Elac luidsprekers. Tijd om te upgraden?

Started by Alfred1, June 17, 2021, 17:36:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Quote from: Alfred1 on June 27, 2021, 17:29:41
Dat zou ik niet verwachten.
De verstevigingen die ik heb aangebracht zijn in oranje ingetekend.



Bovenste twee verbindingen aangebracht tussen front en subframe, onderaan twee dwarsverbindingen tussen de zijpanelen en één tussen front en achterplaat.
Gemaakt van rond geschaafd hout van 18 mm doorsnede en precies op maat gemaakt zodat het klemmend verlijmd zit.

Wellicht begrijp ik je vraag niet helemaal.
Gemeten bij beide kasten, dat was hetzelfde. Na de wijzigingen van 1 kast opnieuw gemeten en ook weer vergeleken met de kast die nog niet is aangepast.
Mijn verwachting is dat als de kast steviger wordt, dat de laag-output toeneemt. Dat gebeurt ook aan de voorkant, maar niet uit de basspoort en dat begrijp ik niet helemaal.
De druk in de kast is zo laag dat jouw wijzigingen eigenlijk geen veranderingen in de onderste twee octaven kunnen geven. Zeker geen 5 dB verschil, misschien enkele tienden. Blijft over, meetfouten (snel gemaakt), verstoring van de luchtstroom bij de baspoort (obstructie)...

Diverse mensen hebben al goede suggesties gegeven wat je kunt verbeteren. In ieder geval DSP en eventueel een extra sub.

Ga (nog) wat meer lezen over staande golven in je luisterkamer of beter, ga meteen meten met REW. Je zult schrikken van wat je te zien krijgt.

Tot slot zijn de specs van Elac onvolledig, de response is niet opgegeven met een dB specificatie, gewoon 'kaal' dus 28 Hz zal er wel uitkomen maar het zal eerder bij -10 dB dan -3 dB zijn.

Er is nog veel voor je te winnen, de irritaties die je omschrijft zijn zonder twijfel toe te schrijven aan 'room modes', de oplossing ligt wel op een ander pad.
Omni !

bramsat

#26
Quote from: Alfred1 on June 18, 2021, 08:50:17
In mijn verhaal is laagweergave inderdaad belangrijk.
Maar niet als een boem-boem beatdreun, laag moet heel puur en zuiver zijn.
En zo komt het in mijn beleving ook uit de FS 209.2, na lang experimenteren met de opstelling.
Bij lage geluidsterkte is het bijna perfect.

De akoestiek van de kamer is slecht. Er ontstaat bij sommige muziek op wat hogere geluidsterkte een zware dreun van 30Hz in de lengte van de kamer en een dip op 50Hz (gemeten).
Ik gebruik geen toonregeling, die staat altijd 'uit'.

Van DSP weet ik vrijwel niets.

Bij deze speaker heb je echt geen sub nodig, dus totaal overbodig,en ja ik ken de speaker live....tis een speaker die mijn

wharfedales evo 4.4 toch wegspeelt...en bij de evo 4.4 heb je ook geen sub nodig :police:

https://youtu.be/RrseQJf9w-A

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/elac-fs-249-3/1716691896-172-4930
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Sub kan ook handig zijn om problemen in het laag op te lossen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Alfred1

Quote from: jossie on June 27, 2021, 20:15:01
De druk in de kast is zo laag dat jouw wijzigingen eigenlijk geen veranderingen in de onderste twee octaven kunnen geven...
Wat bedoel je hiermee, dat voor zeer lage tonen altijd een gesloten kast nodig zou zijn?


De vermelde metingen had ik meerdere keren herhaald en over meerdere dagen, ook een dubbelcheck-negatief test. Telkens 5 dB verschil bij 30Hz bij precies 2,83V, gemeten met professioneel apparatuur en vrijwel op de cm nauwkeurig.
De tweede kast is nu ook aangepast, bij deze meet ik zelfs +6dB winst bij 30Hz. Dat dit alles gebaseerd zou zijn op meetfouten is erg onwaarschijnlijk, want het zijn telkens dezelfde waarden (+/- 1 dB). Zelfs de negatief-test had in omgekeerde richting dezelfde delta.

Ik ben super tevreden over het resultaat!  :pompom:
Niet alleen gemeten maar vooral een hoorbare verschil. Er is veel meer kracht in het hele diepe laag. Zelfs de opstelling in de ruimte lijkt nu minder kritisch.
Updaten naar de Elac FS 249.3 of FS 409 is van de baan. De gemodificeerde FS 209.2 ga ik de komende tijd uitgebreid beluisteren en beoordelen.

Behalve de kast op 5 punten verstevigd te hebben, heb ik ook inwendig alle naden afgekit met name langs het subframe. Ben benieuwd als die kit na enkele dagen helemaal is uitgehard of dat nog verschil gaat maken.

Verder beschrijving volgt, ook van het elektrische deel.

jossie

#29
Uiteraard niet... Gesloten kasten gaan wel door tot DC, reflexkasten zeker niet, die hebben kortsluiting onder de, pak 'm beet 20 Hz in jouw geval.

Je begrijpt de werking van een basreflex luidspreker?

Op de poortfrequentie resoneert de luchtmassa in de reflexpijp op de veerstijfheid van de lucht in de kast.

De stijfheid van de kast is, indien ok en dus bv geen losse lijmnaden, ordes groter en minder van invloed op die 'resonantiefrequetie' dan de 'veerstijfheid' van de hoeveelheid (slappe) lucht in de kast.

Maar... als jij het voor elkaar hebt gekregen om de resonantiefrequentie van de kast een paar Hz omhoog of omlaag te vershuiven, zou je kleine verschillen kunnen meten. Op de poortfrequentie komt vrijwel alle basenergie uit de poort  en staat de woofer stil. Blijkbaar meet je er een stuk boven. Maar in een kamer deze metingen doen is vrij lastig. Wat voor afstand hou je aan tot de woofer/poort?

Mogelijk zaten de woofers niet goed aangedraaid voordat je begon? of was er andere lekkage? of deed een van de woofers niet goed mee door slecht contact klemmetjes?
Omni !

Alfred1

Hierbij enkele foto's van de werkzaamheden.
Alle plaatdelen zijn 18mm mdf, het front (klankboard) is 28mm dik.


Het subframe is hier goed te zien. Onderin ligt nog dempingsmateriaal, daaronder ligger twee printen van de scheidingsfilters. De derde print zit op het aansluitblok.


De drie verstevigingen aangebracht in het onderste deel van de kast. Zicht vanaf de achterzijde.


De aangebrachte verbindingen van front naar het subframe. Ook het afkitten is hier goed te zien.


@Jossie
Een bassreflexbox werkt op het Helmoltz principe.
Hierbij wordt een soort pompprincipe bereikt door een opening.
Ik kan me voorstellen dat bij een slappe kast er minder pompeffecten zijn omdat de kast dan zichzelf wat 'opblaast' en 'inkrimpt'.

Jouw suggestie dat ik met mijn modificaties de resonantiefrequentie zou hebben veranderd, lijkt me nog al onwaarschijnlijk.
Want er zijn nergens maten veranderd, evenmin de plaats van de bassreflexpijp. Ben benieuwd waarom je dat denkt.
Ik heb alleen de efficiëntie verbeterd door de kast steviger te maken.

jossie

Quote from: Alfred1 on June 28, 2021, 16:56:51

@Jossie
Een bassreflexbox werkt op het Helmoltz principe.
Hierbij wordt een soort pompprincipe bereikt door een opening.
Ik kan me voorstellen dat bij een slappe kast er minder pompeffecten zijn omdat de kast dan zichzelf wat 'opblaast' en 'inkrimpt'.

Jouw suggestie dat ik met mijn modificaties de resonantiefrequentie zou hebben veranderd, lijkt me nog al onwaarschijnlijk.
Want er zijn nergens maten veranderd, evenmin de plaats van de bassreflexpijp. Ben benieuwd waarom je dat denkt.
Ik heb alleen de efficiëntie verbeterd door de kast steviger te maken.

Zoals ik zei, de 'slapte' van de lucht in de kast is ordes verwijderd van de stijfheid van de constructie. Als er dingen los zitten zou dat een groter verlies kunnen veroorzaken = weerstand. Dan zakt de helmholz frequentie iets.

Verlieseffecten (mindere efficiëntie) in een kast met dit soort afmetingen en plaatdiktes worden voornamelijk bepaald door de aanwezigheid van dempingsmateriaal, niet door jouw verstevigingen.

Mocht het wel zo zijn (jij bent er blijkbaar van overtuigd), zou ik zeker Elac mailen dat je goed nieuws voor ze hebt! 5 a 6 dB bijna gratis erbij zullen ze zeker geïnteresseerd in zijn.
Omni !

Alfred1

Quote from: jossie on June 28, 2021, 17:43:49
...Mocht het wel zo zijn (jij bent er blijkbaar van overtuigd), zou ik zeker Elac mailen dat je goed nieuws voor ze hebt! 5 a 6 dB bijna gratis erbij zullen ze zeker geïnteresseerd in zijn.

Grappig, ze zien mij aankomen. Ik heb juist het idee van Elac 'gejat', want dat is een van de belangrijkste verbeteringen in hun latere producties.
Meten is weten en dat overtuigt. Als je dan het verschil ook nog goed kan horen ben ik snel heel tevreden.

Alfred1

#33
Ik post hier een leuk projectje en alle resultaten worden betwist en afgedaan als onmogelijk, meetfouten, loszittende woofers en stekkertjes. Eigenlijk word ik indirect voor leugenaar uitgemaakt en of ik wel zou begrijpen hoe de dingen werken. Nee, 'slappe lucht' zegt mij inderdaad niets, ik ken wel het Helmoltz principe bij bassreflex. Ook ben ik met fysica vertrouwd. Is er op dit forum eigenlijk wel echte kennis en ervaring aanwezig, of komen er alleen maar aannames?

Telkens komt de suggestie terug om een sub toe te voegen en alles oppompen met DSP. Mijn insteek was steeds om eens te zien of er bij de bron iets te verbeteren is, of om eventueel voor een nieuwe generatie Elac's te gaan. Ik ben namelijk super tevreden over de huidige Elac's in het hoog, midden en de neutraliteit van het geluid. Laag is ook goed maar dat had wat minder kracht. En dat werd dit succesvolle projectje.
De vraag die nu bij mij rijst, heb wel het juiste forum gekozen?  ???

Voor wie het leuk vindt, na wat puzzelen had ik de scheidingsfilters uitgetekend. Het schema is verdeeld over 3 printplaten (2 in de kast tegen de rug gemonteerd en 1 op het klemmenbord). De juistheid van de tekening is onder voorbehoud. De waarden van de spoelen heb ik in het circuit gemeten, met afgekoppelde luidsprekers. Er liggen hier ook nog plannetjes.


Contour

Beste, met een paar extra stukken rondhout in de kast kun je geen verschillen van 5db krijgen, dat is fysisch simpelweg onmogelijk, hoever had je de microfoon vanaf de speaker / poort bij beide metingen?

Rowdy

Misschien de voor de aanpassingen in dB(A) gemeten en erna in dB?

Alfred1


NAF

#37
Quote from: Alfred1 on June 28, 2021, 20:53:42
Het spijt me. Ik ben hier klaar  :'(

Jammer.   :huh2:

Ik vond het wel boeiend om te lezen dat jij met zo’n relatief simpele en beperkte hoeveelheid aanpassingen aan jouw huidige speakers zo’n positief resultaat hebt weten te bereiken.
Je illustreerd jouw verbeteringen zelfs met meet resultaten en geeft aan het verschil ook te ervaren en er blij mee te zijn.

New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

jossie

Quote from: Alfred1 on June 28, 2021, 20:53:42
Het spijt me. Ik ben hier klaar  :'(
Dat is niet de bedoeling Alfred1. Jij post iets wat mij vrijwel onmogelijk lijkt. De omschrijvingen die je geeft wisselen een beetje tussen kundig met meten en niet helemaal op de hoogte van basreflexafstemmingen. Misschien vergis ik me.

Excuus voor het ervaren ongemak, niet de bedoeling.
Omni !

Timvg

Ik wil graag die metingen (voor en na) wel eens zien, alsook het toegepaste meetprotocol.