Frequentie bereik van versterkers?

Started by ProgRocker, June 21, 2021, 07:45:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProgRocker

QuoteFrequency bandwidth of the analogue reconstruction filter
Normal operation up to 60 kHz and 'Wide'-Mode up to 120 kHz
The 'WIDE' setting produces the best sound quality, but only with high quality amplifiers which are able to process signal frequencies up to
300 kHz without generating distortion.
If you are in any doubt about the ability of your amplifier to deal with very high signal frequencies up to 300 kHz, please check this with the
manufacturer of your equipment.
Alternatively you can set the switch to the WIDE setting, and simply listen to the results. If you hear no interference, and if the sound image is better
than that in the NORMAL setting, leave in the WIDE mode.

Bovenstaande tekst komt uit de handleiding van mijn nieuwe DAC. Ik gebruik deze in combinatie met een buizen versterker.

Waar ik benieuwd naar ben is, wat verklaart de ogenschijnlijke discrepantie tussen:

Quote'Wide'-Mode up to 120 kHz
en
Quotevery high signal frequencies up to 300 kHz
?

En niet geheel onbelangrijk, welke eigenschappen in de technische data van versterkers wijzen erop dat ze hier geschikt voor zouden zijn? Is een buizenversterker dat? Of is het typisch een transistor eigenschap? Mijn ervaring is dat handleidingen meestal niet zo diep op de zaken ingaan..
Mijn versterker bijvoorbeeld: Frequency Response: 20 – 50000 Hz, maar is dat waar we naar op zoek zijn?

Ik heb zowel op normal als op wide geluisterd en op het eerste gehoor vindt er in ieder geval geen vervorming plaats..

Rob_Dingen

Bij een buizen versterker zal je niet in de problemen komen en kunt hem gewoon op wide zetten of op de stand die het beste klinkt.
Een 192kHz dac heeft een bandbreedte van ongeveer 80kHz dus de 300kHz begrijp ik helemaal niet.
Wel kan het zo zijn dat er nog rommel naar buiten komt op 300kHz en daar zouden transistor versterkers last van kunnen hebben.

Rob

ProgRocker

Quote from: Rob_Dingen on June 21, 2021, 14:15:58
Bij een buizen versterker zal je niet in de problemen komen en kunt hem gewoon op wide zetten of op de stand die het beste klinkt.
Een 192kHz dac heeft een bandbreedte van ongeveer 80kHz dus de 300kHz begrijp ik helemaal niet.
Wel kan het zo zijn dat er nog rommel naar buiten komt op 300kHz en daar zouden transistor versterkers last van kunnen hebben.

Rob

Ik denk dat wide het beste klinkt, kan ook een illusie zijn natuurlijk.

Het gaat overigens om de T+A DAC8, en dan de eerste versie zonder DSD.

flakkees

ik zou het al heel knap vinden als je 30kHz kan horen . en dan komt er gelijk een vraag bij me op , moet een dac niet gewoon het originele signaal digitaliseren ?
en zou er in de originele opname 300kHz voorkomen ? 100% marketing als je het mij vraagt .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Rob_Dingen

Quote from: flakkees on June 21, 2021, 14:57:44
ik zou het al heel knap vinden als je 30kHz kan horen . en dan komt er gelijk een vraag bij me op , moet een dac niet gewoon het originele signaal digitaliseren ?
en zou er in de originele opname 300kHz voorkomen ? 100% marketing als je het mij vraagt .
Meestal halen we de 20kHz niet, ik in vedergeval niet meer.
Maar er zijn testen geweest de alles boven de 20kHz afkappen en opnames die dat niet had en diverse personen konden dat waarnemen.
Of dat met harmonischen te maken had weet ik niet meer.
Een ander probleem is fase als je een filter op 20kHz zet heb je fase draaiing in het hoorbare gebied.
Veel ontwerpers van versterkers behalve buizen en klasse D houden ongeveer 100kHz aan.

Rob

minplus

Sommige mensen kunnen idd tot 23 a 25 kHz waarnemen. Toen ik het op m'n 24e ging meten met een toongenerator haalde ik de 23 nog, nu absoluut niet meer, maar het bereik was in mijn gezin aardig hoog want m'n dochters kwamen als kind nog op 25.
Het verschilt enorm per persoon. Ik heb het bij honderden jongeren gemeten en sommigen kwamen met 14 jaar al niet meer boven de 12 kHz.
Het is net als met andere zintuigen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rowdy

Stel je hebt 2 muziekinstrumenten, één met een grondfrequentie van 7 kHz en de tweede 8 kHz, bij de 5de harmonische heeft de eerste een frequentie van 35 kHz en de tweede 40 kHz. De verschilfrequentie is 5 kHz en dat zit weer in het hoorbare gebied.

Koei

Quote from: Rob_Dingen on June 21, 2021, 15:09:05
Meestal halen we de 20kHz niet, ik in vedergeval niet meer.
Maar er zijn testen geweest de alles boven de 20kHz afkappen en opnames die dat niet had en diverse personen konden dat waarnemen.
Of dat met harmonischen te maken had weet ik niet meer.
Een ander probleem is fase als je een filter op 20kHz zet heb je fase draaiing in het hoorbare gebied.
Veel ontwerpers van versterkers behalve buizen en klasse D houden ongeveer 100kHz aan.

Rob

Je zal altijd de harmonische effecten hebben in de opname. Als je een 40kHz signaal opvangt in je opname en dan afkapt op 20kHz blijven de harmonischen (spelling?) op 20khz, 10khz etc gewoon aanwezig in de bron.

Wat je wel mist als je de opname afkapt op 20kHz is de harmonische vervorming van je luidspreker en versterker op 40kHz. Je hoort dan niet meer de harmonische vervorming die je versterker en luidspreker introduceren op 20khz, 10khz etc door het afspelen van 40kHz content. In feite is het dus beter om het signaal af te kappen, want dan heb je de harmonischen uit de bron wél, maar niet de vervorming van je set.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Rob_Dingen

Quote from: Koei on June 25, 2021, 19:31:52
Je zal altijd de harmonische effecten hebben in de opname. Als je een 40kHz signaal opvangt in je opname en dan afkapt op 20kHz blijven de harmonischen (spelling?) op 20khz, 10khz etc gewoon aanwezig in de bron.

Wat je wel mist als je de opname afkapt op 20kHz is de harmonische vervorming van je luidspreker en versterker op 40kHz. Je hoort dan niet meer de harmonische vervorming die je versterker en luidspreker introduceren op 20khz, 10khz etc door het afspelen van 40kHz content. In feite is het dus beter om het signaal af te kappen, want dan heb je de harmonischen uit de bron wél, maar niet de vervorming van je set.
Als je een opname bij 20kHz afkapt heeft dat niets met de vervorming van de speaker of versterker te maken.
Als je een 10kHz signaal naar een versterker of speaker stuurt is de 2e Harmonische 20kHz en 3e Harmonische 30kHz en die komen gewoon door.

Als je een versterker afkapt op 20kHz en je stuurt 10kHz komt alleen de 2e Harmonische op 20kHz door en de 3e op 30kHz niet meer.

Koei

Quote from: Rob_Dingen on June 26, 2021, 09:20:35
Als je een opname bij 20kHz afkapt heeft dat niets met de vervorming van de speaker of versterker te maken.
Als je een 10kHz signaal naar een versterker of speaker stuurt is de 2e Harmonische 20kHz en 3e Harmonische 30kHz en die komen gewoon door.

Als je een versterker afkapt op 20kHz en je stuurt 10kHz komt alleen de 2e Harmonische op 20kHz door en de 3e op 30kHz niet meer.
En dat is goed, want 30kHz hoor je niet ;). De 10kHz vervorming van je versterker wil je ook niet horen. Je wil wel de 10kHz harmonischen horen van een instrument dat op 20khz speelt.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Rob_Dingen

Quote from: Koei on June 29, 2021, 12:50:43
En dat is goed, want 30kHz hoor je niet ;). De 10kHz vervorming van je versterker wil je ook niet horen. Je wil wel de 10kHz harmonischen horen van een instrument dat op 20khz speelt.
Weet niet wat je hier schrijft kan er geen chocola van maken.
Harmonischen zijn altijd boventonen.

Kwabbernoot

Quote from: Rowdy on June 21, 2021, 17:14:34
Stel je hebt 2 muziekinstrumenten, één met een grondfrequentie van 7 kHz en de tweede 8 kHz, bij de 5de harmonische heeft de eerste een frequentie van 35 kHz en de tweede 40 kHz. De verschilfrequentie is 5 kHz en dat zit weer in het hoorbare gebied.

Huh? Hoe kom je hierbij?

Groeten...

Koei

Quote from: Rob_Dingen on June 29, 2021, 12:55:43
Weet niet wat je hier schrijft kan er geen chocola van maken.
Harmonischen zijn altijd boventonen.

Sorry, je hebt inderdaad gelijk, was in de war met j-tets voor jitter waarbij het twee kanten op gaat. Maar goed, uiteindelijk maakt het niet uit. Je moet gewoon alles afkappen op 20khz, omdat je alles daarboven toch niet hoort. Als je dat door je versterker en luidsprekers laat spelen zorgt dat voor extra belasting (en de negatieve effecten daarvan).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Contour

Maar wat dan voor elektronische muzieksignalen, geluiden die tegen blokvorm aanzitten, om dat goed weer te kunnen geven heb je een enorm ver doorlopend frequentie bereik nodig? Immers een blokgolf kun je zien als de som van oneindig veel sinussen die oplopen in frequentie.

Geert (gvc)

Quote from: Contour on June 29, 2021, 18:52:15
Immers een blokgolf kun je zien als de som van oneindig veel sinussen die oplopen in frequentie.
Je hoort de sinussen boven de 20 kHz niet. De muziekant hoorde ze niet bij het componeren, dus de luisteraar hoeft er ook niet van wakker te liggen.

Hou er ook rekening mee dat hoe hoger de frequentie van de sinussen waaruit de blokgolf opgebouwd is hoe lager het niveau ervan, dus hoe minder bepalend voor het geluid. Dus we horen de hoogste frequenties niet, maar ze doen er ook niet toe. Hoe mooi is dat geregeld ;-)
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

jossie

#15
We hebben hier maar 's even de theorie in de praktijk gebracht.

Als eind vijftiger houd het inmiddels bij 10 kHz wel bij mij op...

10 kHz blok of sinus hoor ik geen enkel verschil (ik moet het level al opschroeven om de toon uberhaupt te horen)
9... idem
8... idem
7... idem
6... idem
5... idem
4... idem
3... ik hoor een randje! (de 3 kHz blokgolf heeft als derde harmonische een 9 kHz sinus component maar die is sowieso zachter dan de grondtoon... de vijfde, 15 kHz harmonische valt al buiten mijn bereik)
2... ja ja, duidelijk! (6 kHz 3e harmonische, 10 kHz 5e)
1... hé bah... loopt de tweeter aan of heb ik crossover vervorming?


Ik heb het wel in de werkplaats gedaan met achtergrondherrie. Mogelijk hoor ik het thuis (vanavond) beter.

Over een jaar kan ik de tweeters verkopen, koop ik een fles Whiskey voor.

Maar niet getreurd hoor, ik luister momenteel naar de mooiste 3D sound stage in mijn leven  ;) Daar heeft alles boven de 5K nauwelijks/geen invloed meer op (bij mij).

Edit: foutje gemaakt, een blokgolf bestaat uit de grondtoon met alle oneven harmonischen. Dat verklaard ook beter dat ik het moeilijker hoor... de derde is natuurlijk veel hoger dan de tweede harmonische. Post aangepast.
Omni !

jossie

Thuis niks beter, erg veel moeite om bij 3K verschil te horen, hoger sowieso niet.

Wil je het zelf proberen? REW installeren op 'n laptop, aansluiten op versterker en in REW de 'generator' starten. Even opletten met volume [emoji6]

Mogelijk heb ik er ook moeite mee omdat ik continu  (lichte) pieptonen hoor, die interfereren met externe geluiden.

Iets anders, zijn er meer mensen die het fijner vinden zonder bril te luisteren? Ik blijf het prettiger vinden zonder...
Omni !