JBL Cinema subs en speakers - is het wat?

Started by jahtari, June 17, 2021, 21:14:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

Quote from: Mc T on June 25, 2021, 15:31:57
Je hebt straks een mooie sub om uit te testen wellicht wordt het een blijvertje voor je.

Als je de ruimte hebt voor een vergelijkende test ;) ;) of wellicht een nice-to-have voor andere mee-lezers in dit topic: op marktplaats staat een QSC sb 5218 te koop.

Da's ook een serieus kastje. Met Beyma 18lx60 woofers erin. Ik heb eigenlijk geen idee eigenlijk of QSC gebruik maakt van Beyma speakers? Gevoelsmatig zou ik eerder verwachten B&C, Precision Devices of met de ontwikkelingen van de laatste paar jaar 18-sound.
Speakers zien er verschillend uit helaas. Dus een recone of zo, echt gebruikt.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Contour

Ik zou deze niet kopen, lijkt inderdaad met de drivers gerommeld te zijn.

Mc T

...hij zal best wel een (goed?-) leven achter de rug hebben. De Beyma's moeten natuurlijk wel de genoemde standaard speakers zijn die er in horen te zitten, dat zou ik als eerste willen weten/ uitzoeken. In bioscopen gaan er heel wat speakers aan flarden terwijl het toch een gecontroleerde omgeving zou moeten zijn/ binnen de limieten. E.e.a. door de speeluren anders door het fröbelen aan de parameters door minder deskundigen? Of is dat tegenwoordig met het huidige dsp + monitorring en passwords e.d. iets dat niet meer voorkomt?

Als er een reconer of een goede ruilspeaker in zou steken zou ik 'm daar niet voor laten staan, mits beide units er in horen qua type en beide goed/ gelijk spelen. Oren en handen gebruiken, multimeter en DB meter op zak en dan maar 's kijken of het wat is  ;) De verschillende conussen zijn natuurlijk wel een prima argument om mee af te dingen.   

Flavio

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

jahtari

De pest met veel van die dubbel 18 inch dingen is dat ze erg diep zijn. Deze zijn 91,4 cm diep.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mao

JBL mag toch zeker wel als de grondlegger genoemd worden van de Cinema Sound vanaf 1936 werden hun componenten al gebruik door AT&T waarvan gedwongen door de Amerikaanse overheid de bekende Firma ALTEC werd opgericht die later het noodleidende  J.Lansing Corp. heeft opgekocht voor hun luidspreker techniek. Na pak weg 7 jaar is Lansing weer voor zichzelf begonnen wat in vogelvlucht het huidige JBL is.

JBL is in de PRO wereld een begrip doordat er heel wat meer spelers op de markt zijn gekomen de laatste 30 jaar en er aan JBL wel een prijskaartjes hangt is het nooit echt interessant geweest voor de consumenten markt. Alles wat JBL op de consumenten markt gooit is van redelijk tot goed, maar laten we het zo zeggen de schoorsteen moet branden. Op dit moment is jawel SAMSUNG de eigenaar van JBL de reden is vooral de car hifi wat een giga markt is.

Zelf heb ik de reeds pak weg de 40 jaar oude 4350 Studio monitoren met 15" erin. Subwoofer ....onnodig. Heb wel ooit eens verschillende Cinema laagweergevers gehad van JBL met 18" klonken geweldig maar...had wel een woonkamer van ruim 60m2 en dat is wel ook zo een dingetje om het allerlaagste laag goed tot zijn recht te laten komen. Ik denk dat het erg weinig zin heeft om een paar subwoofers van welk merk dan ook in een te kleine ruimte te gebruiken, al ga je naar 20/40 Hz met ik weet niet wat voor hulp middelen erbij.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jossie

Quote from: Mao on June 29, 2021, 12:28:22
Ik denk dat het erg weinig zin heeft om een paar subwoofers van welk merk dan ook in een te kleine ruimte te gebruiken, al ga je naar 20/40 Hz met ik weet niet wat voor hulp middelen erbij.

Je bent nooit te oud om wat (bij) te leren.
Omni !

jahtari

Quote from: Mao on June 29, 2021, 12:28:22
maar...had wel een woonkamer van ruim 60m2 en dat is wel ook zo een dingetje om het allerlaagste laag goed tot zijn recht te laten komen. Ik denk dat het erg weinig zin heeft om een paar subwoofers van welk merk dan ook in een te kleine ruimte te gebruiken, al ga je naar 20/40 Hz met ik weet niet wat voor hulp middelen erbij.
Dat zou betekenen dat 90% van de bezoekers hier (gezien de meeste huizen/ruimten in NL) geen goed laag kunnen krijgen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

flakkees

ik zit hier in een woonkamertje van 19 m2 met een 3Kw versterker op een 18'' sub met een slag van 6 cm . mijn hoor je echt niet klagen over laaaaag.
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

chansig

Ik had er 4 in een ruimte van 12 vierkante meter. Enorme output en enorm strak.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Mao

Quote from: flakkees on July  1, 2021, 17:07:24
ik zit hier in een woonkamertje van 19 m2 met een 3Kw versterker op een 18'' sub met een slag van 6 cm . mijn hoor je echt niet klagen over laaaaag.

staande golven wellicht ga nu eens meten hoe laag het echt is.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

morca

Quote from: Mao on July  6, 2021, 10:56:31
staande golven wellicht ga nu eens meten hoe laag het echt is.
Lees zijn topic even terug.
Of het meettopic
Dan zie je leden tot zelfs 5 Hz komen......

Dus ik snap echt niet waar je het over hebt 🤔

chansig

Quote from: morca on July  6, 2021, 11:58:25

Dus ik snap echt niet waar je het over hebt 🤔

Staande golven icm diepe dalen. Denk jij dat het iets anders is dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

flakkees

Quote from: Mao on July  6, 2021, 10:56:31
staande golven wellicht ga nu eens meten hoe laag het echt is.

wat het ook is , ik klaag niet . ik vind het prachtig
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

jahtari

#40
Kleine update.

De 4281f blijkt moeilijk te leveren.

Optie is om te wachten.

Of een 4645c te nemen die wel op voorraad is. Voordeel daarvan is dat ik later nog een 2e kan nemen.

Of full retard te gaan en de 5628 nemen en peace of mind te hebben dat dit hun ultieme sub is.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

PascalP

Gewoon full retard. Kan prima hier op t forum :D
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Timvg

€3,5k .. zou ik persoonlijk niet doen voor een passieve sub zoals de JBL 5628 voor woonkamergebruik. Mocht die prijs 60% lager liggen val het nog te verantwoorden, maar op deze manier beetje zonde van het geld, niet? Uiteindelijk hang je vast aan de afstemfrequentie van de kist, dus enorm laag zal j'em niet krijgen - en je gaat bovendien maar een fractie van het potentieel van die sub benutten.

jahtari

Ik heb, met dank aan McT, besloten om te wachten op de 4281F en te kijken hoe dat bevalt.

Het is zomer en ik ben nu weinig in de thuisbios.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mao

Wellicht om voor deze JBL subs bij onze ooster buren te gaan shoppen. JBL Pro heeft daar grote voorraden liggen in tegenstelling tot de Nederlandse importeur. Kwa prijs zal het denk ik niet verschillen maar altijd de moeite waard. De Pro Audio wereld, waar deze kasten ondervallen, is heel wat anders dan de reguliere audio/high end markt.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

FrankBe

Mijn handen zouden al kriebelen om hier zelf aan te beginnen en dan zeker als je de plaats hebt om ze te zetten. De JBL 2269H in de 5268 behuizing is een mooie woofer maar andere pro fabrikanten hebben toch ook zeer leuke spullen in hun catalogus. Je kan bv een FaitalPRO 18XL1800 in een Extended Bass Shelf -3dB (330L/21Hz) of -6dB (365L/17Hz) stoppen. Zo 2 kasten kan je dan over je ruimte verdelen om room modes tegen te gaan.

Maar je had - dacht ik - eerder al aangegeven liever niets zelf te bouwen?

movie46

Misschien eens verdiepen in de Stage Accompany Srceen goedkoper dan JBL https://www.stageaccompany.com/products/screen/screen.html

Heb zelf ook SA geweldig soundstage.

www.facebook.com/groups/stageaccompanyvintage/

jahtari

Quote from: movie46 on July 19, 2021, 19:09:16
Misschien eens verdiepen in de Stage Accompany Srceen goedkoper dan JBL https://www.stageaccompany.com/products/screen/screen.html

Heb zelf ook SA geweldig soundstage.

www.facebook.com/groups/stageaccompanyvintage/
Prachtig merk, maar ik zie geen sub die interessant lijkt. Daarnaast: waar zijn de prijzen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

movie46

Gewoon op vragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Mao

#49
Quote from: jahtari on July 18, 2021, 17:06:02
Kleine update.

De 4281f blijkt moeilijk te leveren.

Optie is om te wachten.

Of een 4645c te nemen die wel op voorraad is. Voordeel daarvan is dat ik later nog een 2e kan nemen.

Of full retard te gaan en de 5628 nemen en peace of mind te hebben dat dit hun ultieme sub is.

In Duitsland op voorraad 1142 Euro p/st. voor de JBL 4281F geen idee wat ze hier kosten.


StageAccompany maakt mooie spullen de luidsprekers die ze gebruiken zijn 1 op 1 kopieen van JBL niet zo raar als je de geschiedenis kent van Stage Accompany (Ed Wijncker)
Faital Pro zit volgens mij in de Dynacord club waar ook ElectroVoice onderdeel van is.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels