Wat is er met mijn set aan de hand?

Started by ProgRocker, June 14, 2021, 11:24:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Een lijst als dit waarbij duidelijk wordt omschreven waarnaar je moet luisteren https://www.whathifi.com/features/10-best-songs-to-test-your-speakers ?

Tevens heb je al gemeten? Dit kan mogelijk al duidelijk maken of je ergens met grote bult zit.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

ProgRocker

Quote from: chansig on July  7, 2021, 07:43:44
Andere speakers en andere ruimte is ws gewoon een compleet andere weergave. Maar zonder wat extra info over wat en hoe is het allemaal een beetje gissen. Wel een vermakelijk topic weer.

Gr. Hans

Mooi dat je lol hebt 😁

Wat er nu staat is een set Ayon Audio Falcon S MKII. Die vervangt de set Ayon Audio Butterfly die ik eerst had. Die laatste heb ik 'op de gok' gekocht, het was een voor mij tot dan toe onbekend merk maar ik vond ze qua uiterlijk mooi. Dus een luistersessie later, en de Ayons stonden bij mij thuis. Oprecht in al die jaren nog nooit zo'n mooi geluid gehad. Dus toen ik de kans kreeg een significante upgrade te doen heb ik die met beide handen aangegrepen.

De Falcons worden met een Unison Research S6 aangestuurd. De meest belangrijke digitale bron is een T+A DAC8, daar is ook mijn (SA)CD speler op aangesloten, behalve dan voor SACD weergave want dat kan deze DAC niet.

De analoge kant van de set blijft even onderbelicht want die heb ik al een tijd niet meer benut. Sinds ik die DAC heb, luister ik zelden lp's meer.

Het zou inderdaad kunnen dat de Falcons veel meer laten horen dan de Butterflys, maar (trigger warning) dat mag eigenlijk ook wel gezien het prijsverschil..

fugazi_2009

Ik heb de speakers nooit gehoord maar ze zien er als potentieel fraaie speakers uit! Zien er wel uit als flinke jongens die wellicht ook wat ruimte nodig hebben. Het kan best dat ze het daardoor in jouw kamer misschien wel minder doen dan een kleiner model van dezelfde fabrikant
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

ProgRocker

Quote from: fugazi_2009 on July  7, 2021, 10:52:53
Ik heb de speakers nooit gehoord maar ze zien er als potentieel fraaie speakers uit! Zien er wel uit als flinke jongens die wellicht ook wat ruimte nodig hebben. Het kan best dat ze het daardoor in jouw kamer misschien wel minder doen dan een kleiner model van dezelfde fabrikant

Ze zijn absoluut niet klein, maar dat waren de Butterflys ook niet. Naast elkaar gezet scheelt het vrij weinig. Volgens mij maakt Ayon geen kleine speakers 😅.

Ik snap wel wat je zegt, maar dat verklaart eigenlijk niet waarom het in eerste instantie wel echt prima klonk met beide sets. Er is toch ergens in mijn verander-woede iets misgegaan. Maar ik denk dat het terug op de oude plek zetten van de stoel en speakers een heel stuk heeft opgelost. Het klinkt nu voor een groot deel weer als vanouds.

Ik wil er toch niet aan denken dat wat mijn grote belangrijke upgrade moest zijn, een achteruitgang zou betekenen. Nooit 😂

fugazi_2009

Lol, waarschijnlijk zit je nu zo technisch te luisteren dat je van alles hoort (of denkt te horen) wat eerst niet opviel toen je gewoon naar muziek luisterde. Als je nog eens andere speakers met keramische drivers wilt horen dan ben je welkom.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

ProgRocker

Quote from: fugazi_2009 on July  7, 2021, 11:15:29
Lol, waarschijnlijk zit je nu zo technisch te luisteren dat je van alles hoort (of denkt te horen) wat eerst niet opviel toen je gewoon naar muziek luisterde. Als je nog eens andere speakers met keramische drivers wilt horen dan ben je welkom.

Cool, welke heb jij?

fugazi_2009

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 11:18:20
Cool, welke heb jij?

Avalon Opus Ceramique (en Avalon Mixing Monitor, ook met keramische drivers, voor surround)
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

ProgRocker

Quote from: fugazi_2009 on July  7, 2021, 11:35:25
Avalon Opus Ceramique (en Avalon Mixing Monitor, ook met keramische drivers, voor surround)

Da's grappig, volgens mij heb ik eens een forum draad of een review of zo gelezen waar mijn speakers direct met de jouwe werden vergeleken. Ook Accuton drivers, toch?

fugazi_2009

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 11:40:51
Da's grappig, volgens mij heb ik eens een forum draad of een review of zo gelezen waar mijn speakers direct met de jouwe werden vergeleken. Ook Accuton drivers, toch?

Ja, volgens mij inderdaad Accuton
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kingpin

Quote from: ProgRocker on July  6, 2021, 19:13:26
Ik ben bijna geneigd om met een paar stukjes muziek naar een hifi zaak te gaan om daar naar een dure set te luisteren die boven alle twijfel is verheven, om weer even in balans te komen zeg maar.
Vooral "progrock" meenemen, zul je zien hoeveel van deze 'dure sets' door de mand vallen.
Het gaat om de synergie, zelfs met een goedkopere set kan je zomaar beter af zijn dan een dure set die niet matched (zowel in de kamer als electronisch).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

ProgRocker

Quote from: Kingpin on July  7, 2021, 12:55:16
Vooral "progrock" meenemen, zul je zien hoeveel van deze 'dure sets' door de mand vallen.
Het gaat om de synergie, zelfs met een goedkopere set kan je zomaar beter af zijn dan een dure set die niet matched (zowel in de kamer als electronisch).

Helemaal mee eens. Dat heb ik jaren geleden ondervonden. Een set speakers in huis gehad, top spul maar het lukte absoluut niet om dat aan het klinken te krijgen. Zo jammer, maar soms matcht het echt niet.

fugazi_2009

Quote from: Kingpin on July  7, 2021, 12:55:16
Vooral "progrock" meenemen, zul je zien hoeveel van deze 'dure sets' door de mand vallen.
Het gaat om de synergie, zelfs met een goedkopere set kan je zomaar beter af zijn dan een dure set die niet matched (zowel in de kamer als electronisch).

Progrock is altijd fijn!
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kingpin

Quote from: fugazi_2009 on July  7, 2021, 13:26:59
Progrock is altijd fijn!
Zekers, maar zelden goed opgenomen (uitgemixed) helaas.
Ik heb daarom in Dirac wat 'curves' gemaakt zodat kleine aanpassingen toch nog redelijk goed werken met dit soort muziek, want een 'ideale' curve is niet om naar te luisteren met dit soort muziek.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

ProgRocker

Quote from: Kingpin on July  7, 2021, 13:32:40
Zekers, maar zelden goed opgenomen (uitgemixed) helaas.
Ik heb daarom in Dirac wat 'curves' gemaakt zodat kleine aanpassingen toch nog redelijk goed werken met dit soort muziek, want een 'ideale' curve is niet om naar te luisteren met dit soort muziek.

Dat ligt er nog maar net aan welke progrock. Inderdaad, de jaren 70 prog is vaak wat minder qua opnames maar mijn liefhebberij is de meer moderne variant (Steven Wilson, Frost*, Haken, Gazpacho...) en daarbij zijn de producties vaak véél beter. Zeker als Steven Wilson er zich mee heeft bemoeid.

ProgRocker

#239
Ik denk overigens dat ik er een heel eind ben. Gelukkig had ik voor ik alles tegelijk ging aanpakken een helder moment en heb ik de plaats waar de Butterflys stonden gemarkeerd met duct tape en daarop de precieze plek waar de spikes stonden afgetekend. Zo kon ik de Falcons op die exacte plek terug zetten. Ook de oude plek van de stoel had ik gemarkeerd (grofweg) en die staat daar nu ook weer. Daarnaast heb ik de doeken van de speakers afgehaald, en zit ik wat meer rechtop (ook beter voor mijn rug, moet sowieso eens van dat hangen af). Het blijkt dat deze afstand van speakers tot stoel én deze plaatsing van beiden in mijn ruimte toch echt de beste is. Zo kom ik het beste weg met deze akoestiek.

Resultaat: kippenvel is terug! Dat is voor mij een goede graadmeter, als ik weer gegrepen word door de muziek. Het technisch luisteren zakt weg en wordt vervangen door genieten. De bult is nu minder en het rare effect in de stemmen lijkt verdwenen. Er is weinig meer dat stoort.

fugazi_2009

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 13:56:15
Dat ligt er nog maar net aan welke progrock. Inderdaad, de jaren 70 prog is vaak wat minder qua opnames maar mijn liefhebberij is de meer moderne variant (Steven Wilson, Frost*, Haken, Gazpacho...) en daarbij zijn de producties vaak véél beter. Zeker als Steven Wilson er zich mee heeft bemoeid.

Ik zou het bovenstaande geschreven kunnen hebben!  ;D
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kingpin

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 13:56:15
Dat ligt er nog maar net aan welke progrock. Inderdaad, de jaren 70 prog is vaak wat minder qua opnames maar mijn liefhebberij is de meer moderne variant (Steven Wilson, Frost*, Haken, Gazpacho...) en daarbij zijn de producties vaak véél beter. Zeker als Steven Wilson er zich mee heeft bemoeid.
Dat klopt, maar ook bands als DreamTheater vind ik persoonlijk ver ondermaats opgenomen.
Jouw rijtje heb ik ook in m'n 'playlist' staan om te demonstreren  ;)

Mooi dat het plaatje nu beter klopt bij jou, en nu genieten ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

fugazi_2009

Quote from: Kingpin on July  7, 2021, 15:13:19
Dat klopt, maar ook bands als DreamTheater vind ik persoonlijk ver ondermaats opgenomen.

Ja, het zijn niet altijd de beste opnames maar zoals ik altijd zeg, als de muziek goed is dan kan ik er zelfs op een wekkerradio van genieten. Liever goede muziek die wellicht niet het best geproduceerd is ipv geweldige audiofiele opnames die qua muziek vaag geneuzel is.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kingpin

Quote from: fugazi_2009 on July  7, 2021, 15:54:36
Ja, het zijn niet altijd de beste opnames maar zoals ik altijd zeg, als de muziek goed is dan kan ik er zelfs op een wekkerradio van genieten. Liever goede muziek die wellicht niet het best geproduceerd is ipv geweldige audiofiele opnames die qua muziek vaag geneuzel is.
Amen
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

ProgRocker

#244
Quote from: Kingpin on July  7, 2021, 15:13:19
Dat klopt, maar ook bands als DreamTheater vind ik persoonlijk ver ondermaats opgenomen.
Jouw rijtje heb ik ook in m'n 'playlist' staan om te demonstreren  ;)

Mooi dat het plaatje nu beter klopt bij jou, en nu genieten ...

Had je die al, of heb je ze naar aanleiding van mijn post opgezocht? Ik heb nog zoveel meer mooie tips!

Overigens vind ik Dream Theater qua muziek fantastisch maar helaas gooit de zang roet in het eten. Ik vind muzikale krachtpatserij geweldig maar die stem van James... Zo doods, geen emotie. Alleen maar techniek. Vroeger tenminste, tegenwoordig is er helemaal niets meer van die man over.

fugazi_2009

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 16:21:51
Had je die al, of heb je ze naar aanleiding van mijn post opgezocht? Ik heb nog zoveel meer mooie tips!

Tips zijn altijd welkom. Naast jouw rijtje vind ik Airbag (uit Noorwegen) ook erg fijn. En recent werd ik door een Finse collega in mijn team op Von Hertzen Brothers gewezen.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kingpin

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 16:21:51
Had je die al, of heb je ze naar aanleiding van mijn post opgezocht? Ik heb nog zoveel meer mooie tips!

Overigens vind ik Dream Theater qua muziek fantastisch maar helaas gooit de zang roet in het eten. Ik vind muzikale krachtpatserij geweldig maar die stem van James... Zo doods, geen emotie. Alleen maar techniek. Vroeger tenminste, tegenwoordig is er helemaal niets meer van die man over.
Nee die had ik al, heb hier ook veel progrock, maar ook andere muziek. Mijn muzieksmaak is vrij breed, maar voorkeur neigt wel naar wat steviger werk.
En idd ... James ... vandaar dat de bandleden 'veel' uitstapjes maken met andere bezettingen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Quote from: fugazi_2009 on July  7, 2021, 15:03:51
Ik zou het bovenstaande geschreven kunnen hebben!  ;D
Ik vind oude King Crimson of Supertramp opnames erg goed.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

fugazi_2009

Quote from: vergeerr72 on July  7, 2021, 22:49:15
Ik vind oude King Crimson of Supertramp opnames erg goed.

Inderdaad!
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

chansig

Quote from: ProgRocker on July  7, 2021, 10:44:58
Mooi dat je lol hebt 😁

Wat er nu staat is een set Ayon Audio Falcon S MKII. Die vervangt de set Ayon Audio Butterfly die ik eerst had. Die laatste heb ik 'op de gok' gekocht, het was een voor mij tot dan toe onbekend merk maar ik vond ze qua uiterlijk mooi. Dus een luistersessie later, en de Ayons stonden bij mij thuis. Oprecht in al die jaren nog nooit zo'n mooi geluid gehad. Dus toen ik de kans kreeg een significante upgrade te doen heb ik die met beide handen aangegrepen.

De Falcons worden met een Unison Research S6 aangestuurd. De meest belangrijke digitale bron is een T+A DAC8, daar is ook mijn (SA)CD speler op aangesloten, behalve dan voor SACD weergave want dat kan deze DAC niet.

De analoge kant van de set blijft even onderbelicht want die heb ik al een tijd niet meer benut. Sinds ik die DAC heb, luister ik zelden lp's meer.

Het zou inderdaad kunnen dat de Falcons veel meer laten horen dan de Butterflys, maar (trigger warning) dat mag eigenlijk ook wel gezien het prijsverschil..

Lol is dan weer een te groot woord. ;D

Maar mooie speakers om te zien. Ik heb ze nooit gehoord dus kan er weinig over zeggen. En gelukkig dat alles weer bij het oude is. Het zwarte gat waar spelen met kabels in je kunnen trekken, was je bijna niet meer uitgekomen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.