Versterker onderhoud nodig?

Started by B-art, April 15, 2017, 22:01:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

#75
Potmeter kraakt, versterker wordt dinsdag opgehaald, nagekeken, geserviced door Sound Gallery en weer teruggebracht. Prima. Nu de dyns tijdelijk op de rotel aangesloten en zonder sub. Van de gelegenheid gebruik gemaakt alle stof overal te verwijderen. De versterker heeft in 2008 een geheel nieuw mainboard gekregen, daarna in 2017 een onderhoudsbeurt gehad en nu de derde. Alles klinkt nog steeds mooi dus wordt de versterker nog niet vervangen, wel onderhoud nodig. Is van augustus 2005 al weer.

Hoe regelmatig doen jullie dat? Of wordt er zo vaak gewisseld van versterker dat dat niet nodig is.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

frank2

#76
Quote from: B-art on April 18, 2021, 12:37:25
Potmeter kraakt, versterker wordt dinsdag opgehaald, nagekeken, geserviced door Sound Gallery en weer teruggebracht. Prima. Nu de dyns tijdelijk op de rotel aangesloten en zonder sub. Van de gelegenheid gebruik gemaakt alle stof overal te verwijderen. De versterker heeft in 2008 een geheel nieuw mainboard gekregen, daarna in 2017 een onderhoudsbeurt gehad en nu de derde. Alles klinkt nog steeds mooi dus wordt de versterker nog niet vervangen, wel onderhoud nodig. Is van augustus 2005 al weer.

Hoe regelmatig doen jullie dat? Of wordt er zo vaak gewisseld van versterker dat dat niet nodig is.
Ik heb dat ooit nagevraagd mijn plinius moet een servicebeurt  krijgen na 20.000;speeluren
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

Quote from: frank2 on April 18, 2021, 13:45:35
Ik heb dat ooit nagevraagd mijn plinius moet een servicebeurt  krijgen na 20.000;speeluren

Amai !....  moeten de transistorkleppekes gesteld worden  :ohmy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rowdy

Misschien de biasstroom opnieuw afregelen. Maar eigenlijk is het helemaal geen verkeerde gedachte om na zoveel uur je audio apparatuur te laten nakijken.

Mokumer45

Mijn receiver staat hier al sinds jan. 2011 eigenlijk dagelijks vanaf opstaan tot naar bed gaan (uiteraard niet als ik niet thuis ben) zeker zo'n 14 à 16 uur constant aan. Nooit enig probleem (laat ik het af kloppen) gehad of iets van achteruitgang ontdekt. Kom dan zo'n beetje uit op pak hem beet 48000/50000 draaiuren.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

chansig

Ik denk dat de achteruitgang van een versterker ook niet of nauwelijks te horen is...pas op het moment als je een revisie hebt laten doen. Het is een geleidelijke achteruitgang en in tegenstelling tot beter worden door middel van bv inspelen is achteruitgang niet iets wat mensen snel ervaren.

Geen idee wanneer je een versterker echt even moet na laten kijken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

De enige rede is dat de Elco's aan veroudering onderhevig zijn.
Dus de Plinius zal na 20.000 uur nieuwe elco's krijgen.

Rob

B-art

#82
Potmeter kraakt niet meer, alle grote voedingselco's en de kleine elco's vervangen, inclusief verouderde weerstanden en diodes. Versterker klinkt weer als vanouds, wordt ook veel minder warm. Strakke bas, dynamiek verbeterd. Beste 'upgrade'  tot nu toe. Top.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note