas aantal jaar terug degradatie van de lenzen gehad in een cursus, na je 50e gaat het heel hard helaas.
Het is zelfs zo erg dat je bij een staar operatie een lichtgekleurde lens geplaatst krijgt in plaats van een volledig transparante want dat kunnen je hersenen niet meer aan ofzo, met hoofdpijn en continu knijpen van de ogen als gevolg.

Hier een grafiekje, nog erger dan ik herinnerde bij 60 jaar heb je nog maar de helft van het licht  an toen je 10 was.

mlh

Dank allen voor de reacties. Ik heb weer veel geleerd.

Die projector kiezen wordt dus blijkbaar een dingetje. Volgens de een maakt 1500 of 1800 lm niet veel verschil, een ander wijst erop dat ik dus al bijna de helft van mijn lichtopnamevermogen kwijt ben, slik.

Maar te weinig licht, geldt dat dan alleen voor HDR content, dat het zo'n verschil maakt? Zoveel content met HDR is er toch trouwens niet? Nou ja, ligt er misschien aan wat je wil gaan kijken.

Mokumer45

Oei, volgens die tabel zit ik nu op zo'n 35%, gelukkig is dat ongemerkt gegaan. Wel heb ik opgemerkt, dat ik na mijn staar operatie (nieuwe lens geplaatst) een paar jaar geleden een verschil zie in kleuren met het ene en het andere oog. Vooral merkbaar bij wit bij het wisselend kijken met een oog, maar totaal geen last van bij normaal kijken met beide ogen.   
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Mediasluis

Als ik hier projecteer dan vind ik het HDR van de VW590ES op een 270 breed scherm prachtig, maar de VW290ES spat dan niet meer van het scherm.
Dit doet hij wel op een 230cm breed scherm.
Als je kast 250 cm breed is aan de binnenkant, dan zal het beeld van je scherm nog wel net iets kleiner zijn bv. 220 cm breedte?
Dat ziet er met de VW290 ES prachtig uit hoor.
Als je de zijkanten van die kast aan de binnenkant rondom mooi afwerkt met zwart velours, dan heb je meteen ook een mooie shadow-box.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

cfgr@home

Quote from: mlh on June 24, 2021, 13:50:04
Het moment nadert waarop we een projector moeten gaan kopen voor onze nieuwe HT. Ik heb een boekenkast gemaakt met geïntegreerd scherm van 2,5m breed. Daar wil ik dan een projector op laten schijnen maar de lengte die de HDMI kabel moet krijgen is 12,5m. Da's best veel voor HDMI.
Ik gebruik hier thuis allemaal HDMI-extenders-over-cat6 ethernet en dat werk allemaal prima (6 links inmiddels). De leukste bijkomstigheid: ik kan alle 'bronnen', waar ze ook staan bereiken via de ingebouwde IR-terugkoppeling. De langste overdracht is in de zomer zo'n 30m tot achter in de tuin terwijl de sat-box perfect bedienbaar blijft via die IR-terugkoppeling.  :pompom: Ik gebruik deze: https://www.amazon.nl/PremiumCord-patchkabel-HDMI-poort-behuizing-Dolby-True/dp/B07TMQ9QFX/ref=sr_1_37?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=HDMI+extender&qid=1624647730&sr=8-37
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

mlh

Quote from: Mediasluis on June 25, 2021, 17:37:29
Als ik hier projecteer dan vind ik het HDR van de VW590ES op een 270 breed scherm prachtig, maar de VW290ES spat dan niet meer van het scherm.
Dit doet hij wel op een 230cm breed scherm.
Als je kast 250 cm breed is aan de binnenkant, dan zal het beeld van je scherm nog wel net iets kleiner zijn bv. 220 cm breedte?
Dat ziet er met de VW290 ES prachtig uit hoor.
Als je de zijkanten van die kast aan de binnenkant rondom mooi afwerkt met zwart velours, dan heb je meteen ook een mooie shadow-box.

Scherm is 250cm breed. Kast is bijna 3m. En nee, zwart velours aan de binnenkant is niet echt een optie, is een beetje zonde van dat dure hout. :-)

https://www.hekkelman.com/boekenkast

Van het scherm spatten is nou niet echt een must in mijn ogen, maar ik denk dat ik maar eens een afspraak ga maken om de verschillen met eigen ogen te bekijken.