JBL Cinema subs en speakers - is het wat?

Started by jahtari, June 17, 2021, 21:14:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

. . .

#50
JBL en SA hebben toch totaal andere recones Mao? Je ziet het al meteen als je de conussen van spreekspoeldraden van dichtbij bekijkt.
Ook de specs zijn verschillend, het is van JBL afgeleid (een beetje zoals wat Beyma deed) maar zeer zeker geen 1 op 1 kopie van JBL.

jahtari

Ik had de prijzen opgevraagd:

SL15    1300
SL30    1800
SSB18   1700
SL18    1500

Zonder verzendkosten, incl. BTW en korting. Op zich mooi alternatief, maar bij allen ligt -3db punt op 39hz. Er is ook echt geen enkel model dat dieper gaat zo te zien.  :ohmy:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mao

Quote from: WhySoSerious? on July 28, 2021, 10:44:55
JBL en SA hebben toch totaal andere recones Mao? Je ziet het al meteen als je de conussen van spreekspoeldraden van dichtbij bekijkt.
Ook de specs zijn verschillend, het is van JBL afgeleid (een beetje zoals wat Beyma deed) maar zeer zeker geen 1 op 1 kopie van JBL.

De eerste SA luidsprekers waren nagenoeg 1 op 1 kopieen van de JBL  ik meen van de 2235, of 2231. De 2231 is met een spreekspoelring om de de conus wat trager te maken deze 2231 zit bijvoorbeeld in de 4350 monitoren. de konus is hetzelfde als de k140 alleen andere ophanging. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de spreekspoelen net even anders zijn tussen de SA en JBL. (volgens mij waren de spreekspoelen ook min of meer gepatenteerd door JBL vlakdraad enz.)
Ik kende Ed Wijncker redelijk goed van SA was absoluut geen techneut maar wel een meester in het kopieren en hij wist wel mensen om hem heen te verzamelen die wel degelijk kennis hadden van techniek. Konussen en meer delen van luidsprekers werden niet dor JBL zelf gemaakt ook andere grote fabrikanten zoals Electro Voice niet. Er was maar 1 leidende  fabriek die voor nagenoeg alle fabrikanten de konussen maakten. Deze dreigde er mee te stoppen en er brak letterlijk paniek uit. Wat ik me er nog van herinner dat een paar grote luidspreker fabrikanten (elkaar concurrenten eigenlijk) dit deel van die fabriek hebben opgekocht teneinde hun handel te beschermen en vooral te garanderen. Als je kijk naar de huidige reparatie markt van luidsprekers kan je konus spreekspoel en ophanging (rol randen) en spider los kopen en bestellen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Contour

Kurt Muller maakt de beste konussen voor PA units.

jahtari

Update: de 4281F is weer aangekomen/geleverd in Denemarken, dus binnen 2 weken zou ik m moeten hebben.

Ben benieuwd.

Alhoewel ik ook al aan het oriƫnteren ben op zelfbouw met 18 of 21 inch.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub