nas aanschaffen

Started by joostb, June 11, 2021, 13:28:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostb

Ik wil een tweedehands Nas aanschaffen. Ik wil deze vooral gebruiken om films te bekijken. Waar moet ik qua specificaties op letten?

_ MarcelloW _

Hoe wil je de films gaan streamen?
Rechtstreeks via een file-transfer protocol? Of wil je gaan transcoden?

Die laatste vereist nogal wat meer dan gewoon een file transfer.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

joostb

Quote from: _ MarcelloW _ on June 11, 2021, 14:02:30
Hoe wil je de films gaan streamen?
Rechtstreeks via een file-transfer protocol? Of wil je gaan transcoden?

Die laatste vereist nogal wat meer dan gewoon een file transfer.

sorry ik snap hier niks van. kan je dit uitleggen? ik had zelf het idee om het via mijn pc te doen.

tonv

Quote from: joostb on June 11, 2021, 21:02:11
sorry ik snap hier niks van. kan je dit uitleggen? ik had zelf het idee om het via mijn pc te doen.

Ik denk dat je eerst even wat meer informatie moet geven,dan krijg je gerichter advies.

sandervg

Als het enige dat je wilt doen is de NAS gebruiken als externe opslag en de films gewoon met je PC (of een streamer of zo) kijken, dan maakt het feitelijk niet zo veel uit. Snelheid e.d. zijn dat niet echt relevant. Paar tips van mijn kant:
- Ik zou persoonljk voor Synology gaan. Synology en Qnap zijn wel de twee 'grote' merken. Beide goed, maar Synology wat makkelijker te bedienen/installeren als je er niet veel verstand van hebt
- Hoeveel TB heb je nodig? Dit schat je in de praktijk ALTIJD te laag in :) Als je twijfelt: neem meer TB!
- Overweeg hoeveel zekerheid je wilt: hoe erg is het als de boel crasht? Maakt het niet uit voor? Dan zou je theoretisch voor een 1 bay kunnen gaan. Ik zou dan toch voor 2 bay gaan in raid zodat je 1 schijf gebruikt als soort 'backup' (ja, ja, ik weet dat het geen echte backup is). Het maakt het upgraden iig veel makkerlijker. Als je TB te weinig hebt, kun je eenvoudig een grotere schijf plaatsen, daarna ook de andere upgraden en alles draait weer. Geen gedoe met zelf data moeten verplaatsen e.d.
- Wil je iets zekerder voor de toekomst (dat zou ik adviseren), neem dan een 4 bay met hybrid raid (dan heb je 3 schijven tot je beschikking en 1 schijf voor de 'backup'). Je kunt dan volstaan met kleinere (goedkopere) schjiven van bv. ieder 3 TB en indien nodig later eenvoudig uitbreiden door een schijf eruit te halen, grotere schijf erin doen.
- Ik denk dat je n de praktijk meer zult gaan doen met je NAS als je hem eenmaal hebt. Mogelijk dat je 'cloudstation' gaat gebruiken om eenvoudig files tussen NAS en laptop te syncen, je gaat misschien automatisch backups laten uitvoeren van laptop naar NAS, wellicht af en toe wat films/boeken (natuurlijk alleen de films/boeken die vrij zijn van copyright rechten!  ;)) downloaden via de NAS, je muziek centraal opslaan etc. etc. Dan is het wel fijn om een 4 bay te hebben

Hopelijk heb je hier iets aan
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Littletycoon

Quote from: joostb on June 11, 2021, 21:02:11
sorry ik snap hier niks van. kan je dit uitleggen? ik had zelf het idee om het via mijn pc te doen.
De vraag is: draait de mediaplayer/mediaserversoftware op de nas of de pc. Jij lijkt nu pc te zeggen, dan doet nas alleen file transfer en kun je in de nas af met een bescheiden processor en minder geheugen.

Als je b.v. plex gebruikt en plex server draait op de nas: laat je dan transcoden (de oorspronkelijke files naar een lagere bitrate brengen door plex server op de nas omdat b.v. je een trage pc hebt) dan kost dat een stuk meer rekenkracht op je nas zodat je een zwaardere processor in je nas nodig hebt en meer geheugen. Zo niet heb je continue last van buffering, dat is niet lekker kijken op zijn best.

joostb

Quote from: Littletycoon on June 12, 2021, 10:56:57
De vraag is: draait de mediaplayer/mediaserversoftware op de nas of de pc. Jij lijkt nu pc te zeggen, dan doet nas alleen file transfer en kun je in de nas af met een bescheiden processor en minder geheugen.

Als je b.v. plex gebruikt en plex server draait op de nas: laat je dan transcoden (de oorspronkelijke files naar een lagere bitrate brengen door plex server op de nas omdat b.v. je een trage pc hebt) dan kost dat een stuk meer rekenkracht op je nas zodat je een zwaardere processor in je nas nodig hebt en meer geheugen. Zo niet heb je continue last van buffering, dat is niet lekker kijken op zijn best.

ik wil de mediasoftware op de pc laten

tonv

Quote from: joostb on June 13, 2021, 09:38:14
ik wil de mediasoftware op de pc laten

Dus gaat het eigenlijk alleen om opslag?
Kun je dan niet beter/goedkoper een flinke externe harde schijf aan je pc hangen?

joostb

Quote from: tonv on June 13, 2021, 10:29:42
Dus gaat het eigenlijk alleen om opslag?
Kun je dan niet beter/goedkoper een flinke externe harde schijf aan je pc hangen?

Dat zou ook kunnen ja.

quattronl

Het hele idee van een NAS vind ik dat dan je (dikke) PC niet de hele tijd hoeft aan te staan. Er zit nogal wat verschil in het energieverbruik tussen deze 2.
Je download je content (films)? Dan hoeft je PC dat ook niet te doen.

Daarnaast vind ik de centrale opslag juist wel fijn. Vanaf elk device kan je bij je data. Ok, als dat alleen films zouden zijn is dat voordeel er niet echt.

Ik heb nog een wat oudere Synology DS409+ staan die weg mag. Ideaal voor alleen opslag (want 4 bays) en snel genoeg voor het streamen van films. Stuur me maar een bericht als je interesse hebt.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

jahtari

Als je alleen op je pc kijkt nooit een nas kopen. Een externe usb disk is dan veel handiger en je hebt er geen omkijken naar.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

joostb

Quote from: quattronl on June 14, 2021, 10:22:19
Het hele idee van een NAS vind ik dat dan je (dikke) PC niet de hele tijd hoeft aan te staan. Er zit nogal wat verschil in het energieverbruik tussen deze 2.
Je download je content (films)? Dan hoeft je PC dat ook niet te doen.

Daarnaast vind ik de centrale opslag juist wel fijn. Vanaf elk device kan je bij je data. Ok, als dat alleen films zouden zijn is dat voordeel er niet echt.

Ik heb nog een wat oudere Synology DS409+ staan die weg mag. Ideaal voor alleen opslag (want 4 bays) en snel genoeg voor het streamen van films. Stuur me maar een bericht als je interesse hebt.
pb gestuurd

joostb

Quote from: jahtari on June 14, 2021, 12:16:57
Als je alleen op je pc kijkt nooit een nas kopen. Een externe usb disk is dan veel handiger en je hebt er geen omkijken naar.
pc gebruik ik ook voor thuiswerken. En dan moet ik nog meer spullen verplaatsen.

Richi

Bij ons wordt de NAS ook alleen als opslag gebruikt. Films, muziek, foto's en al onze documenten. Films spelen we af op de Apple TV via Infuse. Geen (de)codering op de NAS, gewoon alles via Infuse. En muziek wordt afgespeeld op de Naim Atom. Werkt uitstekend voor ons en we hebben een al wat oudere NAS die voor ons nog prima voldoet voor deze toepassingen (een Synology DS-213+ ooit overgenomen van een forumlid hier, ben even kwijt wie). Twee dikke WD Red schijven erin en draaien maar.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sandervg

Ben het wel deels eens: als je ALLEEN maar opslag nodig hebt, je hoeft de data niet vanaf meerdere PC te benaderen, je hecht geen waarde aan RAID voor extra veiligheid, je gebruikt de NAS niet om te downloaden etc. etc. Tja, dan kun je wellicht beter één of een paar USB externe harde schijven kopen. Een NAS vraagt toch wat kennis en onderhoud om 'm up and running te houden hoewel ik het bij Synology erg vind meevallen. Toch zou voor mij het RAID kunnen draaien en eenvoudig kunnen uitbreiden al voldoende reden zijn om een NAS aan te schaffen. En ik denk dat je snel meer toepassingen gaat waarderen
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Richi

Quote from: sandervg on June 14, 2021, 15:33:59
Ben het wel deels eens: als je ALLEEN maar opslag nodig hebt, je hoeft de data niet vanaf meerdere PC te benaderen, je hecht geen waarde aan RAID voor extra veiligheid, je gebruikt de NAS niet om te downloaden etc. etc. Tja, dan kun je wellicht beter één of een paar USB externe harde schijven kopen. Een NAS vraagt toch wat kennis en onderhoud om 'm up and running te houden hoewel ik het bij Synology erg vind meevallen. Toch zou voor mij het RAID kunnen draaien en eenvoudig kunnen uitbreiden al voldoende reden zijn om een NAS aan te schaffen. En ik denk dat je snel meer toepassingen gaat waarderen
Helemaal mee eens. Hier draait de Synology NAS ook in RAID, dus met twee schijven die elkaars backup zijn. Plus nog een nachtelijke backup naar een externe USB schijf. Met als voordeel dat ik overal ter wereld bij mij data, films en muziek kan. Werkt super (als we weer op reis mogen) en het vereist nauwelijks onderhoud. Als het draait, dan draait het.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

quattronl

Quote from: Richi on June 14, 2021, 15:36:29
Helemaal mee eens. Hier draait de Synology NAS ook in RAID, dus met twee schijven die elkaars backup zijn. Plus nog een nachtelijke backup naar een externe USB schijf. Met als voordeel dat ik overal ter wereld bij mij data, films en muziek kan. Werkt super (als we weer op reis mogen) en het vereist nauwelijks onderhoud. Als het draait, dan draait het.
Je zal het zelf ongetwijfeld wel weten maar de TS denk ik niet: RAID is GEEN backup, het is elkaars kopie. Dus verwijder je een bestand, dan is het van beide schijven weg, direct.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

jazzy

Bij Qnap is er de afgelopen weken een flinke uitbraak geweest van malware die alle bestanden op je NAS versleutelt. Dan staan ze dus keurig versleuteld op meerdere drives, maar ook in dit scenario dus geen backup.

Qnap zou ik sowieso niet doen op dit moment, ze hebben echt een enorm slechte trackrecord als het om security gaat.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Richi

Quote from: quattronl on June 14, 2021, 16:23:30
Je zal het zelf ongetwijfeld wel weten maar de TS denk ik niet: RAID is GEEN backup, het is elkaars kopie. Dus verwijder je een bestand, dan is het van beide schijven weg, direct.
Dank je, jij verwoordt het veel beter dan ik. Het is geen backup, maar een 'fail safe' voor als één van beide schijven de geest geeft.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sandervg

Is inderdaad geen backup, daarom had ik het woord in mijn eerste posting ook tussen haakjes gezet. Je bent wel veilig voor drive failure en dat is mijn iig wel wat waard. Daarnaast maak ik 2x per jaar een 'echte' backup van de belangrijkste data van de NAS die op een andere locatie bewaard wordt.

Perongeluk een bestand verliezen kun je op zich goed inregelen door bv. in cloudstation (als je dat gebruikt) versiebeheer te gebruiken of de prullenbakfunctie in te richten. Wat overblijft is brand/diefstal. Voor mijn films vind ik dat laatste risico acceptabel en deze backup ik dus ook niet nog extern.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

quattronl

De belangrijkste data kopieer ik af en toe naar m'n OneDrive (1Tb opslag).
Ook heb ik nog een oude Syno 1-bay NAS waar ik af en toe alles behalve m'n films naartoe sync. Die staat wel onsite.

Als ik m'n films kwijt zou zijn dan zal ik erg balen maar is het geen ramp, daar is wel weer aan te komen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Tubegear

Hier ook een NAS icm met een media PC met Plex en Jriver en via het netwerk naar de LG (via Plex client) werkt als een zonnetje.