Bedraad netwerk veel te traag?

Started by Starred, June 6, 2021, 09:15:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb in m'n nieuwe woning in elke kamer een lan poortje laten installeren, en ze hebben cat6 kabels gebruikt.
Ik heb een 500mpbs KPN glas abo. Gemeten direct vanaf de modem is het 450down, en 550 up. Gemeten op de switch is de snelheid bijna het hetzelfde.
Echter in de kamers meet ik nog geen 90mbps up en down, en in de tv kamer beneden zelfs maar 10mbps  :wacko:

Wat is hier mogelijk mis?

Rowdy

Zijn de kabels in buis gemonteerd of ligt het open en bloot?
Zitten er scherpe bochten in de leidingweg van de kabels?
Zitten de data-outlets in een opbouwdoos of inbouwdoos?

Raphie

Staat auto neg aan? Wat is de link volgens de software?
Wat voor clients gemeten? Wat voor netwerk aansluiting? On board? Usb dongle?
Ff wat beter je best doen, hier kunnen we zo niks mee.
JBL PRX Power!

Starred

Ff wat beter je best doen.. niet iedereen is lan expert  :hehe:

Clients gemeten: laptop met netwerkkabel in poorten van modem, switch en lanpoortjes

Wat is auto neg?

Starred

Quote from: Rowdy on June  6, 2021, 09:25:16
Zijn de kabels in buis gemonteerd of ligt het open en bloot?
Zitten er scherpe bochten in de leidingweg van de kabels?
Zitten de data-outlets in een opbouwdoos of inbouwdoos?

In buizen. Volgens de elektricien die het heeft aangelegd gingen de kabels erg moeizaam door de loze leidingen...
De poortjes zijn inbouw, want er waren loze leidingen aangelegd waar je alle type aansluitingen in kon monteren

Rowdy

Heeft de elektriciƫn vaker met datakabels gewerkt? Niet iedere elektriciƫn kan met datakabels werken, sommige zijn behoorlijk ruw met kabels.
Bij de connectoren moeten de kabels volgens de regels van de fabrikant zijn aangesloten. Buiten de connector mag je geen aders zien, alleen mantel.


Neem aan dat de connectoren geschikt zijn voor Cat6.

jahtari

Heb laatst hetzelfde gehad. Dan wel weer snel, dan weer langzaam (lees 100 mbit/s ipv 1000mbit/s).

Was bij mij na lang zoeken een outlet waar de kabeltjes binnenin geen goed contact maakten.

Wat erg helpt in de foutopsporing, is een switch die direct laat zien of apparaten op gbit snelheid verbinden door een led te laten branden.

Jouw 90 mbit/s laten zien dat je netwerk nu 100 mbit/s is. Ik neem aan dat al je apparatuur de gbit snelheid wel ondersteunen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mijkie

Waarom meet je de kabels niet even door

Voor 10 euro heb je een tester, alleen aan de kant van de uitgang, even een goed metend kabeltje hangen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kjelt

Makkelijkste is de kabel en connectie door te fluiten met een lan kabeltester, kosten paar tientjes op ali express. Twee kastjes met batterij en die laten meteen zien of a alle losse draden heel zijn en b of de positie correct is. Maar dat had de installateur al voor je moeten doen met een echte dure lan tester.

mijkie

#9
Die bedoelde ik ook [emoji6]

Hoef je niet voor bij Ali te kijken, zijn in NL ook niet duur

En als je in de regio Amstelveen woont, kun je hem ook even lenen, heb m liggen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CZ79

Kun je voor de test de switch er eens tussenuit halen en 1 werkstation aansluiten direct op het modem?
Zo kun je al zonder tester misschien zaken uitsluiten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kjelt

Quote from: mijkie on June  6, 2021, 10:30:49
Die bedoelde ik ook [emoji6]
Ja we waren gelijk aan het typen, jij was eerder klaar maar had geen zin alles weer aan te passen  :tounge2:

mijkie

Quote from: Kjelt on June  6, 2021, 11:07:42
Ja we waren gelijk aan het typen, jij was eerder klaar maar had geen zin alles weer aan te passen  :tounge2:

lazy sunday ??  :tongue2:
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

hayabusa

lijkt inderdaad op een of twee fout verbonden aderparen.
Dan valt de link terug van 100mbit.

Zoals al hiervoor gesuggereerd: RJ45 LAN testertje kopen.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

RalphH

Of stekkers ff opnieuw knijpen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

CZ79

#15
Heb je een losse patchkabel (kant en klaar)? Dan kun je ook gemakkelijk eens testen op de switch of direct op het modem (indien deze ook router functie heeft anders wordt het iets lastiger)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Waar woon je? Wellicht kan een forumlid je helpen?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

RalphH

Quote from: cz79 on June  6, 2021, 14:29:05
Heb je een losse patchkabel (kant en klaar)? Dan kun je ook gemakkelijk eens testen op de switch of direct op het modem (indien deze ook router functie heeft anders wordt het iets lastiger)

Heeft ie al gedaan begreep ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

CZ79

Ok ik lees dat alleen nergens terug. Als het de kabels niet zijn dan lijkt het me de config, maar ik weet niet of de TS een managed switch heeft
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

RalphH

Quote from: Starred on June  6, 2021, 09:15:02
Ik heb in m'n nieuwe woning in elke kamer een lan poortje laten installeren, en ze hebben cat6 kabels gebruikt.
Ik heb een 500mpbs KPN glas abo. Gemeten direct vanaf de modem is het 450down, en 550 up. Gemeten op de switch is de snelheid bijna het hetzelfde.
Echter in de kamers meet ik nog geen 90mbps up en down, en in de tv kamer beneden zelfs maar 10mbps  :wacko:

Wat is hier mogelijk mis?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

blue-eyes

Lan tester gebruikt, zie je per kabel, 8 stuks, of er een goede connectie is.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Witalik

Je zou met een windows laptop kunnen checken of je via task manager kan zien bij tabblad networking of de linkspeed wel 1gbs is ipv 100mb. Misschien zijn de kleuren net verkeerd aangesloten dan valt ie ook terug naar 100mb. Neem aan dat de port uit de muur met schroefverdindingen is gemaakt?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Tien

#22
Het probleem doet zich dus voor in alle kamers maar niet op de switch zelf waar die kamers aanhangen?

Wat appart dat alle (alle?) kamers dit probleem hebben trouwens. Wat hebben die gemeen (behalve dezelfde monteur)? Is daar echt wel de goede kabel gebruikt of structureel een kleurtje omgedraaid?
Die niet-meer-loze buizen komen allemaal uit bij die ene switch?
Test je de kamers 1-voor-1 om de beurt?

Wat is het voor switch?

kermy

Quote from: Blue-Eyes on June  6, 2021, 15:02:52
Lan tester gebruikt, zie je per kabel, 8 stuks, of er een goede connectie is.

Mijn idee, daar moet het te vinden zijn, waarschijnlijk een aderpaar niet goed aangesloten, maar gezien alle kamers dezelfde problemen hebben is de monteur wel constant geweest. Kan een gevalletje van kleurenblind zijn. Bij ons een keer een nieuwe medewerker gehad die aan de daglicht kant van een verdeler de aders correct aansloot, maar de andere kant met tl licht twee kleuren omdraaide.


Met vriendelijke groet,


Kermy

RalphH

Ik had er overheen gelezen dat het outletdozen waren. Zitten er 2 outlets per doos en loopt er maar 1 kabel naar elke doos? 2 aderparen per outlet dus, dan ga je volgensmij niet boven de 100mbit komen, maar kan me vergissen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer