2 dolby atmos vragen

Started by sandervg, June 15, 2021, 21:21:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

 :sly:Ga komend weekend (eindelijk) starten met mijn dolby atmos uitbreiding. Wordt 5.1.2.

Vraag 1 De luidsprekerkabels komen in dezelfde goot als de 220V kabel voor de projector. Ik heb wel gelezen dat speakerkabel en 220V een paar meter naast elkaar niet heel erg top is, maar is dat ook voor Atmos speakers problematisch? (ik bedoel: daar komen toch vooral effecten doorheen)?

Ik kan eventueel 2 dingen doen om het te verbeteren:
a. Een brede Attema K40 goot monteren die eigenlijk uit 2 gootjes naast elkaar bestaat (dus zit er beetje ruimte tussen ipv tegen elkaar gedrukt)
b. Een afgeschermde 220V kabel gebruiken. Maar wat is een goede / goedkope afgeschermde 220V kabel? De LAPP ÖLFLEX® CLASSIC 110 CY is met 4,70 euro per meter de goedkoopste die ik kon vinden.

Wat is wijsheid?

Vraag 2  Ik ga denk ik KEF Q150 gebruiken als atmos speaker. Deze komt iets voor de MLP te hangen (ik schat in, hoek van zo'n 30 graden). Is het dan beter om de speaker recht omlaag te richten naar de vloer of juiste onder een hoek te zetten zodat deze richting de MLP afstraalt? Het is een HT met maar 2 zitposities.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

#1
vwb je 1e vraag; ik zou voor dergelijke kabels (die onvermijdelijk vaak vele meters samen lopen met andere leidingen) altijd starquad speakerkabel gebruiken, die hebben veel minder last van instraling van externe storingen.
een Canare 4S8 is bvb perfect voor jouw doeleinden.

wvb de 2e; als de afstand tot je MLP niet te klein is zou ik ze gewoon daarop uitrichten, 'k zie niet in waarom je ze op de vloer (voor je?) zou willen richten.
als de afstand echter (te) klein is tot je MLP wordt het wat anders, dan kan je beter voor een bipole kiezen ipv een "direct straler" ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ryvm

Quote from: Dirk on June 15, 2021, 21:29:42
vwb je 1e vraag; ik zou voor dergelijke kabels (die onvermijdelijk vaak vele meters samen lopen met andere leidingen) altijd starquad speakerkabel gebruiken, die hebben veel minder last van instraling van externe storingen.
een Canare 4S8 is bvb perfect voor jouw doeleinden.

wvb de 2e; als de afstand tot je MLP niet te klein is zou ik ze gewoon daarop uitrichten, 'k zie niet in waarom je ze op de vloer (voor je?) zou willen richten.
als de afstand echter (te) klein is tot je MLP wordt het wat anders, dan kan je beter voor een bipole kiezen ipv een "direct straler" ;)
Ik denk dat de ts bedoelt de atmos speakers in het plafond recht naar beneden laten stralen of gericht naar mlp. Ik persoonlijk heb liever gericht op de mlp. Details van boven komen dan net even wat meer door. Geluid van boven is al wat meer difuus dan recht naar voren.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

sandervg

Okay, afstand is geen probleem (ze komen in de nok van een zolder, dus kan ze zo hoog hangen als ik wil :)). Ik heb gelezen dat ze het beste op 2,5x de hoogte van de fronts kunnen hangen. Dat zou ca. 2,5m zijn. De speakers zijn beste diep (ca. 30 cm) dus de balk om ze aan te maken komt nog wat hoger.

Reden waarom ik wat twijfelde over het we/niet richten naar de MLP is dat ik ook lees dat als je speakers gebruikt die heel breed afstralen (en volgens mij geldt dat voor KEF Q serie) je ze prima omlaag kunt laten richten zodat het juist iets minder precies is en je meer een 'wall of sound' of 'bubble' ervaart.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Minimaal je hoog gaat dan echt niet lekker doorkomen ben ik bang, of je plafond moet 5m hoog zijn, dan wordt t vast een mooie bubble.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ian G

#5
M.b.t de tweede vraag, ik had een 4.2.2. Setup met de instelling top middle. Daarbij straalden de twee kef iq1 speakers recht naar beneden. Dat ging redelijk goed omdat ze sowieso al anders gevoiced waren als de ear level speakers. Daarnaast hingen ze zowat recht boven de luisterplek dus de afstraling was minder een probleem dan bij een .4 opstelling.

Nu met een 4.2.4 set up (top front, top rear) heb ik de speakers wel op de luisterplek gericht.

Richten heeft de voorkeur. Bij een .2 met instelling top middle kun je mijn inziens er wel mee weg komen de speakers niet te richten als je coaxials zoals de kefs inzet.

sandervg

Quote from: RalphH on June 16, 2021, 12:07:22
Minimaal je hoog gaat dan echt niet lekker doorkomen ben ik bang, of je plafond moet 5m hoog zijn, dan wordt t vast een mooie bubble.
Ik snap niet wat je wil zeggen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#7
Dank voor de input! Geeft een vrij consistent beeld gelukkig :): beter wat richten op de MLP.

Plan nu is:
- 2x Q350 voor atmos en een beetje richten op de MLP (op basis van de adviezen in dit draadje)
- Voor de 220V en signaal kabels heb ik een vele simpelere oplossing: ik ga gewoon twee gootjes over het dak laten lopen: één met de 220V kabel en 10 cm daarnaast een gootje met de HDMI/speaker kabel :). Dan is het altijd goed én dat is het goedkoopste (ik heb nog goede nordost wyrewizard spellbinder speakerkabel liggen van zo'n 2x 8 meter, dus zonde om die niet te gebruiken. En zo'n afgeschermde 220V is ook best kostbaar)

Voor het monteren van de atmos speakers, da's ook nog een uitdaging had ik het volgende gedacht: balk tussen de twee schuine kanten van het dak op ca. 2,8m hoogte maken. Op de balk een 22mm MDF plankje maken. De speaker aan deze balken maken door de speaker onder de balk met een spanband om het MDF te bevestigen. De KEF Q heeft veel ruimte naast de woofers om dit te doen. Eventueel wat dubbelzijdige tape tussen speaker en spanband zodat deze er nooit af kan schieten. Klein blokje aan de achterkant om 'm een beetje naar voren te kantelen zodat de speaker beter op de MLP gericht is. Ik heb geen officieel bevestigingssysteem kunnen vinden dat ik kan gebruiken.

Andere ideeën of suggesties?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

Hier ook met spanbanden gegaan aan een rails.
Richten mogelijk op de mlp.
4 atmosspeakers zo ogehangen.
Zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1600 hoe het zit.

RalphH

Quote from: sandervg on June 16, 2021, 23:03:22
Ik snap niet wat je wil zeggen?

Bij recht naar beneden stralende atmos speakers,  gaan minimaal je hoge tonen niet lekker doorkomen op je luisterplek. Of je moet een heel hoog plafond hebben, maar dat heb je niet gok ik.

Ik heb recht naar beneden (plafond 240cm) hier ooit nagemeten met rew, was niet best wat er op de luisterplek te horen was.
Mijn advies is dus richten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer