Protection Denon AVR4520

Started by Trabuca, June 3, 2021, 21:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Trabuca

Mijn Denon schiet in protection zodra hij warm aangezet wordt. Is hij afgekoeld dat gaat hij zonder problemen aan en blijft hij het doen.

Als ik in het service menu ga en protection history wil selecteren gaat hij uit, dus dat werkt niet echt of ik doe wat fout.

Via de werkwijze zoals hier beschreven  https://www.devroom.io/projects/repair-denon-avr-4520/ ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de versterker module voor het SBL kanaal. Als ik de connector van die module die naar het protectie circuit gaat loskoppel dan kan ik de versterker zonder morren aanzetten. Ik gebruik dit kanaal niet.

Ik heb de versterker module/print verwijderd, maar nu houdt mijn kennis op. Ik ben werktuigbouwer, geen electricien. Wie kan mij helpen hiermee verder te gaan? Ik heb een multimeter en een soldeerbout, maar geen scope o.i.d.

Dit heb ik gecontroleerd:
- Weerstanden heb ik nagemeten, deze geven de juiste waardes.
- Condensatoren weet ik niet hoe ik die moet checken, zien er op het oog OK uit.
- Versterker chips weet ik ook niet hoe ik die moet checken.
- Ik kan geen slechte solderingen vinden.
- Ik zie geen verkleuringen.
- Ik zag wat fluxresten op een soldering van een van de versterkerchips.

Nu kan ik blind, zoals in de link gedaan wordt na metingen, de versterker chips vervangen in de hoop dat dat het is. Maar ik denk ik vraag het eerst hier even.

Dit is de versterker module.


Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

#1
Oke, ik ben toch in de protection history gekomen. Ik deed het fout. Het is dezelfde melding als in de link: DC Dus misschien ook dezelfde fout.

Met op het frontpaneel de knoppen dimmer en back + ON wordt de versterker zonder protection check aangezet. Dat werkt ook prima. Dus ik heb een workaround. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het in deze SBL versterker module zit, nu nog het juiste component vinden

En repareren. Jossie, kom d'r maar in!
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

jossie

#2
Als ik de link doorneem ligt het voor de hand dat het probleem identiek is.

Kortom, darlington's vervangen.

De 'workaround' is een erg slecht idee, er is wel degelijk iets 'aan' de hand en dat kan gaat 'uit' de hand lopen omdat jij de protectie hebt uitgezet op die manier.

Compris?

Oftewel... een staalconstructie blijft ook heel zonder veiligheidsmarge totdat... dat begrijp jij wel denk ik gezien de pm.
Omni !

Trabuca

Quote from: jossie on June  4, 2021, 11:49:58
Als ik de link doorneem ligt het voor de hand dat het probleem identiek is.

Kortom, darlington's vervangen.

De 'workaround' is een erg slecht idee, er is wel degelijk iets 'aan' de hand en dat kan gaat 'uit' de hand lopen omdat jij de protectie hebt uitgezet op die manier.

Compris?

Oftewel... een staalconstructie blijft ook heel zonder veiligheidsmarge totdat... dat begrijp jij wel denk ik gezien de pm.

Ik wil de boel hier niet laten affikken nee  :nowink:
Kun je de condensatoren uitsluiten? Kan ik daar nog iets aan meten met een multimeter?

Ik heb al wat zitten googlen, de darlingtons zijn wel te vinden maar nog niet in de EU gezien.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

jossie

#4
Quote from: Trabuca on June  4, 2021, 12:35:11
Ik wil de boel hier niet laten affikken nee  :nowink:
Kun je de condensatoren uitsluiten? Kan ik daar nog iets aan meten met een multimeter?

Ik heb al wat zitten googlen, de darlingtons zijn wel te vinden maar nog niet in de EU gezien.

Uitsluiten niet nee, meten met de multimeter ook niet echt. Als je twijfelt kun je de print er beter uit laten. Dat kan op zich geen kwaad denk ik... ik ben de ontwerper niet, zal ook niet als optie in de service manual staan...
Omni !

Trabuca

Protectie is aangesloten en ik kan er mee leven.
Eenmaal aan is gaan, eenmaal uit is het komende uur geen geluid :)
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

dexter98

Melding is DC dus ik verwacht dat 1 van de modules DC op z'n uitgang heeft staan. Dat hoeft maar beetje te zijn, niet perse een defect.


Als ik het zo lees thermisch effect / iets dat verloopt en dan vermoed ik al snel een gare Elco. Die dingen gaan niet zo lang mee. Andere optie is offset potmeter die wat verlopen is (als die aanwezig is; ff heel goed opletten want evt potmeter zou ook ruststroom kunnen zijn). Eindtorren minder voor de hand liggend, ik verwacht ook moeilijk te krijgen.


Je weet dus welk kanaal het is?
Evt in service mode zonder luidsprekers elk kanaal even nameten en kijken of er DC op de lsp uitgang staat. Moet uitgangsrelais wel aanspringen. Je kunt ook op de uitgang van de amp modules meten (dan zit je immers voor dat relais) maar dan wel ff heel goed opletten dat je niet per ongeluk kortsluiting maakt.


Ik verwacht dat kanaal eruit laten geen probleem zou moeten zijn. Maar zoals gezegd geen garantie dat dat goed gaat, daarvoor zou je ff in schema moeten kijken.

Sent from my moto x4 using Tapatalk


dexter98

Deze al gevonden?

https://www.devroom.io/projects/repair-denon-avr-4520/

Lijkt verdacht veel op jouw probleem. Daar waren het wel de output torren.

Sent from my moto x4 using Tapatalk


jossie

Omni !

Trabuca

Quote from: dexter98 on June  4, 2021, 14:02:54
Deze al gevonden?

https://www.devroom.io/projects/repair-denon-avr-4520/

Lijkt verdacht veel op jouw probleem. Daar waren het wel de output torren.

Sent from my moto x4 using Tapatalk
Ja, ziemijn eerste post. Alles lijkt er op hetzelfde te zijn maar ipv het kanaal SBR is het kanaal SBL
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

Ik zal voor de volledigheid even terugkoppelen over deze storing. Ik kon om mijn storing heen werken door de versterker 30 minuten af te laten koelen voordat ik hem aan deed. Een warme versterker uit en aan zetten zorgde ervoor dat hij in protection vloog vanwege een DC error.

Via eBay had ik twee originele versterkerchips gekocht voor nog geen 8 euro. Oude er uit gesoldeerd, nieuwe er in gesoldeerd, testen, opgelost! Ook een warme versterker gaat nu zonder protection weer aan en werkt nu alweer maanden zonder problemen. Oorzaak en oplossing waren precies zoals in de gelinkte websites beschreven stond.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub